BU767
12-10-2009, 04:08
4.Oktober,
Flyturen tilbake til MSP var klokken 10, dagen før ble vi fortalt at siden vi ikke var på en flyplass med TSA måtte vi være på flyplassen senest kl.0800. Av sikkehetsmessige grunner måtte vi alle gå gjennom en grundige 'safety-check' før vi skulle få lov til å ombordstige flyet.
Jeg møtte opp kl. 0730 på BFI terminalen. Terminalen som en gang i tiden var Seattle's orginale fly-terminal. Det var trangt om plassen der inne men jeg fikk billetten min i god tid. Sete 21K, kunne ikke tro lykken min. Nødutgang igjen, like forran vingen på høyre side (R2 doera).
Vi begynte å ombordstige kl. 0810, jeg hadde det ikke travelt så jeg ventet til flesteparten hadde gått gjennom sikkerhets kontollen. Vi måtte bevise legitimasjon tre ganger, selv om vi var en 200 passasjerer på hjemturen gikk dette ganske fort for seg. De hadde satt opp 6 forskjellige 'ran-saks' stasjoner, hvor bagger, koforter og alt annet ble skjekket for contraband.
Etter at vi hadde blitt ransakt måtte vi spasere ut til flyet, en 250-300 meter, som var parkert ved en av UPS gatene. Må si jeg trodde UPS fløy til SEA og ikke BFI. Det var i alle fall en hel masse UPS Ground Support Equipment (kontainere, loaders osv) hvor vi hadde parkert. Denne lille spasersturen var ikke meg imot. Jeg knipset noen biler av 'the Boeing lineup' på den andre siden av rullebanen, samt en Express jet, og selvsagt ship 6624 (med sola i fjeset).
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/N12167BFI10040902.jpg
N12167
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/FLYDUBAI.jpg
FlyDubai 738
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/UNKNOWN.jpg
Jeg vet ikke hvem dette er, men der var to av disse.
Der var flere selskaper jeg ikke har vedlagt bilde til, men dette er flyene som stod oppstilt: Norwegian 738, Jet Airways 738, American 738, FlyDubai 738, Qantas 738, Arik 738, Virgin Blue tror det var en 738 (kunne bare se halen), ANA 737, Air China 738, JAL 738, RAAF 737, og to 'unknown'
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/N624USBFI10040901.jpg
Her står 6624 å venter på oss, ikke akkurat det beste bilde pga sola.
Jeg tok også noen nærbilder av motorene og understellet.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/LANDINGGEAR.jpg
16 hjul, selv om det kan kanskje ikke ser slik ut, men disse er store saker.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/1.jpg
Her har vi motor nummer 1 sine fanblades, selv om disse ikke er i nærheten på størrelsen av GE90 motorene så er disse JT9D motoeren store nok de også.
Jeg satt meg i sete mitt, og kikket litt på bildene jeg nettop hadde tatt. Vinduet mitt var klart og mye bedre enn det jeg hadde på turen opp hit, så jeg var riktig så fornøyd. Det føltes ikke ut enn mer enn 5 minutter før kaptainen begynte aa snakke over høyttalerene. Han 'advarte' oss at han skulle 'tip the wings' like etter take-off, som en siste farvel til Boeing Field, og at han snakket med Air Traffic Control om å få tillatelse til å fly over Mount Rainier (jeg tror dette fjellet er rundt en 14000 fot hoeyt). Dette var jo gode nyheter til oss alle. Døra ble lukket, og vi var på vei (på tida). Vi taxet mot rullebane 31L, og nok igjen var det fullt av folk som stod langs gjærene for å ta bilder.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/3and4.jpg
Nummer 3 og 4, slats down, og her står vi å venter på klar-signal til rullebanene, med Museum of Flight i bakgrunnen.
Som han sa, like etter vi tok av så 'vinket' kapteinen tre ganger til alle på bakken (jeg håper at noen fikk tatt film av dette, jeg har lyst til å se hvordan det så fra bakken, har lett etter det på YouTube, men ingenting ennå). Det tok ikke lang tid før vi svingte hardt til venstre. Hadde håpt jeg kunne fått litt bedre bilder av Seattle fra lufta, men jeg tror jeg ikke har noen god grunn til å klage for mye.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/Seattle.jpg
Det tok ikke veldig lang tid før vi nærmet oss Mt. Rainier.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/MtRainier1.jpg
Dette bilde ble tatt like før vi svingte brått til høyre mot fjellet.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/MtRainier2.jpg
Hvor ofte kommer man så nærme Mt. Rainier i en 747? Bildet er tatt fra sete mitt på høyre side av flyet. En opplevelse som ingen andre på denne turen.
