PDA

View Full Version : Hvordan egentlig finansiere en flygerutdannelse?


Mantis
12-10-2009, 18:26
Jeg vet det finnes et drøss tråder om dette rundt, og jeg vet det finnes flere artikler om det. Men de tar bare opp det samme "Søk gjennom lånekassen og lån 30% av summen. Resterende bare springer du til banken og låner"
Det virker bare så enkelt når det står beskrevet slik, mens i realiteten er det noe helt annet.

La meg først si at min største drøm er å bli trafikkflyger, og den drømmen har jeg tenkt å følge. Den drømmen har jeg hatt med meg hver eneste dag siden jeg var liten gutteunge. Vi lever bare en gang, og jeg mener det ville vært svært synd å ikke følge de drømmene man har. Drømmen er oppnåelig for meg, bortsett fra når det kommer til dette med finansiering av en slik utdannelse.
Som de fleste her inne vet er trafikkflygerutdannelsen den dyreste enkeltutdannelsen man ka ta i Norge. Hos lånekassen man maks få kr 257.000 i stipend og lån.

Hos luftfartsskolen:
PPL-A 84.230,- (Varier selvfølgelig)
ATPL 486.690,- (Her kan vi regne på en god del mer) Det er jo litt avhengig av om man tar hele utdannelsen i Norge, eller om man velger å reise over til USA. Reiser man til USA kommer kost, bo og alt dette i tillegg. I tillegg får man ingen lån eller støtte fra lånekassen om man reiser over dit. Det vil da bli en sak mellom deg og banken.
I Norge vil alt gå mye tregere - Dette pga vær og slike ting. Hos Daytona Beach kan man så og si fly hver eneste dag, mens i Norge begrenser dette seg en del. Man har heller ikke like stor mulighet til å samle seg opp flytimer. Så om man tar det i Norge og får litt fra lånekassen, så står man dårlige stilt i forhold til veldig mange andre som har tatt samme utdannelse, men i USA.

Jeg er bare veldig bekymret for om jeg noen gang har muligheten til å kunne bli trafikkflyger når det kommer til dette med finansiering.
Hvordan skal jeg som nå er 19 år og ferdig med VGS ha mulighet til å låne slike summer i en bank? Jeg har ingenting å stille til sikkerhet for lånet. Foreldrene mine virker ikke helt samarbeidsvillig når det kommer til dette - og det kan jeg på sett og vi forstå også. Startkapital kan jeg ha, men det er begrenset hvor mye penger jeg klarer å spare opp fram til førstegangstjenesten står for dør. Når jeg er ferdig med den er jeg 20 år og jeg vil kanskje føle det er på tide å starte på en høyere utdanning. Det er ingenting annet enn flyger jeg kunne tenke meg, så da vil det være definitivt førstevalget.

Jeg er igrunn ganske alene om dette valget. Det er ingen som støtter opp om det og folk rundt meg har liten tro. Kanskje fordi de tror at flygere er supermenn med 6 i snitt som er født inn i en milliardærfamilie. En gammel "myte" som folk enda går rundt og tror. Det er kanskje bare bra det, for jeg blir bare ekstra tent av det og tenker "jeg skal vise dere jeg"
Jeg er fult klar over hva denne utdannelsen innebærer, og jeg har gode karakterer i alle de fag som vil være relevant i en slik utdannelse. I rundt 4 år har jeg studert utdannelsen ut og inn. Jeg har en god del PPL-bøker, og leser på dem ganske ofte.

Til dere som har tenkt å ta utdannelsen: Hvordan har dere tenkt å finansiere det?
Til dere som har tatt utdannelsen: Hvordan finansierte dere det?

Jeg begynner kanskje å innse en liten realitet i at det muligens er uoppnåelig for meg pga kostnadene. Jeg nekter å gi opp og sparer på det jeg klarer å spare :)

Mvh

Keypoint
12-10-2009, 21:28
Er i akkurat samme situasjon som deg... :)
Jobbet ved siden av hele videregående, sparte og tjente meg opp ca to hundre tusen og er nå i forsvaret.. Planen blir muligens å søke meg videre som Crew Chief på kampfly (3-årig befalsutdanning) der du tjener sersjantlønn under typeutannelsen og praksisåret, samtidig som du bor og spiser gratis. Sitter da igjen med nok til å dekke muligens hele flygerutdannelsen, men et evt. lite lån for å dekke resten regner jeg med å gå fint. Det er ikke alltid lett, men man må stå på og ikke gi opp drømmen :)

Jumper G5
12-10-2009, 21:38
Enig. Spar penger, og ta utdannelsen etterpå. Som sunnmøring er du nok ekstra påpasselig på at du ikke velger feil skole. Betal aldri inn mer enn et par ukers flyging på forskudd, ellers risikerer du å tape alt om skolen går konkurs - noe de fra tid til annen gjør.

