PDA

View Full Version : Fornebubilder 2


VC-10
22-11-2009, 13:45
Det er nå godt over et år siden jeg la inn en tråd som het Fornebubilder 1. Navnet tilsier jo at det burde komme en fortsettelse, og nå kommer den!
Jeg ser til min forferdelse at jeg nesten ikke har noen bilder av dragehodefargene til SAS. Det er nok en kombinasjon av at dette var jo så vanlig, og det å spare film. Men, plutselig var de visst borte nesten uten å sette spor etter seg i mine album. Det samme gjelder Braathens F27 som jeg faktisk ikke har ett eneste bilde av :(
Kvaliteten er så som så, det gjenspeiler både kamera og ferdigheter på den tiden ;)
Forrige post inneholdt Boeingbilder - her kommer reste av røkla:

http://home.online.no/~nordlid/artimages/AF_CVL.jpg
Gode gamle Caravelle holdt stand på FBU lenge for AF!

http://home.online.no/~nordlid/artimages/Air_Littoral_F100.jpg
Denne F-100 er i Air Littoral-farger, og opererte en flight for AF til Paris.

http://home.online.no/~nordlid/artimages/Ar_Nordic_F27.jpg
Med skam å melde må jeg innrømme at dette selskapet har jeg helt glemt - noen som har noe info om Air nordic?

http://home.online.no/~nordlid/artimages/AY_DC9-51.jpg
Finnairs DC9 av ulike modeller og senere MD-80 tok over Finnairs flighter når CVL forsvant.

http://home.online.no/~nordlid/artimages/BA_A320.jpg
British Airways begynte forholdsvis tidlig å bruke A320 på Osloruten. Denne -200 modellen må være rimelig ny da bildet ble tatt!

http://home.online.no/~nordlid/artimages/BS_F27.jpg
En god gammel traver og et hyggelig gjensyn med BusyBee sin F27.

http://home.online.no/~nordlid/artimages/BS_F50.jpg
Da F27 ble pensjonert tok den nyere broren F50 over.

http://home.online.no/~nordlid/artimages/BU_F28.jpg
Dette klassiske bilde av Braathens F28 er dessverre det eneste jeg har av denne typen i BU-farger.

http://home.online.no/~nordlid/artimages/BX_DHC6.jpg
Coast Air opererte en stund Twin Otter på FBU, men på hvilken rute? Kan det ha vært til Stord?

http://home.online.no/~nordlid/artimages/ACFHEAxMaOHM.jpg
Har alltid vært svak for Dan-Air og det var stas å se deres BAC 1-11 på FBU. Mer vanlig var vel BAe 146 og B737 å se.

http://home.online.no/~nordlid/artimages/DAT_F28.jpg
DAT fløy mye F28 for Sabena i mange år!

http://home.online.no/~nordlid/artimages/DI_F100.jpg
Deutsche BA opererte en periode med F100 på FBU.

http://home.online.no/~nordlid/artimages/ACFMEACMaOHM.jpg
Scanair fløy denne DC8-63 for SAS mellom FBU og BGO en sommer. Det har irritert meg at jeg aldri fikk rotet meg til å ta en tur over fjellet med den!

http://home.online.no/~nordlid/artimages/DL_A310.jpg
Det var artige tider da flere selskaper fløy transatlantisk fra FBU. Denne DL A310 får stå som representant for dette!

Fortsetter under:

VC-10
22-11-2009, 14:00
http://home.online.no/~nordlid/artimages/DU_TU-134.jpg
Hemus Air var innom en dag eller to i uken med Tu-134.

http://home.online.no/~nordlid/artimages/FI_DC8-50_0001.jpg
Icelandairs DC8-50 i snøføyka!

http://home.online.no/~nordlid/artimages/FI_DC8-63.jpg
Og her er de representert med DC8-63. En periode varierte de vel med både DC8-50/63 og B727-100/200 samtidig!?

http://home.online.no/~nordlid/artimages/IW_CVL.jpg
Minerve CVL som denne dagen vikarierte for Air France.

