View Full Version : Tjener SAS penger rutene intern på Vestlandet
Reiste AES - BGO - AES i går.
På turen AES-BGO var det forsåvidt nesten fullt (ca. 90%).
På returen var belegget omtrent 60%.
Er dette nok til at SAS skal drive med overskudd på en slik rute?
En annen ting;
Mens jeg satt på BGO og ventet, satt jeg og så på boardingen av et fly til KSU.
Det var en 737 som skulle fly fra BGO-KSU.
Totalt talte jeg 21 reisende....
Er dette normalt? Og hvor mye taper SAS på en slik flyvning??
Ser forøvrig at vanligvis blir ruten operert av en Fokker50, men likevel..
Hvor stort belegg må selskapet ha i snitt for å ikke tape penger på slike ruter?
Joker7913
13-10-2009, 14:57
principielt er 1 pax nok - bare vedkommende betaler nok!
en 100% loadfactor er ingen garanti for at tjene penge, med andre ord loadfactor og indtjening hænger ikke (direkte) sammen
sail4fun
13-10-2009, 14:58
Hvor lang er en strikk ?
slankebrusmannen
13-10-2009, 21:28
Mens jeg satt på BGO og ventet, satt jeg og så på boardingen av et fly til KSU.
Det var en 737 som skulle fly fra BGO-KSU.
Totalt talte jeg 21 reisende....
I så fall har de hatt skikkelig Fokker-krise. Helt sikker på at Boeing-en ikke stod på gaten ved siden av? Det er i alle fall to gater som er plassert sånn at det går an å ta feil på Flesland (husker ikke nummer, men trolig rundt 25-26).
Hvor stort belegg må selskapet ha i snitt for å ikke tape penger på slike ruter?
Si det, men én ting er i alle fall sikkert: Dette er ikke særlig morsomme ruter for de prisbevisste.
11 fullt betalende på F50 er "brake even"
S. Holberg
13-10-2009, 22:29
Og derfor tjener SAS penger på KSU ruta...
Til alle som enda ikke har forstått det; SAS har ingen anbudsruter(jajaja...Widerøe...)
Tjener de ikke penger så går naturligvis ruta dukken rimelig kjapt!
Simple as that ;)
I så fall har de hatt skikkelig Fokker-krise. Helt sikker på at Boeing-en ikke stod på gaten ved siden av? Det er i alle fall to gater som er plassert sånn at det går an å ta feil på Flesland (husker ikke nummer, men trolig rundt 25-26).
Si det, men én ting er i alle fall sikkert: Dette er ikke særlig morsomme ruter for de prisbevisste.
Dette er typiske ruter som SAS melker ekstra godt da det er mye forretningstrafikk og sjøfolk som benytter seg av mest av de. Dessuten ingen andre operatører på strekningene. BGO-AES-TRD er også i det høye prissjiktet.
Dette er typiske ruter som SAS melker ekstra godt da det er mye forretningstrafikk og sjøfolk som benytter seg av mest av de. Dessuten ingen andre operatører på strekningene. BGO-AES-TRD er også i det høye prissjiktet.
Og akkurat det samme er BGO-KRS-
Chriscross
13-10-2009, 22:53
Lurer på om 737 kanskje blir satt inn permanent på noen f50 rutene. Kollega som nevnte at det nå var færre turer bgo-krs, men reisetiden var redusert fra 50 til 30 min. Spennende å se om prisene endrer seg. Lure også på hvor viktig et visst oljeselskap er for disse kysteutene.
FlightDeck
13-10-2009, 23:00
Det har vel aldri vært spesielt høye passasjertall på disse rutene? Volumet som imidlertid eksisterer er ikke spesielt prissensitivt - og dermed kan SAS operere rutene med fortjeneste. Materiellmessig er vi vel nå inne i en mellomfase der Fokker 50 er på vei ut, samtidig som 737 er for stor. Jeg tipper at SAS vil bestille flere CRJ-900 og sette de inn på disse rutene, alternativt la Widerøe overta flere ruter mellom sør, vest og nordvest.
Det var ingen 737 som gikk BGO-KSU i går ...
Det var ingen 737 som gikk BGO-KSU i går ...
Det stemmer. Var Fokker 50 på alle flyvninger til KSU i går, så vidt jeg kan se..
slankebrusmannen
14-10-2009, 10:31
Jeg tipper at SAS vil bestille flere CRJ-900 og sette de inn på disse rutene
Det hadde utvilsomt vært stilig, og kanskje ikke helt urealistisk heller. I hine, hårde dager ble de operert med Fokker Fellowship.
Vil de CRJ'ene som da vil gå i Norge bli operert av SAS Norge og, slik at de kan bli å se på annet enn Vestlandsrutene?
SAS Norge er nedlagt .... ^_^
SAS Norge er nedlagt .... ^_^
Sorry, bad choice of words - tenkte mer på om de blir operert ut med norsk crew og slikt i stedet for dansk (som vel er eneste stedet med CRJ så langt?) :)
CRJ tror jeg ikke kommer til Norge. De vil i i alle tilfelle ikke lønne seg på dagens F50 ruter.
Jeg tror vi kommer til å se CRJ på innenlandsnettet i Norge før vi vet ordet av det..
Man kan jo i det minste håpe.
Arnt Helge
15-10-2009, 00:04
Lurer på om 737 kanskje blir satt inn permanent på noen f50 rutene. Kollega som nevnte at det nå var færre turer bgo-krs, men reisetiden var redusert fra 50 til 30 min. Spennende å se om prisene endrer seg. Lure også på hvor viktig et visst oljeselskap er for disse kysteutene.
