View Full Version : Nytt fordelsprogram
Norwegian lanserer et helt nytt fordelsprogram som vil komme både privatreisende og forretningsreisende til gode i alle de tre skandinaviske landene. Fordelsprogrammet gir alle reisende mulighet til å samle CashPoints, opptil 10 prosent på Fullflexbilletter.
Norwegian Reward er navnet på fordelsprogrammet som lanseres i dag, 18. november i Norge, Sverige og Danmark. Som reisende får man hele 10 prosent CashPoints på Fullflexbilletter og 2 prosent CashPoints på Lavprisbilletter.1 CashPoint tilsvarer 1 norsk krone.
http://boarding.no/art.asp?id=39176
Ser ut til å være en videreføring av den etablerte Cashpoints-ordningen med Norwegian-kortet?
Var ikke Norwegian svært aktive med å få Eurobonus forbudt på innenlandsflyginger i Norge?
Nå har de sitt eget bonusprogram. Kanskje på tide å revurdere Eurobonus-forbudet?
ENGM RAMP
18-11-2009, 09:32
Det henger reklame over alt for dette nå, på flere togstasjoner, på flytogets tv-skjermer og i terminalen her på OSL...
Flott å se at flyselskaper lytter til kundene. Skal innrømme at jeg vet svært lite om DYs fordelsprogram, så får sette meg inn i det. Nå mangler det bare at DY åpner noen lounger på de største flyplassene, så man får litt valuta for Full-flexbillettene- :cool:Nå har de sitt eget bonusprogram. Kanskje på tide å revurdere Eurobonus-forbudet?Akkurat det med bonusprogram på innenlandsruter har jeg spurt Samferdselsdepartementet om. Da jeg fikk svar for et par måneder siden, var de klinkende klare på at det ikke ville bli noen endring.
sirpjalle
18-11-2009, 09:33
Ser ut til å være en videreføring av den etablerte Cashpoints-ordningen med Norwegian-kortet?
Ja, det ser ut til at det er det samme som før, den eneste forskjellen jeg kan se her er at du kan knytte deg opp mot Norwegian Reward uten å gå til anskaffelse av Bank Norwegian-kortet.
litt-amatør
18-11-2009, 09:46
Forbudet mot Eurobonus innenlands blir mer og mer meningsløst.
:cool:Akkurat det med bonusprogram på innenlandsruter har jeg spurt Samferdselsdepartementet om. Da jeg fikk svar for et par måneder siden, var de klinkende klare på at det ikke ville bli noen endring.
Ja, betyr det at man ikke kan samle bonuspoeng innenlands med dette Norwegian programmet heller?
Her så jeg en mulighet til å kunne samle noen poeng. Jeg så ingen grunn til å skaffe meg (enda ett) mastercard, så den forrige løsningen til Norwegian var ikke noe for meg.
Ja ufatteligt at der skulle komme forbud fordi det var konkurrenceforvridende. Nu fortsætter forbuddet og er konkurrenceforvridende for SAS istedet. Der er meget jeg ikke forstår...
Nå ser jeg att nettavisen har et oppslag om dette, og her fremgår at man ikke kan samle poeng innenlands.
http://www.nettavisen.no/reise/article2760094.ece
Men nå faller jo argumentene om konkurransevridning bort. Så da vil nok den sanne årsaken til forbudet komme for en dag, nemlig det at det her er noe som er lett å unndra innteksskatt. Norske politikere hadde nok gjerne sett at de kunne forbudt samling av bonuspoeng på utland også.
Ja, betyr det at man ikke kan samle bonuspoeng innenlands med dette Norwegian programmet heller?
Her så jeg en mulighet til å kunne samle noen poeng. Jeg så ingen grunn til å skaffe meg (enda ett) mastercard, så den forrige løsningen til Norwegian var ikke noe for meg.
Det ble aldri innført et forbud mot SAS sitt program Eurobonus. Det var belønningssystemer a la lojalitetsordninger som ble forbudt, ergo kan hverken SAS eller Norwegian lovlig tilby poeng innenlands.
De regner vel med at SAS snart går konkurs og at en ny aktør kommer til å kreve bonusordningen fjernet for å ville gå inn på det norske innenriksmarkedet. Så for å spare seg for tid og bryderi lar de bare forbudet stå fast :cool:
Det ble aldri innført et forbud mot SAS sitt program Eurobonus. Det var belønningssystemer a la lojalitetsordninger som ble forbudt, ergo kan hverken SAS eller Norwegian lovlig tilby poeng innenlands.
Men forbudet gjelder tydeligvis bare flyreiser. Man kan jo samle poeng i bøtter og spann på hotellopphold. Eller ved å handle i Coop, eller dra Trumf-kort. Noen har dratt et langsøkt skille hvis lojalitetsprogram er problemet.
sail4fun
18-11-2009, 10:16
Fra kildene :
Høyring - forslag til forskrift om forbod mot bonusprogram i norsk innanriks luftfart
http://www.regjeringen.no/nn/dep/fad/Dokument/Hoyringar/Hoyringsdokument/2007/hoyring---forslag-til-forskrift-om-forbo/-2.html?id=455343
FlightDeck
18-11-2009, 10:17
Ehh... Norwegian Rewards har eksistert i over et år?! Riktignok i tilknytning til Norwegian kredittkort, noe som ikke har vært en stor suksess med bare 30.000 medlemmer.
