View Full Version : Enda mer!
FBU 4EVER
09-11-2009, 10:00
Ser på Airliners.net at FraudAir skal ta € 100 i gebyr for å printe ut boarding pass på flyplassen. Gebyret er pr. idag visstnok 40 euro. Boarding pass kan printes ut fra 3 uker før inntil 4 timer før avreise, men hva om man ikke bærer med seg en printer i tillegg til laptop på reiser?
S. Holberg
09-11-2009, 10:07
Jaja...
Hva skal man si? Hva blir det neste? 20£ i gebyr for baggasjetag??
---For de som er lei av FR diskusjoner..Det er ikke noe hets eller noe til de som jobber i FR, men bare selskapet gebyr-policy ;)
ENGM 911
09-11-2009, 10:18
Skammelig og uhørt. Flyselskaper som straffer sine egne reisende økonomisk, holder jeg meg unna.
Var på Hahn i går og så minst 20 automater for sjekke inn der. Samtlige var utstyrt med en betalingsterminal. Jeg mener de tilhører klassifiseringen av som en "terminal utstyrt banditt"
fremfor sin forgjenger med en arm.....
Gebyret er hårreisende og hinnsides all fornuft. Når det er sagt er systemet meget effektivt hos Ryanair. Gikk rett til gate og viste mitt ferdige boarding kort som var printet ut før jeg reise. Var ikke innom en automat eller noen form for registrering på flyplassen.
Fungerte meget bra og jeg kunne egentlig ha vært der 3 minutter før boarding.
Dersom man printer ut dette selv, ser jeg egentlig ikke helt problemet. Det er jo et valgfritt gebyr som nok er ment for å få folk til å gjøre dette hjemme, fremfor å tjene penger på det.
med litt fornuft går man heller bare bort til nærmeste internet cafe og printer ut en ny for 10kr.
Bizflyer
09-11-2009, 10:35
Det er vel også et faktum at FR stort sett brukes av folk som har planlagt reisen i god tid på forhånd, og har hatt mulighet til å skrive ut boardingkort for både utreise og hjemreise i god tid før avreise. Mulighetene for ombooking med FR er jo ikke til stede, så det blir feil å sammenligne det med f.eks. SAS.
Dessuten er det nok rett som MartinL sier at gebyret vel er av oppdragene karakter. Du får værsegod gjøre det meste selv eller betale dyrt for det. Ja, litt sånn straff-fange artig. Og det er jo fortsatt fritt valg om hvem man vil fly med. Og derfor flyr ikke jeg FR!
BF:cool2
Northrider
09-11-2009, 10:39
Ryanair er ikke et vanlig selskap, og da maa man tilpasse seg heretter. Det er visse restriksjoner og uortodokse metoder som maa gjennomfoeres for aa utnytte tilbudene. Hvis dette er et problem, saa finnes det en rekke Andre LCC og nettverksselskaper som kan sjekke inn for deg. Naturligvis med en "liten" prisforskjell...
AirbusTrond
09-11-2009, 10:41
Jo, men 100 euro høres fryktelig mye ut for å ha begått en liten "tabbe". Mulig at Ryanair-reisende reiser ofte med Ryanair, men nå når jeg i morgen skal fly med dem for første gang på over to år, synes jeg det er en god del ting på passe på.
Blir litt smånervøs for at man har gjort noe galt, f.eks. skrevet på feil passnummer på billetten, glemt å sjekke inn bagasje tilbake etc etc. Ser også at man nå f.eks. ikke kan ta med en taxfreepose i tillegg til håndbagasjen om bord. Gebyr på dette også. Det må da være mange reisende som ikke er klar over dette?
Dessuten har det vært problemer med intrenett de siste dagene her i området. Hvis jeg da skulle ha utsatt printingen av boardingpass til kvelden før, så kunne jeg fort fått problemer... Get er neppe villig til å betale gebyret for meg.
På den annen side, 200 kr t/r med bagasje tilbake, alle avgifter inkludert, betyr at jeg får "gratis" hotell i forhold til om jeg skulle velge noen av selskapene som flyr fra OSL.
Blir litt smånervøs for at man har gjort noe galt, f.eks. skrevet på feil passnummer på billetten, glemt å sjekke inn bagasje tilbake etc etc. Ser også at man nå f.eks. ikke kan ta med en taxfreepose i tillegg til håndbagasjen om bord. Gebyr på dette også. Det må da være mange reisende som ikke er klar over dette?
Snakk om å speile meg i andres opplevelser. Følte akkurat det samme da jeg fløy ryanair i går. Svært mange år siden sist. Lurte hele tiden på hva som gjaldt.
