PDA

View Full Version : Hvordan går det egentlig for SAS og opprettelse av ruten OSL-EWR


Farmer
30-04-2005, 17:01
Noen som har hørt noe mer om hvordan det går med SAS sine planer om å gjenoppta ruten OSL-EWR ?
Det har jo vært merkverdig stille om dette en tid nå

EB
30-04-2005, 17:04
Nå var nok fokuset størst her på nettet uansett...media var på saken noen dager -vi noen uker!

LN-MOW
30-04-2005, 17:14
Som deLillos sa .... 'Naar vi engang kommer .. neste sommer' ... :p

Ble det ikke antydet sommeren 2006??

DY
30-04-2005, 17:21
Sommer 2006 var nevnt ja......

Så får en se om Sterling kommer først ;)

EB
01-05-2005, 08:28
Sterling til Orlando er vel ikke akkurat det forretningsreisende trenger...og det er jo den gruppen som krevde rute til New York...

Men vi bør vel få høre noe mer om hva/hvilket slags fly det blir før 2006...

DY
01-05-2005, 10:56
Originally posted by EB
Sterling til Orlando er vel ikke akkurat det forretningsreisende trenger...og det er jo den gruppen som krevde rute til New York...



Men nå har de jo rute til New York så da trenger de ikke at flere skal fly den samme ruta, men heller tenke nytt og se på andre alternativer!

FBU 4EVER
02-05-2005, 10:32
OSL-EWR er ikke aktuell før sommerprogrammet 2006.Det blir høyst sannsynligvis en innleid A330-200 som skal operere strekningen.SAS Intercont har bestilt 80 kursplasser hos SAS Flight Academy for A340/330-utsjekk.De første begynner på kurs 1. august,mens resten (deriblant meg?) kan regne med utsjekk i mars/april neste år. :up:

tosfreight
02-05-2005, 12:48
330, ja.... var det ikke den som var så uegnet for EWR-ruta? Hvilke tiltak gjør de for å gjøre den "egnet" ?

Herlov
02-05-2005, 12:53
De gjør den egnet ved å gå ned en størrelse .. SAS har nå -300, mens den nye blir -200. Hvor mange færre seter det er snakk om kan sikkert noen andre fortelle. ;)

tosfreight
02-05-2005, 13:01
Aha... :)

jb1
02-05-2005, 13:18
La oss håpe SAS tar til fornuft og oppretter en annen oversjøisk rute, Chicago hvis det er vestover, siden det er en stor United Hub.

OEH
02-05-2005, 14:00
I følge Airliners.net tar A332 256 pax i 2 klasser, mot 295 på 333.

OEH
02-05-2005, 14:06
Eh rettelse... de tallene var selvfølgelig i en 3-klasse konfig.

Tallene for 2 klasser er 293 for 332 og 335 for 333.

Farmer
02-05-2005, 15:02
Originally posted by OEH
Eh rettelse... de tallene var selvfølgelig i en 3-klasse konfig.

Tallene for 2 klasser er 293 for 332 og 335 for 333.


DA er det trangt ombord der .. SAS har i dag 259 seter på sine 330/300 .... i 2,5 klasseversjon ..

LN-KGL
02-05-2005, 16:26
Estimert antall passasjerseter i en A330-200 med basis i dagens setefordeling til A333en vil være 229. Fløy over Atlanteren med den innleide bmi-maskinen (A330-243) i august 2001, og den hadde 244 seter i ren to-klasse med over 60" på Business - synes ikke det var dårlig plass i den - sett fra sete 5A. :smokin

OEH
02-05-2005, 16:30
Antar tallene som Airliners.net presenterer er helt borti natta da...

LN-MOW
02-05-2005, 17:08
Fra A.net:
This allows the A330-200 to seat 256 passengers in a three class configuration, or alternatively 293 in two classes.

Fra Airbus.com:
Flying 253 passengers in a three-class cabin layout


Ikke helt paa jordet. Konfigurasjonen er bestemt av operatoeren, ikke fabrikanten, og dennes tall er ikke noedvendigvis basert paa samme forutsetninger. SAS har ogsaa bedre plass ombord enn mange av konkurrentene. De som har sittet i turistkabinen til Virgin skjoenner hva jeg mener ....

