PDA

View Full Version : Fly Norseman i Sverige


Olebno
25-04-2005, 12:47
Dette er jo en mulighet for de som synes det er langt å dra til SEA.

http://www.borgafjallen.com/flygtjanst/

CK
26-04-2005, 11:38
WOW!! Noteres bak øret - jeg har jo ikke engang SETT en Norseman "live":devot:

Skyways flyr direkte til Vilhelmina fra ARN, så dette ser da ikke helt umulig ut...

LN-KGL
26-04-2005, 12:45
Originally posted by CK
WOW!! Noteres bak øret - jeg har jo ikke engang SETT en Norseman "live":devot:

Skyways flyr direkte til Vilhelmina fra ARN, så dette ser da ikke helt umulig ut...


Da er det på tide for deg CK å ta en tur opp til OSL og Flysamlingen - der finner du denne:
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/800/OSL_2005-04-17/Norseman.jpg

Falcon
27-04-2005, 11:29
Legg forresten merke til bildet i venstremargen der Norsemanen fremdeles har sine gamle Luftforsvarfarger fra jubileet i 94. :)

GF1
27-04-2005, 17:32
Originally posted by CK
WOW!! Noteres bak øret - jeg har jo ikke engang SETT en Norseman "live":devot:


Ikke en gang jeg har sett et Norseman sjøfly TA AV eller LANDE :(
Eller kanskje jeg så LN-BFE ta av i Odda i 1968, forresten.

Olebno
28-04-2005, 09:10
Originally posted by GF1

Originally posted by CK
WOW!! Noteres bak øret - jeg har jo ikke engang SETT en Norseman "live":devot:


Ikke en gang jeg har sett et Norseman sjøfly TA AV eller LANDE :(
Eller kanskje jeg så LN-BFE ta av i Odda i 1968, forresten.


60 2487 R-AU LN-BFE

Delivered to the RCAF May 7, 1941 as aircraft No. 2487 and Assigned to No. 3 Training Command, Montreal, Quebec. Put in Reserve Storage until being transferred to No. 12 Communications Squadron on November 1, 1941. On February 16, 1942 it was transferred to E.A.C. (No. 4 R.D.) for use in rescue work and then on March 12, 1942 to RCAF Station Sydney, Nova Scotia (W. Res.). Sent to Noorduyn Aviation for repair on July 28, 1942, following a Category “B” accident. After repair it was sent to No. 12 Communications Squadron (No. 3 Training Command) January 27, 1943. Transferred to No. 1 Training Command (No. 4 Wireless School) on June 22, 1943 and then to No. 1 A.C. on January 15, 1945. Being time expired, it was sent to Noorduyn Aviation for overhaul on February 19, 1945. Returned to service January 4, 1946 and assigned to No. 4 R.E.M.U. Transferred to C.A.C. April 28, 1947 and then to N.W.A.C., Edmonton, Alberta, on September 17, 1948. Following three subsequent moves, it was transferred via Mutual Aid to the Royal Norwegian Air Force on April 23, 1953 and coded R-AU. Thought to have been used at Skattora on floats. Given civil registration LN-BFE, C of A No. 374, Reg. No. 346 and loaned to Wideroes Flyveselskap and Polarfly A/S. Sold to them on wheels December 9, 1959 with engine No. 9277. Sold to Star Luft-traffik and registered to them May 9, 1969. Firm’s name changed to Hardangerfly A/S in 1969. Turned over and sank At Odda on November 12, 1969.

GF1
28-04-2005, 11:19
Nå det gjelder LN-BFE og Star Lufttrafikk, stoler jeg mer på Hagby:

".....09.05.68 Star Lufttrafikk AS, Odda (nytt navn .69 Hardangerfly AS)"

Og jeg VET at jeg tok bilde av LN-BFE i månedsskiftet juli/august 1968:
http://www.kjevik.dk/avis/LN-BFE.jpg

Olebno
28-04-2005, 14:12
Da sier vi at Kay har rett, og at http://www.norsemanhistory.ca/ har bommet på ett år.

