PDA

View Full Version : Har SAS sine 737er innebygd trapp?


PerJen
18-10-2009, 21:51
Hei Hei! Er det noen som vet om noen av SAS sine 737er har trapp innebygd i flyet? Er en på et annet forum som mener at SAS sine 737NGer ikke har trapp, mens 737CL har trapp. Noen som kan bekrefte/avkrefte?

rampen
18-10-2009, 22:04
Mener at LN-BUC har trapp om jeg ikke tar heilt feil..eller..på en måte;-)

http://www.airliners.net/photo/Braathens/Boeing-737-505/0747900/L/&sid=bf448ce7d3880d721ce6388bb045c5b2

LN-MEH
18-10-2009, 22:08
Niks! Ingen av SAS, heller ikke noen av ex BU flyene har trapp. Derimot har en god del av DY sine -300 innebygget trapp.

LN-Q
18-10-2009, 22:10
Det der er nok en stige bare... Vet ikke om noen individer i sas som har trapp... Det var ikke det da jeg jobbet der....

BSSW
18-10-2009, 22:17
Det er ingen av SK eller tidligere BU sine B737er som har innebygd trapp...

LN-MEH
18-10-2009, 22:34
Det er ingen av SK eller tidligere BU sine B737er som har innebygd trapp...

Ja det var jo det jeg prøvde å få sagt i post #3!;)

LN-BEF
18-10-2009, 22:35
Mener at LN-BUC har trapp om jeg ikke tar heilt feil..eller..på en måte;-)

http://www.airliners.net/photo/Braathens/Boeing-737-505/0747900/L/&sid=bf448ce7d3880d721ce6388bb045c5b2

Så litt spinkel ut til å være den innebygde trappa. Minner mer om en stige... Synes å huske at de innebygde trappene har et slags gelender i seg??

Vede
18-10-2009, 22:38
Niks! Ingen av SAS, heller ikke noen av ex BU flyene har trapp. Derimot har en god del av DY sine -300 innebygget trapp.

Der tar du feil. DY har fjernet alle trappene i sine -300 maskiner og de få -800 maskinene som en gang ble levert med trapp.

BSSW
18-10-2009, 22:39
Ja det var jo det jeg prøvde å få sagt i post #3!;)
Joda. Følte at det måtte bekreftes ;)
Så litt spinkel ut til å være den innebygde trappa. Minner mer om en stige... Synes å huske at de innebygde trappene har et slags gelender i seg??
Det der er en stige med to ledd. Innebygde trapper har gelender ja.

LN-MEH
18-10-2009, 22:42
Der tar du feil. DY har fjernet alle trappene i sine -300 maskiner og de få -800 maskinene som en gang ble levert med trapp.

OK greit nok, men de har fortsatt luka som trappa kommer ut av intakt. Det er jo litt vanskelig for meg å se om det er trapp der inne eller ikke. Og ellers holde meg til å uttale meg om fly man har greie på...;)

LN-MEH
18-10-2009, 22:45
Joda. Følte at det måtte bekreftes ;)

Det der er en stige med to ledd. Innebygde trapper har gelender ja.

Stige ja, for den innebygde trappa kommer ut av et rom bak et panel under paxdøra og er nok ikke så spinkel og bratt som den stigen.:)

OJB
18-10-2009, 22:47
Trappen er fjernet for å spare vekt og vedlikehold.
Luken er fortsatt der på noen av maskinene da eierne av maskinene vil ha mulighet til å remontere trappen når DY leverer de maskinene tilbake etter endt leie.

FBU 4EVER
19-10-2009, 11:18
Trappen på 737 var et teknisk mareritt. Da jeg fløy på FBU i Norving, så gikk vi frem og tilbake til flyet vårt forbi rekka til BU. Ikke sjeldent man så en 737 og en rekke teknikere som prøvde å få liv i en trapp som enten ikke ville helt eller helt ut. Et av noen få smarte trekk SAS har gjort ved flybestilling var vel å utelate trappen på sin 737'er.