MartinL
02-05-2005, 18:25
Synes dette minner om lite annet enn kortsiktig planlegging fra SAS.

Jeg er redd at SaS avslører seg selv her om alt dette er tilfelle. Synes dette er klare bevis på at de nå åpner en rute med EN`tanke; å utkonkurrere andre for så å legge ned.

Hvorfor da en ny flytype (serie 330-200)
Hvorfor New York, Ikke Chicago?

Om de VIRKELIG vil satse på langruter fra Oslo (noe jeg har mine tvil om) OG tjene penger. Hva med litt sikrere destinasjoner som Bangkok, Dubai, Chicago eller kanskje Orlando. Nei sorry folkens, jeg synes det lukter utpressing av konkurrenter og nedleggelse her jeg!

OG jeg er ikke en SAS hater som sier dette. Synes bare at det hele virker lite lovende for langvarig glede!

OEH
02-05-2005, 18:34
Enig med siste taler!

Dag Viking
02-05-2005, 18:44
Orlando? Det hadde jo vært fint, men det kommer aldri til å skje. Minimalt med biz-trafikk hit, og det er det SAS lever av. Dessuten har US og UA bare flighter til hubene fra MCO. Kanskje de hadde klart å fylle den halvfull med turister hver dag. Dessuten har SAS codeshare med FI på OSL-KEF-MCO.
USA så er det ORD som gjelder, bare ORD klarer å bygge ut noen rullebaner til, så man blir kvitt de verste forsinkelsene.

LN-MOW
02-05-2005, 18:50
Originally posted by MartinLangaas

Hvorfor da en ny flytype (serie 330-200)
Hvorfor New York, Ikke Chicago?




330-200 er ikke ny flytype .. den vil lett gli inn i flaaten. Stoerrelsesmessig er det veldig fornuftig. Som den sofa-CEO'en jeg er, tror jeg mix 332 og 343 hadde vaert best for SAS fra starten. Da hadde man hatt fleksibilitet i stoerrelse og fly som kunne klart alle destinasjoner.

NYC har en stor andel lokaltrafikk, baade business og leisure. Chicago er langt bak i saa maate. Lokaltrafikk gir hoeyere inntekt - man slpper maa betale for transferflight.
Strategien er sunn, men SAS har vaert vinglete og lite flinke til aa ta vare paa inntektspotensialet.

sail4fun
02-05-2005, 19:40
Originally posted by MartinLangaas


Jeg er redd at SaS avslører seg selv her om alt dette er tilfelle. Synes dette er klare bevis på at de nå åpner en rute med EN`tanke; å utkonkurrere andre for så å legge ned.



Om SAS klarer å utkonkurere CO til EWR , for så å begynne å tjene penger på ruten så blir den nok ikke lagt ned ....

trur itte det nei....

DY
02-05-2005, 19:44
Originally posted by P.A. VIKING

Originally posted by MartinLangaas


Jeg er redd at SaS avslører seg selv her om alt dette er tilfelle. Synes dette er klare bevis på at de nå åpner en rute med EN`tanke; å utkonkurrere andre for så å legge ned.



Om SAS klarer å utkonkurere CO til EWR , for så å begynne å tjene penger på ruten så blir den nok ikke lagt ned ....

trur itte det nei....



neida, men potensiale på andre ruter må vel være større enn å gå inn på EWR. Men tror ikke CO trekker seg ut med det første, de ekspanderer og viser vilje til å satse.
SAS framstår som vinglete og lite forutsigbart. Dessverre må jeg si.

HMWK
02-05-2005, 20:27
Hvis SAS skulle utfordre CO, burde de ha kastet seg rundt og gjort dette for lengst. Nå har CO opparbeidet et godt ståsted og SAS har en virkelig konkurent. Trodde SAS at ingen turde satse på en direkterute fra OSLO? De håpet vel på å sende pax gjennom København og Arlanda.

sail4fun
02-05-2005, 20:29
Originally posted by HMWK
Hvis SAS skulle utfordre CO, burde de ha kastet seg rundt og gjort dette for lengst. Nå har CO opparbeidet et godt ståsted og SAS har en virkelig konkurent. Trodde SAS at ingen turde satse på en direkterute fra OSLO? De håpet vel på å sende pax gjennom København og Arlanda.