http://home.online.no/~nordlid/artimages/JL_DC10-40.jpg
Hadde flaks og var en liten kikketur på FBU en dag på -80 tallet da den japanske keiseren var innom med JAL DC10-40!
Et forferdelig motlys gjennom vinduet i terminalen, men hendelsen ble da dokumentert :)

http://home.online.no/~nordlid/artimages/KL_DC9-30.jpg
KLM opererte med DC9-30 i mange år før de nye B737 tok over!

http://home.online.no/~nordlid/artimages/LH_F50.jpg
Lufthansa F50 i fulle farger. Tar jeg ikke helt feil, fløy disse til Hamburg.

http://home.online.no/~nordlid/artimages/LH_F50_CityLine.jpg
En annen LH F50 - denne i Cityline-farger!

http://home.online.no/~nordlid/artimages/nor-fly_CV-580.jpg
En gammel traver - nor-fly charter CV-580.

http://home.online.no/~nordlid/artimages/Norving_SF340.jpg
Norving opererte med SF340, sikkert noen på forumet som husker hvilke(n) rute!?

http://home.online.no/~nordlid/artimages/NOS_MD-87.jpg
Norway Airlines opererte MD-87 til LGW. Heldigvis fikk jeg prøvd dem en gang på denne ruten før de forsvant. Hadde også en booking med dem seinere, men da gikk de konk få dager før jeg skulle reise. Passasjerene ble booket om til Dan-Air, men da jeg skulle hjem igjen fra London var Dan-Air og konk, men jeg kom hjem med deres siste B727-200 flight ever, og dagen etter var de borte!

http://home.online.no/~nordlid/artimages/Partnair_CV-580.jpg
Nok en CV-580, denne fra Partnair.

http://home.online.no/~nordlid/artimages/SK_A300.jpg
Det var tider det, når man kunne reise med SAS widebody A300 til København! Det varte ikke lenge.

http://home.online.no/~nordlid/artimages/SK_DC9-21.jpg
En bitteliten DC9-21.

Siste del kommer under:

VC-10
22-11-2009, 14:14
http://home.online.no/~nordlid/artimages/SK_MD-80_compas.jpg
Denne SK MD-80 har akkurat kommet tilbake etter å ha vært en periode i Australia hos Compass Airlines.

http://home.online.no/~nordlid/artimages/SK_MD-80_OL_pict.jpg
OL på Lillehammer skapte noen spesielle fargeskjemaer. Selv likte jeg godt denne med pictogrammene!

http://home.online.no/~nordlid/artimages/SK_MD-80_OL_rodt.jpg
Denne røde OL-fuglen var heller ikke dum. Den kom også i en blå variant (var det ikke snakk om en grønn en óg - den så jeg aldri?).

http://home.online.no/~nordlid/artimages/Southern_DC8-70.jpg
Ikke et bilde som gir noen bra karakter, men jeg syntes jeg måtte vise denne Southern Air Transport DC8-70 som en periode fløy for en av "pakketransportørene".

http://home.online.no/~nordlid/artimages/SR_DC9-30.jpg
Et skikkelig crappy bilde, men det viser nå en god gammel situasjon med Swissair DC9-30!

http://home.online.no/~nordlid/artimages/SR_DC9_51.jpg
Et nyere bilde av Swissair. Nå en -50 variant og nye farger.

http://home.online.no/~nordlid/artimages/SU_TU-134.jpg
Aeroflot fløy til både Moskva og Leningrad med Tu-134 (og Tu-154).

http://home.online.no/~nordlid/artimages/USAF_C-141.jpg
FBU hadde også en militærstasjon, så til slutt presenterer jeg dett bildet av en USAF C-141 som var innom en høstdag i 1978 (det husker jeg godt, for jeg ventet på en Hercules som skulle fly meg på min første tur til Bardufoss og 9 måneder på Setermoen).

Dett var dett. Nå har jeg vist det jeg har av bilder verdt å presentere i Fornebuhistorisk forum. Håper dere liker det :hi2

LN-AØR
22-11-2009, 14:19
Tusen takk for at du lastet opp disse nostalgiske bildene.
British Airways begynte forholdsvis tidlig å bruke A320 på Osloruten. Denne -200 modellen må være rimelig ny da bildet ble tatt!