Desk pilot
19-10-2009, 13:54
Litt på siden av topic: Hvordan var den generelle tilstanden på trappene til DC9-maskinene? De gangene jeg så disse i bruk fungerte de knirkefritt.

Wig-wag
19-10-2009, 14:16
Trappen er fjernet for å spare vekt og vedlikehold.


Men Ryanair har jo trapp på sine fly. Så sparsomme som de er, så må det tydeligvis være noe å spare på å beholde trappen også?

Blubird
19-10-2009, 14:25
Ryanair benytter flytrappene fremfor å leie inn den tjenesten på flyplassene de server. Der ligger eventuelt besparelsen.

LN-MOW
19-10-2009, 16:00
Litt på siden av topic: Hvordan var den generelle tilstanden på trappene til DC9-maskinene? De gangene jeg så disse i bruk fungerte de knirkefritt.

Uten å ha statistiske data, men med 13 år på tråkka - veldig pålitelige. Det var forsvinnende sjelden at vi måtte ha ekstern trapp til hjelp. Det gjaldt forøvrig MD også ..

hmm273
19-10-2009, 18:20
MD90 var vel den første som kom uten innebygd trapp, pga vektbesparelser som det ble sagt.

Martin
19-10-2009, 18:25
MD90 var vel den første som kom uten innebygd trapp, pga vektbesparelser som det ble sagt.

Etter hva jeg har hørt, valgte SAS å ikke få innmontert trapper på sine MD-90-maskiner for å spare vekt. Senere måtte de legge inn ballast fordi flyet ikke var tungt nok i nesen :rolleyes:

Egenes
19-10-2009, 18:39
Der tar du feil. DY har fjernet alle trappene i sine -300 maskiner og de få -800 maskinene som en gang ble levert med trapp.

Har sett noen på ATC Lasham som stod med trapp..

Vede
20-10-2009, 23:06
Og dette var når?

NAX-RAMP
22-10-2009, 20:00
Der tar du feil. DY har fjernet alle trappene i sine -300 maskiner og de få -800 maskinene som en gang ble levert med trapp.

Vet du når de siste ble fjernet? Da det første Norwegian flyet landet på AES igjen i oppstarten september 2008, så brukte Kjos og co den innebygde trappen. Jeg husker dessverre ikke reg.nr. Mulig de har fjernet alle nå i ettertid, jeg har iallefall ikke sett noe annet enn INOP på lukene siden den gang, og jeg har nok vært borti dem alle.

ThomAAs
22-10-2009, 20:51
Jeg jobber jo på disse DY flyene og det er satt opp INOP lapp på alle jeg har vært på dette året hvertfall... Også står det en liten sticker om at Airstair removed...

HansJ
22-10-2009, 21:17
Vad gäller trapporna på MD-90 så var de ej monterade vid leveransen, men trapporna följde med till Skandinavien och gick in i rotation på MD-80-flottan som reservdelar. De låg för den mesta delen av tiden och tog upp plats i hangaren i Stockholm. Som sagts så upptäckte man sedan att man behövde ballasta med sandsäckar i lastrummet.

När det blev klart att flygplanen skulle lämna SAS så gick det direkt ut en Technical Order om att trapporna skulle monteras. Jag söker efter denna TO i arkivet men har ännu ej funnit den.

RolfL
22-10-2009, 22:04
Som sagts så upptäckte man sedan att man behövde ballasta med sandsäckar i lastrummet.


Och ballasten i MD-90 fanns i cpt 1/fwd och där fanns också en skylt "Ballast, do not remove".

Vad beträffar trappan i 737 har jag aldrig varit med om något som helst problem .