LN-MEH
28-04-2005, 19:03
SE-CGM var i Bodø i 1991 ifm. flystevnet som var der da.Flyet var da på hjul etter å ha blitt pensjonert fra sin sjøflykarriere.Men det var tydeligvis bare midlertidig...heldigvis.Men Norseman er et tøft fly uansett om det er på hjul,ski eller flottører...:up:

quarrtsiluni
28-04-2005, 19:57
Huh - hørte langt herbortefra at noen nevnte et gammelt sjøfly?

Hovedregel nr 1: Hagby har ALLTID rett!!!
Hovedregel nr 2: Dersom Hagby tar feil, trer hovedregel nr 1 i kraft...

Kan bekrefte at LN-BFE var i Odda 1968, så GF husker riktig. Det var Wiggo Norvang som hadde den da. Unge meg (og to andre "matroser") fikk lov å fuel'e den fra jerrykanner, og det ble noen turer både i høyresetet og baksetet. Youngsters - eat your heart out...

BFE ble omlakkert til blå/hvit våren 1969, liggende ved brygga i Kilen. Om høsten lå den i bøye i Odda, det kom et heftig snøfall, den tunge våte snøen gled av den ene vingen og stakkaren tippet rundt.

Har forgjeves prøvd å få tak i et bilde etter omlakkeringen i 1969. :)

GF1
28-04-2005, 21:53
Godt å høre fra deg også på dette forumet, quarrtsiluni!

At Hagby "alltid" har rett, er vel de fleste enige om. Men du så mange skrivefeil det var i verket han utgav i 1998 - og i de tilsvarende CD-ROM'ene som fulgte. Min CD-ROM er fra juli 2001 og inneholder stort sett samme tekstmateriale som boka - og samme feil. Jeg har samlet en lang liste, men bare presentert noen få (mest datofeil) for ham foreløpig.

Men manglene i historien til hvert enkelt fly er det vaskelig å få øye på. Selv har jeg bare noen bruddstykker i form av avisutklipp fra noen få år - stort sett før 1970.

La meg nevne tre eksempler hvor Hagby er mangelfull:
1. LN-BNR havarerte i Sognefjorden og vraket ble kjøpt av Bjørnå og bygd opp. Reportasje om det nesten ferdige flyet var å se i landets aviser.
2. LN-HAS ble av Vestfoldfly skiftet ut da man overtok 4 nye Cessna 150F. Hvem brukte den inntil Skaunfelt overtok Solbergfly på Jarlsberg, tro?
3. Paralift proklamerte i Flynytt at LN-TSF gikk tapt på Aursletta, slik at man straks kvittet seg med "vraket" og kjøpte LN-TSB.

Dette er slett ikke fremført for å være negativ - bare for å vise at mye leting gjenstår.
:)

quarrtsiluni
28-04-2005, 22:41
Uansett - uten Hagby hadde vi neppe hatt mye dokumentasjon!
(Har alltid lurt på hvordan han har klart å holde tritt - velsigne ham for det.)

Overalt er det slik at når noen har gjort noe, så er det fritt fram og lett for andre å korrigere etterpå. Synd at våre menneskelige ego'er kommer i veien for fruktbart samarbeide... [Som vi apropos har fått demonstrert her på de to norske flyforumene.]

Etter utgivelsen av hans bok (som faktisk var en åpenbaring for meg) har jo verdens kunnskapsutveksling eksplodert via internet. Vi er ennå lysår fra å utnytte dets potensiale (menneskene er jaggu treige vesener når man ser nøyere etter). Jeg har også funnet flere feil hos ham, men som sagt kunne jeg ikke gjort ham det etter.

Vi får jobbe videre med stoffet fra Hagby, og kanskje (som deg) tilby supplerende "inside info". Han kan jo ikke være overalt til enhver tid. Mange hadde begynt på oppgaven før ham, som han har kunnet dra veksler av, men han har dog systematisert og utgitt stoffet og det skal han ha all ære for.

