Flyprat >
Flyforum > Norwegian varsler torsdag ettermiddag at selskapet vil gjøre en emisjon
View Full Version : Norwegian varsler torsdag ettermiddag at selskapet vil gjøre en emisjon
sail4fun
05-11-2009, 18:30
Bjørn Kjos imponerer alle for tiden. Nå ber han om mer penger til flyselskapet - og selger seg ned i Norwegian
Norwegian varsler torsdag ettermiddag at selskapet vil gjøre en emisjon. 1,62 millioner nye aksjer, eller fem prosent av utestående aksjer legges ut.
I tillegg vil HBK Invest AS, et selskap kontrollert av konsernsjef Bjørn Kjos og styreleder Bjørn Kise, tilby 970,000 aksjer. Selskapet vil etter nedsalget eie 29,35 prosent av Norwegian, mot 32,35 prosents eierskap i dag.
Også finansdirektør Frode Foss tilbyr 8,771 akjser, og reduserer sin beholning til 30.000 aksjer
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1776806.ece?WT.mc_id=dn_rss
Jamen dog :8:, koster det cash at ekspandere ?
sail4fun
05-11-2009, 19:08
Så altså , DY vil ha mer penger, Feel vil ha penger og Cimber Sterling vil ha penger , basicly i det samme markedet.
Men det er vel ikke tvil om at DY er det av de tre selskapene som er minst riskofylt å putte penger i...
Ja, det koster å ekspandere og det koster å kjøpe nye fly. Med tanke på alle flyene DY har bestilt, så er vel ikke 250 millioner som de nå henter veldig mye penger. Men de vil nok ikke ha store problemer med å finne pengene, i motsetning til Cimber....og kanskje Feel?
Er det DN som har skrevet feil, eller er det bare mulig å tegne seg fra kl 1730 i dag og frem til i morra kl 0830? Ikke lang tid akkurat.
Muligheten for å kjøpe aksjer er fra i dag 17.30 til 6.november klokken 8.30.
Men det er vel ikke tvil om at DY er det av de tre selskapene som er minst riskofylt å putte penger i...
Nej du har ret, lige såvel som det er mere sikkert at kaste penge
i AP Møller som i et nystartet containerrederi !!
Til gengælde vil gevinsten være størst ved de 2 newcomer, ligesom
tabet Basics !
Sant nok, det er jo aksjemarkedets jernlov. Men første bud for å tjene penger er jo at man ikke taper dem.
Med tanke på Bransons utsagn om at den enkleste måten å bli millionær på er å være milliardær og starte flyselskap lar jeg pengene mine stå trygt andre steder :)
går ikke så godt me DY skuta som man skulle tro nei. Nok en grunn for IKKE å reise med DY.
går ikke så godt me DY skuta som man skulle tro nei. Nok en grunn for IKKE å reise med DY.
Javel?
åpoiuy
Norwegian er avhengig av stadig å ekspandere. Tru når bobla sprekker ?
Marcus W
06-11-2009, 09:02
Norwegian er avhengig av stadig å ekspandere. Tru når bobla sprekker ?
Låter lite "pyramidspel"... är det inte så RyanAir håller på?
Og der var den rettede emisjonen i boks med 251 millioner: http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1777259.ece
Så ikke så vanskelig å finne penger, spesielt ikke når man er et selskap i medvind.
Hæææ, hva skal det bety ??
Hei , dette var en useriøs uttalelse.
Du bør nok sette deg mer inn i hva en emisjon er og i særdeleshet denne som her er omtalt.
Å sette dette i sammenheng med en anbefaling å ikke reise med DY virker ikke gjennomtenkt.
Chriscross
06-11-2009, 10:34
Bjørn Kjos er helt rå på å hente penger så snart muligheten og aksekursen er god. Det er vel ikke mye mer en fire uker siden aksjen kostet 100 kr?
dhgang03
06-11-2009, 10:37
Noen som vet hvem emisjonen er rettet mot?
Syntes folk som ikke har noe fornuftig å komme med bør holde seg for god til å komme med så til de grader usakelige og dumme kommentarer som sjarken kommer med. Det viser bare total mangel på innsikt..
Bjørn Kjos er helt rå på å hente penger så snart muligheten og aksekursen er god.
Hm, hva mener du her?
PeopleExpress
06-11-2009, 11:52
Jeg tror ikke Norwegian sliter i det heletatt, regnskapstallene for 2008 viser at selskapet hadde brukbar arbeidskapital og god cash-flow. Det er ingen grunn til å tro at disse tallene har forverret seg inn 2009, snarere tvert om. Jeg vet jeg er en ukuelig optimist, og jeg tipper at dette kan være første skritt i en materialisering av Long Haul utspillet til Kjos.
Hm, hva mener du her?
Han mener vel at Kjos timet emisjonen bra i forhold til aksjekursen i Norwegian. Jo, bedre aksjekurs jo lettere å hente penger. Fint å kunne hente penger når man kan velge tidspunkt og ikke må ha penger på dagen.
Hvis man ikke skal reise med flyselskaper som sliter litt eller som ikke tjener bøttevis av penger så kommer man ikke langt her i verden i dagens marked...