Etter vi hadde passert fjellet snudde kapteinen rundt, så passasjerene på venstre side av flyet kunne ta bilder. Jeg gikk over til Business Class på ventre side.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/1and2bank.jpg
Her er vi midt i svingen, ca. 2G i følge kapteinen......
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/MtRainier3.jpg
Og her er Mt. Rainier fra venstre side.
Etter vi hadde passert for annen gang satt vi kursen mot MSP igjen. Vi gikk opp til 37000 fot på hjem-veien.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/37000fot.jpg
Lightlevel 370 med sola på 'feil' side.....
Det ble servert mat og drikke etter ca. en time. Det ble nesten det samme som på veien opp, men denne gang var det ett gråvt baquette med Roast-biff, gul ost, majones, sennep, Twix og Sun-chips. Ikke mye å skryte av, men fresk og godt denne gangen også.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/mat2.jpg
Etter at vi hadde spist ble det vist to dukumentar filmer, jeg tror den første het Aviation Around the World, mer eller mindre en film on ATC og hvordan fly blir dirigert i lufta. Den andre het Top Duck, om Northwests avskjed med CV-580 flyet. Top Duck var faktisk veldig interessang, selv om vi hadde lyd-problemer igjen (akkurat som på veien opp). Det ble ikke mye tid til å se seg rundt i flyet på hjemturen, men jeg gikk for å se flyvertinnen som sa hun skulle skaffe meg ett safty-card. Jammen så men, så fikk jeg død og pine meg ett NWA Boeing 747-200HD safty-card uten å gjøre noe u-lovlig.... hell to the yeah!!!
Like etter jeg fikk det begynte vi ned-stigning til Minneapolis. Ble fortalt at det var over-skyet og grått der, hvilken overraskelse.....not.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/MSP3and4.jpg
Bildet ble tatt like etter at vi kom ut av skyene, med slats down.
Som de sier så må alle gode ting ende, og vi landet etter 2 timer og 47 minutter. Vi landet på rullebane 12R, og landingen denne gangen var også perfekt. Litt risting ved touch-down, men det var alt.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/THRUSTREVERSERS.jpg
Heldigvis så fikk jeg tatt noen bilder av landingen denne gangen, her ser vi full thrust-reversers like etter landing.
Vi ble stående og vente i noen minutter før gaten vår var klar, og vi parkerte på F10. Vi landet rundt 1540 lokal tid, og NW flt 125 til PHX var kl. 1705, så jeg trengte ikke å forte meg til flyet mitt selv om det var ved utgang G8. Selv om jeg hadde litt tid ble ikke nok for å ta alt for mange bilder mens jeg ventet.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/N925USMSP10040901.jpg
N925US, en trofast og gammel traver.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/N359NWMSP10040901.jpg
N359NW, her kommer flyet jeg skulle ha flydd med tilbake til PHX inn til gaten. Jeg var stand-by passasjer på denne strekningen, så det var jo mulighet for at jeg ikke kunne komme med. Selvsagt i siste øyeblikk kom det tre 'Gold Card' medlemmer som skulle ha vært med det neste flyet til PHX, og dermed ble jeg bumpet. Neste PHX avgang med NW var kl. 2140.
Mens jeg satt og ventet på flt 125, så kom 6624 forbi, på slep.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/N624USMSP10040901.jpg
Jeg kunne ikke få hele flyet inn i bildet, bildet ble tatt imellom to fly så det siste bilde mitt av 6624 ble dette nærbildet av fordelen.......takk skal du ha.
Jeg hadde back-up billetter på USAirways, flt 350, med avgang kl. 1750. Så jeg gikk til US utgangen for å prøve meg. Jeg fikk det aller siste setet, 14E. MSP-PHX var i en A320, N621AW. Snakk om dårlig plass, det var ikke nok at jeg satt i midten, men jeg hadde ikke plass til knærne mine.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/MSP-PHX.jpg
Her sitter jeg med beina spredd, og knærne på arm-leenet på stolene forran meg, ikke noe mellomrom i det hele tatt. Ikke veldig komfortabelt nei.
Avgangen var på tide, takk og pris, og vi taxet i en 10 minutters tid, og tok av fra 30L. Jeg sovnet faktisk like etter take-off, men våknet når det ble servert drikke, og knærne mine værket allerede. One Coke please.....
Etter jeg hadde drukket ferdig lesete jeg i boka mi, The Lost Symbol av Dan Brown. Det var for såvidt en ganske normal flyvning til PHX, vi hadde marsj-høyde på 24000 fot. Jeg leste i boka til vi landet i PHX (rullebane 8) kl.1950 lokal tid.
Selv om den siste strekningen ikke var veldig komfortabel, så har jeg hatt en glimrede tur, og mange opplevelser jeg vil huske for all tid.
Jeg takker for meg, håper dere likte reisebrevet mitt.
God reise alle sammen.
