PDA

View Full Version : Hvor mange er det av oss?


LN-GBM
26-04-2005, 15:58
Det er vel helt umulig å finne et eksakt tall på hvor mange planespottere det er i Norge? Har fått et spørsmål om dette men har bare svart at det er vanskelig å vite.

LN-MOW
26-04-2005, 16:53
Vi er 338 medlemmer paa forumet ... saa kan du trekke fra oss som bor utenlands (5%?) og legge til et ukjent moerketall ...... Det skulle bli ...... ???? :thumbup

LN-GBM
26-04-2005, 21:45
Får vel bare regne med x y z og det som er... :zzz

Rusl
27-04-2005, 00:58
ta en telefonrunde til en 5-600 hundre tilfeldige nordmenn og spør da vel!:up:
Gi meg resultatene så skal jeg gi deg et cirka tall:thumbup

CK
27-04-2005, 15:00
jeg tror nok "den harde kjærme" (sivil)spotters er under 100 mann (ja, MENN), men det er nok noen hundre "wannabies/hangarounds":biggrin

Savipix
27-04-2005, 15:05
Originally posted by Rusl
ta en telefonrunde til en 5-600 hundre tilfeldige nordmenn og spør da vel!:up:
Gi meg resultatene så skal jeg gi deg et cirka tall:thumbup




Foer att undersoekningen skall ha naagot vaerde maaste det vara mer aen 1000 stycken.... Maerks det att jag sitter med statistik just nu...

Falcon
27-04-2005, 15:06
Hva er en plane-spotter?

Antallet deltagere på forumet her (og de andre) gir nok ikke noe riktig bilde; både fordi det er få hardcore spottere, og fordi antallet brukere ikke nødvendigvis er reelt. På dette forumet kan det f.eks. virke som om en person har registrert seg hele fem ganger.

Rusl
27-04-2005, 16:27
Originally posted by Savipix




Foer att undersoekningen skall ha naagot vaerde maaste det vara mer en 1000 stycken.... Maerks det att jag sitter med statistik just nu...



Pussig, det bruker aldri Norsk Gallup eller andre når det skal sjekke stemningen før valg og annet i Norge. De bruker som regel en 600 stk +/-

Ingen regel som sier du trenger 1000 for å få et representativt utvalg, eneste at feilmarginen går en del ned da selvfølgelig, men hvem skal betale telefonregninga?:smokin
Jeg er forresten ferdig med statistikk og markedsanalyse
:D

Isbamse
27-04-2005, 17:17
Originally posted by Rusl
Originally posted by Savipix


Foer att undersoekningen skall ha naagot vaerde maaste det vara mer en 1000 stycken.... Maerks det att jag sitter med statistik just nu...


Pussig, det bruker aldri Norsk Gallup eller andre når det skal sjekke stemningen før valg og annet i Norge. De bruker som regel en 600 stk +/-

Ingen regel som sier du trenger 1000 for å få et representativt utvalg, eneste at feilmarginen går en del ned da selvfølgelig, men hvem skal betale telefonregninga?:smokin


Galoppinstituttet pleier å bruke et utvalg på rundt 1000 for å få tilstrekkelig små feilmarginer (+/- 2,5% vanligvis). Jeg har jobbet der....

Men hvis man har dårlig tid hender at man bruker mindre utvalg, ja.

Forøvrig riktig at ikke alle her på forumet er er harde flyspottere. Jeg tar gjerne bilder hvis jeg er på en flyplass, men har bare reist kun for å spotte en gang - og det blir nok med den...

LN-SEK
27-04-2005, 17:24
Man kan godt være spotter uten å ta bilder. Kanskje ikke så vanlig her i Norge, men i UK, f.eks så er det mange som liker å se, følge med på radio og kanskje notere ned tider og flighter.

LN-HAT
27-04-2005, 18:15
Eller å være på forumet uten å være SPOTTER

GF1
27-04-2005, 18:17
Lurer på hvor mange spottere det fins i den generasjonen som vegrer seg for å ta i bruk internett - iallfall for å BIDRA med noe selv på internett.

Ifølge denne linken (http://www.flysamlingen.museum.no/venneforeningen.html) har Venneforeningen over 800 medlemmer. Og mange av dem er vel spottere i SUPERklassen, som dog ikke er å se på våre fora?