Ble egentlig bare positivt overrasket over opplevelsen. Sikkert forde de allerede lå på et lavmål. Flott gratis inflight magasin, bedre benplass enn jeg hadde fryktet, godt utvalg av mat og drikke (for salg) og en svært ryddig og ren kabin. Crewet var også svært proffe.
Eneste minuset var all den driten de skulle selge under hele turen. Nikotin plaster, kontantkort og andre artikkler. Alle disse ble grundig introdusert over høytaler anlegget.
Bortsett fra dette, må jeg faktisk indrømme at jeg uten å blunke flyr Ryanair igjen!
Northrider
09-11-2009, 11:16
Det finnes alltid en mulighet. Om man selv ikke har nett tilgjengelig, finnes der alltid en nabo eller venn som kan hjelpe. Eventuelt kan man si at dette skulle du gjort for lenge siden ;). FBU4EVER: Naar du sjekker inn for utreise, sjekker du enkelt og greit inn for hjemreise ogsaa. Ingen reiseprinter trengs!
Bizflyer
09-11-2009, 11:49
Flott gratis inflight magasin,
HVA?Tar de ikke betalt for inflight magasinet?:D
Dette må da MOL gjøre noe med!!!
BF:cool2
Utflyttet
09-11-2009, 11:55
Ser på Airliners.net at FraudAir skal ta € 100 i gebyr for å printe ut boarding pass på flyplassen. Gebyret er pr. idag visstnok 40 euro. Boarding pass kan printes ut fra 3 uker før inntil 4 timer før avreise, men hva om man ikke bærer med seg en printer i tillegg til laptop på reiser?
Gjør som jeg gjorde i BKK forrige uke når jeg kom fra SIN og skulle fly videre med KQ: e-innsjekk med boardingpass printet til PDF-fil og ha den på full skjerm på laptop. :p
-A
Gjør som jeg gjorde i BKK forrige uke når jeg kom fra SIN og skulle fly videre med KQ: e-innsjekk med boardingpass printet til PDF-fil og ha den på full skjerm på laptop. :p
-A
Det funker nok dårlig i og med at FR river utskriften av boardingkortet i to ved boarding og beholder den ene av slippene for å telle antall som har boardet. Hvis ikke du vil ofre halve skjermen da?
Bizflyer
09-11-2009, 12:30
Det funker nok dårlig i og med at FR river utskriften av boardingkortet i to ved boarding og beholder den ene av slippene for å telle antall som har boardet. Hvis ikke du vil ofre halve skjermen da?
Hehe! Ser det levende for meg!! Kostelig!! :D
Tusle ombord på flyet med bare tastaturet igjen! ha ha!:lol:
BF:cool2
Hehe! Ser det levende for meg!! Kostelig!! :D
Tusle ombord på flyet med bare tastaturet igjen! ha ha!:lol:
BF:cool2
Ja det var dagens latterkrampe. :devot: :lol
Men litt mer alvorlig så er dette rett og slett svindel. Når mann tar noen hundre ganger mer betalt for en tjeneste en det faktisk koster så er det svindel. 850 kroner for en utskrift, det minner litt om disse "gull"-selgere på sommeren eller postordre svindel.
Jeg er ikke imot gebyrer men da for prisen stå i forhold til ytelsen.
Tally-Ho
09-11-2009, 16:09
Fløy selv med FR til/fra London i sommer, og det fungerte egentlig veldig bra.
Men når jeg flyr så sjelden med de, følte jeg at jeg måtte studere betingelsene med lupe, før jeg trykket på send-knappen ved bestilling, samt at jeg måtte påse å trykke ut boardingkortene selv ex.antall timer før avreise.
Skjønner ikke at lite reisevante, og kanskje eldre mennesker, orker utsette seg for dette. Dette er for de av oss som ønsker å reise på "budget".
Greia er jo selvfølgelig at prisen er veldig lav, bare man "skipper frills", og orker ta en del av jobben selv.
En liten positiv overraskelse fikk jeg dog under London-turen. Da det var arbeidskonflikt ved Stanstead express, fikk jeg en sms i god tid om dette, fra Ryanair.
T-H
Bizflyer
09-11-2009, 16:12
J
Men litt mer alvorlig så er dette rett og slett svindel. Når mann tar noen hundre ganger mer betalt for en tjeneste en det faktisk koster så er det svindel. 850 kroner for en utskrift, det minner litt om disse "gull"-selgere på sommeren eller postordre svindel.
Jeg er ikke imot gebyrer men da for prisen stå i forhold til ytelsen.