TOS
12-10-2009, 22:02
Søk på trafikkflygerutdanningen ved Universitetet i Tromsø...;)

GFL
12-10-2009, 22:35
Søk på trafikkflygerutdanningen ved Universitetet i Tromsø...;)

Hadde det bare vært så lett å komme inn der;) Her skal du først bestå inntakskravene (greit nok), og så forsvaret sitt generelle inntakskrav (tester, psykolog, osv)

Jeg velger å jobbe deltid(50-70%), studere og bygge noen timer sakte, men sikkert. Jeg tok lappen på bare 2 mnd'er, men har ikke flydd så altfor mye her i Norge ennå.

Du er bare 19 år. Rekker fint å ta en utdannelse på 3 år, og muligens ha en liten deltidjobb. Lev relativt billig, og unngå å dra ut hver helg. Nesten slik at man kan sette av (hele) studielånet ;)

Cecilie
12-10-2009, 23:00
Ved skolen jeg holder på å søke nå, Embry-Riddle i FL, må man liste opp summene fra forskjellige sponsorer, som bank, familie, stipend osv. Fant forøvrig ut at Lånekassen støtter denne skolen, men kun studenter som ikke tar flygerutdanning. Det er jo som å søke seg til en gartnerskole, men stipendiater kan kun være de som ikke skal jobbe med blomster. Helt bak mål etter min mening.

Selv om jeg er jente, planlegger jeg å dra i førstegangstjenesten, skal på sesjon 22.okt. Dette vil jeg fordi jeg tror det kan være en fin erfaring å ta med seg videre i livet.

Etter 1.gangstjenesten vil jeg fylle 20 år, men kommer nok til å jobbe et år ekstra, for å ha nok startkapital.
Jeg kommer til å søke om F-1 student visa, som innebærer at jeg kan søke jobb i USA samtidig som jeg går på skole. J-1 visaet som de fleste skoler tilbyr, begrenser arbeidet til 20 hrs on campus per week. Det synes jeg blir i minste laget, og velger derfor å ha et visum som tillater meg å jobbe ved siden av skolen, for å få dekket kostnadene.

Kostnadene ved Embry-Riddle er hinsides etter min mening. USD 53,000 pr skoleår, noe som inkluderer flytimene, men allikevel. Det er ganske mye penger, og jeg håper på å ha nok startkapital høsten 2012 til å enroll Embry-Riddle Aeronautical University @ Daytona Beach FL. :)

Chewie
12-10-2009, 23:16
Jeg holder på å tar PPL-A, som gjør at en sparer litt penger der. I tillegg blir tiden i USA kortet ned slik at man blir ferdig med utdannelsen raskere der, og dermed får man lenger tid som instruktør/timebygging.

Regner med at jeg fikser en deal med min mor og far der jeg kanskje går inn i deres boliglån, eller evt. tar sikkerhet på eiendeler ved et lån. Alt avhenger vell på hvordan de stiller seg til hele opplegget. Kan jo være en fordel å godprate litt med dem.

Northrider
12-10-2009, 23:23
Jeg holder på å fullføre VGS dette året. Samtidig holder jeg også på å fullføre PPL-A.
Her er min plan:
Jeg skal søke meg inn på Flyteknisk linje i forsvaret og utdanne meg som flymekaniker/flytekniker. (Crew Chief)
Jeg er så heldig å tjene penger under utdannelsen i tillegg, så det blir nok satt opp en sparekonto.
Så når jeg jobber ut plikttiden, har jeg lyst til å gå over i den sivile delen om arbeidsforholdene er greie og iallefall like som de i forsvaret. Kanskje jobbe i STS eller Norwegian.

