PDA

View Full Version : Stavanger-Frankfurt-Cairo og retur.

B767
10-11-2009, 21:49
Hei.. det er første gang eg skriver reiseraport.. men ska gjøre så godt eg kan med innhold og norsk rettskriving.

26 oktober va dagen eg reiste til Kairo for å besøke en kamerat som bor der for å studere arabisk. Kom på flyplassen ganske tidlig på morgenen, rund 04.45. Sjekket inn bagasjen , og videre gjennom sikkerhetskontroll uten noe problemmer. Så inne i terminalen rusler eg rund og titter i taxfreebutikken uten å finne noe spennende å kjøpe. Tittet også litt på flyene som stod parkert ute ved gatene... sas MD80, KLM 737 og flyet med Lufthansa BAe 146. Kl 06.00 fikk eg endelig gå ombord i flyet ved gate 11 og satt i sete 14A. Men der ble eg sittende i nærmere en time mens flyet fortsatt stod på bakken.Passasjerne fikk hver sin glass drikke mens vi ventet på avgangen. Ifølge flyvertinnen så er grunnen slot tid i Frankfurt som gjorte at vi måtte vente. Flyet fikk endelig dra kl 07.00.
Flyet landet i Frankfurt kl 09.05 vedsiden av en Luxair fly.
I bussen tittet eg på alle de store flyene entusiastisk og tatt flere bilder med den lille kompakt digitalkameraen. Ville ikke bruke speilreflekskameraen fordi eg ville ikke trekke oppmerksomhet bland andre passasjere.. hehe.
Inne i terminalen gikk eg rett til terminal 1 for å komme meg til spotterterrassen. Men først tok eg en liten måltid fra McDonalds. terrassen åpnet kl 10.00 og eg gikk inn og betalte 3 Euro, pga eg er tunghørt.. :P
Der fikk eg sett masse fint, og tatt masse fint bilder med speilrefleksen min.

Så va det på tide å gå tilbake til Lufthansas terminal for å ta Kairoflyet.
Det ble gate B23. stod ved vinduet og tittet på den lange og fine flyet.A340-600.
Det va masse med folk så flyet va antakeligvis fult.
Ombord på sete 58K, aller bakerst i økonomiklassen. Grei plass å være må eg si. fint utsikt mot vingene og motoren. Vedsiden av meg sitter det en egyptisk mann, han har med sin familie med kone og to eller tre barn.
Under taxing og takeoff ba han mye, og bukket hoden mot seteryggen foran.

Oppe i lufta ser eg at hele Europa e fullstendig dekket av skyer.
Etter et par timer begynte noen å få spesialbestilte mat, han ved meg fikk fisk.. mens vi resten i flyet måtte vente litt til. Vi fikk først fuktet servieter til å tørke hendene med, og en glass med noe å drikke. Da vi var cirka over Hellas fikk vi endelig mat, jeg fikk pasta. Den smakte ok, ikke noe spennende. Men til desserten smakte eplekaken knallgodt. Tok litt bilder under turen etterhvert da det mørknet ute..

Kl 18.30 landet vi endelig i Kairo flyplass, vi taxet , og taxet laaangt til terminal 3, som er helt nytt. Flyet parkerte ved gate B2. Flyplassen såg ikke så veldig vakker og spennende ut, det va lite med vindu , bare runde vinduer..
På veien til passkontrollen møtte vi passasjerne først sykepleiere som samler inn lappene der me i flyet måtte utfylle om vi er svinneinfluensasyke eller ikke, pluss noe personlige informasjon og passnr. Etter det gikk eg litt småforvirret på hvor eg kunne få kjøpt visumoblat, men fant tilslutt ved de to bankkontorene. visumoblat kostet 15 US dollar, tok med oblaten og gikk til passkontrollen der de klistret dem inn i passen min og stemplet. så gikk videre til baggasjebåndet og hentet kofferten. På veien ut fra baggasjehallen ble eg møtt av en stort folkemengde, det va som å gå i en slags 17 parade, som om vi var OL stjerner. Det va mange folk med lapp med navn de ventet å møte. Der fikk eg møte kameraten min, vi gikk rett til taxien.. han forhandlet pris på turen til sentrum, fant en sjåfør og vi gikk bort en plass der vi ventet på bilen. Da bilen endelig kom, kjørte vi bort til en kontrolpost der kameraten min måtte skrive navnet sitt en bok. en av de diktatorisk kontrollgreie.
På samme kveld eg kom så begynte det smått å regne der for første gang siden våren.