Hilsen,
Harald
Flyturen tilbake til MSP var klokken 10, dagen før ble vi fortalt at siden vi ikke var på en flyplass med TSA måtte vi være på flyplassen senest kl.0800. Av sikkehetsmessige grunner måtte vi alle gå gjennom en grundige 'safety-check' før vi skulle få lov til å ombordstige flyet.
Jeg møtte opp kl. 0730 på BFI terminalen. Terminalen som en gang i tiden var Seattle's orginale fly-terminal. Det var trangt om plassen der inne men jeg fikk billetten min i god tid. Sete 21K, kunne ikke tro lykken min. Nødutgang igjen, like forran vingen på høyre side (R2 doera).
Vi begynte å ombordstige kl. 0810, jeg hadde det ikke travelt så jeg ventet til flesteparten hadde gått gjennom sikkerhets kontollen. Vi måtte bevise legitimasjon tre ganger, selv om vi var en 200 passasjerer på hjemturen gikk dette ganske fort for seg. De hadde satt opp 6 forskjellige 'ran-saks' stasjoner, hvor bagger, koforter og alt annet ble skjekket for contraband.
Etter at vi hadde blitt ransakt måtte vi spasere ut til flyet, en 250-300 meter, som var parkert ved en av UPS gatene. Må si jeg trodde UPS fløy til SEA og ikke BFI. Det var i alle fall en hel masse UPS Ground Support Equipment (kontainere, loaders osv) hvor vi hadde parkert. Denne lille spasersturen var ikke meg imot. Jeg knipset noen biler av 'the Boeing lineup' på den andre siden av rullebanen, samt en Express jet, og selvsagt ship 6624 (med sola i fjeset).
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/N12167BFI10040902.jpg
N12167
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/FLYDUBAI.jpg
FlyDubai 738
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/UNKNOWN.jpg
Jeg vet ikke hvem dette er, men der var to av disse.
Der var flere selskaper jeg ikke har vedlagt bilde til, men dette er flyene som stod oppstilt: Norwegian 738, Jet Airways 738, American 738, FlyDubai 738, Qantas 738, Arik 738, Virgin Blue tror det var en 738 (kunne bare se halen), ANA 737, Air China 738, JAL 738, RAAF 737, og to 'unknown'
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/N624USBFI10040901.jpg
Her står 6624 å venter på oss, ikke akkurat det beste bilde pga sola.
Jeg tok også noen nærbilder av motorene og understellet.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/LANDINGGEAR.jpg
16 hjul, selv om det kan kanskje ikke ser slik ut, men disse er store saker.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/1.jpg
Her har vi motor nummer 1 sine fanblades, selv om disse ikke er i nærheten på størrelsen av GE90 motorene så er disse JT9D motoeren store nok de også.
Jeg satt meg i sete mitt, og kikket litt på bildene jeg nettop hadde tatt. Vinduet mitt var klart og mye bedre enn det jeg hadde på turen opp hit, så jeg var riktig så fornøyd. Det føltes ikke ut enn mer enn 5 minutter før kaptainen begynte aa snakke over høyttalerene. Han 'advarte' oss at han skulle 'tip the wings' like etter take-off, som en siste farvel til Boeing Field, og at han snakket med Air Traffic Control om å få tillatelse til å fly over Mount Rainier (jeg tror dette fjellet er rundt en 14000 fot hoeyt). Dette var jo gode nyheter til oss alle. Døra ble lukket, og vi var på vei (på tida). Vi taxet mot rullebane 31L, og nok igjen var det fullt av folk som stod langs gjærene for å ta bilder.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/3and4.jpg
Nummer 3 og 4, slats down, og her står vi å venter på klar-signal til rullebanene, med Museum of Flight i bakgrunnen.
Som han sa, like etter vi tok av så 'vinket' kapteinen tre ganger til alle på bakken (jeg håper at noen fikk tatt film av dette, jeg har lyst til å se hvordan det så fra bakken, har lett etter det på YouTube, men ingenting ennå). Det tok ikke lang tid før vi svingte hardt til venstre. Hadde håpt jeg kunne fått litt bedre bilder av Seattle fra lufta, men jeg tror jeg ikke har noen god grunn til å klage for mye.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/Seattle.jpg
Det tok ikke veldig lang tid før vi nærmet oss Mt. Rainier.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/MtRainier1.jpg
Dette bilde ble tatt like før vi svingte brått til høyre mot fjellet.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/MtRainier2.jpg
Hvor ofte kommer man så nærme Mt. Rainier i en 747? Bildet er tatt fra sete mitt på høyre side av flyet. En opplevelse som ingen andre på denne turen.
Etter vi hadde passert fjellet snudde kapteinen rundt, så passasjerene på venstre side av flyet kunne ta bilder. Jeg gikk over til Business Class på ventre side.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/1and2bank.jpg
Her er vi midt i svingen, ca. 2G i følge kapteinen......