Så skal jeg spare opp enda mer penger, og når jeg føler tiden er inne så skal jeg starte min flygerutdannelse. Greit å ha på CVen at man har tidligere jobbet som flymekaniker/tekniker. :)

Jumper G5
13-10-2009, 00:08
Minst én general og tidligere F-16-flyger i Luftforsvaret begynte sin karriere som flytekniker (på jagerfly) før han søkte flyskolen. Mange muligheter i og utenfor Forsvaret. Skal du bli flyger er livslønn og karriereplan kanskje ikke så vesentlig i startfasen, men husk allikevel at:
- i de selskapene som faktisk har en pensjonsplan (SAS har) er full opptjening 30 år, og pensjonsalder 60 år. Det vil si at er du ansatt før du er 30, kan du gå av med førtidspensjon og full opptjent pensjon, før du er 60 - i tilfelle det å holde i stikken ikke er like artig når du har passert 50 og barn og barnebarn løper rundt i hagen hjemme mens du sitter og ser på himmel og skyer i 40 000 fots høyde syv av åtte helger hele sommeren.

Skal du ha "grei" lønn og en ferdigforhandlet pensjonsavtale, er det, med unntak av Widerøe og Lufttransport sine nåværende avtaler, et større "jetflyselskap" eller et offshorehelikopterselskap som gjelder. Men alle avtaler forandrer seg, noen ganger til det bedre, andre til det verre, og det kan godt hende at du blir avspist med en dårligere lønnsskala (B-scale) enn de som er ansatt i selskapet før deg. Sjekk den delen også. Prat med folk i selskapene, og be gjerne om å se arbeidstidsskjemaet og lønnstabellen deres, men ikke regn med å finne dem på nettet. De er som forretningshemmeligheter å regne i konkurranse med andre selskaper, spesielt nå når mange meler sin egen kake istedetfor å samarbeide foreningene i selskapene i mellom for å sikre omtrent like vilkår.

Merrilfield
13-10-2009, 00:51
Mitt råd ....Ta utdannelsen i Norge. Ca halvparten av USA kostnadene --alt tatt i betraktning.
PPL Gjennom klubb
ATPL teori gjennom Scan aviation --- SVG. F EKS
Lei en billig C-150 for å få fartøysjeftid --100t
Rørosfly CPL--MEP--og SEP__RASKT OG KUNKURANSEDYKTIGE PRISER--- (CA 6 UKER / 80 TIMER. )
Da er du i mål med 230 timer total tid. Forbrukt ca 450 000-
Dra til USA --lei en Seneca el l for 140 USD timen --- fly det du har penger til--
100t Twin er mer verdifullt en 500timer C 150/172
Det ville jeg ha gjort --mail meg gjerne om ytterlige detaljer

BoeingOnFinal
13-10-2009, 01:51
Få deg en jobb du trives med, og som betaler greit. Da kan du ta utdannelsen ved siden av uten å låne penger. Bruk god tid på det, og ikke stress verken med å bli fort ferdig eller få timer (ihvertfall ikke kjøp timer), for du får ikke jobb nå uansett.

Lykke til :)

STARSHIP 2
13-10-2009, 09:39
Hei,
jeg jobbet som "en helt" halvannet år, satte alle pengene i spekulative aksjer og vanT(70%)... dette var i IT-boblenes tid.. Sammen med litt sikkerhet fra mor og far (30%)ordnet finansieringen seg for meg.

Jeg vil anbefale å jobbe masse, bo hjemme og billig og vips du sparer masse penger. Husk å være snill med mor og far så de ikke kaster deg ut/krever leie.. Ikke reis på dyre ferier, mye på byen etc.. til utskjeielse kan du feks ta PPL kanskje?? jo mindre lån du trenger, desto bedre er det!

Solguden
13-10-2009, 14:34
Jeg vet
Til dere som har tenkt å ta utdannelsen: Hvordan har dere tenkt å finansiere det?
Til dere som har tatt utdannelsen: Hvordan finansierte dere det?

Jeg begynner kanskje å innse en liten realitet i at det muligens er uoppnåelig for meg pga kostnadene. Jeg nekter å gi opp og sparer på det jeg klarer å spare :)

Mvh

Heisann!
Ingenting er uoppnåelig i livet. Jeg råder deg til å søke på flygerutdanningen på UiT. UiT har nå sendt oss til Trafikflygerhögskolan i Sverige, og vi kunne ikke fått en bedre utdanning. Alt er gratis, og i tillegg låner Lånekassen deg 90.000,- i året (noe blir til stipend).

I Statsbudjettet som ble lagt frem i dag, bevilger regjeringen igjen penger til utdanningen, så nye opptak starter vel til våren. Jeg anbefaler deg til å søke der. Har du rett innstilling og motivasjon, med noe vett i hodet, så er det verdt å søke.


