View Full Version : DY og ACARS
RuneGaus
07-11-2009, 17:55
Det er kommet meg for øre at alle DY fly skal etterhvert bli utstyrt med ACARS, er det noen som kan fortelle meg hvilke norwegian fly som allerede har implementert ACARS???
og/eller evt når hvilke fly(regnr) vil få?
på forhånd takk for svar og god weekend :)
ENGM RAMP
07-11-2009, 18:01
hmm, iflg fruen som sitter på Ops'en til DY så MENER hun, uten å huske helt eksakt, at 7-8 stk til nå har fått.....Og at alle -800 samt de 4 egne eide -300 skal få dette montert...
Men her kan sikkert flere svare bedre enn meg Rune :)
sail4fun
07-11-2009, 18:39
Da skal jeg tørke støv av scanner'n og se om jeg får noen meldinger fra DY .
Hvilke -300 er det DY eier selv?
DY eier 4 737-300 maskiner. Disse har winglets og har følgene registreringer.
LN-KKX
LN-KHA
LN-KHB
LN-KHC
Takker og bukker, det var det jeg trodde, men LN-KHA,-KHB og -KHC står som "leased in" på flåtelisten til Scanair.
Takker og bukker, det var det jeg trodde, men LN-KHA,-KHB og -KHC står som "leased in" på flåtelisten til Scanair.
Det stemmer ikke....
Robin882
07-11-2009, 21:40
Noen som vil forklare hva ACARS er for noe? :)
Noen som vil forklare hva ACARS er for noe? :)
Aircraft Communications Addressing and Reporting System.
Her kan du lese mer om det:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_Communications_Addressing_and_Reporting_S ystem
Det stemmer ikke....
Er ikke en eller to av dem "leased" fra Bjørn Kjos' eget selskap, eller noe i den duren - slik at de juridisk sett er leased?
Det er i såfall nytt for meg...
Jarlabanke Vking
08-11-2009, 11:58
når blir det pressemelding til media?
^_^
Tally-Ho
08-11-2009, 12:40
hmm, iflg fruen som sitter på Ops'en til DY så MENER hun, uten å huske helt eksakt, at 7-8 stk til nå har fått.....Og at alle -800 samt de 4 egne eide -300 skal få dette montert...
Men her kan sikkert flere svare bedre enn meg Rune :)
----
"Spesialspørsmål" til ENGM RAMP, da jeg tror du kanskje kan svare på dette:
(Sender det åpnet, da kanskje også andre kan ha glede av å vite dette.)
Når kan man få en ATC-klarering på ACARS på OSL? Så vidt jeg vet fungerer dette enda ikke på OSL, men f.eks i CPH.
Nå har jeg ikke selv forsøkt dette på OSL på en tid, så for det jeg vet kan det kanskje være innført nå?
Tally-Ho
KKW er vel også eid av DY?
KKW er vel også eid av DY?
I oversikten fra NLR / Luftfartstilsynet per 1. juli 2009 står både KKW, KKX, KHA, KHB og KHC oppført med Norwegian Air Shuttle ASA som eier OG operatør.
Hvorfor har ikke -KKW fått winglets da? For gammel kanskje... Er vel en -89 modell det.
RuneGaus
09-11-2009, 00:52
MEN spørsmålet er: hvilke fly(regnr) har allerede implementert ACARS??? og evt. når er det hvilke fly(regnr) skal få???
vil sette UMÅTELIG stor pris på om noen kan gi meg info! pliiis
ENGM RAMP
09-11-2009, 22:33
Jeg skal skaffe det Rune når jeg kommer på jobb igjen :)
Tally-Ho:
Til ditt spørsmål, så var jeg faktisk ikke KLAR over at det gikk an. Kan du beskrive kort hvordan det fungerer? Noe du requester på noen måte eller kommer det automatisk før rutetid etc?