Det handlet vel like mye om å forsøke å tjene mest mulig (tape minst mulig) på det lang distanse materiellet man rådet over vil jeg tro.

HMWK
02-05-2005, 21:02
Originally posted by P.A. VIKING

Originally posted by HMWK
Hvis SAS skulle utfordre CO, burde de ha kastet seg rundt og gjort dette for lengst. Nå har CO opparbeidet et godt ståsted og SAS har en virkelig konkurent. Trodde SAS at ingen turde satse på en direkterute fra OSLO? De håpet vel på å sende pax gjennom København og Arlanda.


Det handlet vel like mye om å forsøke å tjene mest mulig (tape minst mulig) på det lang distanse materiellet man rådet over vil jeg tro.


Så hvordan er ståa i dag?

MartinL
02-05-2005, 21:55
ikke missforstå meg, jeg vil virkelig at SAS skal åpne langruter og all konkurranse er jo bare sunt. Men det er overhode ingen økonomiske grunner til at SAS nå åpner Oslo-New York. Det kan ikke være det, for jeg mener at OM det var økonomiske årsaker til at de nå velger å fly langt fra Oslo er det flere andre destinasjoner som er både sikrere og ikke minst er ett behov for!

Jeg er 100% sikker på at SAS ALDRI (og merk aldri) hadde gjennåpnet ruten så fort om det ikke var for at Continental gjorde krav på revir. Og om alle som argumenterer for det motsatte har SAS lattelig dårlig strategisk planlegging om de åpner ETTER at en konkurrent har ettablert seg. Folk begynner ikke å fly mere til New York bare fordi at Continental flyr direkte. Dette er rein og skjær dårlig strategisk planlegging!

OM de HAR økonomiske argumenter for å åpne en rute fra Oslo, hvorfor i all verden velger de da New york da? det kommer da til å bli hardt om pax og den såkalte "lønnsomheten" kan jeg personlig ikke se for meg før om lenge med valg av denne destinasjonen. De er her nødt til å tilby lave priser for å konkurrere mot hverandre og ikke minst KLM som i dag har gode priser via Asterdam.
Desuten er det jo kjent at fortjenesten av å fly til USA ikke er den største og i alle fall ikke fra Norge med en godt etablert konkurrent.

Desseuten blir flåteutnyttelsen lite utnyttet med kun ETT nytt fly stasjonert til EN rute ut fra Gardermoen.


Om de virkelig VIL tjene penger så har de jo allsken muligheter til i alle fall å presentere sikrere destinasjoner enn New York. Vi har jo diskutert opp og ned her på forumet om mulig ekspansjon hvor det faktisk er passasjergrunnlag og INGEN direkte konkurranse. Bangkok, Chicago, Dubai, Orlando, Lahore med flere (om ikke daglige avganger) kunne de fått til mye spennende med denne nytenkningen. Her er det markeder som vokser enormt og har stort potenisiale. Se Norwegian, om mulig for noen et dårlig eksempel, men de har turt å Satse der det ikke er konkurranse fra andre og hva skjer; jo de klarer å fylle opp seter og SAS dulter etter at de ser at andre kan gjøre suksess.

Dessuten ville plasseringen av to fly vitne om bedre langsiktig planlegning og bedre forutsetninger da flyene kunne blitt utnyttet bedre tidsmessig med øst og vest avgang.

Min konklusjon. SAS kan ikke ha økonomiske argumenter for kun å åpne NEW YORK. Det er andre destinasjoner som er sikrere for SAS og derfor er jeg personlig redd dette kan falle ut til å bli en gjenntagelse. Jeg håper på det motsatte at de begge klarer seg, men ser allike vell at det er manglende vilje å satse fra Oslo når Continental er det eneste argumente til å starte langrute fra Oslo. Vi har potensiale til flere og det VEIT SAS og siden de ikke gjør noe med disse potensielle destinasjonene klarer jeg ikke å se at det er økonomiske årsaker som SAS har denne gangen. desverre.

Go for Chicago and Bangkok!!!!!

