PDA

View Full Version : Finurligheter med søkeverktøy


Extra230
14-10-2009, 14:01
Når jeg skal ut å reise går jeg alltid gjennom både de forskjellige nettreisbyråene og flyselskapene for å finne beste pris og routing. Det er jo et puslespill som involverer pris, routing, bookingklasser, flytyper, seating, etc.

Forleden booket jeg en tur til LAX med utreise fra OSL på kvelden til LHR for å komme tidlig avgårde på morgenen. Jeg fikk en OK pris på united.com, men sjekket også min norske favoritt, wideroe.no. Jeg gikk på "avansert søk" og under "flere destinasjoner" la inn routing, ønskede flyselskap og sorterte under "pris". Jeg fikk da opp bra pris med UA, men med routing til LAX via SFO. Jeg vet jo imidlertid at UA har en direkte til LAX på morningen, så jeg sortere igjen under "avgangstid" og plukket direkteflyvningen. Jeg fikk da samme pris! Det er ikke første gang dette har skjedd, så det er tydlig at søkemotoren ikke alltid klarer å finne beste resultat. Når du har spesifike ønsker om routing bør du derfor alltid gjøre et manuelt søk.

Blubird
14-10-2009, 15:12
Opplever jo også at lavere priser er å oppdrive på selskapenes egne websider, kontra hva diverse andre søkemotorer som "lover" å finne laveste pris finner frem til.

Martin
14-10-2009, 15:29
En jeg opplevde:

Skulle booke OSL-LHR-SEA//IAH-LHR-OSL med BA, som lå ute på ba.com til 4620 NOK. Fikk så et tips om at samme routing kunne bookes for ca. 4200 kroner via expedia.co.uk.

Jeg søkte, med BA som foretrukket selskap, og uten noen preferanser på flyselskap i det hele tatt, men siden fant ikke routingen i det hele tatt. Vedkommende som tipset satt og søkte satidig, og fikk opp routingen til nevnte pris :rolleyes: