View Full Version : Flypriser på reiser idag, kontra for 40 - 50 år siden
Lurer på hvordan flyprisene på reiser var den gang i forhold til en vanlig industriarbeider lønn, kontra idag ?
Var det å fly så mye billigere enn annen samferdsel, siden det var en masse sjøfly, mellomstore fly og helikopter selskap rundt om i landet.
Var vei, tog og båt tilbudet for dårlig ?
Husker helikopter ble brukt mye mer til frakt/passasjer flyvning for bare 20 år siden.
Spent på om noen kan gi meg litt mer info om dette.
(Håper jeg har brukt rett forum.... Tenkte at dette var mer historie enn reiseskildringer)
Bilder fra -64 -74 -75 (helikopter) og -82
Tja ... denne posten sitter litt lenger ned ... ;)
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=52800
Fant litt av svaret på Statisk Sentralbyrå: http://www.ssb.no/vis/kpi/kpiregn.html
1000 kr. i 1964 tilsvarte 9118.52 kr. i 2008.
Dette tilsvarer en prisstigning fra 1964 til 2008 på 811.9 prosent
Er det noen som vet hva en flybill. kostet mellom TRO og OSL i 1964 ??
Så vidt jeg husker kostet BOO-OSL en vei kr.310,-/turretur kr.620.-. Dette var full pris.
Tally-Ho
14-10-2009, 11:19
Jeg har noen gamle ukeblader, der man annonserer de første Mallorca-turene med Tjæreborg (charter). Tror dette var 1959, og prisene lå rundt 1.000 pr stykk t/r.
Dette var kanskje med hotell? Uansett tilsvarer vel de 1000 kroner rundt 15.000 i dag.
I slutten av august i år lå Mallorca inne med 498 t/r, og dette er 2009-priser. Greit at det var restplasspris, men likevel...
Flyvning har virkelig blitt allemanns måte å reise på. Kanskje er det for billig i dag?
I 1964, altså det året Langnes åpnet kostet det kr 460,- på dagfly (SAS) til Oslo. Det var billigere å fly nattfly, det kostet kr 360,-. Med tanke på at det også ble brukt Caravelle på denne ruten de første årene (fast fra 1966) så var nok naboene mer tolerant når det gjaldt flystøy da enn nå!:D De første årene etter åpningen var det DC-7C og Convair Metropolitan som ble brukt. Hvis man sammenligner de 460,- 1964 kronene med 2004 verdien så ville det blitt 3861,- og med nattfly 3061,-. Det er jo mulig å få en smule billigere biletter i dag ja!:old
På tross av hva mange sier har faktisk prisen på flyreiser gått ned i årenes løp. I dag koster en Full Flex med SK direkte TOS-OSL kr.2719,-.
Fellowship
15-10-2009, 21:11
Ingen tvil om at både tilbudet og billettene er mye bedre for menigmann enn de noen gang har vært i tidligere tider.
samtidig er vel både veiene fler og bedre, og båtruter og togruter flere i dag enn det var før, jfr post 1.