View Full Version : How to burn 18,4% less fuel! SAS prosjekt
Denne var interessant, men synes enkelte av punktene var vel drøye:
How to burn 18,4% less fuel @ Learmount blog - Flightglobal (http://tinyurl.com/yd894nz)
Håper noen A320 kusker kan komme med litt innspill her.
sail4fun
20-11-2009, 23:21
Mer her ? http://forum.scanair.no/showthread.php?t=54148 ?
Tally-Ho
21-11-2009, 10:21
Utrolig interessant.
Fuelsaving er jo mer aktuelt en noen gang.
Men jeg ser jo at en del av dette vil settes opp mot flysikkerheten.
Det å taxe på en motor uten APU, gjør at man ligger litt dårlig til ved bremsefeil på det ene system man har tilgjengelig bare på en motor, det å lande med flap 3 i stedet for full flap vil kreve tidlig spool up på motorene, og vil kunne innebære oftere go arounds ec etc.
Helt til nå har man i vårt firma vært svært tilbakeholdene med denne type fuelsaving, da alt kan relateres til sikkerhet. Men etter hvert som marginene blir enda mindre, tror jeg man tvinges til å være mer kreativ, også her.
T-H
Dag Johnsen
21-11-2009, 14:15
Heisann!
...Det å taxe på en motor uten APU, gjør at man ligger litt dårlig til ved bremsefeil på det ene system man har tilgjengelig bare på en motor...
Tally-Ho: Dette var debatert i lengre tid og vi bruker single-engine-taxi, men med APU running, for mye av det du nevner ovenfor....
Mange av de andre tiltakene nevnt i denne artikkelen har allerede vaert i bruk i lengre tid.
Det som er interessant er at du kan finne presentasjoner fra Airbus, Boeing og McDonnell Douglas om disse tingene fra 70 aarene (sans Airbus), 80 aarene, 90 aarene og i dag og det er stort sett de samme presentasjonene hele tiden; Vektsparing, flight profiler, crew prosedyrer, flight control rig og drag reduction etc. Alle tror de har kommet opp med noe nytt og revolusjonerende, men det er stort sett det samme man fant ut av flere aar siden... ;)
Dag