G-BUSH ble levert 19/06/1989, så den var vel nokså ny da ja. Flyr fremdeles for BA den dag i dag.

Concorde
22-11-2009, 14:54
:devot::devot::devot::devot::devot::devot:

Falcon
23-11-2009, 15:46
Tusen takk for kjempefine bilder! Og glem dette med superkvalitet - det er virkelig ikke poenget. :)

Air Nordic: Det er sikkert mange her som husker mer om dem, men de var et svensk selskap (de het da også Air Nordic/Swe Aviation) som var basert i Västerås og som fløy ruter mellom bl.a. Oslo og Malmö. De opererte i stor grad Fokkere, hvorav noen var gamle Busy Bee-maskiner (legg merke til reg'en). Såvidt jeg husker var de aktive _omtrent_ samtidig som jeg jobbet på Fornebu Ops; dvs. fra ca. 1993 til 1996.

Selskapet fikk en del oppmerksomhet etter at de holdt på å havarere under innflyvning til Fornebu. Flere uheldige omstendigheter gjorde at flyverne satte feil QNH på høydemålerne, og de kom langt under glidebanen, på innsiden av outer marker (som lå i Asker). Et vitne på Nesøya fortalte etterpå at han så flyet passere lavere enn høyt terreng/tretoppene, noe som i og for seg kan ligne på sannheten: De var nede i rundt 100 fot før de klarte å krøke seg ut over fjorden og gå rundt igjen til en sikker landing. Det var dårlig sikt og en kan anta at i alle fall Torvøya ville kommet nokså overraskende på.

En virkelig hårete faktor var at mannskapet ikke hadde skiftet fra approach- til tårnfrekvensen der de skulle (de hadde mye å gjøre på grunn av en eller annen motorfeil), og tårnet fikk ikke umiddelbart kontakt med flyet da de skjønte at noe var alvorlig galt. Tilslutt fikk vedkommende i tårnet gitt beskjed om å trekke opp gjennom flygelederen på approach.

Det er altså lettere å huske dramatiske ting enn hverdagslige opplysninger om et selskap som faktisk var veldige aktive på Fornebu i en årrekke.

Åh! Jeg holdt på å glemme å legge til at den One-Elevenen fra Dan-Air som du viser bilde av, G-ATPL, er det samme flyet som SAS leide en periode og malte opp med fulle dragefarger.

Falcon
23-11-2009, 16:03
Denne røde OL-fuglen var heller ikke dum. Den kom også i en blå variant (var det ikke snakk om en grønn en óg - den så jeg aldri?).

Denne maskinen ble malt om i forbindelse med en kampanje for svensk innenriksfly (jeg hevder av og til her på forumet at det også hadde med kampanjen "Nye norsk innenriks" å gjøre, men et par stabeiser her mener at det ikke er riktig. ;) Det finnes selvsagt en fasit på dette, men jeg gir meg ikke uten videre. Det andre flyet var blått, men det fantes også materiale med hvite fly på gul, oransje, grønn og lilla (mener jeg; har ikke sett på stæsjet på lenge) bakgrunn, men de fargene ble aldri brukt på fly.

FBU hadde også en militærstasjon, så til slutt presenterer jeg dett bildet av en USAF C-141 som var innom en høstdag i 1978 (det husker jeg godt, for jeg ventet på en Hercules som skulle fly meg på min første tur til Bardufoss og 9 måneder på Setermoen).

Veldig bra. Fornebu hadde definitivt en militær stasjon, Fornebu Flystasjon. Under denne lå Forsvarets Terminal Fornebu, som var det "flyselskapet" som arrangerte turen din nordover. :-) Amerikanerne hadde en egen transportkontrollenhet hos oss kalt "US Element" som stod for handlingen av "ruteflyene" mellom Mildenhall og Frankfurt. Fraktpallene i forgrunnen skulle utvilsomt ombord i Starlifteren. Det ble forøvrig fraktet mye rart ut og inn med de flyene.

