View Full Version : OSL: Tredje rullebane revurderes
I mars møtte ordfører Harald Espelund og den administrative ledelsen i Ullensaker kommune i Samferdselsdepartementet. Temaet var hvorvidt staten har behov for arealer til en tredje rullebane på Gardermoen, eller ikke.
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article1568987.ece
Finnes det noen skisser av hvordan et evt. rullebanesystem skal plasseres i terrenget?
Ser i Aftenposten Aften i går at ordføreren i Ullensaker ønsker seg et "Tusenfryd" bygget og sponset av Olav Thon øst for dagens rullebaner...
Ja, det er vel nettopp derfor det er så viktig for Ullensaker å få en avklaring om disse arealene. Det er nok sunt for ordføreren å få gjort en reality check mot Olav Thon slik at han kan få begravet den geniale idéen sin en gang for alle.
raskefot
03-05-2005, 20:41
Hva slags genial plan er dette? En fornøyelsespark ved E6?
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article1567210.ece
Dette må bli favorittsitatet fra artikkelen:
– Nå synes jeg Thon skal snakke med hotellene som ligger i området og få dem med på ideen.
Lurer nå mer på hvor de non schengen gatene, og vanlig bro gatene vi trenger er jeg...
Er litt manko på slike ting der oppe til tider.. og er redd at det ikke blir noe bedre utover sommeren, med økt trafikk.
Originally posted by Chainly
Lurer nå mer på hvor de non schengen gatene, og vanlig bro gatene vi trenger er jeg...
Er litt manko på slike ting der oppe til tider.. og er redd at det ikke blir noe bedre utover sommeren, med økt trafikk.
Sto jo litt om å starte byggingen av pir B i pressen tidligere i år.Og med manko på broer+overskudd er det vel ikke noe problem for OSL å starte byggingen.De aller fleste storflyplasser i Europa har jo hatt/har en markant utbygging de siste åra,og når trafikken på OSL bare går en vei er det vel det beste og være føre var,selvom det er typisk norsk og ikke være det:sarc
Amatør har et poeng. Man bør vurdere å bygge ut terminalfasilitetene før dette blir et seriøst problem. Og slik som økningen er nå om dagen kan man nesten like gjerne starte først som sist.
Ellers vil også OSL få et dårlig rykte på seg, og man kan risikere unødvendige store passasjerlekkasjer til Rygge og Torp.
Nå får vi nå bare håpe at de båndlegger arealer for en tredje rullebane nå, slik at det en gang for alle ligger klart når behovet for denne banen kommer. Det er vel ingenting som tilsier at det ikke blir bruk for denne en gang i framtiden. Da vil det være talentløst om man i da stiller seg i en slik situasjon at det ikke er tilgjengelig areal om denne behøves i f,eks 2030.
På Arlanda åpnet de vel sin 3. bane ca 25 år etter at flyplassen åpnet.
Det er greit at man diskuterer kapasitetsproblemer mht terminalbygningene, men la oss nå ikke få oppleve at det blokkeres for en ytterligere ekspansjon med flere rullebaner en gang langt der framme.
Når vi snakker om Arlanda... Jeg liker ikke den nye banen...det tar utrolig mye lengre tid når man lander på den og må takse halve Sverige rundt før du kommer til terminalen!:naughty:
Men går da virkelig utfra at man planlegger og holder av arealer for en tredje bane på OSL.....det neste blir vel at flyplassen må flytte igjen pga manglende ekspansjonsmuligheter pga av badeland/fornøyelsespark. Kun i Norge noe slikt kan skje.
jikswoboB
04-05-2005, 19:55
Originally posted by EB
Når vi snakker om Arlanda... Jeg liker ikke den nye banen...det tar utrolig mye lengre tid når man lander på den og må takse halve Sverige rundt før du kommer til terminalen!:naughty:
Du får nog förbereda dig på att samma sak kommer vara aktuellt den dagen Gardermoen får en tredje bana. Ju större en flygplats blir, ju fler banor som tillkommer, desto längre ifrån terminalerna får man räkna med att man landar. Ta t.ex. Polderbaan på Schiphol, den ligger 7 km ifrån själva flygplatsen! I Arlandas fall ligger den nya banan på tillräckligt avstånd från gamla bana 1 för att båda ska kunna användas samtidigt, och det är väl det som räknas om nu syftet är att utöka kapaciteten.
