View Full Version : Scanorama med ulovlig lotteriannonse
Happyflyer
29-10-2009, 23:59
http://nrk.no/nyheter/1.6841642
Økokrim og Lotteritilsynet advarer flypassasjerer med SAS mot lotteriannonse.
Ganske rart at dette har klart å slippe igjennom.
Jeg har sett den annonsen mange ganger, men aldri latt meg friste. Dersom dette faktisk er svindel, er det ikke bra at det har kommet på trykk gjentatte ganger over så lang tid.
For øvrig er Scanorama-bladet i seg selv forbudt å ha i setelommene på innenriksflyvninger i Norge, fordi det både reklamerer for gambling og for alkohol. Ettersom det ligger tilgjengelig i setelommen på alle flighter - også innenriks (kan selv ikke huske at det ikke har vært tilgjengelig det siste året), er jeg forundret over at ingen avholdsmennesker har klaget til myndighetene. De pleier normalt å la seg opprøre for langt mindre. Kanskje de bare flyr Norwegian? ;)
Eller ikke leser scanairforumet... :)
Hm. Har alltid vært skeptisk til den lotteriannonsen. Rart at man ikke sjekker ut mer om selskapene man har i bladet før det går i trykk...
For øvrig er Scanorama-bladet i seg selv forbudt å ha i setelommene på innenriksflyvninger i Norge, fordi det både reklamerer for gambling og for alkohol.
Og det er du helt sikker på? Hva med utenlandske blader som selges i Narvesen og som inneholder alkoholreklame?
Var det ikke slik at man ikke fikk Scanorama på innenriks tidligere, men at SAS tilslutt fikk dispensasjon?
FlightDeck
30-10-2009, 08:31
Jeg sitter nå med oktoberutgaven av Scanorama og annonsen står på side 16. Den har imidlertid vært med i tidligere utgaver i større format. Jeg har faktisk alltid reagert på den, jeg kan ikke skjønne at Scanorama ikke kan tiltrekke seg mer seriøse annonsører. Den skiller seg tydelig ut, og slik annonsen er fremstilt ser den jo totalt useriøs ut. Derfor tror jeg ikke at så mange passasjerer har latt seg friste.
Denne annonsen har jeg sett en hel haug med ganger, men egentlig aldri sett den! Det er for mye tall på kryss og tvers til at mitt søvnige øye orker å lese den. Enten det, eller så har den blitt utestengt av mitt eget innebygde spamfilter... :)
Er det ikke et eksternt firma (de som trykker magasinet) som selger inn annonser? Dvs at det ikke er Scanorama som gjør den jobben?
Regner med at dette får etterspill.
Har sett den jeg og, men i likhet med Hickok kan jeg ikke huske å ha registrert den før jeg leste artikkelen på nrk.no. Synes vel at det burde ha lyst noen varsellamper da de innså at denne annonsen, så de bør vel også regne med et etterspill.
Er det ikke et eksternt firma (de som trykker magasinet) som selger inn annonser? Dvs at det ikke er Scanorama som gjør den jobben?
Regner med at dette får etterspill.
Er ikke alt vedrørende Scaborama outsourcet?
AirbusTrond
30-10-2009, 09:38
For øvrig er Scanorama-bladet i seg selv forbudt å ha i setelommene på innenriksflyvninger i Norge, fordi det både reklamerer for gambling og for alkohol. Ettersom det ligger tilgjengelig i setelommen på alle flighter - også innenriks (kan selv ikke huske at det ikke har vært tilgjengelig det siste året), er jeg forundret over at ingen avholdsmennesker har klaget til myndighetene. De pleier normalt å la seg opprøre for langt mindre. Kanskje de bare flyr Norwegian? ;)
SAS har fått unntak fra lovgivningen fra Sosial- og helsedirektoratet.
FlightDeck
30-10-2009, 09:43
Er ikke alt vedrørende Scaborama outsourcet?
Jo, det er DG Communications som produserer Scanorama og SAS Magasinet på oppdrag fra SAS. DG kjøpte SAS Media i 2008.
SAS har fått unntak fra lovgivningen fra Sosial- og helsedirektoratet.
Da legger jeg meg flat samtidig som jeg er sjokkert over Sosial- og helsedirektoratets evne til å bruke sunn fornuft.
