PDA

View Full Version : 121.5 MHz


Dag Johnsen
14-10-2009, 03:53
Heisann!

Her er en litt artig historie fra forrige uke;

In Larry’s voicemail message to co-workers Friday, he named IAH-based 737Captain Jon Corbin and First Officer Lowry Rudder as employees of the week.

Recently, while flying from Portland, (PDX), Oregon, back to IAH, Jon and Lowry heard a distress call from a pilot who was flying his family on a small private plane.

The plane had crashed in Idaho, the family had been stranded for hours, and the battery on the radio was getting low.

Lowry called the Salt Lake City (SLC) tower with the coordinates of where the plane went down and radioed back to the pilot that help would soon be coming.

Meanwhile, Captain Corbin continued flying the aircraft and monitoring air traffic control. Soon after that, the pilot of the small plane radioed again that he heard the helicopters coming. If they hadn’t called, rescuers might not have been able to find them.

The pilot’s wife later called CO to get their names so she could thank them.

Regner med at dere her paa forumet som flyr, ikke bare dere proffe, alltid tuner inn COM 2 og lytter paa 121.5 naar dere er ute aa flyr... :up:

Dag

Tommy777
14-10-2009, 05:06
Herlig historie!

seilfly
14-10-2009, 05:13
Nice
123456789

LN-KGL
14-10-2009, 10:42
Tenk å hete Rudder og å være styrmann - i hvert fall styring på det han gjorde hadde han :)

CFM
14-10-2009, 11:57
Flott at det er noen som bruker frekvensen til det den skal brukes til i motsetning til alt tullballet man normalt kan høre på 121.5!

S. Holberg
14-10-2009, 14:55
Flott historie! :)

LN-TAL
14-10-2009, 18:39
Flott at det er noen som bruker frekvensen til det den skal brukes til i motsetning til alt tullballet man normalt kan høre på 121.5!

2nd.

Ofte må man bare klikke vekk com2 (med 121.500) fordi noen har "kompis prat" på den.

PointMergeArrival
14-10-2009, 21:37
121.5, eller company, som widerøe tror det er.

Gandalf
14-10-2009, 22:16
Mørk og våt senhøstkveld. Nevnte selskap er på vei inn til RWY 21. Lys på 100%.

"Dim to minimum" kommer ut av høyttalerne. Trykker kjapt inn 1% knappen.

"Hva f**n er det du gjør?" er det neste jeg hører. Med et trykk er lysene på vei opp igjen til 100%.

Lander, takser inn, og så kommer`n på radion med en formaning om at jeg må ikke redusere lysene uten at de ber om det, det kunne endt med en go around ellers.

"Men du sa jo dim to minimum?", kommer det fra tiltalebenken. "Nei!", bestemt fra aktoratet. That was pussig, tenker undertegnede.... og tar en telefon.

Og oppdager at det var en annen på vei inn til Brønnøy som hadde bedt om minimum intensitet, men han hadde benyttet nevnte kompanifrekvens - derfor hørte jeg også det.

Smiles all around, og unnskyldning fra han på apron. Og han skulle ta dette opp i selskapet.

Ble det bedring, spør du?

Mvh,

TCAS
14-10-2009, 22:39
Ble det bedring, spør du?

Mvh,

Da regner jeg med det er tatt opp igjen på nytt gjennom de riktige kanalene, og ikke bare at det flyter rundt som snakk på forum som dette?

Gandalf
14-10-2009, 22:46
Vi snakker om for 10-15 år siden, og jeg hang opp mikrofonen for 7 år siden. Men ja, det var et tema på flere fagmøter mellom oss og WIF.

Mvh,

F35Landing
14-10-2009, 23:57
Den utilsiktede praten på 121,5 går som jevnt surr i bakgrunnen hele dagen. En salig miks av alle mulige selskaper, og alt fra oppkall på company til annonsering til passasjerer. Jeg kan ikke akkurat si jeg hører Widerøe skiller seg ut som en versting.

seilfly
15-10-2009, 03:10
Kan ikke bare de flygere om hører misbruk rapportere det?

Dag Johnsen
15-10-2009, 03:18
Heisann!

Kan ikke bare de flygere som hører misbruk rapportere det?

Ja, jeg ville ogsaa tro det...? Kan ikke huske aa ha hoert mye "skvalder" paa 121.5 her...???

Brukes 123.45 MHz som Air-to-Air i Norge ogsaa?

Dag

CFM
15-10-2009, 12:32
Tja, hva skal man rapportere? At noen har fingertrøbbel eller ikke har vært nøye på å sjekke hva de har innstillt når de vil nå company er ikke akkurat misbruk jeg ser noen grunn til å rapportere.

Når noen skal være morsomme på 121.5 og synger "manamana..!" benytter de gjerne ikke callsignet sitt i tillegg.

Dag, 123.45 benyttes i Europa og.

TCAS
15-10-2009, 12:47
Kompisprat på 121.5 hører jeg aldri i Norge, og hadde det vært tilfelle ville det nok blitt raskt rapportert...hvis man visste hvem det var som snakket. I løpet av en arbeidsdag kan man imidlertid høre 4-5-6-7 personer som bruker 121.5 ved en feiltakelse, og det gjelder alle selskaper. Blir et selskap/pilotene gjort oppmerksom på at de må være mer påpasselige på hvilke frekvens de sender på, blir det kanskje en bedring en periode før det blir tilbake til det normale. Hvorfor? Fordi vi er mennesker, og måten radioene i et fly brukes på innbyr til å sende på feil frekvens. De fleste fly har 2 radioer hvor den ene radioen brukes til å kommunisere med ATC, mens den andre benyttes til å lytte til 121.5, samt snakke med eget selskap/handlingselskap. Og det er der feilen oppstår, men glemmer å bytte frekvens, man tror man har byttet til riktig frekvens, eller man trykker på feil knapper. Sånn er det bare, og av og til går det litt fort i svingene.

Hadde det vært krav om en tredje radio som utelukkende skal benyttes til å lytte på 121.5, så hadde ikke dette vært et problem. Så det er nok noe man må leve med. De som sender utilsiktet på 121.5 blir i hvert fall gjort raskt oppmerkom på det av andre fly som lytter.