View Full Version : Kondensstriper
Fløy nettopp en A319 fra BA og en 737 fra DY over meg her i Kristiansand på veg fra OSL til LHR/LGW. A319'en holdt 36.000 fot mens 737'en holdt 38.000 fot.
Noen som kan forklare hvorfor kondensstripa til 737'en fortsatt henger igjen, mens kondensstripa fra A319'en har forduftet?
Ulik luftfuktighet på de to høydene.
Hadde en mistanke om at det var det, men var usikker på hvor stor avstand det måtte være mellom de ulike høydene før en kunne si at luftfuktigheten var årsaken.
Hvor "lokal" kan luftfuktigheten være? Kan det være betydlig forskjell mellom feks 35.000 og 35.500?
FBU 4EVER
19-10-2009, 11:07
Hadde en mistanke om at det var det, men var usikker på hvor stor avstand det måtte være mellom de ulike høydene før en kunne si at luftfuktigheten var årsaken.
Hvor "lokal" kan luftfuktigheten være? Kan det være betydlig forskjell mellom feks 35.000 og 35.500?
Ja, meget betydelig. Ikke bare forskjell i høyde, men også horisontalt. Ikke uvanlig å se et fly som trekker contrails et stykke, for så å se de opphører og komme tilbake etter et lite stykke. Skyldes bevegelser i luftmassen flyet flyr igjennom.
Jeg trodde man stoppet motorene i medvind jeg.
FBU 4EVER
19-10-2009, 11:29
Jeg trodde man stoppet motorene i medvind jeg.
I nedoverbakke også!:old
MountainDew
19-10-2009, 11:45
Leste en gang i Illustert vitenskap at hvis kondensstripene henger lenge er det dårligere vær i vente. Forsvinner de fort vil godværet fortsette.
Min erfaring er at det stemmer i de fleste tilfeller.
Ja, meget betydelig. Ikke bare forskjell i høyde, men også horisontalt. Skyldes bevegelser i luftmassen flyet flyr igjennom.Aha. Takk for saklig svar :)
Ja, meget betydelig. Ikke bare forskjell i høyde, men også horisontalt. Ikke uvanlig å se et fly som trekker contrails et stykke, for så å se de opphører og komme tilbake etter et lite stykke. Skyldes bevegelser i luftmassen flyet flyr igjennom.
Jeg trodde dette skjedde når kjemikalietankene til chemtrails (http://en.wikipedia.org/wiki/Chemtrail_conspiracy_theory) ble byttet :stir
Utroligt hvilke konspirasjonsteorier det finnes på nettet, men denne var jo i toppklasse :D hehe
Det der er fakta og ikke en konspirasjonsteori :)
Ikke uten grunn fly ble lagt i holding over Øst- og Vestfold i går i stedet for å starte innflyging til OSL!