PDA

View Full Version : Tiden går, og LN-MOB har fløyet sin siste tur...


LN-MEH
21-10-2009, 18:27
Slik endte Lufttransport sin LN-MOB sitt liv som flymaskin. Det er snakk om Beech Super King Air 200 med c/n BB-584 og ble bygget i 1980. Det har hatt registreringene N6679H og N400WP (N490WP) og ble registrert på Mørefly A/S 28/1-1986 som deres første Beech 200. Det er 3. flyet som har reg'en LN-MOB. Den første var SAS DC-7C "Torstein Viking" fra 1956-60. Så kom C-54 (DC-4) Fanafly/BAT Nordic Air og (N.O.A). Fra 1967-77. Så var det også to fly som skulle få denne reg men som det aldri ble noe av. SAS hadde planer om å omregistrere DC-8-62CF OY-KTE "Skjold Viking" senere "Turid Viking" i 1979 og litt senere ble denne reg'en resevert til hjemmebygget gyrokopter som ikke ble bygget. Det nest siste bildet er tatt utenfor hangaren i Tromsø i 2004, og viser flyet sammen med LN-MOA. Dette flyet er et år eldre og ble solgt til Nordkalottflyg i mai 2004, og ble SE-LTL. Så er det et bilde fra Bardufoss, Midnightsun Air Show 2005. Resten av bildene er tatt i løpet av sommeren og høsten her i Tromsø. Det kan gå mot et liv etter døden for gode gamle LN-MOB, har hørt at skroget skulle brukes til trening av nødprosedyrer...

Northrider
22-10-2009, 09:26
Det var sprekker i hovedstrukturen som gjør at den ikke kan fly lengre?
Gammel maskin uansett. Og cockpiten var iallefall svært svært lite moderne. ;)

LN-MEH
22-10-2009, 23:54
Slik så den ut i dag, skroget har kommet ut til resten(e) av flyet...

BSSW
23-10-2009, 20:50
RIP!

*filler*

N-3PB
24-10-2009, 17:19
Takk for flotte bilder av LN-MOB og oppsummering.

Skulle gjerne hatt skroget på tunet jeg. Er jo populært å samle på neseseksjoner i UK.

Du for holde oss oppdatert på hva som skjer med den.


Yngve

S. Holberg
24-10-2009, 17:47
Hmm..takk for info!
Synd...Et flott fly! :)