LN-RKF
27-04-2005, 20:50
Originally posted by Falcon
Hva er en plane-spotter?

På dette forumet kan det f.eks. virke som om en person har registrert seg hele fem ganger.


Vår venn fra Stavanger kanskje?
:D

Falcon
27-04-2005, 20:54
Originally posted by LN-RKF

Originally posted by Falcon
Hva er en plane-spotter?

På dette forumet kan det f.eks. virke som om en person har registrert seg hele fem ganger.


Vår venn fra Stavanger kanskje?
:D


Nei, han her er stuer på Torp.

Speedbird
27-04-2005, 21:13
Selv regner jeg meg ikke selv som flyspotter lenger..
..før var det lange tider med timesvis venting utenfor gjerdene på Flesland,
men nå tar jeg heller sjelden bilder, og legger heller opp til høy kvalitet fremfor kvantitet.
Det siste året har det ikke vært en eneste ren "spottetur", men har hatt en del fotosessions på småfly med formasjonsflyging o.l.
Å stå og ta tusen bilder av passasjerfly på innflyging og avgang kan hvemsomhelst gjøre,
er litt mer spennende når man bruker god tid på å planlegge hvert eneste bilde,
og så få til en organisert fotosession.

Scandinavian
27-04-2005, 21:45
Sånn går det kanskje når du har hovedinteressen i småfly Martin, men, men, syns nå det er gøy å henge rundt gjerdet jeg da.. ;)

Alf
27-04-2005, 21:53
Varför inte ett upprop? Hur många är det som aktivt skriver här egentligen?

JAG! :spin:

/alf

Falcon
27-04-2005, 21:56
Originally posted by Alf
Varför inte ett upprop? Hur många är det som aktivt skriver här egentligen?

JAG! :spin:

/alf


Men er du en SPOTTER, Alf? :D

LN-SEK
27-04-2005, 22:36
Flyinteressen kan gå i mange retninger, spotting er bare en av dem.

Noen er interessert i flyhistorie, noen i drift av flyselskaper, noen i millitærfly, noen i luftsport, noen er piloter, amatør eller proff.

Mange, som meg er innom fler av disse.

Det viktigste er at man respekterer hverandres interesser, for vi er alle flyinteressert i en eller annen form....:up:

Alf
28-04-2005, 00:11
Originally posted by Falcon

Originally posted by Alf
Varför inte ett upprop? Hur många är det som aktivt skriver här egentligen?

JAG! :spin:

/alf


Men er du en SPOTTER, Alf? :D


Definiera Spotter..=) Kalla mig "hobby-spotter". jag pluggar väldigt mycket just nu, och har tyvärr inte tid till att åka ut till GOT på fritiden, men jag hade om jag hade tid, tro mig. Däremot flyger jag en hel del, då nästan uteslutande inrikes (GOT-ARN/BMA). Då brukar jag passa på att ta lite extra tid på mig genom att vara ute i GOD tid, just för att se på flygplan! :up: Jag har ett genuint intresse av flygplan och har haft det ända sen jag var liten..=)

Med upprop syftade jag mest på hur många det är som är aktiva här på forumet, som skriver inlägg osv

Edit: Något jag annars är väldigt intresserad av är arkitekturen, designen och upplägget på just flygplatser. Hur man skulle kunna göra den mer optimal, förbättringar, vad som man gjort bra/dåligt.

