PDA

View Full Version : Rullestol-spotting, noen forslag?

Harald Oanes
16-10-2009, 19:57
Takk for fin respons ang. min forespørsel om Gardermoen tidligere i høst, hvor jeg fikk en knallflott helg og mange bilder. Jeg ser at det er stor radius på forumets spottere, og lurer derfor på om noen kan hjelpe meg med en Europeisk storflyplass hvor en kan nå spottesteder med rullestolen som fremkomstmiddel. Selvsagt helst i nærheten av, eller aller helst i tilknytting til terminalbygninger o.l. Etter at jeg ble skilt, så har jeg tid for meg selv til å reise uten unger som maser om når vi skal reise videre... Derfor kunne jeg tenkt meg en dag- eller helgetur til en storflyplass, hvis nå sådanne finnes som gjør det tilgjengelig for meg...

På forhånd takk for hjelpen...

H.

BSSW
16-10-2009, 20:02
Du har jo terrassen på FRA, og det er mulig å komme seg opp dit med rullestol, men hvordan det blir å komme seg ut der vet jeg ikke. Men klarer du å komme deg ut der så tror jeg ikke at det skal være noe problem å få masse bra bilder.

Dørene inn og ut mener jeg å huske at er automatiske, men du må gjennom en sikkerhetskontroll. Når du skal inn igjen, så må du kanskje ha hjelp, for veien ut er gjennom en roterende dør som jeg, med en ryggsekk og en pc-bag, så vidt kommer meg gjennom...

LN-MOW
16-10-2009, 20:03
Zurich er jo en klassiker. Nå er desverre deck'et over terminal B stengt til 2011, men på sikt vil det trolig bli knallbra der. Man kan fortsatt besøke terminal E, men man må ta buss og jeg er ikke sikekr på hvor handicapvennlige det er der nå.
http://www.zurich-airport.com/desktopdefault.aspx/tabid-211

Men det går jo an å høre med de direkte - de er veldig spottervennlige der.

DUS og FRA skulle by på muligheter. Har noen timer i FRA neste søndag, så jeg kan prøve å få tatt en befaring ..

Harald Oanes
16-10-2009, 20:17
DUS og FRA skulle by på muligheter. Har noen timer i FRA neste søndag, så jeg kan prøve å få tatt en befaring ..

Tusen takk for svar til begge to.. Og jeg hadde selvsagt satt stor pris på det, hvis du tar en "befaring"... Jeg har krykker festet til ryggen på rullestolen, og klarer fint å reise meg hvis/når det behøves - men klarer ikke gå så veldig langt på krykker, kanskje 100m på en god dag... Så jeg er relativt fleksibel, til å være så ufleksibel...

takk

H.

LN-MOW
16-10-2009, 20:19
OK - kunne tenke meg at høye rekkverk kunne by på de største problemene, men hvis du står og fotograferer, er nok ting mye enklere. :up:

Harald Oanes
16-10-2009, 20:33
OK - kunne tenke meg at høye rekkverk kunne by på de største problemene, men hvis du står og fotograferer, er nok ting mye enklere. :up:

Jeg klarer fint å stå hvis jeg kan lene meg inntil f.eks et rekkverk e.l. Men kan desverre ikke stå uten å holde meg med krykkene (og da er det jo litt vanskelig med 2,5 kg kamera...) eller andre "gjenstander" pga lammelsene i beina... Men å kunne sitte innimellom, reise seg inntil et rekkverk for fotografering, ja det kan jeg klare en stund... :-)

H.

sirpjalle
16-10-2009, 21:09
Ja, BSSW. Terassen på FRA har automatiske dører inn og ut på selve terassen.

Men så er det jo en catch med spotteterassen på T2. Her får du stor sett motlys hvis du er der en dag der det ikke er overskyet.

Vi hadde flaks da vi var der Olav, det var overskyet.

Terassen på T1 skal være bedre, men denne er jo som sagt stengt ifb. med endringer/klargjøring til A380.

Lennart
16-10-2009, 22:37
Dusseldorf er også bra .Er egen rullestol heis opp til plattformen ved tog stasjonen.
Automatiske dører og heller ikke noen høye gjerder.

DY_ENZV
17-10-2009, 02:15
Hva med Amsterdam?? De har jo en forholdsvis stor takterasse en kan bruke og når jeg va der sist for en uke siden la jeg merke til at dem har en heis også!!

Dessuten er ikke gjerde særlig høyt så hvis jeg husker rett kan en sitte og fotografere? Noen andre som kan bekrefte dette?

SE-DYD
18-10-2009, 01:00
Hva med Amsterdam?? De har jo en forholdsvis stor takterasse en kan bruke og når jeg va der sist for en uke siden la jeg merke til at dem har en heis også!!

Dessuten er ikke gjerde særlig høyt så hvis jeg husker rett kan en sitte og fotografere? Noen andre som kan bekrefte dette?
Jeg også tenker på AMS som bra! Ja det er heis der. Det er faktisk 2 utganger til den terassen. Den nye utgangen tror jeg faktisk blir for kronglete, mens den gamle skal gå fint! Dog er det en anordning på innsiden av døra som muligens kan være et hinder, men skulle tro betjeningen der vil være hjelpsomme! Tror dog gjerdet er for høyt til at fotografering fra stol kan bli et problem mot de nærmeste flyene. Det er krakker der oppe, og sist jeg var der satt jeg faktisk på en av krakkene, og fulgte med på trafikken, så noe ser man jo fra sittende stilling. Men kan du reise deg opp og lene deg til gjerdet, kan du faktisk ta bilder med normaloptikk!