Nå kan noen andre begynne å fylle på med digresjoner. ;) (Ikke at jeg ikke har flere, men jeg jobber fremdeles på Fornebu, og føler i grunn presset her jeg sitter på enden av RWY 24.)

posthuman
23-11-2009, 18:01
Kjempespennende å se bildene du har lagt ut!

Busy Bee F50, hvor gikk denne til?

ENGM 911
23-11-2009, 18:13
Begynte i FBUBUKR 86`, dette er kjempesaker av noen bilder. Vekker til live de små grå. Er det noen som husker når C-piren ble ferdig med bro?

Fellowship
23-11-2009, 20:50
Begynte i FBUBUKR 86`, dette er kjempesaker av noen bilder. Vekker til live de små grå. Er det noen som husker når C-piren ble ferdig med bro?

I 1988


Stor takk til VC-10 for herlige bilder!!!!!

dc-8-63
23-11-2009, 22:05
Coast Air - eller min PP (Privat Propell )som den til tider var :p - opererte HAU-BGO-VDB-OSL-VDB-OSL-VDB-BGO-HAU...den startet i Haugesund tidlig om morgen og floey som regel stappfull til BGO...hvor alle gikk av:( saa forsatte den til Leirin plukket gjerne opp 2-3 stykker ogsaa inn....Fornebu...hvor den ankom ved 0940 tiden.....saa knatret den opp til Leirin hvor den stod hele dagen mens crewet hvilte...saa knatret den ned til FBU igjen foer den tok heile vegen tilbake til Haugesund via Leirin og Bergen....

dc-8-63
23-11-2009, 22:09
Faktisk saa varte A300 til CPH langt lengre enn DC-8-63'en til BGO....og det var nok lettere sagt enn gjort aa faa floeyet med 8'ern til BGO....svaert mange var ombord i den....faktisk langt langt flere enn antallet som floey med den...mange steg ombord bare for aa komme slukoeret ut 40 minutter senere.....

Tusen takk for en herlig dokumentasjon fra "min" tid paa FBU (FBUHZSK 1980 - 1989 / pluss et kort opphold paa FBUHZBU i 1982 (naar Naar BRACAR ble erstattet av Resaid)

Fellowship
23-11-2009, 22:26
Kjempefine bilder, Knut ! Tusen takk for tiden du har brukt til å få til å dele de med oss!!!

AF brukte Caravelle til og med 1981. Bildet er fra 1980 el 81, det kan ses av titlene på FI maskinen i bakgrunnen. Den hadde røde titler med mindre font, før den operative sammenslåingen med Loftleidir andre halvår 1979.

F100 i fargene til Air Littoral fløy ikke for AF, men for KLM. Dette handlet om de 6 F100 som KLM tok i bruk ca 1988, så gikk de til Air Littoral, men KLM fikk de tilbake, og de var å se slik i 92 og 93, først med F-registrering, så fikk de tilbake sine PH-registreringer.

Air Nordic dukket opp alt i 1989 fra Västerås med J31, men i 1992 begynte de å fly med flere av BS sin F.27-100. Da BS gikk konk tidlig i 93, overtok Air Nordic 5 fly, som kom på svensk register. De endte sine dager relativt kort tid etter nestenulykken som Falcon beskriver her.

Finnair fløy også med Caravelle (10B) til 1981, Samme med DC-9-10/-15. DC-9-41 kom inni 1981 og fløy til slutten av -80.tallet, men det var DC-9-51 som var hovdmaskinen helt fra den kom i 1977 og til den ble faset ut ca 2003 fra OSL.
Utover -90-tallet ble MD-82/83 (og en sjelden gang -87) mer vanlig, men det var alltid flest anløp med DC-9-51, som du har bilde av her.

BA var de første som benyttet A320 til FBU, fra februar 1989. Men det vel bare i 89 og 90 den var hovedmaskin på FBU, det ble fort mer 757 og 737 igjen.

Flotte BS bilder :) Men ingen av deres F27 ble pensjonert da F50 kom. tvert i mot, så fikk de bare flere oppgaver. Og de begynte å leie ut noen F27.
BS brukte F50 fra FBU til HAU og GOT for SAS, og på kystruten for BU.

Coast Air brakte Twin Otteren tilbake til FBU, ja.