Skulle de forbudt Scanorana, måtte de forbudt salg av Newsweek, Times og alle andre utenlandske magasiner også. Det er nok heller et tilfelle av dårlig vurdering av annonseavdelingen til Scanorama, men jeg kan ikke se an noen har gjort noe direkte ulovlig her. Annonsering av lotterier er ikke forbudt og disse gutta averterer sikkert mange andre steder også.
Denne annonsen har jeg sett en hel haug med ganger, men egentlig aldri sett den! Det er for mye tall på kryss og tvers til at mitt søvnige øye orker å lese den. Enten det, eller så har den blitt utestengt av mitt eget innebygde spamfilter... :)
SK har jeg ikke fløyet på år og dag og har sett den i minst et par in-flight-mags. Husker ikke hvilke, sannsynligvis hos BA hvertfall.
Nå er saken på NRK-nyhetene igjen, med informasjon om at annonsen fremdeles er med i november-utgaven.
Har sett denne annonsen(s) mange ganger i Scanorama, og har alltid syntes det har vært noe muffens med den, men den har vært glemt i det jeg gikk av flyet.
På samme måte som annonsene fra advokatfirmaer som vil hjelpe deg å opprette firmaer i skatteparadiser, har sett noen sånne også.
FlightDeck
22-11-2009, 19:38
Nå er saken på NRK-nyhetene igjen, med informasjon om at annonsen fremdeles er med i november-utgaven.
Jeg la merke til det i begynnelsen av november da den nye utgaven var på plass, og det er nok trykketider som gjør at den fortsatt står i magasinet. Faktisk over en dobbeltside nå i november, mot en enkeltside i oktober.
Argumentet med ikke å trekke tilbake opplaget:
"Vi har ikke råd til å trykke et nytt"
Synd, for dette blir grobunn for mye dårlig PR, som kan bli dyrere enn kostnaden ved å trekke dette tilbake.
Vel - jeg tror de fleste gjør som meg. Ignorerer det de ikke er interessert i .. Bladde gjennom magasinet selv for et par uker siden og reistrerte ikke engang annonsen .. ;)
Dessuten, hvorfor skal de trekke tilbake magasinet hvis annonsen ikke er ulovlig? Uønsket, ja - ulovlig, nei.
AirbusTrond
22-11-2009, 20:15
Nå hadde en fyr fått tappet kontoen sin for 35.000 kr etter å ha bitt på, så helt uskyldig er det ikke.. Ettersom jeg tolket Dagsrevy-innslaget var det en eller annen istakkars infofyr som hadde uttalt seg litt kjapt forrige gang, da han lovet at annonsen skulle være borte i november-utgaven, men på det tidspunktet var nok denne for langt på vei i prosessen. Alternativet var da å trykke opp helt nye utgaver, noe som man valgte å ikke gjøre.
Jeg er ganske sikker på at jeg så denne annonsen i BA sitt inflightmagasin også. Spørs om ikke de som står bak mener at man er ekstra lett mottagelig for svindel når man flyr...
Jeg er ganske sikker på at jeg så denne annonsen i BA sitt inflightmagasin også. Spørs om ikke de som står bak mener at man er ekstra lett mottagelig for svindel når man flyr...
Stemmer, har stått i både oktober og noveber-nummert hos BA, og sikkert andre selskaper.
Nå hadde en fyr fått tappet kontoen sin for 35.000 kr etter å ha bitt på, så helt uskyldig er det ikke.
Tja. Bjarte Båsland fikk tappet konti for hele stamtavla for 60-70 mill. Annonsen og lotteriet er muligens tvilsomt og SAS burde ikke ha tatt den inn, men hodet er et tillatt hjelpemiddel.
Dette har egentlig lite å gjøre med om det er SAS, Donald eller Se & Hør som har annonsen.
Når de har blitt gjort oppmerksom på at dette er svindel, burde det fjernes ASAP.
Utgiver har et ansvar for integriteten i sitt eget medium!
Jumper G5
22-11-2009, 22:46
Dette har egentlig lite å gjøre med om det er SAS, Donald eller Se & Hør som har annonsen.
Når de har blitt gjort oppmerksom på at dette er svindel, burde det fjernes ASAP.
Utgiver har et ansvar for integriteten i sitt eget medium!
Hvor mange ganger har din avis trykket nytt opplag når det gjøres oppmerksom på at en artikkel eller en annonse er misvisende, feil, injurierende eller ulovlig?
Godt poeng... avisene flest vil bare komme med en liten notis i et hjørne i det påfølgende nummeret med; "Vi korrigerer..."