Returen Kairo-Frankfurt-Stavanger:
Vi ankom terminal 3 kl 0100 i natt den 2 november. Vi var der i god tid, da flyet har avgangstid kl 04.30, så vi gikk til BurgerKing og gjøre oss mette
Kl 02.00 tok eg farvel med kameraten min og gikk gjennom sikkerhetskontrollen og videre til innsjekkingen og avlevert baggasjen min. Videre gikk jeg til passkontroll og få passboken stemplet igjen.
Flyplassen såg ikke særligt stort ut, og utvalget va lite.. bare en kafe og en taxfree... taxfree va dyrt synes jeg. Ved gaten F2 ble billetten innløst, så igjen en nytt sikkerhetskontroll måtte gjennomføres før ombort til flyet.
Inne i flyet satt eg i 35K i økonomiklassen, rett bak vingene. Begynte å bli trøtt, så eg sov for det meste i flyet.. Vi fikk og servert mat, eg fikk omlett med bakte poteter.. ikke noe imponerende mat nei. Flyet landet i Franfkurt kl 0800 morgenen og flyet parkerte på fjernparkeringen. Eg var fortsatt trøtt og ville bare hjem, derfor ikke tatt noe flere bilder på veien hjem.
Landet endelig på Sola kl hmm 12.30 tiden .. ? og betalte parkeringsavgiften til bilen min pålydende 490 kr.

Nedenfor ser dere bildene i rekkefølge:
flere bilder i neste post for returen.

svgspotter
10-11-2009, 21:53
Flott rapport! :D

MVH
Fredrik F.Olsen

B767
10-11-2009, 21:53
flere bilder fra hjemreisen.
Ikke så mange bilder, pga va for trøtt til å ta flere bilder.

Someone
10-11-2009, 21:56
Fin første rapport det, men det var litt av en avgangstid LH hadde fra Cairo :o

Discus
10-11-2009, 21:59
Takk for rapporten fra turen - fløy selv med LH til CAI for en del år siden, da med A330-200.

Hva synes du om Cairo? Fikk du sett severdighetene?

B767
10-11-2009, 22:03
for dere som vil se min spotterbilder, her er linken. http://forum.scanair.no/showthread.php?t=54014

B767
10-11-2009, 22:10
Jo Kairo va en fantastisk opplevelse. fikk sett masse.. Pyramiden og egyptisk museum. kristne bydel... rikdom og fattigdom, markedet. trafikken e galskap, man leker med livet hver gang man ska over en trafikkert vei. det kan dere se i youtube hvis dere skriver " trafic in cairo" i søkerfeltet. Traffiken luktet ile, sterkt av bensinlukt, også av søppel som flyter overalt. folk overalt.. Byen sover aldri. Har sett gatebarn, tatt metro mange ganger.. kun for 1 kr pr tur. også tok vi trikk, som er virkelig helt gammel rusten og skranglete. og trikkesporet er ikke beine.. så vognene vinglet side til side.. hehe artig tur.. Vi var også på butikksenter som har 800 butikker.. der e litt dyrt, bare rike går der.Luksusrestauranter med fine og gode mat for billige penger.. koster ikke mer enn ca 300 for to personer.. hehe
har også besøkt den amerikanske universitetet der kameraten min går på.. den e nytt og flott og stort..

Eg har bilder. men de blir ikke publisert enda før eg får pc min oppdatert pga er en program eg må få oppdatert først før eg kan legge dem i hjemmesiden min.. det ska eg komme tilbake med når bildene er på plass.

posthuman
10-11-2009, 22:40
Når er siste innsjekk på flighten fra SVG - FRA som går 0625? Bra rapport!

LN-RRA
10-11-2009, 22:44
Når er siste innsjekk på flighten fra SVG - FRA som går 0625? Bra rapport!

Economy class kl 0545 - 40 minutter før, men aksepteres inntil 30 min før avgang.
Business class kl 0555 - 30 minutter før avgang.

posthuman
10-11-2009, 23:17
Takk for svar!

MountainDew
13-11-2009, 10:22
Stort fly til CAI :) Husker de benyttet A300 frem til for kort tid siden. Nu er de pensjonert

B767
14-11-2009, 14:18
vel.. i tidligere dato dette året va det brukt A330-300 på ruten..