/alf

LN-KGL
28-04-2005, 01:58
I forbindelse med oppstarten av Plane-Spotter.com prøvde jeg å finne en god definisjon på nettet hva en plane spotter (flykikker på norsk?) var. Jeg fant ikke noen god, så derfor måtte jeg lage en etter å ha studert de forskjelligste kategorier på Manchester i mai 2002. Siden Plane-Spotter.com skulle være på engelsk, så måtte definisjonen også være det. Første utgave ble sluppet med lanseringen av PSC, men har siden blitt forbedret av LN-KOG (som har skikkelig peiling på det engelske språkets krydder). Den er nå oversatt til en rekke europeiske språk (de jeg vet om), og er f.eks. benyttet i et oppslag på flyplasser i Polen. Hvis det er noen som ikke har sett den før, så kan den avnytes her: :biggrin
http://www.plane-spotter.com/ThePlaneSpotter.htm
PSCs definisjon av oss er ikke så begrenset som enkelte her tidligere har "definert". Med 4122 forskjellige som har nedlastet spotter guiden for OSL, så regner jeg med at en stor andel av disse er nordmenn/-kvinner. Med andre ord er det mange som fremdeles ikke tørr stå frem med en slik sær interesse. Jeg la spesielt merke til at etter Vi Menn-artikkelen til Håkon Bonafede så var det mange som tok kontakt og kom ut av skapet. Enkelte har jeg rekrutert til å denne siden (leser bare for å følge med, men ikke pålogget). Andre tar med seg sitt lille digitale kamera og tar bilder av fly i smug på de mest forunderlige plasser (f.eks. en DC-6 gjemt vekk på Mallorca), tar bilde av noe på en flyplass (f.eks. kunstverket av kofferter på Santiago-flyplassen i Chile), forteller om å være med fatteren ombord på et AWACS-fly i barndommen eller rett og slett tar en liten telefon til undertegnede for å fortelle om utsikten fra et terminalvindu oppglødd av at det er en Airbus A340-600 de skal fly med.
Spørsmålet er om vi skal være inkluderende eller ekskluderende? Jeg foretrekker det første, og da tror jeg vi snakker om tusener i Norge. Kanskje kan dette også være en måte å inkludere? :smokin
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/MAN04/SpotA/AVP_couple.jpg

dc-8-63
28-04-2005, 02:34
Originally posted by Falcon
Hva er en plane-spotter?

Antallet deltagere på forumet her (og de andre) gir nok ikke noe riktig bilde; både fordi det er få hardcore spottere, og fordi antallet brukere ikke nødvendigvis er reelt. På dette forumet kan det f.eks. virke som om en person har registrert seg hele fem ganger.


Tror nok at noen registrerer seg flere ganger skjer paa flere forum...vi har lagt noen rutiner som begrenser dette...men det er allikevel mulig....som "moderator" ser jeg ogsaa IP addressene og jeg har ikke funnet mange brukernavn med samme addresse....

LN-KEH
28-04-2005, 05:15
Hei,

Det er mange av oss, når jeg tok en rusletur langs gjerdet ved rullebanen på Sola under en pause i møtene med Shell så jeg flere som sto og ventet på den nye maskinen til Norwegian.

Neste dag var jeg ombord på arbeidsplassen min og så en annen forumdeltaker som også var ute for å ta bilder, tror det er jeg som er synlig på helikopterdekket - jeg hadde sola i ryggen og fikk noen fine bilder av hans skip. http://www.skipsfarts-forum.net/read.php?TID=869&page=2

I tilllegg til de som er aktive på forumet her så er det mange som driver litt spotting når anledningen passer seg, bare se en fin sommerdag ved Gardermoen eller når flere tusen tar turen innom en lokal flydag uten de store attraksjonene mens et besøk av F-16 trekker mange flere.

Graden av iver/galskap varierer - i morgen har jeg bestilt tidlig vekking for ta i mot et helikopter her ute,
tror kollegaene mine hadde reagert mer hvis jeg ikke møtte opp med kamera i klarstilling...


Eders
Knut Erik

Andrev
28-04-2005, 13:25
Basert på min erfaring med nerder generelt vil jeg si at flyinteresse er temmelig utbredt blant mennesker med teknisk interesse. Ikke alltid så mye at man henger rundt på flyplasser eller dette forumet, men nok til at man kan litt, og gjerne diskuterer emnet hvis det kommer opp.

CK
28-04-2005, 14:52
jeg har tidligere lansert uttrykket "flyfreak" som en ganske dekkende betegnelse. Ikke alle som er interessert i fly, eller i flybransjen, henger rundt gjerdene på flyplasser i inn- og utland (ref. EB f.eks.)

EB
28-04-2005, 15:04
Riktig... Gi meg heller en terminal, en restaurant, kafe, bar eller lounge og et glass vin foran vinduet...(...men man kan ikke bare se på fly - det er utrolig å se på mennesker på en flyplass også!!!)