LN-MOW
02-05-2005, 23:06
Iioioi ... her er det mye aa ta tak i, og jeg orker ikke ta alt .... Synsing og oensketenking tjener man ikke penger paa ...
Jeg har allerede utdypet mitt syn paa NYC litt hoeyere oppe, saa den skal jeg la ligge. Imidlertid skal man huske at CO nyter av den saakalte 'nonstop-effekten' som gir veldig mye gratis - baade i display og psykologi. Den vil selvfoelgelig SAS ogsaa nyte godt av naar 907 kommer tilbake. Man vil heller ikke 'back-tracke' til NYC fra Chicago, men man kan fint selge Chicago via NYC.

Norge er et lite marked, og i motsetning til Finland er ikke rutestrukturen lagt opp til aa fore langruter slik som Finnair gjoer. Finnair selger veldig mye av sin Fjerne Oesten trafikk ute i Europa - som UK, Tyskland, Nederland osv. For ikke aa snakke om Sverige. De selger ogsaa mye i Asia Mye av denne trafikken vil aldri Oslo kunne faa pga den geografiske beliggenheten. HEL ligger langt nok oestpaa til at forskjellen er stor. Se paa kartet saa skjoenner du hva jeg mener. Bangkok-rute baade fra CPH, OSL (og ARN?) er galskap og vil aldri kunne loenne seg.

Desseuten blir flåteutnyttelsen lite utnyttet med kun ETT nytt fly stasjonert til EN rute ut fra Gardermoen.

Det flyet er i luften 16-17 timer i doegnet saa det er intet argument.

Naar det gjelder dette med nytenking, vil jeg gjerne sitere meg selv fra en annen post:

Nytenking maa ogsaa vaere gjennomtenkt ... naar du sier nytenking i denne sammenheng, faar det meg til aa tenke paa CEO'en i Africa One som sa at 'erfaringer viser at naar man etablerer nye flyruter, kommer passasjerene ogsaa'. De holdt i seks maaneder.
Markedsanalysen boer helst vaere litt grundigere enn dette ... proeving og feiling har foert til veldig mange konkurser.


OK, jeg lyder kanskje overforsiktig, men jeg tror ikke paa aa stupe ut i nye ruteprosjekter jeg ikke kan se trafikkgrunnlag for. SAS floey i mange aar parallelt med diverse amerikanske selskaper, og de kom og gikk. Markedet er noe annerledes naa, saa jeg tror nok det kan gaa med to selskaper paa Oslo-NYC - men ikke til andre steder.

Det ble kanskje litt rotete, men jeg er blitt avbrutt et par ganger .. :p

Alf
02-05-2005, 23:16
Läste nånstans (kommer inte ihåg vart) att 40% av alla Finnair Intercont. passagerare var svenskar.. Vet ej om det stämmer och kan tyvärr inte referera till nån källa, men helt omöjligt e det knappast... Tror SAS har mycket att vinna med fler intercont. från ARN faktiskt. Om nu siffrorna stämmer dvs..(OBS ej något menat i stil med ARN vs. CPH)

/alf

MartinL
02-05-2005, 23:34
Jo det er absolutt ett argument. 16 - 17 timer i luften gir fortsatt 7 - 8 timer på bakken og dette trengs ikke som turnaround!

Dessuten er ikke poenget mitt å gjøre dette personlig eller å kaste dritt om SAS. Poenget er at jeg ikke kan fatte og begripe at Oslo - New York skal være den eneste lønnsome langruten de er villige til å satse på fra Oslo.

At SAS ikke skal drive med synnsing og utprøvning...... hmm nå er det da slik at uten langsiktig strategi og planlegning er det sjeldent lys i tunellen. Jeg håper bare SAS kommer på banen FØR andre når det gjelder både ARN og OSL og tenker nytt. Ikke begir seg inn i ett tapsprosjekt som dette nok kommer til å bli.

Konsekvensene er jo lette å se med finnair og Malaysian. Det tror det er mye vanskligere for SAS å gjøre suksess på nye ruter om de kommer sent etter som nummer to!

DY
03-05-2005, 00:22
Er ganske så enig med Martin. SAS har vært vinglete og lite forutsigbar. På toppen er de lite nytenkende med tanke på ruter og velger å starte en rute som allerede har en operatør...selv om de trakk seg ut for ikke lenge siden.