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/MtRainier3.jpg
Og her er Mt. Rainier fra venstre side.
Etter vi hadde passert for annen gang satt vi kursen mot MSP igjen. Vi gikk opp til 37000 fot på hjem-veien.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/37000fot.jpg
Lightlevel 370 med sola på 'feil' side.....
Det ble servert mat og drikke etter ca. en time. Det ble nesten det samme som på veien opp, men denne gang var det ett gråvt baquette med Roast-biff, gul ost, majones, sennep, Twix og Sun-chips. Ikke mye å skryte av, men fresk og godt denne gangen også.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/mat2.jpg
Etter at vi hadde spist ble det vist to dukumentar filmer, jeg tror den første het Aviation Around the World, mer eller mindre en film on ATC og hvordan fly blir dirigert i lufta. Den andre het Top Duck, om Northwests avskjed med CV-580 flyet. Top Duck var faktisk veldig interessang, selv om vi hadde lyd-problemer igjen (akkurat som på veien opp). Det ble ikke mye tid til å se seg rundt i flyet på hjemturen, men jeg gikk for å se flyvertinnen som sa hun skulle skaffe meg ett safty-card. Jammen så men, så fikk jeg død og pine meg ett NWA Boeing 747-200HD safty-card uten å gjøre noe u-lovlig.... hell to the yeah!!!
Like etter jeg fikk det begynte vi ned-stigning til Minneapolis. Ble fortalt at det var over-skyet og grått der, hvilken overraskelse.....not.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/MSP3and4.jpg
Bildet ble tatt like etter at vi kom ut av skyene, med slats down.
Som de sier så må alle gode ting ende, og vi landet etter 2 timer og 47 minutter. Vi landet på rullebane 12R, og landingen denne gangen var også perfekt. Litt risting ved touch-down, men det var alt.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/THRUSTREVERSERS.jpg
Heldigvis så fikk jeg tatt noen bilder av landingen denne gangen, her ser vi full thrust-reversers like etter landing.
Vi ble stående og vente i noen minutter før gaten vår var klar, og vi parkerte på F10. Vi landet rundt 1540 lokal tid, og NW flt 125 til PHX var kl. 1705, så jeg trengte ikke å forte meg til flyet mitt selv om det var ved utgang G8. Selv om jeg hadde litt tid ble ikke nok for å ta alt for mange bilder mens jeg ventet.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/N925USMSP10040901.jpg
N925US, en trofast og gammel traver.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/N359NWMSP10040901.jpg
N359NW, her kommer flyet jeg skulle ha flydd med tilbake til PHX inn til gaten. Jeg var stand-by passasjer på denne strekningen, så det var jo mulighet for at jeg ikke kunne komme med. Selvsagt i siste øyeblikk kom det tre 'Gold Card' medlemmer som skulle ha vært med det neste flyet til PHX, og dermed ble jeg bumpet. Neste PHX avgang med NW var kl. 2140.
Mens jeg satt og ventet på flt 125, så kom 6624 forbi, på slep.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/N624USMSP10040901.jpg
Jeg kunne ikke få hele flyet inn i bildet, bildet ble tatt imellom to fly så det siste bilde mitt av 6624 ble dette nærbildet av fordelen.......takk skal du ha.
Jeg hadde back-up billetter på USAirways, flt 350, med avgang kl. 1750. Så jeg gikk til US utgangen for å prøve meg. Jeg fikk det aller siste setet, 14E. MSP-PHX var i en A320, N621AW. Snakk om dårlig plass, det var ikke nok at jeg satt i midten, men jeg hadde ikke plass til knærne mine.
http://i239.photobucket.com/albums/ff167/BU767/MSP-PHX.jpg
Her sitter jeg med beina spredd, og knærne på arm-leenet på stolene forran meg, ikke noe mellomrom i det hele tatt. Ikke veldig komfortabelt nei.
Avgangen var på tide, takk og pris, og vi taxet i en 10 minutters tid, og tok av fra 30L. Jeg sovnet faktisk like etter take-off, men våknet når det ble servert drikke, og knærne mine værket allerede. One Coke please.....
Etter jeg hadde drukket ferdig lesete jeg i boka mi, The Lost Symbol av Dan Brown. Det var for såvidt en ganske normal flyvning til PHX, vi hadde marsj-høyde på 24000 fot. Jeg leste i boka til vi landet i PHX (rullebane 8) kl.1950 lokal tid.
Selv om den siste strekningen ikke var veldig komfortabel, så har jeg hatt en glimrede tur, og mange opplevelser jeg vil huske for all tid.
Jeg takker for meg, håper dere likte reisebrevet mitt.
God reise alle sammen.
Hilsen,
Harald