:) :spin: :) :spin: :)

GF1
29-04-2005, 07:48
YES!:)

Olebno
29-04-2005, 13:41
Originally posted by LN-MEH
SE-CGM var i Bodø i 1991 ifm. flystevnet som var der da.Flyet var da på hjul etter å ha blitt pensjonert fra sin sjøflykarriere.Men det var tydeligvis bare midlertidig...heldigvis.Men Norseman er et tøft fly uansett om det er på hjul,ski eller flottører...:up:


Får håpe dere kan unskylde min ubeskjedenhet, men det var fakstisk undertegnede som organiserte HELE besøket.
Kontakt med eierne i Sverige ca ett år før stevnet.
Kontakt Luftfartsverket for fritak av ALLE avgifter.
Gratis fuel fra Statoil.
SAS Royal Hotel Bodø sponset rom for crew og pax.

Vi er så smått begynt å planlegge "Sjøflytreff" i Bodø om et år tid, og vi håper da å få CGM over på kalosjer. Treffet er rettet mot de gammle gutter som fløy Otter, Norseman
osv. Vi har hatt to slike treff tidligere, som begge har vært stor suksess.

ANX
30-04-2005, 00:13
HALLOEN, OLEBNO!

Ikke nødvendig å gå i skyttergraven FØR noen har forstått AT du ER DER!!!
Jeg visste ikke hvem du var da du startet denne tråden. Gimme-a-break, pls!

START EN TRÅD FOR FLYTREFF I BODØ!!!

Jeg påstår at det finnes småfly i Norges land på tross av, ikke på grunn av, LT/LV...!

See ya later, navigator!!! :cheers:

Kunne vært greitt å fått moderert seg i dagslys, men "noen" er jo alltid så velvillige at de gjentar et helt innlegg like nedenfor der det står!

GF1
30-04-2005, 07:59
Originally posted by quarrtsiluni
......Kan bekrefte at LN-BFE var i Odda 1968, så GF husker riktig. Det var Wiggo Norvang som hadde den da. Unge meg (og to andre "matroser") fikk lov å fuel'e den fra jerrykanner, og det ble noen turer både i høyresetet og baksetet. Youngsters - eat your heart out...


I lang tid har jeg hatt dette avisklippet (http://www.kjevik.dk/avis/nissedalLNTSP.jpg) liggende på Kjeviksiden. Det nevnes der "assistenten Sigmund Bleie fra Hardanger" som var i ferd med å tanke opp LN-TSP. Var han en av de to nevnte matroser?

LN-MEH
02-05-2005, 22:59
Originally posted by ANX
HALLOEN, OLEBNO!

Ikke nødvendig å gå i skyttergraven FØR noen har forstått AT du ER DER!!!

Jeg visste ikke hvem du var da du startet denne tråden. Gimme-a-break, pls!
(Jævlar så hårsåre medlemmene på dette forumet er, da!!!)

Du er tydeligvis en som følger med både på dette og hint. Bless your heart!

Dette forumet er for "spesielt interesserte", og la nå til helsike macho-egoene ligge så det går an å få frem litt faktisk flyinformasjon for oss andre!

Ærru-helt-sløv-eller? START EN TRÅD FOR FLYTREFF I BODØ!!!

Dig ya - skal vi snakke sammen og få flyaktiviteten opp i distriktene?

Jeg påstår at "det finnes småfly i Norges land på tross av, og ikke å grunn av, LT/LV...!

NOW can you relax??? See ya later, navigator!!! :cheers:

Eh,et øyeblikk trodde jeg at jeg ved en feil hadde havnet på "chatten" til NRK2,hva skjer?...
:sarc

ANX
03-05-2005, 15:17
Såda, såda.

Sjekk tidspunktet for innlegget, blås bort litt chilipepper og tørk av litt whisky, så kommer vel innholdet klarere frem. Er egentlig godt ment, på sin måte.

Moderator må ha forstått innholdet, siden det fortsatt står der...

:cheers: :p :lol

LN-MEH
03-05-2005, 16:10
Kan informere herren om at whisky drikker jeg ikke,og chili inntas i meget små mengder....Men greit nok det var ment som en humoritisk kommentar til denne posten:)

ANX
03-05-2005, 18:41
Hehe, jeg mente at mitt eget innlegg var noget krydret og ildfullt!

Håper jeg ikke har skremt bort Olebno nå da. (Station calling, say again.) En begivenhet som sjøflytreff i Bodø må du pls holde oss oppdatert på (gjerne egen tråd). I det hele taget er dere veldig sosiale i Bodø, har innrykk av at det stadig stelles til noe for gjester der oppe.