Det var One-Eleven DA begynte med da åpnet NCL-ruta i 1985. Etter et halvt år kom de også med Bae 146-100. Bildet ditt er antakelig fra vinteren 1986, med tanke på gravingen vi ser der de måtte rive den gamle frakt-bygningen, for å gjøre plass til Pir C

DAT benyttet to ulike F-28 i en del år, mest på midten av 90-tallet. de kom også med ARJ 85, (som de jo fortsatt benytter med SN kode).

Deutsche BA åpnet rute fra Berlin i 1993 med Saab 340. Så kom F100, en vinter Saab 2000, og til slutt også 733, men mest F100.

det morsomme med DK DC-8-63 til BGO var at det ikke var en sommer, men en vinter!!! Vinteresesongen 1985/86 var SAS i manko av fly pga sein levering av MD-82.

Delta! herlig. Fløy fra de tok over PA i slutten av 1991, til de stoppet ruta ca 15.september 1994... :(

Kjempebilder, VC-10 :)

LN-KGL
23-11-2009, 22:40
Coast Air fløy en liten stund også HAU-Dagali-FBU med Twin Otter - vet i hvert fall at min søster hadde denne routingen i forbindelse med en jul. Årsaken til at hun fløy denne var at HAU-FBU med SAS var full.

Så RLG i Compass II-farger, RLF hadde litt mer farger når den var down under - og fargene passer vel denne tiden vi nå går inn i
http://www.airliners.net/photo/Compass-Airlines-(Scandinavian/McDonnell-Douglas-MD-82/0096848/L/

Fellowship
23-11-2009, 22:45
Hemus kom hver lørdag fra 1993 til FBU stengte. Overtok etter at Balkan hadde fløyet slik et par somre, kanskje det alt da var Hemus...
(fortsatte en tid på OSL, men med nye tider og etterhvert Tu-154)

Flott bilde av FI DC-8-55 N916R (ex SE-DBD). I ex ONA farger, ble den seinere registrert TF-FLB, og så malt opp i fullt FI-skjema. Var å se fra ca 1984 til ca 1987

TF-FLT, DC-8-63. ex KLM. FI var alltid spennede å vente på både på 70-tallet( mest LL) og -80 tallet. Fra 1980 til 1988 vekslet de på ulike B727 og DC-8 varianter.

Minerve-bildet ditt er meget sjeldent!!!!!!

Samme med JAL DC-10, keiserbesøket, i sin tid nøye omtalt på det gamle Airpics forumet, som nok kommer opp igjen om en stund... Dette var i juni 85, tror jeg.

KLM vekslet fra DC-9-30 til innleid 737-200 i 1988. Bildet ditt er nok fra 1981, utfra parkeringen av AF bak, før noen brakker var kommet opp.


LH åpnet vel Hamburgrute igjen med F50, og de vekslet litt på skjema i starten. Ca 1993 og utover. CRJ fra 1995.


LN-BWN, fanget mellom 1981 og svært tidlig 1985, før Partnair overtok.


Norving med LN-NVD til Skien i 1986.


SE-DHG for Norway Airines i 1992.

Flott landingsbilde av LN-PAA, kanskje tatt fra P-huset som åpnet i 1988.. Hadde nå enda denne fått til enda en trygg landing etter september 1989...

OY-KAA på vei ut, også den en somikke fløy altfor lenge. Om bildet er fra 1981 er den på tur ut til LHR, er det fra 1982 gikk den til CPH, (begrunnet i at dette er kl15 avgangen, det ses på lyset).

Igjen nydelige bilder, tusen takk!!!

LarspetterENFB
23-11-2009, 22:53
Vakt å sekert!!! Alle slags varianter, morsom at caravellen holdt så lenge! fint bildet med Kolsåstoppen i bakgrunnen også ;) takker så mye!

Fellowship
23-11-2009, 22:59
:hi2Del 3

Flotte MD-80 bilder.

Det var 3 fly som var leid ut til Compass, LN-RLF, -RLG og -RLR.
Alle kom tilbake til FBU i Compass skjema uten logo og titler vinteren 1993. Jeg var der og tok bilder da de landet, og ble parkert ved siden av hverandre på gamle FBU. Etter påske ble både -RLG og -RLR satt inn på inneriks trafikken i de nøytrale fargene, men med vanlig SAS hale, slik bildet viser.