Mvh

Polaris
13-10-2009, 22:13
http://www.itromso.no/article300094.ece

I det nylig framlagte forslaget til statsbudsjett for 2010 foreslår regjeringa at det etableres en offentlig finansiert trafikkflygerutdanning (bachelor i luftfart) ved Universitetet i Tromsø.

Bevilgningen for 2010 foreslås til om lag 13,5 millioner kroner.

Ifølge statsbudsjettet vil hele utdanninga ha en kostnad på vel 30,5 millioner kroner når den er ferdig utbygd i 2012.

Så bare hiv deg nordover, jeg står frivillig som leksehjelp i MAT og FYS for alle aspirerende piloter fram til jeg er ferdigutdannet sjæl :colgate:

Mantis
13-10-2009, 23:17
Jeg skal selvfølgelig søke og gjøre hva jeg kan for å komme inn, men det endrer desverre ikke på det faktum at det er ekstremt få av de som søker seg dit som faktisk slipper gjennom.
Jeg er ikke pesimist av den grunn, men bare realistisk.

Om jeg ikke kommer inn i forsvaret eller bachelor i luftfart i Tromsø, så vil jeg måtte gå til en sivil flyskole.

Jeg må nok jobbe samtidig som jeg tar utdanningen slik som andre her sier. Eller bo hjemme og leve billig og spare alt jeg tjener til en utdannelse. Klart det er et vist nederlag å bo hjemme og leve fattig i 20-årsalderen, men det er en del av gamet når man skal utdanne seg til flyger og ikke har rike foreldre som bare kan spytte inn masse penger.

Håper jo og tror selvfølgelig at jeg skal komme inn i forsvaret og i Tromsø, men jeg basserer meg ikke på noe :)

S. Holberg
13-10-2009, 23:27
Heisann!

Jeg går nå 10kl, og tenker på å søke meg inn på realfag neste år(MAT/FYS) med det mål å komme inn på utdanninga i Tromsø. Ser dette som ett realistisk mål, og skal gjøre alt jeg kan for å få gjennomført det. Noen som vet hva snittet på inntaktet i vår var?

Tar fortiden PPL-A og jobber etter skolen på ICA. I feriene kan jeg fasktisk tjene opp mot 4-4,5 tusen i løpet av en uke, og i sommer tjente jeg den nette sum av 16 tusen.
Dette går rett i PPL-kassa!
Setter av en del til sparekontoen som jeg har hatt siden jeg var liten, som begynner å komme opp i en del kronasje.
Hvis jeg kommer inn i Tromsø så er det veldig mye billigere enn sivilt, og plutselig så trenger jeg ikke så mye penger allikevell ;)

Denne tråden er lagt i bokmerker og skal ligge der de neste årene(ny pc :p )
Mange gode tips! :)

Solguden
14-10-2009, 01:46
Jeg går nå 10kl, og tenker på å søke meg inn på realfag neste år(MAT/FYS) med det mål å komme inn på utdanninga i Tromsø. Ser dette som ett realistisk mål, og skal gjøre alt jeg kan for å få gjennomført det. Noen som vet hva snittet på inntaktet i vår var?


En god plan du har der!

Snittet i vår lå på ca 4,8 på primær, sekundær vet jeg ikke noe om, men regner med du vil bruke primær så fort du er ferdig ;)

Jeg kan forøvrig anbefale andre å endre innstilling til et opptak. Det sitter psykologer der som analyserer hvor ivrig du er på dette, og jeg vil anbefale alle som stiller opp om å stille der fordi de er sikre nok på seg selv til å gå inn med innstillingen at her SKAL jeg begynne, og FULLFØRE! Tror det er noe som vil bli ekstra vektlagt dette året. Det er viktig å få frem at du er villig til å jobbe hardt med fagene du skal til å begynne på.

Jumper G5
14-10-2009, 04:42
For å si det slik; hvis du ikke har tilstrekkelig tro på deg selv til å sende inn en søknad til Luftforsvarets Flygeskole eller Universitetet i Tromsø, bør du også spørre deg selv om du har "det" som skal til for å forsvare en kostnad på 500 000 til 1 000 000 som du selv eller dine foreldre må garantere for, for å ta en privat selvfinansiert flygerutdannelse.

