Log in

View Full Version : SAS tar opp kampen mot lavprisselskapene

imm
28-10-2009, 11:43
En dansk artikkel funnet på boarding.no sier at SAS tar opp kampen mot lavprisselskapene (bl.a. Norwegian), og at de har lavere snittpris fra de vestdanske flyplassene.

Flott at SAS tar opp kampen, men hvordan skal det gå hvis SAS skal matche eller gå under de ande i pris, når de sliter med vesentlig høyere kostnader pr. setekilometer enn de andre? Blir det bare pene tall for kabinfaktoren, eller blir det sort skrift på bunnlinja også?

http://www.boarding.no/art.asp?id=38873

EB
28-10-2009, 11:51
Kommer vel an på hvor mange seter de sleger...fyller de opp tomme seter så vil det jo bli et pluss.

LN-MOW
28-10-2009, 11:53
Flott at SAS tar opp kampen, men hvordan skal det gå hvis SAS skal matche eller gå under de ande i pris, når de sliter med vesentlig høyere kostnader pr. setekilometer enn de andre?

Det er da det er viktig å ha en velfungerende revenue-avdeling som kan styre yielden og regulere antallet billigbilletter etter hva man forventer av bedre betalende. Det er snittprisen som er viktig.

JetBlue
28-10-2009, 12:38
Det er riktig, meg min erfaring er at i praksis, så er SAS fullt ut konkurransedyktige på pris. Så jeg skjønner faktisk ikke pax som konsekvent reiser DY, når det finnes minst like rimelige alternativer. Og det gjelder ikke kun SAS.

RIBRO
28-10-2009, 12:59
Nei, det kan du si. Men DY har gjort en veldig god jobb med å få folk å tro at DY er billigst og at SK er dyrest. Det er ikke lett å få bort den stempelen.

FlightDeck
28-10-2009, 13:01
SAS har blitt flinkere på lokkepriser i høst - f.eks. gjennom 3-dagers salg fra tirsdag til torsdag hver uke på tre utvalgte destinasjoner, sammen med en fast reklamekampanje på diverse nettaviser. Denne uken kan man fly innenriks fra kr. 345 - og dét er billig, men bestill innen i dag kl. 16.00! Dessuten tror jeg konseptet med ærlige priser og gebyrfrie billetter tydeliggjør SAS' identitet - selskapet har rett og slett vært mer tydelige enn på lenge!

Doll
28-10-2009, 14:56
SAS er ikke noe himla dyre, og med en smule bedre markedsføreing, og lokkepriser tror jeg at SAS fint kan greie å konkurere med lavpris selskaper.

OJB
28-10-2009, 15:01
Hva er problemet mener du? Nesten alle selskaper må fra tid til annen ha hjelp av sine eiere. Er ikke noe unormalt med det.

Helt enig , men det som er spesielt i manges øyne er det faktum at SAS er delvis statlig eid.
Det har jo vist seg at i tillegg til SAS så har jo de fleste tidligere statlig eide flaggselskapene i Europa måttet kaste inn håndkle , sist ut Olympic.
Jeg tror de fleste ansatte i SAS ønsker seg profesjonelle private eiere av selskapet.
Forøvrig er det bra at SAS tar opp konkuransen med LCC'ene i et forsøk på å overleve.
Resultatet får vi vente å se på.

rampen
28-10-2009, 17:56
Problemet med SAS er at de har sittet på gjerdet i altfor lang tid, beholdt høye priser og mistet kunder. Nå er prisene dumpet på ruter der de har konkurranse, der de ikke har konkurranse er prisene skyhøye fortsatt. For meg kan hele SAS bli lagt ned, få inn Ryanair så kan Norwegian og Ryanair sørge for konkurranse som gagner forbrukerne. Må si jeg begynner å bli lei av det samme SAS gnålet om dårlig økonomi og pr stunt om at de skal ta opp konkurransen mot lavprisselskapene, noe de taper p gang på gang..

JetBlue
28-10-2009, 18:44
Få inn Ryanair?? Hva skal det bidra til? Poenget med denne tråden er vel å påpeke de det faktum at SAS har konkurransedyktige priser der selskapet konkurrerer head-on.

Ingen setter vel ned prisen dersom de er alene??

Gjennomsnitts pris pr. pax hos Ryanair fra Torp er ca kr 860,-. Det er langt mer enn kr 1,-...............

Wishmaster
28-10-2009, 20:08
For meg kan hele SAS bli lagt ned, få inn Ryanair så kan Norwegian og Ryanair sørge for konkurranse som gagner forbrukerne.

Fint, da kan man sende business folka ned til TRF med WF, eller til ARN/CPH for å ha fullservice'n sin der. Da blir det null businness for ENGM.
Loungene blir til taxfree og butikker, og ingen throughckin/interline-avtaler...

Er det slik lavpris-gründerne vil ha det? :colgate:

Det er vel bare et lite scenario dersom mainline-selskapene kutter ut OSL.:headbang

Gulboble
28-10-2009, 20:12
Hørte jeg Snowflake?

rampen
28-10-2009, 20:27
Tror nok Ryanair vil komme inn til Gardermoen da. Og businessfolka reiser jo mer og mer med Norwegian, så det viser seg at det er pris som er viktigste i disse dager.