PointMergeArrival
09-11-2009, 22:40
Clearance delivery på datalink, Morten. Så vidt jeg vet er det bare ruteklarering og transponderkode som gis på datalink/ACARS på CPH, andre deler av verden brukes det også en-route. Avinor vet nok knapt nok hva det er, men har hørt rykter om at OSL skal ta det i bruk.
ENGM RAMP
09-11-2009, 22:54
Venta på at du skulle svare PointMerge ;)
jeg skal sjekke ut litt med gutta på OSL og høre, og se om jeg kan finne ut noe mere....
sail4fun
10-11-2009, 14:27
Norwegian Air Shuttle selects SITA to meet EU Single Sky 2011 CPDLC deadline
Date: 7 October 2009
Location: Fornebu, Norway
Norwegian Air Shuttle today announced a five- year contract with air transport communications specialist SITA to provide ACARS (Aircraft Communication Addressing and Reporting System) services for their new fleet of 58 Boeing 737-800 aircraft, the last of which is due to be delivered by 2014.
SITA's AIRCOM service will allow Norwegian to meet the European Union's Single European Sky requirements for all new aircraft supplied after 2011 to be equipped with Controller Pilot Data Link Communications (CPDLC).
Norwegian will use AIRCOM VHF Datalink and the AIRCOM Service Bureau messaging platform to provide a link between the cockpit and Norwegian's operations and technical centres. This will allow the carrier to record accurate aircraft movements, and react quickly in the event of diversions or unscheduled maintenance requirements. The aircraft will now also be able to receive up-to-date weather and Digital Automatic Terminal Information Services (d-ATIS) allowing the pilots to anticipate and plan for changing conditions.
AIRCOM will also provide automatic and accurate reporting of timings from landing through to take-off and this management information will be used by Norwegian to ensure their ground handling agents are adhering to agreed performance levels.
Tomas Hesthammer, Director Flight Operations, Norwegian Air Shuttle, said: "SITA's VHF coverage globally along with the superior message processing applications makes it by far the best option available to us. This and a highly skilled and responsive AIRCOM team convinced us that SITA is the correct long-term partner for Norwegian Air Shuttle."
Rob Watkins, SITA Regional Vice President for Northern Europe, said: "Norwegian was faced with the challenge of expanding their fleet at a time when regulations are changing. The last of their planes will be delivered after the 2011 deadline and the airline needed a guarantee that their AIRCOM services would meet both current and future regulations. SITA's services do just that and provide a smooth and efficient future-proofing option."
From early next year Norwegian plan to extend the use of AIRCOM to enable in-flight engine monitoring. This provides automated notification of abnormal conditions or incidents exceeding normal operational parameters and will allow ground staff to pro-actively schedule investigative work or maintenance activity while minimising any impact on aircraft utilisation.
SITA operates the most extensive worldwide network of ACARS VHF ground stations with over 1,250 located in more than 160 countries relaying in excess of one million messages per day.
http://www.sita.aero/content/norwegian-air-shuttle-selects-sita-meet-eu-single-sky-2011-cpdlc-deadline
Denne tråden har hele tiden dreid seg om begrepet ACARS og implementeringen hos Norwegian. Men det er et faktum at "alle" Norwegians fly i lang tid har kommunisert ved hjelp av ACARS mode 1.
Gå f.eks inn på http://www.acarsd.org/acars_search.html og søk etter LN-KK/KH/NO/DY i siste 30-dagers periode, så kommer de opp med aktivitet "alle" sammen. Til og med LN-KKE, som ellers er en plage ved at den glimrer med sitt fravær på flygradar.no.
Kan noen presisere hvilken mode (eller hva for noe annet spesielt) som nå skal implementeres?
NAX-RAMP
10-11-2009, 23:11
Når vi har DYA eller DYB på besøk, så får vi automatiske ACARS meldinger på telexen vår med korrigeringer på for eks on-block. Dette får vi ikke på noen av de andre maskinene, så det er kanskje en tileggsfunksjon i ACARS på de selveide maskinene?
Avinor vet nok knapt nok hva det er, men har hørt rykter om at OSL skal ta det i bruk.
Ja det var jo skikkelig overraskende!