Sjarkens innlegg burde vært slettet forlengst, men halve moderatorkorpset sitter vel bakfulle i FRA etter gårsdagens DO. :p :D
En emisjon betyr ikke nødvendigvis at et selskap er i likviditetskrise, slik noen synes å tro, men kan like gjerne være et tegn på en kommende satsning som krever mer kapital.
Sjarkens innlegg burde vært slettet forlengst, men halve moderatorkorpset sitter vel bakfulle i FRA etter gårsdagens DO. :p :D
Ting kan rapporteres .....
Joda, men det var nå mer ment som et litt misunnelig spark til våre venner som er på tidenes spotterheisatur. :)
Harald Oanes
06-11-2009, 14:18
Er det noen som vet hvor store Braathens-fam er i Norw. ?
hei å hå
H
Er det DN som har skrevet feil, eller er det bare mulig å tegne seg fra kl 1730 i dag og frem til i morra kl 0830? Ikke lang tid akkurat.
Kort tid, ja. Men ikke helt uvanlig å operere med så korte tidsfrister. Spesielt på slike småemisjoner som her så går det ofte rask å få inn pengene hvis man vet hvor og hvem man skal "spørre"
Det lurer jeg også på...
I følge websidene til Norwegian eier Erik G Braathen sitt inversteringsselskap Ojada 4,49%.
sail4fun
09-11-2009, 17:16
NORWEGIAN-AKSJEN FALLER, ARCTIC SETTER KURSMÅLET PÅ 260 KRONER
Norwegian-aksjen faller på en positiv Oslo Børs mandag og var svak i
slutten av forrige uke etter at selskapet gjennomførte en emisjon, samt at
konsernsjef Bjørn Kjos har solgt seg ned i selskapet.
Arctic Securities har startet dekning av aksjen og setter sitt kursmål på
260 kroner og anbefaler kjøp av aksjen. Meglerhuset venter at selskapet vil
ta markedsandeler fremover og mener at en P/E på 7,2 for 2010 er for lavt
sammenlignet med sammenlignbare selskaper som Ryanair og Easyjet som prises
med en P/E på 13.
"Norwegian er godt posisjonert til å dra fordel av bedre markedsutsikter
med lavkostnadsdrift og godt varemerke. Vi venter at selskapet fortsetter å
ta markedsandeler i Norden og i det europeiske markedet. Timingen for
selskapet er perfekt ettersom den største konkurrenten i Norden har store
utfordringer, men fortsatt flyr, noe som reduserer risikoen for andre
lavkostnadsflyselskaper", heter det i analysen.
Analytiker Kenneth Sivertsen peker på flyselskapets flåtevekst og venter at
selskapet vil rapportere en ebitda for 2009 og 2010 på henholdsvis 831 og
1.211 millioner kroner.
"Utvidelsen av flåten vil øke selskapets kapasitet med 140 prosent i 2014",
skriver han, skriver analytikeren, som også påpeker at emisjonen har
redusert risikoen i balansen.
Norwegian er ned 2,01 prosent til 146,20 kroner pr aksje og er omsatt for
66 millioner kroner.
http://www.dn.no/finans/portal/newsPage?newt__source=feed.news.tdn.ALL_NEWS&newt__newsId=0000-fs104ct0
Tommy777
09-11-2009, 20:42
Udramatisk, men det at Kjos realiserer ett tresifret millionbeløp er selvsagt grunnen til kursfallet
Vet noen hvem som har kjøpt seg inn?
I følge websidene til Norwegian eier Erik G Braathen sitt inversteringsselskap Ojada 4,49%.
Og nå ute av styret:
Etter syv år i Norwegian trekker Erik G. Braathen seg fra styret.
...
I dag sitter han på 4,25 prosent av aksjene, noe som gjør han til sjette største aksjonær. Aksjeposten har en markedsverdi på rundt 190 millioner kroner.
http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1790752.ece
svgspotter
26-11-2009, 21:21
Hei , dette var en useriøs uttalelse.
Du bør nok sette deg mer inn i hva en emisjon er og i særdeleshet denne som her er omtalt.
Å sette dette i sammenheng med en anbefaling å ikke reise med DY virker ikke gjennomtenkt.
Deler denne kommentaren jeg og.
STARSHIP 2
26-11-2009, 21:59
Og nå ute av styret:
http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1790752.ece
Et salgssignal at han trekker seg? kanksje han er uenig i A332-satsingen og selger seg ut etter hvert?? hmm, spennende aa se hvordan markedet reagerer i morgen, jeg tror videre ned, 125,- kanksje? Jeg er hvertfall skeptisk til langdistanse med A332..
Blir vel ikke store salgssignalen hvis han ikke selger seg ut samtidig i morra tidlig. Jeg vet ikke, men er det unormalt at man plutselig trekker seg fra en slikt styreverv?
Blir vel ikke store salgssignalen hvis han ikke selger seg ut samtidig i morra tidlig. Jeg vet ikke, men er det unormalt at man plutselig trekker seg fra en slikt styreverv?
Jeg vet ikke, men skulle vel kanskje tro at det er mer fornuftig å trekke seg uten forhåndsannonsering. Årsaken til det vil være at man (kanskje) har noe mindre pondus i styret om alle parter vet at man sitter på oppsigelse. Ikke vet jeg....