Hadde SAS ønsket/turt å tenke nytt så tror jeg de burde satse på en anna destiansjon i USA.
Bangkok er det ganske sikkert et marked for, noe antall reisende fra Norge til Thailand viste i en anna tråd. Det er vel heller ingen grunn for at ikke passasjerer fra f.eks UK kan fly fra Manchester, London, Dublin, (www.sasbraathens.no er selvsagt "nede" så jeg kan ikke sjekke hvor SAS flyr til i UK akkurat nå) etc til Oslo for så å fly til BKK....istedet for til HEL med BA/Finnair.

SAS tenker ikke akkurat nytt.

Når kommer Dubai forresten......;)

EB
03-05-2005, 16:06
I Stockholm var det mye reklame for CO ruten som starter i juni til Newark. Burde ikke CO har startet op en rute til Houston - siden det allerede går en rute til NY fra Stocholm? Eller gjelder det synet kun for Oslo?

DY
03-05-2005, 18:15
Originally posted by EB
I Stockholm var det mye reklame for CO ruten som starter i juni til Newark. Burde ikke CO har startet op en rute til Houston - siden det allerede går en rute til NY fra Stocholm? Eller gjelder det synet kun for Oslo?

Men nå er kanskje markedet på ARN langt større til EWR enn i OSL. Dessuten starter vel CO opp med en mindre flytype enn hva konkurrenten SAS har. CO la vel heller ikke ned ruta for 1 år siden og sa den ikke lot seg gå med overskudd heller...

LN-HAT
03-05-2005, 22:20
Enige blir dere aldri :zzz :zzz :zzz :zzz

DY
03-05-2005, 22:25
Originally posted by LN-HAT
Enige blir dere aldri :zzz :zzz :zzz :zzz

Nei vi gjør nok ikke det. Og det er vel egentlig heller ikke nødvendig.;)

Men blir det for ille så si fra...

Dag Johnsen
04-05-2005, 13:06
Heisann EB...:) Som jeg nevnte tidligere paa dette forumet saa har vi studert det Scandinaviske markedet i flere aar, men vi har ikke hatt fly til aa operere disse rutene. OSL var starten, og saa ARN og jeg vet at CPH ogsaa er en destinasjon vi ser paa. Vi har som du vet en hub i EWR og det er ikke et marked for IAH - ARN i dag. I tillegg saa kan ikke den flytypen vi oppererer (B757-200) fly IAH - OSL eller ARN direkte... selv med winglets.

Selv om jeg syntes det er merkelig at SAS skal starte denne ruten opp igjen, skal jeg ikke kommentere noe mer om dette, med fare for at dette kommer til aa hoeres ut som "sure epler"... :D Gordon Bethune, vaar tidligere CEO, hadde et par grunnprinsipper og en av disse var "Fly to Win"! Med andre ord, fly der du kan tjene penger og ikke der du taper..! Mener SAS at de kan tjene penger her saa vaersaagod... men naa har vi faatt B757 fuel consumption ned 5% med winglets saa dette blir konkurranse...:up:

Vi hadde en snag i OSL for et par dager siden og SAS teknisk gjoer en kjempejobb for oss og hadde det fikset i loepet av 20 minutter... saa det haaper jeg de fortsetter med... :D

Dag

Alf
04-05-2005, 18:27
Originally posted by Dag Johnsen
Heisann EB...:) Som jeg nevnte tidligere paa dette forumet saa har vi studert det Scandinaviske markedet i flere aar, men vi har ikke hatt fly til aa operere disse rutene. OSL var starten, og saa ARN og jeg vet at CPH ogsaa er en destinasjon vi ser paa. Vi har som du vet en hub i EWR og det er ikke et marked for IAH - ARN i dag. I tillegg saa kan ikke den flytypen vi oppererer (B757-200) fly IAH - OSL eller ARN direkte... selv med winglets.