LN-RLF fløy ikke slik i SAS, den ble malt om igjen før bruk.


Den røde LN-RLE og den blå LN-RMD er mye omtalt her tidligere, men det handlet om "Svensk inrikes" ca 1995. De var oftere å se i Norge de siste årene på FBU.


Southern Air Transport fløy med 3 ulike DC-8 for DHL i 1997


SR DC-9-30 bildet ditt her ikke så crappy at vi ikke ser at det er speilvendt :)
De byttet fra DC-9-30 til DC-9-51 i sommerruten 1982.


SU Tu-134A-3 i Sovjet farger, med BS i bagrunnen, dateres til seinest vinteren 1991. Tu-134 mest til Leningrad, på fredager.

Fantastisk bilde av USAF MAC C-141A, fra den tiden de nesten hadde "sivile" farger.


Håper du har skjønt at jeg har likt bildene svært godt !!! :hi2

ENGM 911
23-11-2009, 23:04
Ser Norway Airlines er tilkoblet SAS-pushback, hvor lenge hadde SK handling på denne før BU tok over?

Fellowship
23-11-2009, 23:48
Ser Norway Airlines er tilkoblet SAS-pushback, hvor lenge hadde SK handling på denne før BU tok over?

Tok BU over da? Dette bildet er fra sommeren 1992, i oktober var det slutt

dc-8-63
24-11-2009, 00:16
Ser Norway Airlines er tilkoblet SAS-pushback, hvor lenge hadde SK handling på denne før BU tok over?

Jeg tror at Norway Airlines hadde SAS handling paa slutten....BU hadde dem i Air Europe tiden....men lurer paa om ikke SAS fikk handlingen Air Europe kollapset....LN-MOW kan sikkert arrestere meg

LN-MOW
24-11-2009, 02:40
Ser Norway Airlines er tilkoblet SAS-pushback, hvor lenge hadde SK handling på denne før BU tok over?

Det var omvendt. Husker ikke nøyaktig når skiftet skjedde, men det var en stund etter Air Europe-kollapsen. Hadde selv maskinen mange ganger. En knallgjeng å jobbe med og ettersom de skrev loadsheet selv også veldig enkle å handle. :p

Eirik
24-11-2009, 02:43
Nyyyyydelig !

Faktisk saa varte A300 til CPH langt lengre enn DC-8-63'en til BGO....og det var nok lettere sagt enn gjort aa faa floeyet med 8'ern til BGO....svaert mange var ombord i den....faktisk langt langt flere enn antallet som floey med den...mange steg ombord bare for aa komme slukoeret ut 40 minutter senere.....


meaning ? (litt treg her) :)

LN-MOW
24-11-2009, 02:56
F100 i fargene til Air Littoral fløy ikke for AF, men for KLM. Dette handlet om de 6 F100 som KLM tok i bruk ca 1988, så gikk de til Air Littoral, men KLM fikk de tilbake, og de var å se slik i 92 og 93, først med F-registrering, så fikk de tilbake sine PH-registreringer.

Air Nordic dukket opp alt i 1989 fra Västerås med J31, men i 1992 begynte de å fly med flere av BS sin F.27-100. Da BS gikk konk tidlig i 93, overtok Air Nordic 5 fly, som kom på svensk register. De endte sine dager relativt kort tid etter nestenulykken som Falcon beskriver her.



Det stemmer som du sier om Littoral, Ole-Johan, men de sub'et også for AF ved en og annen streik, så dette kan godt ha vært en slik. Fløy forresten selv Air Littoral fra AMS til FBU ved en anledning, og det er det mest hjelpeløse kabincrewet jeg noengang har sett. Det så ut som de var satt rett i jobb uten noen form for trening. Både safetydemo og servering var helt patetisk.

