PDA

View Full Version : En merkedag for NH90-prosjektet


sail4fun
16-10-2009, 20:47
I går landet helikopteret NH90 for første gang på kystvaktfartøyet i Nordkapp-klassen. Dette skjedde ved Helligvær i Vestfjorden under gode værforhold.



http://www.mil.no/sjo/kv/start/nyheter/article.jhtml?articleID=189991

sirpjalle
16-10-2009, 22:24
Hmmm..... Da var den i lufta gitt...

Jeg vet at det er en del i min bedrift som har jobbet på dette prosjektet.

Mon tro om de vet det? Ja, det gjør de nok! :)

Martin
16-10-2009, 22:36
Så Blålid styrer skuta fortsatt..

Brave
16-10-2009, 23:54
Charles holder ut...

Tommy777
17-10-2009, 01:24
Saa Norge skal motta 14 NH90 totalt for aa erstatte Lynx og i tillegg nytt til Fridtjof Nansen klassen?

Ser at vi har 6 Lynx, saa dette er jo en kjempebra forbedring

Bizflyer
17-10-2009, 01:31
NH90 skal være det nye helikopteret for Fridtjof Nansen klassen. Men det skal ikke være klart før neste år.

BF:cool2

BSSW
17-10-2009, 01:32
Var det ikke planen at de skulle ta over for Seakingen også?

Tommy777
17-10-2009, 01:34
Det var snakk om det, ja, men ikke foer i 2015

Tommy777
17-10-2009, 01:36
Det er godt aa se at man ser en oekning i materiell til forsvaret for en gangs skyld. Det blir mer og mer sjelden med de som styrer for tiden

seilfly
17-10-2009, 02:16
Det er vel kanskje av den grunn at de sjeldent hører på de som har faglig innsikt. Til slutt får de enten kutte ut helt eller anskaffe noe nytt. Ergo Hercules-hastekjøpet. Heldigvis har noen tipset våre styremenn-og-kvinner om at vi trenger nye kampfly slik at det ikke også ble et hastekjøp. Tipper de kun vet om kampfly av alle flyene Luftforsvaret har - i tillegg til Jet Falcon, men i lys av en nylig artikkel om statsministerens forbruk av penger på privatflyleie så skulle man tro de ikke vet om 717skv heller :)

Brave
17-10-2009, 09:02
Prosessen med ertatter for Sea King har startet på nytt, og NH-90 er fremdeles med. Opsjonen på 10 NH ble ikke løst ut. Man går en helt ny runde og evaluerer alle aktuelle kandidater på nytt.

Hverken Kystvakt eller fregatthelikoptrene blir klar neste år. Maskinene som leveres i 2010er tomme skall og skal brukes til evaluering og trening på basic nivå. Det vil ta lang tid for man ser NH-90 i operativ tjeneste. Forsinkelsene skyldes ikke Forsvaret. Fordelingsnøkkelen er forøvrig 8 til KV og 6 til fregatt. Økningen fra 6 Lynx til 8 NH er fordi man har fått ett ekstra helikopterbærende KV fartøy (KV Svalbard) samt noe utvidede bruksmuligheter med NH-90.

Tommy777
20-10-2009, 01:33
Apropos Fridtjof Nansen klassen. Huffameg...

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3328808.ece

–Den ligger til kai. Det skyldes at vi i dag har ressurser til å seile bare tre fregatter. Mannskapet fra «Amundsen» er nå om bord i en fregatt vi er i ferd med å overta fra verftet i Spania. Det er også riktig av vi av praktiske grunner har lånt noen reservedeler fra «Amundsen» til fregatten vi har på oppdrag utenfor Somalia.

M609
20-10-2009, 03:04
Jeg husker godt når FLO måtte stanse utbyggingen av nytt radio nett for kontroll og varsling for en 4-5 år siden. Samme sommeren som mange andre prosjekter ble stanset tvert.

.......da var det pga noen fregatter som Norge måtte ha......

Jeg tror faktisk at det er en admiral eller to som er skjeleglad for at det ble et piratproblem utenfor Afrika så de får brukt leketøyet sitt til noe. Det grisedyre leketøyet.