Selv om jeg syntes det er merkelig at SAS skal starte denne ruten opp igjen, skal jeg ikke kommentere noe mer om dette, med fare for at dette kommer til aa hoeres ut som "sure epler"... :D Gordon Bethune, vaar tidligere CEO, hadde et par grunnprinsipper og en av disse var "Fly to Win"! Med andre ord, fly der du kan tjene penger og ikke der du taper..! Mener SAS at de kan tjene penger her saa vaersaagod... men naa har vi faatt B757 fuel consumption ned 5% med winglets saa dette blir konkurranse...:up:

Vi hadde en snag i OSL for et par dager siden og SAS teknisk gjoer en kjempejobb for oss og hadde det fikset i loepet av 20 minutter... saa det haaper jeg de fortsetter med... :D

Dag


Hur ser underlaget ut för CO på EWR-ARN? Tänkte nu speciellt när Malaysian också flyger sträckan, inte dagligen, men ändå.. Hade det inte varit bättre att lägga in ARN-EWR med CO som en kvällsavgång?

mvh alf

dc-8-63
04-05-2005, 18:42
Originally posted by Alf

Originally posted by Dag Johnsen
Heisann EB...:) Som jeg nevnte tidligere paa dette forumet saa har vi studert det Scandinaviske markedet i flere aar, men vi har ikke hatt fly til aa operere disse rutene. OSL var starten, og saa ARN og jeg vet at CPH ogsaa er en destinasjon vi ser paa. Vi har som du vet en hub i EWR og det er ikke et marked for IAH - ARN i dag. I tillegg saa kan ikke den flytypen vi oppererer (B757-200) fly IAH - OSL eller ARN direkte... selv med winglets.

Selv om jeg syntes det er merkelig at SAS skal starte denne ruten opp igjen, skal jeg ikke kommentere noe mer om dette, med fare for at dette kommer til aa hoeres ut som "sure epler"... :D Gordon Bethune, vaar tidligere CEO, hadde et par grunnprinsipper og en av disse var "Fly to Win"! Med andre ord, fly der du kan tjene penger og ikke der du taper..! Mener SAS at de kan tjene penger her saa vaersaagod... men naa har vi faatt B757 fuel consumption ned 5% med winglets saa dette blir konkurranse...:up:

Vi hadde en snag i OSL for et par dager siden og SAS teknisk gjoer en kjempejobb for oss og hadde det fikset i loepet av 20 minutter... saa det haaper jeg de fortsetter med... :D

Dag


Hur ser underlaget ut för CO på EWR-ARN? Tänkte nu speciellt när Malaysian också flyger sträckan, inte dagligen, men ändå.. Hade det inte varit bättre att lägga in ARN-EWR med CO som en kvällsavgång?

mvh alf



kan det ha noe med at CO ser paa EWR-ARN og ikke motsatt naar de planlegger avgangen ??

LN-MOW
04-05-2005, 19:08
CO planlegger nok tider etter naar de best kan feede eget nettverk ut/inn av EWR. Dette var jo sin tid ogsaa kriteriet for SAS' rutetider, saa derfor er det nok uungaaelig at CO og SAS flyr 'oppaa hverandre' ...

EB
04-05-2005, 19:14
CO`s rute til og fra Newark går vel på samme tid som SAS gjorde...

DY
04-05-2005, 19:16
Ja og snart blir det sikkert 2 avganger med få min mellomrom...og "vinge mot vinge". Tviler på at SAS endrer tidspunktet sitt.

EB
04-05-2005, 19:17
Det morsomme er vel at i sin tid så var tidspunktene både SAS og CO sine - den gang de fløy ruten i codeshare...

DY
04-05-2005, 19:21
Ja tidene endrer seg.....eller kanskje det ikek er det dem gjør...vi får se om ett års tid.

amatør
04-05-2005, 21:12
Nå tok vel CO over slottidene til SAS,og lufthavnene i New York er vel ikke blant de minst trafikkerte i verden for å si det sånn....Så da må vel SAS søke om nye slottider?

Alf
04-05-2005, 23:32
Ska bli spännande i sommar. Finns det verkligen så mycket pax att det kan täcka upp 3 dagliga till EWR? fast det e ju bara på vissa dagar med 3.. och då med 747

/alf

Dag Johnsen
05-05-2005, 02:52
FBU 4EVER, en ting jeg glemte aa spoerre om; SAS Intercont har bestilt 80 kursplasser hos SAS Flight Academy for A340/330-utsjekk Hvor mange crew har dere per fly? Er det forskjellig fra base til base? Med andre ord, hvor mange crew vil det ta for aa fly denne flighten fra OSL?

Dag