PDA

View Full Version : Hvor i Norge har Concorde vært?


flyKSU
12-11-2009, 22:48
Jeg vet den var innom OSL noen dager etter åpningen, og tror jeg har sett bilder av den på BGO. Er det noen som vet av flere flyplasser, eller ved flere anledninger Concorde gjestet her i landet, og finns det nyhetsartikler, bilder og info om dette på nett? :)

LN-RRA
12-11-2009, 22:49
Den har vært i Stavanger flere ganger.
Til og med som rutefly da BA fløy mellom London og Stavanger.
Bilde ligger i bildeforumet http://forum.scanair.no/showthread.php?t=54312

British Airways hadde eget kontor på Sola for mange år siden.
En tidligere kollega som jobbet for BA fortalte følgende historie fra et av besøkene.

Det var teknisk på maskinen som skulle til Stavanger og det eneste som var ledig var Concorde.
BA OPS ringte over dammen og lurte på om Stavanger hadde utstyr til å ta i mot den.

Kontrolltårnet og luftfartsverket (nåværende Avinor) ble kontaktet og spurt om det var greit at Concorde kom.
Det var helt i orden i følge de.
30 min før flyet landet ringte en stresset person ned til BA kontoret og lurte på hva som foregikk.
De trodde alt var en spøk helt til de hadde Concorde på radar og radiosambandet.

sjarken
12-11-2009, 22:53
og i Bodø, men husker ikke når. Kanskje noen som vet????

Jumper G5
12-11-2009, 23:48
Concorde besøkte i følge nedenstående referete notis i Flight International Bodø sommeren 1975 som del av et program for å besøke flyplasser som skal kunne benyttes i nødstilfeller. Mener å ha sett bilder av en Concorde i "veldig gammel" livery på veggen på flystasjonen.

http://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1975/1975%20-%201178.html

Olebno
13-11-2009, 00:40
Så vidt jeg husker var Concorden i BOO to ganger i '75. Jeg skal ha noen "egenfotograferte" bilder liggende. Skal se om jeg finner fram i rotet og får scannet.

SNSK
13-11-2009, 11:22
Jeg mener å huske at jeg så den under innflyvningen til FBU engang på 80-90 tallet.
Den hadde knekt nese og hjul ute da den fløy over Nesbru...
Vet ikke om den kunne lande der, muligens det bare var et lowpas....