Vede
22-10-2009, 23:56
Vet du når de siste ble fjernet? Da det første Norwegian flyet landet på AES igjen i oppstarten september 2008, så brukte Kjos og co den innebygde trappen. Jeg husker dessverre ikke reg.nr. Mulig de har fjernet alle nå i ettertid, jeg har iallefall ikke sett noe annet enn INOP på lukene siden den gang, og jeg har nok vært borti dem alle.

Da er det på tide du ser bedre etter. ;)

LCH
23-10-2009, 00:53
Hvis MD-90ene trengte ballast uten trapp, og trappene uansett var kjøpt inn, hvorfor monterte man dem ikke bare inn? Var det fordi de var tyngre enn den nødvendige ballasten eller var det fordi det vat en ting mindre å vedlikeholde? Tviler ikke på at de hadde en god grunn altså! :)

LN-MOW
23-10-2009, 01:15
Det var først etter at man fikk levert maskinene at det ble oppdaget at maskinen ikke bare var baktung, men EKSTREMT baktung i tom tilstand ... Det måtte stå to mann i cockpit og en i fremre galley under tauing.

I begynnelsen ble det lagt 200kg sand i lasterom 1. Dette ble byttet ut med en pakke bly i trapperommet etterhvert.

LN-KGL
23-10-2009, 01:24
Da føyde yngstebror MD-90en seg sammen en av de eldste brødrene - DC-8-21en - den hadde også bly installert med 715 lbs i nesen og 1000 lbs i fremre lasterom.

Kilde: AFM Bulletin DC-9 No. 14 Dec. 19, 1968 (The Ballast Business)

NAX-RAMP
11-11-2009, 08:11
Da er det på tide du ser bedre etter. ;)

What? Du sa jo selv at Norwegian har fjernet dem på alle sine -300 maskiner, og det er jo nettopp det jeg også sier :)

LN-MEH
11-11-2009, 16:37
Det var først etter at man fikk levert maskinene at det ble oppdaget at maskinen ikke bare var baktung, men EKSTREMT baktung i tom tilstand ... Det måtte stå to mann i cockpit og en i fremre galley under tauing.

I begynnelsen ble det lagt 200kg sand i lasterom 1. Dette ble byttet ut med en pakke bly i trapperommet etterhvert.

Det var en palle med sandsekker i cpt. 1 på OY-KIL da den besøkte Tromsø 7/2-2004 i hvertfall. Det var forøvrig ekstremt sjeldent at MD-90 besøkte oss. Jeg vet om 2 visitter, denne nevnt her og en i 1998...
Da føyde yngstebror MD-90en seg sammen en av de eldste brødrene - DC-8-21en - den hadde også bly installert med 715 lbs i nesen og 1000 lbs i fremre lasterom.

Kilde: AFM Bulletin DC-9 No. 14 Dec. 19, 1968 (The Ballast Business)

Regner med du mener DC-9-21 "Sport", -KGL?;)

LN-MOW
11-11-2009, 16:51
Kan ikke huske at det var noen balanseproblemer på -21 - men det er jo lenge siden ...

HansJ
11-11-2009, 17:45
Utklipp från ovan nämnda AFM Bulletin DC-9 om ballast på DC-9-21 av den 19 december 1968, se bifogad fil

LN-MOW
11-11-2009, 17:51
Se der, ja .....

LN-KGL
11-11-2009, 21:02
Neimen HansJ da, har du også den - bra tegning på baksiden av arket med "Support the X-mas Party" (nesten tid for det nå) ;)

8 eller 9 - det er naboer på tastaturet da MEH :)

HansJ
11-11-2009, 21:51
Neimen HansJ da, har du også den - bra tegning på baksiden av arket med "Support the X-mas Party" (nesten tid for det nå) ;)


Jodå, jag har en hel del. Man vet aldrig när man får nytta av det ;)

Vede
11-11-2009, 22:03
What? Du sa jo selv at Norwegian har fjernet dem på alle sine -300 maskiner, og det er jo nettopp det jeg også sier :)

Da har jeg lest litt feil. ;)