jb1
13-10-2009, 20:05
Trip report
Dato: 11/10-2009
Strekning: OSL-EWR
Selskap: Continental
Flytid: 8:25
Klasse: Business/First
Flytype: 757-200
Min foerste tur med en internasjonal flyvning med Continental gikk fra Oslo til New York. Jeg har forsoekt selskapet paa amerikanske innenriksflyvninger, men det er lenge siden. Turen skjedde i forbindelse med flytting til New York saa det var ikke hvilken som helst flytur for meg. Scanair.no har derfor faatt en ny avdeling i USA.
Jeg ankom Gardermoen droeyt to timer foer avgang. Jeg ble kjoert til flyplassen denne gang p.g.a. store mengder bagasje. BusinessFirst-passasjerer kan ta med tre kolli à maks 32 kilo. Check-in gikk raskt som bare det etter at jeg hadde svart paa noen spoersmaal og faat scannet passet mitt foer jeg gikk frem til disken. Jeg hadde forhaandsvalgt sete 1B , som det ogsaa stod paa ombordstigningskortet. En invitasjon til OSL-lounge ble ogsaa delt ut av Continentals consierge, som ogsaa sa at hun ville vaere til stede ved utgangen. Det var litt koe ved sikkerhetskontrollen, men det gikk forholdsvis raskt unna. Jeg begav meg mot OSL-loungen. Jeg hadde ikke vaert i denne foer, og den er absolutt ikke verst, men utvalget av mat og drikke imponerer ikke veldig. Jeg har litt problemer med aa forstaa at denne loungen kan vaere saa dyrt priset at Diners ikke ser det verdt aa bruke den. Jeg har vaert mange lounger som tilbyr bedre mat og drikke enn denne som er med paa Diners liste over lounger. Det var kun et titalls passasjerer her denne soendag morgenen og det var stille og rolig. Jeg trengte aa skrive ut et dokument og spurte I resepsjonen om det var mulig. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne proeve paa en av pc’ene i resepsjonen, men at hun ikke var sikker paa om det var mulig aa faa opp word-dokumenter. Det var det ikke, litt merkelig, men men ingen krise for min del der og da.
Etter en lett frokost i loungen begav jeg meg ut til flyet som gikk fra gate 53. Nye spoersmaal om bagasjen ble stilt og etter en liten stund kunne jeg gaa ombord. Det er allitd deilig aa kunne svinge til venstre naar man gaar ombord i et fly. 12 av 16 BusinessFirst-seter ble etterhvert besatt, men noen av disse var oppgraderinger p.g.a. bekjentskaper og ID-pax. Bak gardinen vil jeg gjette det var ca. 70 % fullt. Drikke ble tilbudt foer pushback, og jeg noet utsikten ut til Thai-maskinen ved siden av.Avgang skjedde paa tid etter aa ha taxet tvers over flyplassen. Personalet var hyggelige, men ikke mer enn man kunne forvente vil jeg si. Drikke ble stadig tilbudt, og jeg holdt meg til vann saa tidlig paa dagen. Matserveringen kom etterhvert igang og menyen var foelgende:
TO BEGIN
Warm roasted nuts with your preferred cocktail or beverage
HOT APPETIZER CART
A demitasse of potato and truffle soup accompanied by a savory
vegetable and mushroom filled pastry and peanut marinated
chicken breast skewer with coriander sauce
SALAD and warm breads
Mesclun salad mix with orange, pink grapefruit and almonds
Your choice of tomato and thyme vinaigrette
or sour cream dressing
Freshly baked garlic bread and assorted rolls with butter
MAIN COURSES
The Chef’s Selection
Grilled rib-eye steak complemented by a demi-glace sauce,
with potatoes gratin, green asparagus and sautéed red
and yellow bell peppers
Herbed Breast of Chicken
With morel mushroom sauce, seasoned sugar snap peas,
buttered carrots and rosemary new potatoes
halibut with grilled Shrimp
Served over saffron risotto, with fresh sautéed spinach
and tomato ragoût with onion and bell pepper
Pasta Bowl
Eggplant lasagne with marinara sauce, green asparagus
and freshly grated Parmesan cheese
FRUIT AND CHEESE cart
Select European cheeses, grapes, assorted gourmet crackers
and rolls, served with Port wine
DESSERT CART
Vanilla ice cream with choice of toppings or a petite dessert cup
Varme cashewnoetter smakte langt bedre enn de vanlige noettene som amerikanske selskaper byr paa bak gardinen.
Forretten var god, suppen var litt for salt, men med god smak av poetet og troefler. Kyllingspydet var litt smakloest med med en god saus til. Salaten med citrusfrukter og mandler i var helt ok, men litt merkelige smakssammensetninger.
Blandt hovedrettene valgte jeg kveite. Groennsakene smakte godt, men fisken var litt toerr, men absolutt spiselig.