Nestenulykken med Nordic husker jeg veldig godt. Jeg satt ombord i en Icelandair 737-400 på deicingrampen (49 eller deromkring) og ventet på at snøen skulle gi seg. Det snedde så tett at det kun var et fåtall fly som kom ned og de få som gikk, hadde minimal holdover-tid (tillatt tid fra deicing til takeoff). Og siden man kun hadde få minutter mellom brøyteøktene før man måtte stenge igjen for ny brøyting, var det vanskelig å komme seg avgårde. Vi gjorde ett forsøk uten og klare det og endte med å sitte ombord fra 1430 til 2230 før vi kom oss avgårde. Dette var i mobiltelefonens barndom, og jeg var innimellom i kontakt med Parkering for å få litt oppdateringer som fortalte oss om Nordic-maskinen som hadde 'flydd seg vill'. Husker også at det ikke var gate-personale tilgjengelig da maskinen landet, så kompisen min var bakkervert og sanlet inn boardingkort og jeg tok meg av loadsheet. Gamle Sigurdsson var svært takknemlig. :)

Kan ikke huske at det noengang snedde verre på de 17 årene jeg jobbet der ..

LN-MOW
24-11-2009, 02:57
Nyyyyydelig !



meaning ? (litt treg her) :)

Litt intern kanskje - men den hadde veldig, veldig mye teknisk, Den gamle damen var vant til å strekke ut bena og likte ikke kun å fly i 35 minutter av gangen.

LN-MOW
24-11-2009, 04:35
http://home.online.no/~nordlid/artimages/JL_DC10-40.jpg
Hadde flaks og var en liten kikketur på FBU en dag på -80 tallet da den japanske keiseren var innom med JAL DC10-40!
Et forferdelig motlys gjennom vinduet i terminalen, men hendelsen ble da dokumentert :)



Jepp - litt mer her:
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35909

Falcon
24-11-2009, 13:32
Nestenulykken med Nordic husker jeg veldig godt. Jeg satt ombord i en Icelandair 737-400 på deicingrampen (49 eller deromkring) og ventet på at snøen skulle gi seg. Det snedde så tett at det kun var et fåtall fly som kom ned og de få som gikk, hadde minimal holdover-tid (tillatt tid fra deicing til takeoff). Og siden man kun hadde få minutter mellom brøyteøktene før man måtte stenge igjen for ny brøyting, var det vanskelig å komme seg avgårde. Vi gjorde ett forsøk uten og klare det og endte med å sitte ombord fra 1430 til 2230 før vi kom oss avgårde. Dette var i mobiltelefonens barndom, og jeg var innimellom i kontakt med Parkering for å få litt oppdateringer som fortalte oss om Nordic-maskinen som hadde 'flydd seg vill'. Husker også at det ikke var gate-personale tilgjengelig da maskinen landet, så kompisen min var bakkervert og sanlet inn boardingkort og jeg tok meg av loadsheet. Gamle Sigurdsson var svært takknemlig. :)

Kan ikke huske at det noengang snedde verre på de 17 årene jeg jobbet der ..

Jeg satt på kontoret mitt - med FBUs nest beste utsikt til innflyvningen til 06 - og fikk med meg litt av styret fordi jeg hadde på TWR/118.10 på radioen. Men det mest dramatiske, på approach-frelvensen, fikk vi ikke med oss. Det var crap vær den dagen, og nå demrer det for meg, det med snøværet også. Enda mer trivia: jeg tror de fløy med kvinnelig crew den dagen (uten at det hadde noenting med saken å gjøre.) De hadde noen ganske søte aviatrixer, Nordic. :-)

LN-MOW
24-11-2009, 14:20
jeg tror de fløy med kvinnelig crew den dagen (uten at det hadde med noenting med saken å gjøre.)

Stemmer det, ja ...

VC-10
24-11-2009, 22:23
Hei alle sammen!
Takker for tilbakemeldinger. Artig at jobben blir satt pris på, og det er flott at dere kommer med kommentarer, korrigering og utdyping av det jeg har kokt sammen av tekst :stir Det er ikke alt som sitter like godt i en gammel hjerne, så litt oppfrisking gjør godt!
Også veldig interresant å høre historier fra dere som har bodd ved flyplassen og jobbet der og opplevd denne plassen på nært hold daglig.