NH90 som redningshelo, vel de er vel like mye med i konkuransen som V-22 vil jeg tro.

Hva sier du Brave, retur til Forsvaret om et par år, du har jo relevant erfaring på det neste redningshelikopteret du! ;) :stir

Brave
20-10-2009, 09:12
Jeg husker godt når FLO måtte stanse utbyggingen av nytt radio nett for kontroll og varsling for en 4-5 år siden. Samme sommeren som mange andre prosjekter ble stanset tvert.

.......da var det pga noen fregatter som Norge måtte ha......

Jeg tror faktisk at det er en admiral eller to som er skjeleglad for at det ble et piratproblem utenfor Afrika så de får brukt leketøyet sitt til noe. Det grisedyre leketøyet.

NH90 som redningshelo, vel de er vel like mye med i konkuransen som V-22 vil jeg tro.

Hva sier du Brave, retur til Forsvaret om et par år, du har jo relevant erfaring på det neste redningshelikopteret du! ;) :stir

Ja du, man vet aldri... ;)
Det er ikke tvil om at Forsvaret har manøvrert seg ut i grøfta med sin personellpolitikk. Personellkategorier som man har brukt store summer på å utdanne har gått til det sivile (vi er mange) , disse tar det mange år å erstatte. Foreksempel de som var tiltenkt oppgaven med å fly NH-90, eller for den saks skyld de som skulle seile Nansen-klassen. Her mangler man mye personell begge steder. Vi får se hva fremtiden bringer, hadde vært morro å fly NH-90.

M609
20-10-2009, 13:23
Det strømmer jo inn nye unge piloter til helikoptermiljøet i forsvaret! :)

Gjenstår bare å se om de rekker å bli sjekket ut på 412 før alle instruktørene rømmer til 0´ern og 7 érn :D

Personalpolitikken i Luftforsvaret begynner å ligne mye på den Avinor hadde da fru Flesland og hennes idioter hadde ansvaret! :old

PerJen
21-10-2009, 17:45
Flyr NH90 som BRAVE når de er ute å flyr for tiden? Hørte nemlig BRAVE40 innom Bodø og slo meg at de var ved Helligvær når de landet på KV Nordkapp

Brave
21-10-2009, 18:45
Flyr NH90 som BRAVE når de er ute å flyr for tiden? Hørte nemlig BRAVE40 innom Bodø og slo meg at de var ved Helligvær når de landet på KV Nordkapp

Tipper de bruker Dolly under testingen. Brave 40 er en gammel kollega som fremdeles flyr Lynx. Det er nok en del flyging mellom Bardufoss og KV Nordkapp mens dette pågår. :)

Kenneth
06-07-2010, 19:25
Det ser bra ut for et kompetansesenter for helikopter på Sola, inkludert simulator for NH90. Det tror jeg vil øke muligheten for at fregattskvadronen blir plassert på Sola. Det står nå mellom Sola, Haakonsvern og Bardufoss.

http://www.aftenbladet.no/innenriks/okonomi/1229487/Norsk_storsenter_for_helikoptertrening.html

Brave
06-07-2010, 23:15
Det ser bra ut for et kompetansesenter for helikopter på Sola, inkludert simulator for NH90. Det tror jeg vil øke muligheten for at fregattskvadronen blir plassert på Sola. Det står nå mellom Sola, Haakonsvern og Bardufoss.

http://www.aftenbladet.no/innenriks/okonomi/1229487/Norsk_storsenter_for_helikoptertrening.html

Tror du blander kortene litt.
Fregatthelikopterskvadronen 334 er forlengst vedtatt lokalisert til Bardufoss (det omtalte Dok 8 vedtaket som gjorde at 334 ble flyttet fra Sola). Lokaliseringsdiskusjonen det nå er snakk om er et detatsjement med 2 NH-90 sørpå. Her vurderes Sola eller Haakonsvern/Flesland. Begge NH-90 skvadronene, 337 og 334, blir liggende på Bardufoss.

Kenneth
06-07-2010, 23:41
Du har nok rett i det ja. Håper vi får et detasjement på Sola da.