Hadde du hatt med en hjelper, kunne dere også kjørt bil ut til Polderbahn. Nå går det riktignok rykter om at de skal montere støyskjermer der ute, men om ikke det er gjort ennå, vil det være et meget handicapvennlig sted, iom at det ikke er gjerder mellom sykkelstien som går langs hele rullebanen, og rullebanen!

Dag

Her er et par bilder hvor rekkverket synes. Håper du kan få et visst intrykk. " siste bildene er fra Polderbahn!

Her står Ben (nederlender) med en Zeiss kikkert med stabilisator (20x50) og ser på contrails!
http://i273.photobucket.com/albums/jj239/Knortekjepp/Airport%20view/AMS_IMG_7396DE2a.jpg

JørgenS i kjent positur
http://i273.photobucket.com/albums/jj239/Knortekjepp/Airport%20view/Spot_JorgenS_AMS_2311a.jpg

Sykkelstien- Hjelpetårnet ses i bakgrunnen
http://i273.photobucket.com/albums/jj239/Knortekjepp/Airport%20view/Spot_Polderbahn_AMS_8653a.jpg

Jeg står på sykkelstien og tar bilde av JørgenS som observerer
http://i273.photobucket.com/albums/jj239/Knortekjepp/Airport%20view/Spot_JrgenSPolderbahn_AMS_7132a.jpg

LN-KEH
25-10-2009, 19:03
Hei,

Jeg tror terassen i Frankfurt er et godt valg, generelt sett virker det som om utsiktsplassene fra terminaler i Tyskland er lagt opp med universell utforming. München er så langt jeg husker mindre egnet, Bremen skulle være OK så lenge heisen opp fungerer - men i minste laget.

Andre muligheter kan være Arlanda og Kastrup med taxi eller buss ut til Flyvergrillen.

CDG og engelske flyplasser er ikke egnet - for mye trapper og paranoia.

Eders
Knut Erik

Vede
25-10-2009, 20:10
Terrasen på Munchen er ikke egnet. All flytitting og fotografering må gå igjennom vinduer.

Roxman
25-10-2009, 21:35
Ingen som har nevnt Manchester og Aviation Viewing Park. Men også tildels rundt store deler av rullebanene er det tilegent veier for rullestoller:) En veldig god plass, me tildels mye og variert trafikk..

Jeg blir gjerne med..

Harald Oanes
25-10-2009, 22:15
Ingen som har nevnt Manchester og Aviation Viewing Park. Men også tildels rundt store deler av rullebanene er det tilegent veier for rullestoller:) En veldig god plass, me tildels mye og variert trafikk..

Jeg blir gjerne med..

Hei du, det hørtes interessant ut... Og reisefølge er jo også kjekt... Det må vi se på, må nok bli en gang til våren når sola og lyset blir på vår side, og ikke minst - litt varmere i været... Kanskje det er flere som også blir med...? Kunne jo blitt knall, og Manchester høres jo topp ut!

H.

LN-MOW
25-10-2009, 22:36
Kan bekrefte at FRA er meget velegnet. Adgangsveien er helt kurant, og du får til og med 2 Euro i rabatt ... :lol:

Gjerdene er passe lave og du får også linsa mellom gjerdestolpene uten problem.

Harald Oanes
25-10-2009, 23:35
Kan bekrefte at FRA er meget velegnet. Adgangsveien er helt kurant, og du får til og med 2 Euro i rabatt ... :lol:

Gjerdene er passe lave og du får også linsa mellom gjerdestolpene uten problem.

Dette så jo veldig bra ut...

Tusen takk for at du tok deg bryet med å kjekke ut for meg, satte stor pris på det...

hei å hå

H

Harald Oanes
18-11-2009, 17:20
Så har man bestemt seg for å rømme fra sykdom og elendighet på alle kanter, hive seg i reportasjevognen og sette kursen for Kongens By - med kamera-bag, rent undertøy og kredittkort som følgesvenner...
Hvis noen har noen tips, info, spotter-guide eller annet jeg kan dra nytte av på min oppdagelsesferd rundt Kastrup, takker jeg gladelig. Som tid. nevnt er jeg ganske ustabil på krykker, på en god dag klarer jeg å gå 100 m, ellers er det rullestol som gjelder...

På forhånd takk for hjelpen

hei å hå

H.

Novair
18-11-2009, 17:44
Anbefaler deg å ta Gratisbussen som går fra Terminalen til Parkeringsplassene. Det beste er å gå av ved P17. Her er det asfaltert fortau som du kan kjøre på. P17 ligger rett ved Localiseren, så flyene kommer rett over deg.

http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_4188-2.jpghttp://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_3826-1.jpg

God tur! :)

LN-MOW
18-11-2009, 19:21
Det nevnes noe om 'reportasjevogn' så jeg antar at han dermed har egen transport .. ;)

Harald Oanes
18-11-2009, 19:28
Det nevnes noe om 'reportasjevogn' så jeg antar at han dermed har egen transport .. ;)

Helt riktig... Når man nærmer seg de 50 (61-modell), og har kjøpt camping-bil (VW Caravelle), så er man jo så tradisjonell & kjedelig at man ikke taler høyt om det... Men heller kaller det for "reportasjevogn"... Man lager jo reportasjer, må ein måde... :-)

H.

Novair
18-11-2009, 19:31

Bytt ut buss med bil, så er tipset like fullkomment ^_^