Det er veldig mange som har finansiert utdannelsen selv, som nå sitter i cockpit i SAS, Widerøe, Norwegian osv, men de har valgt å ta denne ruten enten etter å ha fått et "nei takk, men lykke til videre" på en offentlig flyskole - eller fordi de har tatt et bevisst valg om det. Men du bør gjøre deg selv og foreldrene/sponsorene/garantistene dine den tjenesten at du i det minste forsøker Tromsø eller Bardufoss først. Kommer du ikke inn, vil du allikevel ha fått en viss forhåndsevaluering av om du egner deg (psykomotorisk, psykisk og akademisk) til studiet og yrket, og det vil gi deg en pekepinn på om din planlagte storinvestering i flygerutdannelsen er fornuftig, eller om det er andre yrker som kan gi deg en totalt sett bedre livskvalitet. Mange som ikke kom inn, har gjort strålende karrierer i andre felt.

Du har imidlertid en viktig ting gående for deg; og det er at du søker informasjon, for eksempel gjennom dette foraet. For min del, for altfor mange år siden, som 17-åring, skrev jeg til flygesjefene i alle norske flyselskap for å spørre hvilke timekrav de stilte, hvilke flyerfaring disse timene burde omfatte, eventuelle anbefalte sivile flyskoler i forhold til jobb hos dem, og et par andre relevante spørsmål.

Nesten alle flygesjefene svarte, selv fra SAS og Braathens, og de fleste veldig utfyllende. Jeg tror faktisk at bare det å ha spurt om råd før utdannelsen ble påbegynt, ville ha bidradd litt til å få de jobbene jeg ville ha trengt for å komme i gang med karrieren etter flyskolen. Men for sikkerhets skyld, selv om jeg hadde liten tro på å komme inn, og selv om de fleste i flyklubbene jeg vanket i hadde tonnevis av "warstories" om den og den som ikke var kommet inn på den militære flyskolen, så søkte jeg Luftforsvarets Flygeskole, siden den ultimate drømmen var å fly jagerfly. Det kostet ikke mer en noen gram blekk og et frimerke til 3-4 kroner å søke, og var for det meste en forsikring så jeg ikke ville gå og lure resten av livet på om jeg kanskje kunne ha kommet inn allikevel, hvis jeg prøvde. Til manges - og ikke minst min egen - overraskelse kom jeg inn, bestod de forskjellige opptaksprøvene og uttaksflygingene, og resten er historie; jeg har fått fly de flytypene jeg drømte om da jeg var på din alder, og synes fremdeles flyging er så moro at jeg holder på med det - om ikke hver eneste dag.

Moralen er; planlegg for det verste (at du må betale alt selv, eller velge et annet yrke) men søk for all del de offentlige flyskolene for sikkerhets skyld. Det gir deg bedre selvtillit og ro på opptaksprøvene at du har planene for en selvfinansiert utdannelse klar uansett, og det verste som kan skje ved et avslag er bare at du må følge hovedplanen din, som du allerede har lagt.

S. Holberg
14-10-2009, 16:02
MEGET kloke ord der J-G5!
Har vel egentlig ikke tenkt over det helt slik ;)

TigerBlack
14-10-2009, 16:21
enkleste er vel å gå på


www.norsk-tipping.no

hvis du legger inn en vanlig kupong av 10 rekker i uka, så skal du iløpet av ca 3 000 år vinne en premie (ingenting sakt om hvem av dem),men hvem har vel dårlig tid.

Mantis
14-10-2009, 17:11
Siteter hva en flyger i forsvaret har skrevet tidligere i et annet forum.


Hei! Jeg er nettopp ferdig med jagerflygerutdanning i regi av Luftforsvaret og reiser hjem til Norge for å begynne på skvadron om noen uker.

Det er flere veier å gå dersom man ønsker å bli flyger. Før du starter kan det være greit å bruke litt tid på å finne ut hva du selv ønsker å oppnå:

- Tar du utdannelsen for å ha en god inntekt?
- Er du interessert i å ta utdannelsen i Norge, eller har du lyst å ta utdannelsen og gjerne fortsette å fly i utlandet?
- Hvor ligger interessen? Å fly og lande på norske kortbaner med charterfly , å fly 737 med mange passasjerer om bord på flightlevel over lengre strekninger, å fly formasjon med jagerfly i 200 fot på vei mot målet, eller å redde liv på havet eller fjellet med en Sea King sammen med din copilot, redningsmann og systemoperatør?

Det er et hav av muligheter, og stort sett alle flygerne jeg prater med er fornøyd med yrkesvalget enten det er i Luftforsvaret eller sivilt.

