View Full Version : SAS tar opp konkuransen med Air Baltic
SAS vil begynne 2 daglige København-Vilnius fra 11. januar ved bruk av CRJ-900
Dermed er det tegn som tyder på at samarbeidet med Air Baltic vil ytterligere reduseres. SAS bruker idag code share med Air Baltic til både Vilnius og Riga, og det er vel kanskje bare spørsmål om tid før dette også vil opphøre?
Sluttet ikke BT å fly til VNO fra CPH også (de sluttet med VNO fra OSL)?
Sluttet ikke BT å fly til VNO fra CPH også (de sluttet med VNO fra OSL)?
Nei, de flyr 2 daglige CPH-VNO idag
Hmmmm, er denne ruten ny?
Fløy bort noen eurobonus poeng med SK fra CPH til Vilnius (tror det var 2005) med Dæsj ut og MD hjem.
Relansering av ruta?
FlightDeck
23-11-2009, 20:21
Hmmmm, er denne ruten ny?
Fløy bort noen eurobonus poeng med SK fra CPH til Vilnius (tror det var 2005) med Dæsj ut og MD hjem.
Relansering av ruta?
Det er riktig at SAS tidligere har fløyet København-Vilnius, da i samarbeid med Lithuanian Airlines (senere flyLAL som nå er konkurs). Etter hvert satset SAS for fullt på airBaltic og lot selskapet ta all trafikk mellom Skandinavia og Baltikum. Det eneste unntaket var København-Palanga - som SAS fortsatt opererer den dag i dag.
Fra 1. november opptjener man for øvrig bare SAS EuroBonus-poeng (ekstrapoeng) på de rutene SAS og airBaltic samarbeider om, dvs. fra Riga til Stockholm, Oslo og København. Jeg regner med SAS vil øke omfanget av trafikk til Baltikum etter hvert, men finanskrisen har jo rammet regionen - og særlig Latvia - svært hardt, så det er nok ikke så dumt å ikke ekspandere for fort.
FlightDeck
25-11-2009, 22:09
On January 10, 2010, Scandinavian Airlines reopens direct flights from Copenhagen to Vilnius.
http://www.flysas.com/en/EuroBonus/News/CPH-VNO/
FlightDeck
28-01-2010, 13:03
Ser at SAS har tre daglige avganger til Palanga i Litauen. Det høres da veldig mye ut?
Mye gjestearbeidere derfra vel?
Mye gjestearbeidere derfra vel?
Feed til Hub-CPH...
FlightDeck
28-01-2010, 23:12
Feed til Hub-CPH...
Tre daglige fra Palanga, to daglige fra Vilnius. Høres litt rart ut!
litt-amatør
28-01-2010, 23:18
Virker rart, men etter det jeg har skjønt så er business-trafikk til byen Vilnius nærmest ikke-eksisterende. Den er det politiske sentrum og det er dit turistene reiser (veldig fin by, synes jeg), men den store hovedvekten av industri, handel, næringsliv i Litauen ligger i Palanga og Palanga-området.
FlightDeck
29-01-2010, 09:56
Virker rart, men etter det jeg har skjønt så er business-trafikk til byen Vilnius nærmest ikke-eksisterende. Den er det politiske sentrum og det er dit turistene reiser (veldig fin by, synes jeg), men den store hovedvekten av industri, handel, næringsliv i Litauen ligger i Palanga og Palanga-området.
Ja, det tror jeg at du har helt rett i - jeg har vært i landet selv og husker det når du sier det. Vilnius er for øvrig en utrolig fin og spennende by, anbefales varmt!
I dag flyr vel Cimber Air alle avganger for SAS til Palanga med CRJ-200, men ved vinterprogrammets start tar SAS over to av avgangene med CRJ-900.
I dag flyr vel Cimber Air alle avganger for SAS til Palanga med CRJ-200, men ved vinterprogrammets start tar SAS over to av avgangene med CRJ-900.
Tok et raskt søk og nå i vinter er det 2x daglig med CRJ-200 og 1x med ATR-42/72, mens det fra i sommer blir 1x med CRJ-200 og 2x med CRJ-900
Er det så mange andre enn SAS som flyr dit foresten? Virker som SAS har bygd opp en relativt bra posisjon for trafikken til og fra der
BT flyger Palanga-RIX och det ser ut som NAS kommer dit också till RYG.
FlightDeck
03-03-2010, 21:45
Etter kun to måneder er det klart at SAS øker fra 2 til 3 daglige avganger på ruten mellom København og Vilnius.
3. mai settes det inn en ny avgang kl. 08.30 fra København med retur fra Vilnius kl. 11.30. Den nye avgangen vil i første om gang bli operert av Cimber Sterling med CRJ-200, mens de to øvrige avgangene fortsatt vil bli fløyet med CRJ-900.
Trodde Cimber helt skulle slutte å fly for SAS fra våren av jeg?
Men antar ruten går bra siden de øker med 1 ekstra daglig rundttur
Trodde Cimber helt skulle slutte å fly for SAS fra våren av jeg?
Aftalen med Cimber er blevet forlænget til 2011 - men dog kun med fire stk. CRJ200.