PDA

View Full Version : Med KLM fra Göteborg til Singapore


andyp
15-11-2009, 08:20
Debuterer med en liten rapport liksågodt :)
Kona og jeg var på en hyggelig 14. dagers reise til Singapore i Oktober. Reisen ble bestilt med KLM fra GOT (pga både pris og reiseavstand) via AMS videre til SIN t/r.
Flight KL 1158 hadde avreise kl 17.40, men vi møtte opp på Landvetter i god tid og slappet av i loungen med god drikke og tilhørende snacks. Det kan nevnes at utsikten mot rullebanen i loungen er fremragende for flyentusiaster selv om GOT i seg selv er en liten flyplass.
Innsjekking på alle avganger var gjort online på forhånd, så det var bare å tusle rett fra loungen når boarding var igang.
Bilder fra GOT:
http://bildr.no/thumb/526307.jpeg (http://bildr.no/view/526307) http://bildr.no/thumb/526310.jpeg (http://bildr.no/view/526310)

KLM's Boeing 737-300 til AMS hadde god beinplass og betjeningen ombord var effektiv og hyggelig selv om serveringen kun besto av kjeks og "fri bar". Landet i AMS 10 min før tiden og hadde god tid før KL 0837 skulle frakte oss videre kl 21.30.
http://bildr.no/thumb/526311.jpeg (http://bildr.no/view/526311) http://bildr.no/thumb/526312.jpeg (http://bildr.no/view/526312) http://bildr.no/thumb/526313.jpeg (http://bildr.no/view/526313) http://bildr.no/thumb/526314.jpeg (http://bildr.no/view/526314)

Det var et Boeing 772-ER som fikk "æren" av å frakte meg og madammen til destinasjonen. Flyet bar inntrykk av å være nytt, rent og pent. AVOD systemet til KLM var meget bra med et utrolig stort utvalg. Satt på rad 43, og selv om flyet har en 3-3-3 konfigurasjon var det overraskende god plass (nå skal det dog tillegges at undertegnede ikke er det største karen i verden).
Betjeningen var også her meget hyggelige og effektive. Middag/Frokost og drikke holdt god standard på økonomi, og i tillegg til at galley rett bak oss i flyet var fylt med snacks gikk besetningen rundt med is/nudler som ble tilbudt underveis. Syntes dog setene var litt vel harde for ryggen, og hadde uflaks med at en "hvalross" satt ytterst ved siden av meg på turen. Landet på Changi ca 20 min forsinket, men hva gjør vel det når man endelig er i S'pore.

http://bildr.no/thumb/526315.jpeg (http://bildr.no/view/526315) http://bildr.no/thumb/526316.jpeg (http://bildr.no/view/526316) http://bildr.no/thumb/526317.jpeg (http://bildr.no/view/526317) http://bildr.no/thumb/526318.jpeg (http://bildr.no/view/526318) http://bildr.no/thumb/526319.jpeg (http://bildr.no/view/526319)

Tok også en helgetur med Tiger Airways til Langkawi, Malaysia. Tiger Airways benytter seg av A320 fly på denne turen som kun tok en drøy time. Ingen fri servering underveis, men mulighet for å kjøpe div. Besetningen holdt ellers høy standard i motsetning til interiøret i flyet. Leste dog at nye fly var på vei inn, noe som vil heve kabinfaktoren betraktelig skulle jeg tro.

http://bildr.no/thumb/526321.jpeg (http://bildr.no/view/526321) http://bildr.no/thumb/526322.jpeg (http://bildr.no/view/526322)

Reisen ellers var topp med opphold på Fairmont Singapore og Raffles Hotel (som lå rett ved siden av hverandre) og selvfølgelig masse god mat og drikke slik bare Singapore kan tilby. Kan også anbefale Gold Class Cinema på det sterkeste. En kinoopplevelse du sent vil glemme med deilige reclinere og butlerservice.
Ellers er en ny tur er allerede under planlegging, og vi var såpass fornøyd med KLM at det høyst sannsynlig blir å reise med de igjen.
Reisen hjem var forholdsvis begivenhetsløs bortsett fra et par ting. Passkontrollen på Schiphol var overlesset med Afrikanere med visum, ergo ting tok tid og køene ble lange. Køene ble enda lenger da de av en eller annen grunn har sikkerhetskontrollen rett etter passkontrollen. Hvorfor de har lagt det opp slik er utenfor min fatteevne og er i mine øyne den største svakheten med denne flyplassen.
Når vi endelig kom frem til gaten var flyet også 15 min forsinket, og siden dette var et Fokker 70 fly ble div kabinbagasje plukket ut både ved gate og på utsiden flyet. Dette fikk en passasjer til å klikke noe som førte til ytterligere forsinkelser.
Da vi da endelig hadde funnet våre plasser i flyet kom kapteinen med en kjedelig beskjed om at en varselampe hadde begynt å lyse i cockpiten. Feilen ble heller ikke funnet, og det endte med at vi måtte bytte fly etter mye om og men. Ankom GOT ca 2,5 time etter planlagt ankomst.