Det blir jo enda verre om man sammenligner med prisen. Nå skal jeg til Thailand en tur, og har betalt 16 000 for billetten. Hvis man da skulle sammenligne og late som om SAS hadde tilsvarende gebyr, ville det altså ha kostet minst 40 000 kroner å få skrevet ut boardingkort. Ellers kom man altså ikke med flyet!
Forstå det den som kan!:headbang
BF:cool2
Fløy selv med FR til/fra London i sommer, og det fungerte egentlig veldig bra.
Men når jeg flyr så sjelden med de, følte jeg at jeg måtte studere betingelsene med lupe, før jeg trykket på send-knappen ved bestilling, samt at jeg måtte påse å trykke ut boardingkortene selv ex.antall timer før avreise.
Skjønner ikke at lite reisevante, og kanskje eldre mennesker, orker utsette seg for dette. Dette er for de av oss som ønsker å reise på "budget".
Greia er jo selvfølgelig at prisen er veldig lav, bare man "skipper frills", og orker ta en del av jobben selv.
En liten positiv overraskelse fikk jeg dog under London-turen. Da det var arbeidskonflikt ved Stanstead express, fikk jeg en sms i god tid om dette, fra Ryanair.
T-H
Og den sms'en kostet ikke penger?
Kanskje det å gå til et motangrep med å innføre egne gebyrer kan være noe? For eksempel en slik, hvis man ikke kan lese den elektroniske boardingkortet på PC-skjermen - gebyr €200 og gratis anbefaling om hvor du finner nærmeste øyelege. Er det elektronisk billett, så er det elektronisk billett.
Kanskje det å gå til et motangrep med å innføre egne gebyrer kan være noe? For eksempel en slik, hvis man ikke kan lese den elektroniske boardingkortet på PC-skjermen - gebyr €200 og gratis anbefaling om hvor du finner nærmeste øyelege. Er det elektronisk billett, så er det elektronisk billett.
Evt. bare overlevere BP på en minnepinne/-brikke :lol:
Bizflyer
09-11-2009, 21:36
Skal det være skikkelig elektronisk reise, måtte det ultimate være å bare e-maile boardingkortet til Ryanair! Så kan man jo bare spørre ved ombordstigning om de ikke har fått mailen fra deg!! :colgate:
BF:cool2
Skal det være skikkelig elektronisk reise, måtte det ultimate være å bare e-maile boardingkortet til Ryanair! Så kan man jo bare spørre ved ombordstigning om de ikke har fått mailen fra deg!! :colgate:
BF:cool2
Og hvis de ikke har, så tilbyde at skrive det ud for dem - mod gebyr :-)
Dette er hinsides all fornuft. Det tror jeg vi alle kan være enige i. Men praksisen er faktisk ikke helt unik.
I gode gamle dager, før low cost selskapenes tid, var de reisende utstyrt med papirbilletter. Jeg husker godt at min far ikke fikk komme med flyet sitt til Tyskland fordi han hadde lagt fra seg billetten hjemme. De fant han på passasjerlistene, de så han hadde betalt. Men han hadde altså ikke billetten i hånda. Den måtte kjøres ut på ny, og det var både tidkrevende og kostet en liten formue. Hvorfor det var sånn er for de fleste like uforståelig. Men sånn var det...
IMM
...gjenglemt Papir billetten kostet NOK 150.00....det var ingen formue selv i de gamle dager da jeg jobbet bransjen...og det tok 8 sekunder aa presse ut fra billettpressa...ikke akkurat tidkrevende....men saann var det.....
Og spurte du fint nok, fikk du den nok gratis også. I hvert fall klarte jeg det en gang.
Gebyret er urimelig, det virker det som alle er enig om, men det bør være ganske greit å unngå å betale dette i og med man kan sjekke inn i lang tid i forveien.
Har du ikke med deg gyldig legitimasjon (pass) får du heller ikke fly. Er det vanskeligere å huske på utskrift av boardingpasset enn passet?
Marcus W
10-11-2009, 22:23
Gebyret er urimelig, det virker det som alle er enig om, men det bør være ganske greit å unngå å betale dette i og med man kan sjekke inn i lang tid i forveien.
Har du ikke med deg gyldig legitimasjon (pass) får du heller ikke fly. Er det vanskeligere å huske på utskrift av boardingpasset enn passet?
Ja det är det... för mig i vert fall. Jag hade glömt att skriva ut mitt boardingpass och stog inför att betala 440 kr för ett nytt men valde att ta bilen istället. Det är helt klart en omställning när man är van vid e-ticket hos SAS tex. Att bara dyka upp med giltig leg/pass och sen fixar de bak disken resten.