Gardermoen trenger slett ikke noen ny bane på j**** lenge, mange andre ting som kan bedre kapasiteten før det. (Bedre utstyr så man kn kjøre tettere på final, evt montere opp radarutstyr så man kan operere independent.
Arlanda har ikke mer kapasitet enn OSL i dag, da den gamle kryssbanen ikke tilfører kapasitet i det hele tatt. Bare så synd at man ikke bygget "staggered" layout på OSL også, for 2 dønn paralelle baner skaper mer problemer mer bryderi på kapasitetssiden.
Bruk penger på terminal, ikke kast bort pengene på en bane man ikke trenger.
(Det er MYE å hente på luftrom, men det kan man skyte en sølvpil etter pga av de geniale disposijonene til ledelsen i Avinor de siste 2 åra)
jikswoboB
05-05-2005, 00:10
Gardermoen kanske inte behöver någon bana nu, men i framtiden behövs ytterligare en. Med tanke på tiden det tar att planera, bygga och driftsätta en bana (enligt LFV en process på över 10 år) är det nog klokt av Avinor att ha en framförhållning till ämnet.
Arlanda har ikke mer kapasitet enn OSL i dag, da den gamle kryssbanen ikke tilfører kapasitet i det hele tatt.
Snarare är det väl bana 3 som inte tillför någon kapacitet. Med tre banor ökar man antalet rörelser från 76 till 90. Dock sker ökningen stegvis, varför vet jag inte. Det är väl antingen tekniken eller beslut från myndigheter som bromsar kan jag tänka mig.
Unnskyld, eh, det er noe jeg ikke forstår her:
(Innhold slettet - likevel udødeliggjort i et komplett sitat.)
EDITED: Fikk utmerket korrigering av min feiltolkning av Herlov. Legger takk inn her, så trenger jeg ikke dra tråden til topps bare pga det.
:D :D :D :D :D :D
Dusteforbundet lever, ANX.
Ja, den nye banen på Schipol er virkelig laaaaangt unna flyplassen. I tillegg til dette må man jo også taxe rundt en annen bane før man endelig kommer frem. Det er nesten ikke så man tror det når man lander - man kan skimte tårnet på Schipol langt i det fjerne. Man har jo måttet bygge et ekstra tårn kun for denne ene banen.
7 km er langt det - det er avstanden mellom Flesland og Lagunen kjøpesenter omtrent eller som fra Sola til Jåttåvågen. Så der kan man virkelig snakke om å "takse halve Holland rundt". Men hollenderne er jo vant til å ha store lastskip på kanaler rundt i blomster-åkrene sine så et og annet fly på kjøretur mellom kyr og blomsterbed er vel også greit.
Geir
Originally posted by ANX
Unnskyld, eh, det er noe jeg ikke forstår her:
GM ble bygget med to runways. Få år etter snakket man om å stenge den ene.
Da blir jo den luftige idéen om tre runways "litt" inkonsekvent, eller?
Men hva er nytt i "annerledeslandet"! Urdårlig planlegging som med bilveier.
Vi hadde engang et vedtak om å legge hovedflyplass til Hurum, som ble ....
Kan bli mange politikere som "renner ut i havet" før DEN asfalten skal legges.
Avinor har jo ikke penger til noesomhelst, de må jo lage overskudd til STATEN.
Tiltredes!!! (For de som leste Dagbladet i riktig gaaamle dager....)
:( :p :( :sarc :(
Det er ikke snakk om å bygge den tredje banen til neste år, men å sørge for å sette av arealer til den, slik at den kan bygges om 20 år og at ikke flyplassen må flyttes fordi man har bygd for tett rundt ..
The Ticketor
06-05-2005, 12:01
Vi får håpe baggasjeanlegget blir oppgradert dersom dette skjer.
Tja, vi får vel egentlig håpe det blir oppgradert uansett, men det er vel ikke sansnynlig.