http://bildr.no/thumb/526324.jpeg (http://bildr.no/view/526324) http://bildr.no/thumb/526325.jpeg (http://bildr.no/view/526325) http://bildr.no/thumb/526326.jpeg (http://bildr.no/view/526326) http://bildr.no/thumb/526327.jpeg (http://bildr.no/view/526327) http://bildr.no/thumb/526328.jpeg (http://bildr.no/view/526328) http://bildr.no/thumb/526331.jpeg (http://bildr.no/view/526331)

LN-AØR
15-11-2009, 08:28
Tiger Airways benytter seg av 738 fly på denne turen som kun tok en drøy time.
Hei og velkommen til forumet. Flott start med en fin Trip Report. Merk at Tiger flyr Airbus og ikke Boeing. Flyet på bildet er en Airbus A320. ;)

andyp
15-11-2009, 08:53
Hei og velkommen til forumet. Flott start med en fin Trip Report. Merk at Tiger flyr Airbus og ikke Boeing. Flyet på bildet er en Airbus A320. ;)

Hei og takk. Selvfølgelig gjør de det, og feilen er rettet opp i :)
Har også lagt til litt mer info fra hjemreisen.

Swedeline F28
15-11-2009, 10:19
Vad gillar man mest? KLM eller Tiger? Tror nog att jag gillar KLM Cityhopper! :)

grindstein
15-11-2009, 10:37
Flott raport dette, med masse flotte bilder.

KLM's Boeing 737-300
Beklager, men bilde viser en Boeing 737-800. Boeing 737-300 har kun en nødutgang over vingen, men flyet på bilde har to. Classic har et motorfeste som går over vingen, men NG har et feste som kun går på undersiden av vingen.

Henshaw
15-11-2009, 11:46
Fin rapport!
Ante ikke at KLM bare har 3-3-3 konfigurasjon på B777, trodde det var 3-4-3 som var vanlig på B777?

Someone
15-11-2009, 12:03
Fin rapport!
Ante ikke at KLM bare har 3-3-3 konfigurasjon på B777, trodde det var 3-4-3 som var vanlig på B777?

De har 3-4-3 på sine 777-300. Emirates, KLM og Air France pluss noen til er det med 3-4-3 på sine 777ere, mens de fleste har 3-3-3 (og noen 2-5-2 også, og den siste er min favoritt blant de)

A346
15-11-2009, 13:34
De har 3-4-3 på sine 777-300. Emirates, KLM og Air France pluss noen til er det med 3-4-3 på sine 777ere, mens de fleste har 3-3-3 (og noen 2-5-2 også, og den siste er min favoritt blant de)

Jeg foretrakk også 2-5-2 helt til jeg fikk tildelt plass mitt i 5-seter'n på strekningen KUL-BNE med MH. Nå skal jeg snart fly 773ER med EK og har da valg en av de siste radene som har 2-seter ved vinduet.

Flybird
15-11-2009, 16:07
Flott rapport! Har selv fløyet KLM til Singapore og var meget fornøyd!

andyp
15-11-2009, 19:29
Vad gillar man mest? KLM eller Tiger? Tror nog att jag gillar KLM Cityhopper! :)

Har reist denne strekningen med SAS også tidligere, og de er desverre langt unna KLM i økonomi både når det gjelder servering og AVOD.
Tiger var effektive og meget billige, noe som egentlig er det man forventer på en times flytur :)
Ser ellers at du har rett grindstein ang Boeing modellen, ble bare litt forvirret etter å kjapt ha kikket over bildene før de ble lagt ut.

Tommy777
17-11-2009, 04:48
Fin rapport!
Ante ikke at KLM bare har 3-3-3 konfigurasjon på B777, trodde det var 3-4-3 som var vanlig på B777?

Det er ikke 3-4-3 som er vanlig. KLM/AF har det paa sine 77W men har begynt aa stappe inn 10 seter i bredden paa 772 ogsaa.

Bortsett fra Emirates og KLM/AF, er det ingen andre som har 10 i bredden paa 777, alle andre selskaper har 9. Og da kan KLM ha 1000 filmer paa AVODen sin for min del. Klarer ikke se mer enn maks 3 filmer uansett og alle selskapene som har rundt 30-50 filmer paa AVOD har alltid de nyeste filmene.

Takker for flott foersterapport. Kom gjerne med flere! :)

Utflyttet
17-11-2009, 10:01
Fin rapport!
Ante ikke at KLM bare har 3-3-3 konfigurasjon på B777, trodde det var 3-4-3 som var vanlig på B777?

Jeg er lagt mer tilhenger av SQ sin 1-2-1 i 77W. ;)

Bra rapport. Minner meg på at jeg burde skrive litt selv om jeg ikke har tatt noen bilder på turen min nå. :)

-A