LN-MOW
28-10-2009, 20:31
Og businessfolka reiser jo mer og mer med Norwegian, så det viser seg at det er pris som er viktigste i disse dager.

.... det er nok mest frekvensene som kan ta æren for dette. Når man kan tilby gode frekvenser, kommer forretningskundene automatisk. Det så man jo tydelig etterhvert som DY vokste. Produktmessig er ikke forskjellen stor på innenriks, så noe annet enn at de tok sin del av trafikken på de tunge rutene ville vært ulogisk.

sail4fun
28-10-2009, 20:40
Tror nok Ryanair vil komme inn til Gardermoen da. Og businessfolka reiser jo mer og mer med Norwegian, så det viser seg at det er pris som er viktigste i disse dager.

Pris uten frekvens er ikke noe verd for biznisser , med få unntak.

tackle55
28-10-2009, 20:42

Du rampen, hva har egentlig SAS gjort deg. Er du en av de i ledelsen som ble bedt om å slutte, og ikke omplassert? Du vet godt at grunnen til at SAS i utgangspunktet er litt dyrere enn DY er at de er ut fullverdig serviceselskap. Og det er noe businessfolka VILL ha. Det har gått opp for mange av dem at det koster penger å ha folk sittende på flyplassen for å vente på et fly, kun for å spare noen kroner. Må vel være bedre å bruke den tiden mer effektivt enn å sitte på ræva?

CK
28-10-2009, 20:47
liten oppfording fra Livstidsdiktatoren om å telle til tre før man poster og la være å komme med personlige angrep på andre debattanter (og kanskje holde et noe mer saklig nivå folkens?)

rampen
28-10-2009, 21:12
Du rampen, hva har egentlig SAS gjort deg. Er du en av de i ledelsen som ble bedt om å slutte, og ikke omplassert? Du vet godt at grunnen til at SAS i utgangspunktet er litt dyrere enn DY er at de er ut fullverdig serviceselskap. Og det er noe businessfolka VILL ha. Det har gått opp for mange av dem at det koster penger å ha folk sittende på flyplassen for å vente på et fly, kun for å spare noen kroner. Må vel være bedre å bruke den tiden mer effektivt enn å sitte på ræva?

Jøss...SAS har vel ikke gjort meg annet enn å flydd meg fra A til B..Har heller aldri hatt noe arbeid for dem. Jeg har heller ikke noe imot SAS, langt ifra. Det jeg mener er at SAS aldri vil klare å drive flyselskap med å satse på Bizzer, lounger eller kaffeservering, når konkurentene står i kø for å starte opp og selge billetter som er langt billigere enn dem. Det er nok ikke bare innenriks som mye har sviktet for SAS, se på ruten Thai startet opp fra Oslo i år så har belegget vært formidabelt, selskapet vil øke frekvensen og tjener gode penger på ruten. Mange har etterlyst SAS på denne ruten, men de ville beholde avgangene fra Arlanda og fra Kastrup. Lurer på om de angrer på dette i dag. Det er kjent at SAS er i økonomisk krise, og vil de forsvinne (noe jeg ikke tror) så vil nok andre aktører stå klar til å starte opp, bl. a Ryanair. Norwegian vil aldri klare å dekke det norske innenriks/utenriksnettet som måtte oppstå i en slik situasjon, pr dags dato.

imm
28-10-2009, 21:24
Det er kjent at SAS er i økonomisk krise, og vil de forsvinne (noe jeg ikke tror) så vil nok andre aktører stå klar til å starte opp, bl. a Ryanair. Norwegian vil aldri klare å dekke det norske innenriks/utenriksnettet som måtte oppstå i en slik situasjon, pr dags dato.

Nåja, du glemmer en viktig aktør. Man kommer seg ikke rundt i Norge sånn helt uten Widerøe ;)

Gulboble
28-10-2009, 21:36
Jeg mener det er behov og plass for både nettverksselskaper og LCC.
Årest siste langtur går både med nettverksselskaper (BA, SQ, SAS/Widerøe) og LCC (Air Asia). Fotballturen til Manchester i desember går med LCC (kr. 400 T/R for to)
Fra TORP er det en fin mix (Les: Kinderoverraskelse/Tre ting på en gang)
- KLM via AMS og ut i verden (og evt WF til CPH)
- WF med bra frekvens til bra destinasjoner i Norge
- Ryanair og WIZ drekte og billig til stadig flere reisemål i Europa (sist til ROMA)
Problemet med SAS er at de stadig vekk prøver "nye" foretningsmodeller og "sevice konsept" samt at dette siste er ulikt innenlands og utenlands. (Hvorfor er det naturlig med frokost når du flyr til Bergen, men ikke til London?). Samtidig har de avgitt sin egen bakgård (OSL) til CO og US til Østkysten.
.................., men jeg flyr da SAS når det passer (men ikke så mye som tidligere). Dette skyldes pris, service og dårlig bonusopptjening samt at AMS er en bedre flyplass enn CPH og med et meget bedre nettverk videre.
Ellers forsøker jo SAS å tilpasse seg markedet. Der det er konkurranse forsøker de å konkurrere (for å opprettholde frekvens), men tar det tilbake "på gyngene".