PDA

View Full Version : Røff avgang med Aeroflot 767...


LN-OSS
04-11-2009, 01:02
Dette var heftig!!.. Se link...

http://www.avsimrus.com/f/passenger-seat-video-98/taking-off-during-the-typhoon-from-the-airport-to-gonkoge-april-19-2008-aeroflot-flight-su596-15824.html?action=viewonline

Piloten jobber så mye med vinden at han drar stikke så mye til venstre at ailerons og spoilerne går opp på venstre vinge :)

seilfly
04-11-2009, 02:29
Tok vel av med fullt ail.-utslag inn i vinden... Spenstig takeoff ser det ut til - med mindre det er duden med kameraet som er skjelven med kamerahånda - men jeg tipper det av en spenstig takeoff likevel.

petru26
04-11-2009, 02:40
hårete take-off ja :-) den teksten var også litt hårete må jeg si :-)

Polaris
04-11-2009, 09:45
Det jeg la merke til er at alle LER av det. Russere altså.....
Det der er vel omtrent akkurat slik mitt verste mareritt på et fly ser ut :p

Dag Johnsen
04-11-2009, 13:33
Heisann!

...Piloten jobber så mye med vinden at han drar stikke så mye til venstre at ailerons og spoilerne går opp på venstre vinge...

Dette gaar greit med Cessna'en da den ikke har roll spoilers, men dere som flyr tyngre utstyr; er dette en anbefalt praksis? Her et et utdrag fra B767 Flight Manual for crosswind takeoff:

Excessive control wheel displacement during rotation and liftoff increases spoiler deployment. As spoiler deployment increases, drag increases and lift is reduced which results in reduced tail clearance, a longer takeoff roll and slower aircraft acceleration.

Her sier de (Boeing) riktignok under rotation og liftoff og det ser ut til at karen her slipper opp paa aileron input etter liftoff.

Dag

Nick Figaretto
04-11-2009, 14:01
Heisann!
(...) er dette en anbefalt praksis?

Nei. På 737 er det stort sett samme recommendation som på 767. Det er rett og slett ikke nødvendig med så voldsomt mye aileron deflection under take off roll som det er på et lite småfly, i tillegg til at spoilerne gir ekstra drag som gir dårligere avgangsytelse. Men litt skal man ha for å sørge for at kreftene presser riktig vei og at ikke vingen opp mot vinden letter før den andre.

På et småfly er det jo en faktisk fare for at et sterkt vindkast "ta tak" under vingen og vippe flyet helt rundt på taket. Det skjer jo ikke sånn umiddelbart med en større maskin.

Rett etter at nesen er løftet derimot, må man inn med en del mer aileron for å holde wings level. Det ser nesten ut til at den karen her har gjort motsatt: Holdt for mye aileron inn i vinden under takeoff roll, slik at han har måttet slippe opp etter rotation.

OJB
04-11-2009, 14:05
Dette er god grunn til ikke å bruke dette flyselskapet.
Men de er vel kanskje kjent med å spille russisk rulett!:rolleyes:

OJB
04-11-2009, 14:08
Nei. På 737 er det stort sett samme recommendation som på 767. Det er rett og slett ikke nødvendig med så voldsomt mye aileron deflection under take off roll som det er på et lite småfly, i tillegg til at spoilerne gir ekstra drag som gir dårligere avgangsytelse. Men litt skal man ha for å sørge for at kreftene presser riktig vei og at ikke vingen opp mot vinden letter før den andre.

På et småfly er det jo en faktisk fare for at et sterkt vindkast "ta tak" under vingen og vippe flyet helt rundt på taket. Det skjer jo ikke sånn umiddelbart med en større maskin.



Vel , det har jo skjedd med maskiner opp til MD11 størrelse.
Ref. Mandarin Airlines som la igjen en av sine maskiner på en flyplass i Asia.

Nick Figaretto
04-11-2009, 14:20
Vel , det har jo skjedd med maskiner opp til MD11 størrelse.
Ref. Mandarin Airlines som la igjen en av sine maskiner på en flyplass i Asia.

Det er mange fly, både store og små, som har krasjet under landingsforsøk i full orkan.

Her snakket vi om aileronbruk og teknikk under take off roll i sterk sidevind, gjorde vi ikke?

OJB
04-11-2009, 14:29
Det er mange fly, både store og små, som har krasjet under landingsforsøk i full orkan.

Her snakket vi om aileronbruk og teknikk under take off roll i sterk sidevind, gjorde vi ikke?

Joda , helt korrekt Sir, dog er det flere eksempler på tilsvarende under takeoff.

MartinL
04-11-2009, 15:01
Tok det ikke uvanlig lang tid før de lettet?

sirpjalle
04-11-2009, 15:05
Tenkte samme tanke jeg og... Flyet tok av etter ca 57 sekunder. Men flyet er allerede under akselerasjon når filmen begynner.....

LN-TIB
04-11-2009, 16:48
Det jeg la merke til er at alle LER av det. Russere altså.....
Det der er vel omtrent akkurat slik mitt verste mareritt på et fly ser ut :p

Nåja, hører du godt nok etter, så hyles det godt i bakgrunnen mot slutten.