View Full Version : Skatter/avgifter: SAS vs. DY
Søker etter billigste billetter mellom OSL og EVE, og tar jeg ikke hensyn til avreisetidspunkt, så er det faktisk SAS som gir meg de billigste billettprisene. MEN...og det er et stort MEN...når jeg summerer så kommer SAS ut som den dyreste pga. skatter og avgifter.
Det hadde vært interessant og sett hva som ligger bak skatter og avgifter. Noen som vet?
Dette er prisene jeg fant T/R OSL - EVE:
SAS:
OSL - EVE : kr 275,-
EVE - OSL : kr 275,-
Skatt/avg : kr 523,-
S.honorar : kr 50,-
SUM : kr 1123,-
DY:
OSL - EVE : kr 453,-
EVE - OSL : kr 453,-
(Skatt/avg : kr 216,- er inkludert i billettprisen)
S.honorar : kr 0,-
SUM : kr 906,-
Så selv om billettene hos SAS ser ekstremt billige ut, så blir den endelige summen en helt annen. Betaler faktisk mer i skatter og avgifter enn hva jeg må betale for selve billetten. Hvor er logikken? Og hvor mange seter har egentlig SAS til kr. 275,- som jeg synes høres for godt ut til å være sant....noe det også er :)
CL
For SAS Braathens sin del er vel f.eks. fuel tillegget man har lagt på billettene inkorporert i skatt/avgift, mens dette ikke gjelder DY.
jy
Fueltillegg er altså ikke i billettprisen? Hva er da i billettprisen? Det er kanskje gunstig for SAS å vise det på den måten, men jeg som kunde skjønner jo mindre når skatter og avgifter er høyere enn selve billettprisen... Jeg er redd kunder som sitter og sjekker billettpriser på samme måte som jeg gjør vil sitte igjen med oppfattelsen om at "SAS har altfor høye avgifter!" uten at det kanskje er slik i virkeligheten.
Som kunde er jeg interessert i én ting: Hva koster billetten?
Jeg er ikke interessert i å velge billetter med en pris og deretter se en sum som er dobbelt så høy (selv om det vises på samme webside).
CL
Den fulle billettprisen ser du ALLTID til høyre i bildet på www.sasbraathens.no - det er vel DEN som er det viktige??
Denne debatten har vi omtrent HVER uke... SAS Braathens har valgt industristandard (som AY, LH, KL, BA og alle de andre tradisjonelle flyselskapene gjør) og lagt inn en fuel-surcharge som kommer i tax-box på billetten og klassifiserer dermed som en "avgift", mens Norwegian har valgt å øke grunnprisen.
Årsaken til at SK, BA osv gjør det på denne måten er primært at det er mye enklere (og billigere) enn å øke prisene. Skal SK øke sine priser med 25 kroner må flere hundretusen priser oppdteres i alle verdens reservasjonssystemer, mens for DY, NB etc (som bare har enkel punkt-til-punkt priser er det en enkel sak å oppdatere sine par hundre priser. SK skal i tillegg til å oppdatere BGO-OSL, ohså oppdatere BGO-BKK, BGO-EWR, BGO-MIA, FRA-OSL, LPA-BGO osv, osv. Med de stadige økningene fuel-tillegget som følge av stigende oljepriser, ville det vært en enormt komplisert, tidkrevende og dyr operasjon for nettverksselskapene å hele tiden oppdatere sine flypriser, i stedet for å legge på et fuel-tillegg i tax-box.
OM (nå tror jeg ikke dét, men OM) oljeprisen igjen skulle falle under $40/fat, vil det være tilsvarende enkelt å fjerne (eller redusere) fueltillegget igjen - men kanskje ikke fullt så "enkelt" å redusere flyprisene?
NB: De flyprisene som annonseres av SAS Braathens er ALLTID inkludert alle avgifter, tillegg, skatter og service-fee på Internett - som det kreves av norske markedsføringsregler:up:
CK's innlegg er lest og forstått. Likevel må det være tillatt å mene at det er GALT å legge inn noe så ordinært som drivstoffprisene under begrepet AVGIFT - selvom de for tiden er unormalt høye. Dessuten: det kan da ikke bare være drivstofftillegget som gjør at "avgiftene" hos SAS er 523 mot 216 hos Norwegian? :(
intransfer
25-04-2005, 08:26
CK's lange innlegg forklarer hvordan de fleste selskaper med store og varierende varekataloger oppdaterer prisene sine ved endringer i kostnadsbildet. Man legger på en avgift og viser den ved siden av den ordinære prisen. Dette er jo helt vanlig og veldig lett å forholde seg til.
Personlig vil jeg anbefale datamaskiner til å gjøre jobben.
Dersom denne diskusjonen kommer opp hver uke, så er det kanskje fordi det ikke er så enkelt å forstå for "mannen i gata"? Jeg flyr sjelden og har ikke sett dette før nå som jeg skulle sammenligne priser. Kanskje SAS/Braathens burde legge en forklarende tekst om hva som ligger i skatter og avgifter slik at kundene forstår "hvem, hva, hvor og hvorfor"?
CK sitt er lest og forstått av meg også selv om jeg synes "industristandarden" ikke er logisk å forstå for forbrukerne. Jeg vedder 100,- på at det ikke er noen som har med kunder å gjøre som har bestemt den standarden.
Databaseteknisk skjønner jeg forresten ikke at det skal være enklere å endre avgiften enn å endre billettprisene. Ja, det er mange destinasjoner, men vi lever da tross alt i dataalderen med relasjonsdatabaser hvor det bør være en smal sak å endre priser x-antall prosent i forhold til endringer i fuel-priser. Jeg vil anta fuel-tillegget er forskjellig fra hver flight avhengig av distanse, så man må vel endre like mange avgifter som man må endre billettpriser i så fall?
Prøver ikke kverulere, men forsøker å forstå. Og selv om jeg har over gjennomsnittlig forståelse for denne bransjen, så skjønner jeg det ikke :)
CL
Det er nok ikke så enkelt - selve endringen av flyprisen en enkel nok - det gjøres jo enkelt nok i excel, men så skal det inn til CRS'ene og det er både tidkrevende og ikke minst dyrt. Det eneste stedet der det faktisk er synlig at fuel-tillegget ligger i tax-box og ikke i flyprisen er på billetten og på internett. For den jevne passasjer er dt for det første komplett uinteressant og for det andre uviktig. Det som er viktig er sluttprisen - og den får kunden oppgitt enten i annonsen, av sitt reisebyrå (når kunden ringer inn og bestiller får hun jo totalprisen), på kontoutskriften eller til høyre på bestillingssiden. At det skal være en så big deal kan jeg ikke forstå...
En fordel for kunden er det jo også i de tilfellene der hun/han ikke benytter (den ikke-fleksible) billetten sin, kan kunden få refundert alt som står i tax-box! Dét får jo kunden ikke om fuel-surcharge er bakt inn i flyprisen.
Men det SAS Braathens gjør som du IKKE får hos Norwegian, er at du får refundert hele beløpet som står i tax feltet ved feks kansellering, eller noe lign.
Så der er SAS Braathens mye bedre, for du får mest mulig tilbake av det du har betalt.