View Full Version : Åpning av Stavanger Flyveplass 1937
Rob Mulder
27-10-2009, 14:09
Hei,
Jeg ønsker å få laget en oversikt over flyene (militær og sivil) som deltok ved åpningen av Stavanger Flyveplass i 1937. Dette er det jeg har
Junkers G 38, D-APIS
Sikorsky S.43, LN-DAG
Junkers Ju 86, D-AVEF
De Havilland D.H.89 Dragon Rapide, G-ADDE
Henschell ???, D-IIKA
Junkers Ju 160
Miles ???
Cierva ???
Men hva mer?
Imøteser deres input.
Litt bilder fra dengang (og nå) http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Stavanger_Airport,_Sola
Fellowship
27-10-2009, 18:29
Har du tilgang til boka "Kampen om Sola", Rob ?
http://www.sffk.org/airshow/historie/Html/fstevne.html ...
(Fra boken Fellowship nevner.)
K
Rob Mulder
28-10-2009, 18:06
Takk - der sto det en del fly.
Jeg ser at PZL.37 Karas ikke er nevnt. Men den var der, fra Polen.
K
Rob Mulder
05-11-2009, 13:24
Takk - den blir ikke ofte nevnt. Takk for informasjonen.
Har du mer er du velkommen til å dele det med meg.
Hei,
Kyrre - sjekk kilden din.
Så langt jeg vet var PZL 23 Karas og PZL 37 Los, PZL 37 var vel knapt på prototype stadiet i 1937.
Det finnes en del film fra åpningen og oppvisningene, tror til og med de fikk med seg Scimitaren som gikk i bakken.
Eders
Knut Erik
Får håpe de hoster opp et svært flystevne i 75 års jubileet i 2012.
...og ikke glem Tiger Moth'ene fra Kjeller, som _ikke_ kom frem til åpningen av Sola. :-/
Tally-Ho
27-12-2009, 20:45
...og ikke glem Tiger Moth'ene fra Kjeller, som _ikke_ kom frem til åpningen av Sola. :-/
-----
Riktig.
I den nye boken "Gladiatoren" (om jagerflygeren Finn Thorsager) kan man bl.a lese:(ikke sitat):
Tolv Tiger Moths dro fra Kjeller, og de skulle trene formasjonsflygning på vei over til åpningen av Sola. Flyene møtte dårlig vær i området Buskerud / Telemark, og flyene var ikke utstyrt for instrumentflygning, samt at de militære pilotene var til dels ganske uerfarne.
Wilhelm Mohr og Thorsager "diverted" til et lite jorde med sine to maskiner, der de landet trygt. Et fly går i ukontrollert spinn, med dødlig utgang, en hopper ut over Telemark og redder seg, og en (Per Egge) får for sen åpning på skjermen (tror man), og går i Eikeren.
Andre skjebner forteller ikke boken mer om, men det hele var en katastrofe.
Skolesjefen ble anklaget for ansvarsløs planlegging.
Tally-Ho
Rob Mulder
04-01-2010, 10:33
Hei
Det er vel kanskje interessant å vite at den Junkers Ju 86, D-AVEF som var på Sola var en ex-Swissair-maskin (HB-IXI) og den hadde akkurat blitt tatt over av Junkers. Det fantes en maskin til med samme registrering med forullykket i oktober 1936.
Det var altså en interessant fugl.
Hilsen
Rob
Hei,
Kyrre - sjekk kilden din.
Så langt jeg vet var PZL 23 Karas og PZL 37 Los, PZL 37 var vel knapt på prototype stadiet i 1937.
Det finnes en del film fra åpningen og oppvisningene, tror til og med de fikk med seg Scimitaren som gikk i bakken.
Eders
Knut Erik
Ja selvsagt PZL23. Men vi er enige om at den var med på åpninga?
Hei,
Så langt jeg vet var alle militærmaskinene som deltok ved åpningen av Sola norske og jeg kjenner ikke til at polske fly var representert - men hvis du har et bilde av en "Karpe" tatt ved anlednigen så skal jeg godta påstanden.
Den svenskregistrerte Northrop Deltaen kan likne på litt avstand.
Oppdaget at jeg hadde to kopier av boka "Kampen om Sola" i hyllene!
Den har god dekning av åpningen - men det er noen feil.
Feks omtales D-IIKA som FW Stieglitz, men bildene viser klart at det er en FW 56 Stösser.
http://www.1000aircraftphotos.com/Contributions/Visschedijk/2721.htm
Eders
Knut Erik
-----
Riktig.
Tally-Ho
...og til 70-årsjubileet i 2007 kom vi frem med både Tiger Moth'er og andre veteranfly fra Kjeller. Riktignok bød turen på en ørliten følelse av "déja vu", da været "klappet sammen" i Vestfold; men det løste seg greit. :-)
MM