For sivil utdanning er NAC et alternativ i Norge som tar deg gjennom alt du trenger av sertifikater for å begynne å fly kommersielt. Det er for tiden kostbart, og det er heller ikke sikkert man får jobb rett etter utdanning.
Flyskoler i utlandet er ofte billigere og gir ofte større muligheter for å "samle timer" som instuktør ved skolen i ettertid. Det koster imidlertid penger å konvertere sertifikatene når man returnerer til Norge.

Et annet alternativ er å gå "rangstigen" ved å ta PPL i flyklubb og så fortsette med utdanning i regi av Luftfartsskolen/NAK, kombinert med erfaring ved f.eks å fly fallskjermhoppere, samle flytimer som instruktør osv, for deretter å søke jobb. Dette er billigere, men tar som oftest lengre tid.

Og så har man Luftforsvaret, som gir deg en "gratis" utdanning som "betales ned" i form av 12 års plikttjeneste.
Jeg vil påpeke at jeg ikke anbefaler å bruke dette som en måte å skaffe seg en sivil jobb på - Luftforsvaret utdanner deg også til offiser med ansvar deretter - og selv om vi i Luftforsvaret er flygere og flyr ILS-approacher på samme måte som andre, har vi en ganske forskjellig hverdag utenom. Hverdagen består i tilleg av øvelser, internasjonale operasjoner, militærfaglig utdanning og så videre.

Jeg valgte flygerutdanningen i Luftforsvaret på grunn av min store flyinteresse, samtidig som jeg var interessert i og villig til å bli yrkesoffiser, noe som igjen plikter meg til å dra ut å hjelpe dersom Luftforsvaret trenger meg i en internasjonal operasjon.

For tiden er flygerutdanningen i Luftforsvaret lagt opp omtrent slik:

1) Du søker opptak på Luftforsvarets Flygeskole og blir innkalt til opptaksprøver ved Luftforsvarets Seleksjonssenter (mener dette er flyttet til Rygge).
2) Dersom du kommer inn, starter du på Luftforsvarets Befalsskole på Kjevik den påfølgende sommeren. Det er også her en "aspirantperiode" hvor man må vise seg skikket for å komme inn på skolen.
3) Etter et halvt år på Kjevik starter flygingen ved LFS i Bardufoss - statistisk gjennomfører omtrent halvparten av flyaspirantene LFS. Uttaksflygingen tar i underkant av et halvt år.
4) Etter fullført LFS starter men på Luftkrigsskolen i Trondheim, som nettopp ble utvidet fra 1-årig til 3-årig (har med at man også får bachelorgrad innbakt i utdannelsen)
5) Av resultatene på BS, LFS samt KS, Luftforsvarets behov, dine personlige egenskaper samt ditt eget ønske, tildeles du flytype her.

Valget er som beskrevet tidligere
Jagerfly - F-16
Multi - Jet Falcon, C-130 Hercules, P-3C Orion
Helikopter - Bell 412, Sea King, NH-90, Lynx

Alle flygerne utdannes for tiden i USA.

Jagerflygerne utdannes i Texas 1 1/2 år samt F-16 utjekk i Arizona, 6 mnd.

Multiflygerne har en litt kortere utdanning 12-14 mnd, etter det jeg forstår skal også disse utdannes i Texas (nytt av året)

Helikopterflygerne har også 12-14mnd utdanning.

Tidsmessig tar det omtrent 4-6 år fra du leverer søknaden til LFS til du får vingen (varierer med flytype, kursdatoer, om du er befal fra før osv).


Plikttjenesten begynner å løpe fra man får vingen i USA.
Etterpå går turen som nevnt tidligere hjem til Norge, for skvadronstjeneste.

I løpet av de 12 pliktårene tjenestegjør man sjelden som fullverdig flyger hele tiden - operativ flyging blir gjerne avbrutt av høyere militær utdanning som skvadronsjef, vingsjef osv, eller annen type tjeneste. Men ikke misforstå - den aller, aller største parten av tiden er man operativ flyger ved skvadron.

Du kan se frem til en spennende og variert hverdag, bestående av mye flyging med oppgaver utover det å fly frem og tilbake mellom to flyplasser.

Dersom du ønsker mer informasjon om utdannelse i Luftforsvaret, anbefaler jeg å ta kontakt med FRM (forsvarets rekrutterings og mediesenter).


Dette er også noe å tenke over.
Man kan ikke alltid nødvendigvis bare tenke kostnader, men også litt hva som passer deg selv best. Har du overhode ikke interesse av militære operasjoner, så er heller ikke forsvaret veien å gå heller - mener jeg :)