PDA

View Full Version : Bagasje og US Airways


Turbomeca
19-10-2009, 09:57
Om et par uker skal jeg fly fra USA til Norge. Reiseruten er DAB-CLT-BOS med USair, så BOS-KEF-OSL med Icelandair. Alt dette er på en og samme billett; det vil si jeg fikk to forskjellige referansenummer, men kun ett stk ticket number.
Plotter jeg inn US' referansenummer på deres websider, kommer flightene med Icelandair opp. (Men kun flightnummer og destinasjon, ikke noe om FI)

Mitt spørsmål er da: Kan jeg forvente å måtte betale for bagasjen (to bags) på US flightene? Jeg forstår at hvis de anser det som en transatlantisk flygning, så slipper jeg unna. Men det er det at det transatlantiske foregår med et annet flyselskap, som de ikke samarbeider med så vidt jeg vet(?), som gjør meg litt usikker.

Noen som vet?

The Viking
19-10-2009, 10:57
En enkel måte å unngå hele problemstilingen er hvis du er Star Alliance Gull- eller sølbmedlem. Da slipper du å betale for inntil 2 kofferter. Fløy selv innenriks LGA-DFW via CLT for et par uker siden i R-klasse, sjekket inn 2x30kg uten problem.

Hickok
19-10-2009, 11:01
Er vel ingen enkel fiks å "bare skaffe seg *A Gull"?

JoeW
19-10-2009, 11:38
Hvem har du bestilt fra - og hva står på bekreftelsen din med billettnummer?

Turbomeca
19-10-2009, 14:48
Jeg fant billetten mens jeg søkte på itasoftware.com og jeg bestilte via orbitz.com. Jeg fant aldri samme billett på selskapenes nettsider. (Stor prisforskjell...)

I bekreftelsen fra Orbitz står det egentlig bare to referansenummer, billettnummer og reiserute. Når det gjelder bagasje henvises det bare til flyselskapenes regler.

Forslag om å skaffe seg gullkort er notert :p

Hickok
19-10-2009, 15:01
Har du bestilt disse to på en billett fra Orbitz, så skal det vel være OK med 2 stk bagasje hele veien. Har du prøvd å lese på vilkårene? Det står ofte der hvor mye bagasje du får ta med deg.

Turbomeca
19-10-2009, 16:07
I US airways 'Terms and Conditions' er det nærmeste jeg kommer et svar at "Checked baggage fees may apply".

Jeg er enig i at bagasjen bør gå gratis siden alt er på samme billett, selv om US sikkert ikke liker det. (Dagen etter jeg reiser innfører de et 50$ gebyr for bag#2 på transatlantiske flights. Hehehe)