Gissar att RyanAir blev glada att jag inte kom till flighten, betalt och klart men inga kostnader för dem ;)
Tommy777
10-11-2009, 22:39
850 spenn dersom du glemmer boardingkortet hjemme. Den er fin.
Jarlabanke Vking
11-11-2009, 07:28
Gebyret er urimelig, det virker det som alle er enig om, men det bør være ganske greit å unngå å betale dette i og med man kan sjekke inn i lang tid i forveien.
Har du ikke med deg gyldig legitimasjon (pass) får du heller ikke fly. Er det vanskeligere å huske på utskrift av boardingpasset enn passet?
Det bør være enda enklere og unngå å fly FRaud......:old
Northrider
11-11-2009, 08:12
Trist at folk ikke klarer å ta seg til en tur med FR fordi de ikke har kontroll på boarding-kortet sitt...
SAS og ande nettverksselskaper flyr deg fra A-B og er fleksible med tanke på e-billett, sjekke inn per automat, skranke eller nett, bagasje etc og koster X.
Ryanair flyr deg fra C-D, er ikke fleksible, har et sett av regler du må følge, men koster til gjengjeld bare y. Er det fair å sammenligne disse to?
Personlig flyr jeg kun FR på kampanjepriser, og f.eks RYG-CRL kostet nå sist 232 NOK for 2 pers t/r. Da forventer jeg heller ikke fleksibilitet og innfinner meg med at det er et sett med regler som jeg følger. Min gevinst for dette er en latterlig lav pris.
Går jeg inn på Rema 1000 forventer jeg ikke samme utvalg, ferskvarer eller kunnskap som på Ultra da konseptet er annerledes. Min gevinst er prisen, og noen ganger handler jeg på Ultra, andre ganger på Rema - alt ettersom anledning.
Det samme med fly. Er verken fan av FR eller SK, for meg representerer de bare to forskjellige alternativer med ulike konsepter. Skal jeg reise med bagasje, connection videre etc velger jeg SK. Skal jeg bare på en liten svipptur til Europa over helgen, kan jeg like gjerne fly FR og bruke mer penger på hotell og shopping.
Er lei av alle som ikke klarer å nevne FR i en setning uten å spre eder og galle. Fanatisme er ikke bra i noen retning - heller ikke når det gjelder flyselskaper.
The Ticketor
11-11-2009, 13:48
Dette er hinsides all fornuft. Det tror jeg vi alle kan være enige i. Men praksisen er faktisk ikke helt unik.
I gode gamle dager, før low cost selskapenes tid, var de reisende utstyrt med papirbilletter. Jeg husker godt at min far ikke fikk komme med flyet sitt til Tyskland fordi han hadde lagt fra seg billetten hjemme. De fant han på passasjerlistene, de så han hadde betalt. Men han hadde altså ikke billetten i hånda. Den måtte kjøres ut på ny, og det var både tidkrevende og kostet en liten formue. Hvorfor det var sånn er for de fleste like uforståelig. Men sånn var det...
IMM
Ganske stor forskjell faktiskt, for flykupongene måtte man ha for bland annet avregning så at regnskapet stemte, spesielt om den var utstedt av på et annet flyselskaps dokument. Nå ordnes alt sånt elektronisk.
Fordelen med FR er at du kan bli hjemme uten å tape skjorta..
Fruen og jeg skulle vært i Bremen nå, men det tunge været ute og tilsvarende i Bremen gadd vi ikke dra i går. "Tap" kr. 200,04 ( Fare 0.04 pluss kreditkortgebyr 200 ) for TO..
^_^
Men garantert vi drar på våren til både Bremen og flere Italiaturer, kun som
hvis prisen er ca. kr. 100 pr. pax. Og det får man garantert til alle destinasjoner ved å følge med på web'en deres og i Aftenposten side 2 eller tre..
Fordelen med FR er at du kan bli hjemme......
He he, vil du si at glasset er halvfullt eller halvtomt?
Ganske stor forskjell faktiskt, for flykupongene måtte man ha for bland annet avregning så at regnskapet stemte, spesielt om den var utstedt av på et annet flyselskaps dokument. Nå ordnes alt sånt elektronisk.
Jada, det vet jeg også. Men for passasjeren kan det helt sikkert virke uforståelig. Som eksemplet jeg nevnte da min far mistet flyet fordi han hadde glemt billetten hjemme. Det var riktig nok veldig mange år siden. Men for han (som kunde) var det ikke lett å forstå hvorfor han ikke kunne bli med når han var oppført i flyselskapets data, og de kunne se at han hadde betalt. For de bak skranken derimot, er det sikkert logisk at man ikke kan bli med da.
Forskjellen er stor, men ikke for kunden. En lapp er glemt, og en lapp er glemt.