Fordelsprogrammet gir alle reisende mulighet til å samle CashPoints, opptil 10 prosent på Fullflexbilletter.
I det opprinnelige Norwegian Rewards fikk man jo 20 prosent?!
Sukram - du tar feil.
Det opprinnelige forbudet fra Konkurransetilsynet fra 2002 gjaldt spesifikt SAS-gruppen.
I prinsipp kunne Norwegian eller andre ha tilbudt bonusprogram på norsk innenriks.
Departementet foreslo å tillate bonusprogram for flyselskaper med mindree enn 15% markedsandel, men dette gikk bl.a. Norwegian i mot (som de fleste andre liker ikke DY å gi konkurrenter fordeler) (http://www.dn.no/privatokonomi/article1099558.ece)
Når forbudet mot bonusprogram på innenriks gikk fra å være et vedtak fra KT til en forskrift i loven, ble det vedtatt å forby bonusprogram innenriks for alle aktører.
Men bryt DY lova då CK? Ved å tilby dette på innanriks?
Nick Figaretto
18-11-2009, 10:47
Men bryt DY lova då CK? Ved å tilby dette på innanriks?
De tilbyr det jo ikke på innenriks...
Sukram - du tar feil.
Det opprinnelige forbudet fra Konkurransetilsynet fra 2002 gjaldt spesifikt SAS-gruppen.
I prinsipp kunne Norwegian eller andre ha tilbudt bonusprogram på norsk innenriks.
Departementet foreslo å tillate bonusprogram for flyselskaper med mindree enn 15% markedsandel, men dette gikk bl.a. Norwegian i mot (som de fleste andre liker ikke DY å gi konkurrenter fordeler) (http://www.dn.no/privatokonomi/article1099558.ece)
Når forbudet mot bonusprogram på innenriks gikk fra å være et vedtak fra KT til en forskrift i loven, ble det vedtatt å forby bonusprogram innenriks for alle aktører.
Jeg var vel noe unøyaktig, jeg tenkte på forskriftsbestemmelsen.
Jeg vil tro at vedtaket fra KT nettopp var et enkeltvedtak mot SAS Group og at derfor heller ikke var noe forbud. Det første forbudet kom slikledes ved departementets forskrift.
Men forbudet gjelder tydeligvis bare flyreiser. Man kan jo samle poeng i bøtter og spann på hotellopphold. Eller ved å handle i Coop, eller dra Trumf-kort. Noen har dratt et langsøkt skille hvis lojalitetsprogram er problemet.
Idag blir man tatt på technicalities :cry: Selvfølgelig er det lojalitetsprogram på flyreiser innenriks som ble forbudt. Det lå vel litt i dagen, tenkte jeg.
Idag blir man tatt på technicalities :cry: Selvfølgelig er det lojalitetsprogram på flyreiser innenriks som ble forbudt. Det lå vel litt i dagen, tenkte jeg.
Ja, men det var ikke ment å pirke på det du sa, bare å peke på at det er rart det skal være forbudt å samle bonuspoeng på flyreiser, men tillatt i alle andre sammenhenger.
Endelig ble det tilgjengelig for alle.
Ser de gir "cashpoints" til bedrifter om de har avtale, også på innenlands. Så det er vel noen bedrifter som kaster seg over dette nå.
Ja, men det var ikke ment å pirke på det du sa, bare å peke på at det er rart det skal være forbudt å samle bonuspoeng på flyreiser, men tillatt i alle andre sammenhenger.
Denne diskusjonen vil du finne er tatt i et utall forskjellige tråder her på forumet. Poenget er at det i noen markeder/næringer er helt uproblematisk med lojalitetsprogrammer, f.eks. fordi konkurransen er tilstrekkelig stor. I andre næringer er dette ikke tilstede, og da kan fort lojalitetsbonus gi en uheldig effekt på effektiviteten i markedet (til kundenes ugunst). I innenriks luftfart har man gjort den vurderingen av skaden med et slikt opplegg er større enn gevinsten.
real norwegian
18-11-2009, 20:54
I det opprinnelige Norwegian Rewards fikk man jo 20 prosent?!
Ein får fortsatt 20% på fullpris og 5% på lavpris dersom ein betaler med Norwegian Rewards visa kort.
For 10% og 2% må ein registrera seg hjå Norwegian, men treng ikkje kort.
Er det bare meg, men vil det lønne seg å bruke trumf kortet (http://www.trumfvisa.no) på alle flyreisene utenom hvis du flyr business internasjonalt i forhold til kredittkortet til norwegian (https://www.banknorwegian.no/Pages/Kredittkort.aspx) . Og da dette kortet også gir bonus på alt annet du kjøper + opp til 5% på dagligvarer virker det jo som en enklere løsning? Med mindre man flyr veldig mye business da... (Men da er det jo gjerne jobben som betaler, og man ender opp med å ikke kunne bruke sitt eget kort)
Fikk i går mail fra Bank Norwegian om at Norwegian-kortet ikke lenger kan brukes for å opptjene Cashpoints grunnet oppsigelse av distribusjonsavtalen med Terra Kortbank.
Venter i spenning på videre oppklaring...