PDA

View Full Version : EK ønsker seg +20 A380


LN-AFG
18-11-2009, 20:35
Emirates ser ut til å ha lyst å varme opp kredittkortet igjen. Tim Clark snakker om 20 nye A380 som vil ta bestillingen fra 58 til 78 A380! I tillegg ønsker EK å endre A350-900 bestillingen til den større -1000 modellen. Hos Boeing ønsker EK å snappe opp en del B777-300ER leveringsposisjoner som andre operatører har utsatt. B748i er helt ut derimot.

http://blog.seattlepi.com/aerospace/archives/185466.asp

Discus
18-11-2009, 20:49
Verdens største 777-operatør skrubber ikke. Er de/vil de bli verdens største A380-operatør også?

Someone
18-11-2009, 20:51
Er de/vil de bli verdens største A380-operatør også?

Med totalt 58 ordre til nå så blir de jo fort det enten de bestiller 20 til eller ikke:p

LN-AFG
18-11-2009, 20:53
Når gikk EK forbi SIA som største 777 operatør? Egentlig ikke så veldig overraskende, slik EK har ekspandert.

amatør
18-11-2009, 21:10
Hvor har de tenkt å bruke alle disse flyene??

Basse-HAU
18-11-2009, 21:22
Hvor har de tenkt å bruke alle disse flyene??

Nei, det er ikke godt å si??? Hadde de ikke problemer med å fylle 380n til New york da?
Men hva gjør nå det, blir sikkert lettere for oss dødlige å få oss en tur i fuglen:) EK er vel kjent for litt overkill.... Norge sparere oljepenga til "dårligere" tider, Sultanene innvisterer for videre vekst, men som sagt, OVERKILL, og til de grader vil nå jeg si. Kjør på. Hehe:)

Someone
18-11-2009, 21:29
Hadde de ikke problemer med å fylle 380n til New york da?

Nja, pga begrensete slots i Toronto satte de den istedet inn der etter hva jeg har hørt. Etter hva jeg har hørt får JFK-ruten 380 i løpet av 2010

Basse-HAU
18-11-2009, 21:47
Emirates needs larger planes because Dubai International Airport's two-runway system has limited capacity, Clark told AviationWeek.

Ok, trenger større fly, færre avganger, men bygges det ikke ny flyplass også der da???:

The airport, which will be 10 times the size of the current Dubai International Airport and Dubai Cargo Village combined, will have six parallel runways and as many concourses with a 91 metre high control tower that will be an aviation landmark and tallest freestanding ATC tower in the Middle East.

Merkelige greier, sa jeg ikke OVERKILL???

Discus
18-11-2009, 21:54
Etter å ha testet et utvalg hos EK tidligere i høst så står 777-300ER som min vinner, både utseendemessig og service/komfortmessig (selv om det innvendige ikke kan tilskrives Boeing/Airbus direkte)


Når gikk EK forbi SIA som største 777 operatør? Egentlig ikke så veldig overraskende, slik EK har ekspandert.

Hvertfall var de det i juli, og de har samtlige 777-varianter i en litt annen størrelse enn gutta i Samlerhjørnet :lol:

Boeing delivered Emirates' 78th 777 yesterday, the airline's 45th 777-300ER (Extended Range). The Dubai-based carrier is now the world's largest operator of the 777 and the only airline to operate every model type, with an additional nine 777-200s, 12 777-300s, 10 777-200LRs (Longer Range) and two 777 Freighters in its fleet.http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=774




Merkelige greier, sa jeg ikke OVERKILL???
De bygger hvertfall så det holder når det åpner og noen år fremover. I motsetning til her hjemme for det meste i utgangspunktet er for lite allerede første driftsdag.

Happyflyer
18-11-2009, 23:45
Emiratene satser penger på sitt eget land for å få økt turisme, noe som kan skape en god økonomi i fremtiden når oljen tar slutt. Om det er en unnskylndning for stormannsgalskap vites ikke...

Discus
19-11-2009, 00:02
Emiratene satser penger på sitt eget land for å få økt turisme, noe som kan skape en god økonomi i fremtiden når oljen tar slutt. Om det er en unnskylndning for stormannsgalskap vites ikke...

I Dubai, emiratet der EK holder til, er store på turisme og handel og har nest størst økonomi av emiratene.
I motsetning til de fleste andre Gulf-stater er ikke økonomien til Dubai drevet på olje. Kun 3 % av økonomien er knyttet opp til oljeutvinning og naturgass. Dubai har kun 2 % av De forente arabiske emiratenes gassreserver og emiratets oljeutvinning , som i dag utgjør ca. 240 000 fat pr. dag, er forventet å være tømt innen 20 år.http://no.wikipedia.org/wiki/Dubai#Economy

Happyflyer
19-11-2009, 01:01
Dette er noe jeg har lest og trodd i lang tid.. Beklager.

LN-AØR
19-11-2009, 01:06
Blir spennende å se hvordan de skal klare å fylle opp alle disse flyene, og på hvilke ruter de skal fly.

A346
19-11-2009, 09:02
Med så mye heavy EK på DXB er det sikkert eksotisk når en liten tass fra DY tar bakken, f.eks "Erik Bye".

A346
19-11-2009, 09:08
Etter å ha testet et utvalg hos EK tidligere i høst så står 777-300ER som min vinner, både utseendemessig og service/komfortmessig (selv om det innvendige ikke kan tilskrives Boeing/Airbus direkte)



Interessant, var dette i økonomi eller lenger fremme? Har lest en rekke tilbakemeldinger som slakter 777-300ER pga antall seter i bredden som gjør setet og midtgangen svært smal, harde seter og mangel på fothviler som gjør at beina ikke får god nok hvile. ICE systemet får imidlertid skryt. A380 får derimot bare skryt på alle punkter.

Skal selv teste begge disse i tillegg til A332 i desember.

Discus
19-11-2009, 10:08
Interessant, var dette i økonomi eller lenger fremme? Har lest en rekke tilbakemeldinger som slakter 777-300ER pga antall seter i bredden som gjør setet og midtgangen svært smal, harde seter og mangel på fothviler som gjør at beina ikke får god nok hvile. ICE systemet får imidlertid skryt. A380 får derimot bare skryt på alle punkter.

Skal selv teste begge disse i tillegg til A332 i desember.

Det var i C-klasse og alle tre setekonfigurasjonene ble testet, TR kommer (senere en gang). Generelt sett ble A380 "for stor" og service om bord var lagt opp annerledes enn på B777 og var for "rotete" sammenlignet med B777. Skal jeg fly C-klasse med dem igjen skal jeg sikte på 777 med nye seter fremfor A380. Samme ICE-system på A380 og 777, men det på A380 krenlget ten del. Som nevnt tidligere, ankepunktene har nok mer med selskapet å gjøre enn fabrikken som laget flyet. Og når det er sagt, ingen av dem var dårlige, dene ene var bare bedre enn den andre!

De fleste negative tingene jeg har hørt om 10 i bredden på turist er stort sett fra folk som ikke har sittet der. Er et par relativt ferske TR her inne med folk som synes det var helt greit der bak. (Det med fothvilere er det nok delte meninger om - noen liker dem, andre synes de er i veien.)

Dessuten er B777-300 mye penere å se på :D