:hi2

MEH: ser ut til at vi begge kunne trenge nye lesebriller... Uansett - heller noen feilvalgte ord enn stillhet på et forum. Det går jo alltids an å oppklare eventuelle misforståelser.

:cheers:

LN-MEH
03-05-2005, 18:55
Originally posted by ANX
MEH: ser ut til at vi begge kunne trenge nye lesebriller...

Bruker ikke lesebriller heller....;)

LN-MEH
03-05-2005, 19:42
Men for å komme seg inn fra vidda(der vi nå har havnet)så er jo et sjøfly en perfekt ting å ha for å komme seg tilbake til sivilisasjonen... :up: Det denne tråden opprinnelig handlet om var jo Noorduyn Norseman,og denne flytypen står det mye om i NFT nr.3/99 både i sivil og militær bruk i Norge.Et skikkelig bush-fly(og da tenker jeg IKKE på den amerikanske presidenten... :p )

quarrtsiluni
03-05-2005, 22:38
Så ble det endelig sjanse for voksne folk å få inn et ord på tvers:
De som må ta seg av sjøflyene kan ikke henge foran en PC hele dagen…
Faktisk ER det jo endel sjøfly på viddene her i landet!

GF: "Assistent" Bleie (på bildet) (http://www.kjevik.dk/avis/nissedalLNTSP.jpg) var da nyutdannet sjøflyger og fløy hos Wiggo. Altså ikke min matros-kamerat.

I 1968 fikk Star Lufttrafikk U-206C LN-IKC, "stort fly" på den tiden, som først gikk et år på amerikansk register. Wiggo kjøpte "økonomiversjon" - kun stikke på venstresiden.

Har endel historier om hr Norvang, som faktisk lærte å fly Norseman av "indianere" i Canada. Men de passer å dra en sen kveldstime når været er dårlig.

:D :smokin :D

Falcon
04-05-2005, 11:12
Originally posted by quarrtsiluni
(...)

Har endel historier om hr Norvang, som faktisk lærte å fly Norseman av "indianere" i Canada. Men de passer å dra en sen kveldstime når været er dårlig.

:D :smokin :D


Hehe; Wiggo var en glimrende fyr... Eneste mann jeg har kjent som har kommet hjem og lest sin egen dødsannonse i avisen. :)

GF1
04-05-2005, 21:36
Originally posted by quarrtsiluni
.......
Har endel historier om hr Norvang, som faktisk lærte å fly Norseman av "indianere" i Canada. Men de passer å dra en sen kveldstime når været er dårlig.


Bare i dårlig vær? :(
Da får jeg ikke nok ikke høre dem på GAP-samlingene i Fyresdal. For der får vi nydelig vær.

Når det gjelder Norvang og hans meritter "over there", så hadde Vi Flyr en stor artikkel om saken. Men den kan sikkert vente til høsten - til det blir dårlig vær:D

quarrtsiluni
05-05-2005, 00:34
Jamen, kjære GF - vi HAR jo allerede en avtale i Fyresdal!

Jeg tenkte her på å dele historiene med forumet - DA må det være dårlig vær slik at man holder seg hjemme foran PC'n så man får tastet det inn. Når det er sjøflyaktivitet kommer man seg jo ikke hjem før det er tid for bysselalle!

Har også noen gamle flyblader som beskriver Wiggo's havari i isødet.

:sarc :up: :sarc

Falcon
05-05-2005, 08:51
Du (dere) må komme på neste samling, Q - det blir på Sjøflyhavna om ikke altfor lenge.

FBU 4EVER
05-05-2005, 17:48
Originally posted by LN-KGL

Originally posted by CK
WOW!! Noteres bak øret - jeg har jo ikke engang SETT en Norseman "live":devot:

Skyways flyr direkte til Vilhelmina fra ARN, så dette ser da ikke helt umulig ut...


Da er det på tide for deg CK å ta en tur opp til OSL og Flysamlingen - der finner du denne:
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/800/OSL_2005-04-17/Norseman.jpg


CK mente vel en "live" når han skrev "live".Denne er jo utstoppet!
:biggrin

CK
06-05-2005, 08:11
både og, Stein, både og...