PDA

View Full Version : To DO, DOing, Did, have DOne......want to DO again


Someone
09-11-2009, 22:33
Så var det omsider klart for høstens høydepunkt, det første Flyertalk Star Alliance MegaDO hvor det for min del var OSL, TLS og FRA som stod på programmet.

Ankom fra KRS kvelden før og pga en middagsavtale så ble det sent og det var ikke så alt for mange timene jeg fikk på øye før alarmen ringte 05:00. Hadde selvfølgelig ikke pakket , så det ble å finne frem klær og annet nødvendig utstyr, tatt en dusj og få seg en veldig lett frokost før avreise mot Oslo S, i moderns bil, for å plukke opp MartinL og hans "mekanikker" 6:10. Gikk raskt og greit opp mot OSL, og etter å ha parkert på P2, fikk vi jammen ordnet oss et lite tårnbesøk på morgenkvisten.

Kom så til vår egen dedikerte innsjekk 7:15, hvor man traff på andre forummedlemmer, fikk boarding card og kunne bevege oss gjennom security. Boarding på bussen til SAS-hangaren var allerede 7:30, så hørte "final call" mens jeg var på do så satte opp farten og kom meg til gate 37A hvor bussen med de andre stod å ventet.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020025.jpg

Bussing over til STS hvor det vel ble en times venting før Condoren landet med deltakerene fra FRA. Her hadde SAS stilt i stand et fint opplegg, med sang, dans, taler og blant annet en 737-700 var blitt rigget i Medevac konfigurasjon.....og jeg som trodde det var de nye sleeper setene til bruk på fakirekspressene :p
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020027.jpg

Cockpit
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020028.jpg

http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020030.jpg

http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020034.jpg

http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020031.jpg

SAS serverte frokost som bestod av Economy Extra matboksen med enten laks eller pasta, samt diverse ting som Kvikk Lunch og lefser
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020026.jpg

Nødutgangskilien ble også utløst og jammen kom Tommy farende nedover den
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020033.jpg

Bussing så til fjernpark og man kunne gå ombord i en passende malt Condors D-ABON, som skulle ta oss til TLS i første omgang
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020037.jpg

Knyttnevetesten ble så foretatt som alltid og ble bestått såvidt på 32F hvor jeg var blitt plassert
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020038.jpg

Etter en omgang de-ice med både rødt og grønt kliss, ble det så avgang på 01R og man kunne sette nesen sørover
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020039.jpg

Drikkeservering kom igang og Warsteiner og Glenmorangerie 18yrs er noe man fint kan begynne lunchen med
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020041.jpg

http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020042.jpg

Ved ankomst TLS fikk vi også til stor jubel oppleve å bli med på en low-pass, som andre har vært inne på. Sjekk andre poster for link til videoen.
Hos Airbus fikk vi ikke ha med kamera, så derfor ingen bilder der, men jeg fikk meg en omvisning på FAL til 380 hvor jeg så LH, EK og AF maskiner under bygging.
Så var det tid for turen til FRA og etter litt "fransk organisering" så fikk man delt ut 220 eller noe slikt boarding card.....kan blant annet si at vedkommende bak skranken brukte "print all" funksjonen og skrev ut alle boardingkortene samtidig, som da måtte finne sine eiere :p

Opp i luften var det tid for en ny servering og gikk for 2 Warsteiner da.....ein bier, zwei bier:drink
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020045.jpg

Her blir Tommy intervjuet av et av TV-teamene ombord
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020046.jpg

Ankom så FRA hvor vi ble sluset rett opp i LHs nye Tower Loung, hvor vi fikk mat og drikki. Ottard XO og Weissbier var ingen dårlig kombinasjon. Etter en stund der stengte loungen og vi ble kastet ut og kunne komme oss til Sheraton hotellet å sjekke inn, før det ble å ta seg nok en øl i baren der.

Someone
09-11-2009, 22:33
Så var det tid for dag to. Skal innrømme jeg muligens har vært i bedre for når jeg våknet, men en dusj og forventningene til hva som skulle skje fikk meg rask i form. Ingen tid til frokost, men heldigvis hadde jeg stjålet med meg en neve lefser fra SAS som ble fortert før jeg fikk sjekket ut og lagret bagasjen. Kom ikke med på den første av dagens turer til Lufthanse Technic, så valgte da å hive meg på Fraport sin busstur på FRA, som var veldig bra og som kan anbefales hvis man er der en dag og har tid.