Etter hovedretten spiste jeg litt ost. Flyverten mistet en ostebit paa gulvet og saa det, men tok den aldri opp, litt merkelig maa jeg si. Jeg kastet den til slutt selv.
Ostene som ble servert med kjeks og druer til var gode, men de kunne vaert litt rausere med kjeksene.
Jeg var mett og valgte aa staa over desserten.
Mellom maaltidene kom de gjennom med snacks to ganger. Drikke ble tilbudt flere ganger. Jeg satte meg godt til rette i setet for aa se film. Utvalget av baade nye og gamle filmer og programmer var bra og alt var on demand. Setene er gode, men det er ikke helt lett aa finne en behagelig liggestilling. Continentals seter virker i det hele litt gammeldagse, det er derfor lurt aa bytte dem ut med nye liggeseter, etter min mening. Jeg sovnet litt, men jeg skulle gjerne klart aa faa sovet mer. Stoeyen i kabinen er relativt hoey, selv med oereplugger.
Ca. halvannen time foer landing begynte matserveringen igjen. Menyen var da foelgende.
pre-arrival REFRESHMENT
Smoked salmon with horseradish sauce
Fresh seasonal fruit
Chicken Bruschetta
Sliced chicken breast, tomato, Provolone cheese and pesto sauce
on sourdough bruschetta with a cherry tomato, gherkin,
Kalamata olive and onion garnish
Chocolate
Laksen smakte veldig godt, saerlig med litt sitronsaft over. Kyllingbruschetta bestod av to store skiver med hvitt broed, med skivet kyllingbryst imellom og en masse smeltet ost og pesto over. De smakte ok, men osten ble litt overkill, da det var saa mye. En liten sjokoladebit ble servert til, men den spiste jeg ikke, da jeg var mett. Vanlig drikke ble servert til og jeg valgte en toerr hvitvin.
Landing paa Newark, skjedde rett foer tidtabell. Grensekontrollen gikk ganske fort og bagasjen kom paa baandet like etter at jeg hadde kommet ned i bagsjehallen.
Alt i alt var dette en fin tur, men jeg synes ikke at Continentals produkt kan forsvare en billettpris paa ca. 12 000 kr for en enveisbillett i BusinessFirst. Til det er setene ikke bra nok og maten er bra, men ikke fantastisk.
Jeg reiser gjerne med Continental igjen, saerlig siden det er direkterute, men skal jeg betale billetten selv velger jeg heller aa sitte bak gardinen.
Dato: 11/10-2009
Strekning: OSL-EWR
Selskap: Continental
Flytid: 8:25
Klasse: Business/First
Flytype: 757-200
Min foerste tur med en internasjonal flyvning med Continental gikk fra Oslo til New York. Jeg har forsoekt selskapet paa amerikanske innenriksflyvninger, men det er lenge siden. Turen skjedde i forbindelse med flytting til New York saa det var ikke hvilken som helst flytur for meg. Scanair.no har derfor faatt en ny avdeling i USA.
Jeg ankom Gardermoen droeyt to timer foer avgang. Jeg ble kjoert til flyplassen denne gang p.g.a. store mengder bagasje. BusinessFirst-passasjerer kan ta med tre kolli à maks 32 kilo. Check-in gikk raskt som bare det etter at jeg hadde svart paa noen spoersmaal og faat scannet passet mitt foer jeg gikk frem til disken. Jeg hadde forhaandsvalgt sete 1B , som det ogsaa stod paa ombordstigningskortet. En invitasjon til OSL-lounge ble ogsaa delt ut av Continentals consierge, som ogsaa sa at hun ville vaere til stede ved utgangen. Det var litt koe ved sikkerhetskontrollen, men det gikk forholdsvis raskt unna. Jeg begav meg mot OSL-loungen. Jeg hadde ikke vaert i denne foer, og den er absolutt ikke verst, men utvalget av mat og drikke imponerer ikke veldig. Jeg har litt problemer med aa forstaa at denne loungen kan vaere saa dyrt priset at Diners ikke ser det verdt aa bruke den. Jeg har vaert mange lounger som tilbyr bedre mat og drikke enn denne som er med paa Diners liste over lounger. Det var kun et titalls passasjerer her denne soendag morgenen og det var stille og rolig. Jeg trengte aa skrive ut et dokument og spurte I resepsjonen om det var mulig. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne proeve paa en av pc’ene i resepsjonen, men at hun ikke var sikker paa om det var mulig aa faa opp word-dokumenter. Det var det ikke, litt merkelig, men men ingen krise for min del der og da.
