View Full Version : Spørsmål ang. innsjekk og vekt
Denne går ut først og fremst til de som har erfaring med innsjekk:
Har billett med EK og tilslutning med SK. E-ticket viser 20 kg bag. allowance, men etter billetten ble bestilt har EK økt sin grense til 30 kg, noe også EK sitt billettkontor i St.holm bekrefter per mail, men sier samtidig at de ikke kan endre på itinerary da tilslutning kun har 20 kg.
Dersom 2 pax tropper opp på innsjekk OSL med f.eks 25 kg hver, hva skjer?
a) lar det gå, og gir oss SKs vanligste gebyr; 0,-
b) tar betalt for 2X5 kg overvekt på SK sin leg (OSL-ZRH)
c) tar betalt for overvekt på alle leg, OSL-CHC
Skal man følge reglene til punkt og prikke, skal man betale overvekt OSL-ZRH. I praksis .. vel ... ;)=
ENGM 911
19-11-2009, 15:14
Er det ikke maincarrier`s vektregulativ man skal følge?
Er det ikke maincarrier`s vektregulativ man skal følge?
Det er i tilfelle søt musikk i mine ører!
ENGM 911
19-11-2009, 15:41
Det har ikke bydd på problemer for meg så langt.
Er det ikke maincarrier`s vektregulativ man skal følge?Man skal vel følge det som står i e-ticketen, som er "det som ble kjøpt". Hvis e-tkt hviser to ulike vekter på legene, er det vel derimot ikke unormalt å gå med den høyeste av disse, men skal man følge regler og avtaler til punkt og prikke er det da overvekt for SAS-legget - men ikke videre.
ENGM 911
19-11-2009, 17:54
Flyr f.eks SN OSL-BRU + EY BRU-AUH-CGK, første leg er codeshare SN EY, menes det fortsatt at jeg må følge, i dette tilfelle SN`s vektbestemmelser?
Flyr f.eks SN OSL-BRU + EY BRU-AUH-CGK, første leg er codeshare SN EY, menes det fortsatt at jeg må følge, i dette tilfelle SN`s vektbestemmelser?
En gjennomgående billett "utstedt" riktig (jeg kan ikke noe om ticketing, så her får eventuelt WIAS-folket eller noen andre arrestere meg) vil da være utstedt slik at den høyeste vekten er gjeldene på begge leg. SN har jo mange fares med 30 kilo bag eller Piece-concept på Afrikarutene - så det handler kun om å få billetten utstedt riktig. Dog vil jeg tro SN aksepterer høyeste vekt, skulle det stå to ulike vekter på leggene på en sammenhengende reise med codeshare-agreement...
Men utgangspunktet er jo at det er det som står i billetten - som i "gamle dager" - printet på selve kupongen - som gjelder.
ENGM 911
19-11-2009, 19:56
En gjennomgående billett "utstedt" riktig (jeg kan ikke noe om ticketing, så her får eventuelt WIAS-folket eller noen andre arrestere meg) vil da være utstedt slik at den høyeste vekten er gjeldene på begge leg. SN har jo mange fares med 30 kilo bag eller Piece-concept på Afrikarutene - så det handler kun om å få billetten utstedt riktig. Dog vil jeg tro SN aksepterer høyeste vekt, skulle det stå to ulike vekter på leggene på en sammenhengende reise med codeshare-agreement...
Men utgangspunktet er jo at det er det som står i billetten - som i "gamle dager" - printet på selve kupongen - som gjelder.
Nå er det sånn at etter jeg sluttet å fly med ID-billetter og gikk over til "vanlige billetter", har jeg alltid kjøpt reisene i ett bookingnummer. Det har aldri vært snakk om overvekt på første legget selv om de har mindre enn maincarrier.
Nå er det sånn at etter jeg sluttet å fly med ID-billetter og gikk over til "vanlige billetter", har jeg alltid kjøpt reisene i ett bookingnummer. Det har aldri vært snakk om overvekt på første legget selv om de har mindre enn maincarrier.
Nei, det skal jo ikke ha vært noe issue når det er en booking/samme dokument...
Problemet oppstår her fordi trådstarter har kjøpt en billett med tyve kilo - og carrier først i ettertid har øket bag allowance. Dermed er billetten alt utstedt med tyve kilo - og det er det trådstarter har kontrakt på. (Hadde carrier senket bag allowance til si 15K, ville fortsatt billetten være utstedt på 20K, og fortsatt ville det vært dette han kontraktsmessig kunne frakte).
Detta verkar vara väldigt blandat tillämpning på hos handlingagenterna. Har varit med om att folk har fått betala EXC för leg 1 när leg två har haft en allowance som är högre.
Har på min biljett till SAN 2PC över dammen och 1PC ORD-SAN-ORD på samma biljett men räknar med att jag kommer få ta med mig två PC på inrikessegmentet då SK är main carrier.
Problemet oppstår her fordi trådstarter har kjøpt en billett med tyve kilo - og carrier først i ettertid har øket bag allowance. Dermed er billetten alt utstedt med tyve kilo - og det er det trådstarter har kontrakt på. (Hadde carrier senket bag allowance til si 15K, ville fortsatt billetten være utstedt på 20K, og fortsatt ville det vært dette han kontraktsmessig kunne frakte).
Helt korrekt - da tar jeg sjansen på å pakke litt over 20kg og betaler eventuelt for de ekstra kiloene for første leg ved innsjekk dersom SGS er lite runde i kantene.