Et par bilder fra turen
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020047.jpg

http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020049.jpg

http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020050.jpg

Tilbake så til området i T1 som var holdt av for oss hvor vi fikk lunsj, snakket med diverse representanter for f.eks Swiss, Fraport, Star Alliance, Lufthansa, før sjefen selv: Wolfern, kom å holdt en tale og "svarte" på endel spørsmål
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020051.jpg

Så var det tid for en omvisning hos LH Technic. Buss bort til området og i den første hangaren vi var i stod det to 737, en 321, en 340-600 og en 340-300. Var inni -600 hvor vi fikk vært i alt fra crew rest og galley i kjelleren til cockpit. Både første- og businessetene ble testet ut, og må innrømme at LH sine 1st seter er litt out of date og de har behov for å fornye seg der. F.eks var TV-skjermen større på business

First på -600
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020052.jpg

http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020053.jpg

Business
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020054.jpg

Så bar det videre til neste hangar, hvor det blant annet stod et par 747 og en 330. Var inne i en av 747ene og kom meg for første gang opp i annen etasje
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020055.jpg
Benplassen på første raden
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020056.jpg

Hadde også en tur innom motorverkstedet, før det ble bussing tilbake til terminalen og man kunne hente bagasjen og få seg litt næring før avreise til Seeheim.

Kan noen gjette hvilket land jeg er i?
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020058.jpg


En fin fest, med mye drikke på Lufthansa sitt sted i Seeheim, og skal innrømme at jeg overhode ikke var i form på bussturen tilbake til FRA. Så den colaen jeg fikk da vi kom frem, smakte svært godt. Hadde fått valget om å reservere sete da jeg bestilte gjennom WIAS, men da jeg sjekket inn på automaten i FRA, var jeg kastet ut derfra. Alle andre vinduseter untatt de bakerste på 737-600 var tatt, så valgte istedet 12D og midtgang.

Etter å ha tilbrakt en god stund på T2 sammen med andre forummedlemmer var det så å ta Skytrain over til T1 og B-gatene hvor flyet skulle gå ifra. Pga dårlig vær lot vi vær å gå ut på spotter terrassen så satt istedet i kafeteriaområdet.

Bussing så ut til flyet fra B6 og kom meg med på den andre bussen. Vil anta belegget på -600en som skulle ta meg til OSL var rundt 85%, og heldigvis var midtsete ved siden av meg ledig. Avgang på tid og i luften kjøpte jeg meg tapas med cola. Tapasen var god, men skulle ønske mengden var noe større. Ankom OSL en stund før rutetid, men siden vi ble straffet med gate 46 ble det en god gåtur før man kom seg til taxfree butikken og fikk fyllt opp resten av kvoten. OSl selger forresten 2006 Masi Costasera Amarone til 215 om dagen, hvilket vel ikke er så gal pris?
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020061.jpg

Litt venting så på shuttlebussen til P2 før jeg så kunne kjøre hjem, svært fornøyd, da dette hadde vært en kjempetur og Tommy & co hadde i samarbeid med flyselskapene fått spikret et kanon opplegg

Og alle var enige om at man hadde hatt en fin tur.....

S. Holberg
09-11-2009, 22:59
Ahh!

Flott rapport ;)
Skulle gjerne ha vært med, men det gikk da ikke slik denne gang. :)

Egenes
10-11-2009, 00:22
Very good indeed! Misunner deg for den turen Someone ;)

Neste gang Holberg, neste gang - da skal vi ta dem med stil :lol:

seilfly
10-11-2009, 01:13
Very nice report!
1) Hva var det DO står for igjen?
2) Er det fremtidens setepitch for :crowded klasse pax vi ser på golvet til høyre? http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020030.jpg :D

Tommy777
10-11-2009, 01:16
Nydelig. Flott gjenfortelling av noen fantastiske dager

Jens W
10-11-2009, 02:13
Avgang på tid og i luften kjøpte jeg meg tapas med cola. Tapasen var god, men skulle ønske mengden var noe større.
Jeg og Espen "BOBet" også tapas (med hhv øl og vin) på vei til Køben på fredagskvelden, og jeg er helt enig i at de godt kunne ha dytta litt mer nedi det plastbrettet.


1) Hva var det DO står for igjen?

"to do" -> "å gjøre"


Forøvrig fin rapport, og jeg (som mange andre) ser frem til neste mulighet for å være med på noe slikt!

seilfly
10-11-2009, 02:16
Så ordet er bare et forsøk på å lage et ennå hippere ord enn det allerede halvhippe ordet Happening?

123asd
10-11-2009, 06:27
jeg har bært inn bagasje i LN-TUK , hadde utplassering på vigra :)

BSSW
10-11-2009, 07:03
Bra rapport Espen. Absolutt noe "to DO" igjen det der!!

2) Er det fremtidens setepitch for :crowded klasse pax vi ser på golvet til høyre? http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020030.jpg :D
Får virkelig ikke håpe det... Da må jeg amputere begge beina over knærne... :8:

;)

VoiceCom
10-11-2009, 09:28
Flott rapport fra en flott tur.

Slenger med et par uklare mobil-bilder fra LH Tower Lounge.

http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/StarMegaDO-2009-4.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/StarMegaDO-2009-1.jpg

S. Holberg
10-11-2009, 16:09
Det gjør vi vettu Egenes ;)

MountainDew
13-11-2009, 10:14
En flott rapport og fine bilder :up:
Så ut til at STS var flink til å ta vare på dere med flymat og underholdning(tilpasset de fra USA) :)
Hvilket tv team var ombord i flyet?

Har sett en del bilder på kameraet til BSSW også. Får satse at jeg er på neste tur om det arrangeres!