Etter en lett frokost i loungen begav jeg meg ut til flyet som gikk fra gate 53. Nye spoersmaal om bagasjen ble stilt og etter en liten stund kunne jeg gaa ombord. Det er allitd deilig aa kunne svinge til venstre naar man gaar ombord i et fly. 12 av 16 BusinessFirst-seter ble etterhvert besatt, men noen av disse var oppgraderinger p.g.a. bekjentskaper og ID-pax. Bak gardinen vil jeg gjette det var ca. 70 % fullt. Drikke ble tilbudt foer pushback, og jeg noet utsikten ut til Thai-maskinen ved siden av.Avgang skjedde paa tid etter aa ha taxet tvers over flyplassen. Personalet var hyggelige, men ikke mer enn man kunne forvente vil jeg si. Drikke ble stadig tilbudt, og jeg holdt meg til vann saa tidlig paa dagen. Matserveringen kom etterhvert igang og menyen var foelgende:
TO BEGIN
Warm roasted nuts with your preferred cocktail or beverage
HOT APPETIZER CART
A demitasse of potato and truffle soup accompanied by a savory
vegetable and mushroom filled pastry and peanut marinated
chicken breast skewer with coriander sauce
SALAD and warm breads
Mesclun salad mix with orange, pink grapefruit and almonds
Your choice of tomato and thyme vinaigrette
or sour cream dressing
Freshly baked garlic bread and assorted rolls with butter
MAIN COURSES
The Chef’s Selection
Grilled rib-eye steak complemented by a demi-glace sauce,
with potatoes gratin, green asparagus and sautéed red
and yellow bell peppers
Herbed Breast of Chicken
With morel mushroom sauce, seasoned sugar snap peas,
buttered carrots and rosemary new potatoes
halibut with grilled Shrimp
Served over saffron risotto, with fresh sautéed spinach
and tomato ragoût with onion and bell pepper
Pasta Bowl
Eggplant lasagne with marinara sauce, green asparagus
and freshly grated Parmesan cheese
FRUIT AND CHEESE cart
Select European cheeses, grapes, assorted gourmet crackers
and rolls, served with Port wine
DESSERT CART
Vanilla ice cream with choice of toppings or a petite dessert cup
Varme cashewnoetter smakte langt bedre enn de vanlige noettene som amerikanske selskaper byr paa bak gardinen.
Forretten var god, suppen var litt for salt, men med god smak av poetet og troefler. Kyllingspydet var litt smakloest med med en god saus til. Salaten med citrusfrukter og mandler i var helt ok, men litt merkelige smakssammensetninger.
Blandt hovedrettene valgte jeg kveite. Groennsakene smakte godt, men fisken var litt toerr, men absolutt spiselig.
Etter hovedretten spiste jeg litt ost. Flyverten mistet en ostebit paa gulvet og saa det, men tok den aldri opp, litt merkelig maa jeg si. Jeg kastet den til slutt selv.
Ostene som ble servert med kjeks og druer til var gode, men de kunne vaert litt rausere med kjeksene.
Jeg var mett og valgte aa staa over desserten.
Mellom maaltidene kom de gjennom med snacks to ganger. Drikke ble tilbudt flere ganger. Jeg satte meg godt til rette i setet for aa se film. Utvalget av baade nye og gamle filmer og programmer var bra og alt var on demand. Setene er gode, men det er ikke helt lett aa finne en behagelig liggestilling. Continentals seter virker i det hele litt gammeldagse, det er derfor lurt aa bytte dem ut med nye liggeseter, etter min mening. Jeg sovnet litt, men jeg skulle gjerne klart aa faa sovet mer. Stoeyen i kabinen er relativt hoey, selv med oereplugger.
Ca. halvannen time foer landing begynte matserveringen igjen. Menyen var da foelgende.
pre-arrival REFRESHMENT
Smoked salmon with horseradish sauce
Fresh seasonal fruit
Chicken Bruschetta
Sliced chicken breast, tomato, Provolone cheese and pesto sauce
on sourdough bruschetta with a cherry tomato, gherkin,
Kalamata olive and onion garnish
Chocolate
Laksen smakte veldig godt, saerlig med litt sitronsaft over. Kyllingbruschetta bestod av to store skiver med hvitt broed, med skivet kyllingbryst imellom og en masse smeltet ost og pesto over. De smakte ok, men osten ble litt overkill, da det var saa mye. En liten sjokoladebit ble servert til, men den spiste jeg ikke, da jeg var mett. Vanlig drikke ble servert til og jeg valgte en toerr hvitvin.
Landing paa Newark, skjedde rett foer tidtabell. Grensekontrollen gikk ganske fort og bagasjen kom paa baandet like etter at jeg hadde kommet ned i bagsjehallen.
Alt i alt var dette en fin tur, men jeg synes ikke at Continentals produkt kan forsvare en billettpris paa ca. 12 000 kr for en enveisbillett i BusinessFirst. Til det er setene ikke bra nok og maten er bra, men ikke fantastisk.
Jeg reiser gjerne med Continental igjen, saerlig siden det er direkterute, men skal jeg betale billetten selv velger jeg heller aa sitte bak gardinen.