Interessant! Jeg kikket litt på www.sas.no på krs-bgo, og fra 2. november ser det faktisk ut som om noen av avgangene er med 737. Kan noen bekrefte om 737 blir satt inn på krs-bgo på vinterprogrammet? Det hadde vært hyggelig å få 737 over hustaket her igjen. :)
Jeg fly 737 T/R BGO-KRS i forrige uke, men jeg tror ikke det er en fast ting. Det er visstnok bare grunnet mangel på F50 piloter at de noen dager flyr 737 i stedet for. De dagene er det færre daglige avganger.
Jeg booket akkurat SK4174 (BGO-AES) den 29/10 nå, og den står oppført med B735. Hadde nesten håpet på F50 som en "avskjedstur", men sånn ble det ikke. Ikke noe helt spinnvill pris heller med 797 kroner for økonomibilletter.
slankebrusmannen
16-10-2009, 21:07
Hadde nesten håpet på F50 som en "avskjedstur", men sånn ble det ikke.
Nei, da måtte flydd til et annet sted enn Ålesund.
Nei, da måtte flydd til et annet sted enn Ålesund.
Åkai, trodde F50 gikk på alle rutene langs vestlandet fra BGO jeg. Har ikke noe KSU-tur i pipeline heller. :(
Har du BGO-KRS eller SVG-KRS i tankene, så har du fortsatt muligheten.
Åkai, trodde F50 gikk på alle rutene langs vestlandet fra BGO jeg. Har ikke noe KSU-tur i pipeline heller. :(
Ved ut reise fra BGO er det lett og se om det er en F50 rute eller ikke. Begynner den med SK23xx er det normalt F-50.
F50 flyr på Kristiansand, Haugesund, Stavanger, Bergen, Molde, Kristiansund og Trondheim.
CRJ tror jeg ikke kommer til Norge. De vil i i alle tilfelle ikke lønne seg på dagens F50 ruter.
Det tror jeg du har rett i.
Og i alle fall ikke på F50 rutene vestenfjells, her er det vel rimelig besluttet at Q300 materiell er best egnet.
Noen CRJ'er på disse rutene er vel ikke planlagt i bolaget.
Svar på hvem som skal fly hva, og med hvilket materiell, kommer muligens førstkommende tirsdag. Finansavisen i dag (lørdag) skriver at det skal være ekstraordinært styremøte i SAS på tirsdag hvor det skal besluttes hvordan ruter skal fordeles mellom konsernets forskjellige selskaper slik at man får riktig flystørrelse og materiell på riktige ruter, eller at man fortsetter å forhandle med alle foreningene om ytterligere kutt.
Men jeg tror Finansavisen misforstår, for det med "flåteplan" og riktig fly/størrelse til riktige ruter, er noe som har vært planlagt i lang tid. Så jeg tror det kommer i TILLEGG til at det fortsettes forhandlinger med foreningene.
sail4fun
17-10-2009, 18:03
Det har vel vært ventet at det ble et styremøte før det ordinære i November, så tirsdag kan godt være Dagen
Det ligger vel i kortene at WF får denne produksjonen, noe annet ville vært unaturlig mener jeg. WF har rett flyflåte og riktig organisasjon til og ta over dette rutenettverket.
Men har de materiell tilgjengelig...
En eventuell overtakelse av WF skjer ikke over natta, så materiell gjøres nok tilgjengelig om det ikke er tilgjengelig. Det er sikkert mer utfordrende å få til en god løsning i forhold til crew, for det vil gå utover hverdagen til en del mennesker på en eller annen måte. Blir spennende.
Kommer WF til å ommøblere på rutene får å få 300 på Vestlandet? Eller kommer det flere fly inn? Etter det jeg har fått med meg så blir bare Q400 fortsatt bygget av Dash serien!
-300 ville vel være den naturlige arvtager ... og det finnes etter hva jeg kan se en god del tilgjengelige på bruktmarkedet. Bl.a. tre Austrian-maskiner, som jeg regner med er i god stand. Eller hva, CFM? ;)
Jeg tror nok at den beste arvtageren er dash-300. og det er naturlig at Widerøe får disse rutene siden de allerde opererer riktig flyflåte.
Og de tre Austrian maskinene som LN-MOW never er kanskje aktuelle men de begyner å dra på årene iallefall om det er OE-LTD, OE-LTF og OE-LTK det er snakk om. De er bygd i henholdsvis 95 96 og 97, men er de stelt pent med så..
litt off topic, men hvor lenge er det til siste reis med Fokker 50? Skulle likt å få en tur med de før de drar.
real norwegian
27-10-2009, 21:28
Ser på siste tilbod til Norwegian at dei har avganger der ALLE billettane kostar 299. Uansett kabinfaktor og ekstragebyr blir det ikkje veldig mykje for å flyga til Paris...
Kanskje returen blir betre betalt
Hei MOW, tilstanden til maskinene var nok grei nok, men TD og TF ville ikke vært noe særlig for WF vil jeg tro. Det var de eneste to 300ene vi hadde som ikke var utstyrt med EFIS, HGS, APU og de var heller ikke "Q".
Meg bekjent flyr de nå for Air Inuit.
Men om man er interessert i Q300, så har vi flere som er til salgs...
Selv ville jeg gått for ren 100 og Q400 flåte om jeg var WF. Er vel ingen ruter de opererer 300 på som ikke kan flys med Q400 istedet. På sikt skal alle våre 300 bort, vi har igjen 9 nå.