PDA

View Full Version : 15 avganger med forskjellige vinklinger


LN-KGL
11-10-2009, 13:38
Dette var en kryptisk overskrift, men hvis dere tar en titt på bildene under så vil dere forstå hva jeg mener - og det er en progresjon i dette. Alle bildene er tatt de siste månedene.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Climb_out/09-4_G-VATL.jpg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Climb_out/10-9_G-RBCI.jpg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Climb_out/12-0_LN-WIM.jpg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Climb_out/12-3_ZD621.jpg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Climb_out/13-4_A7-AGB.jpg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Climb_out/14-0_TF-FII.jpg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Climb_out/14-2_LN-KKX.jpg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Climb_out/14-3_LN-KKO.jpg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Climb_out/14-4_LN-TUI.jpg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Climb_out/14-6_LN-RRY.jpg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Climb_out/14-8_LN-KHB.jpg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Climb_out/16-0_G-BNLP.jpg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Climb_out/16-0_G-VIIW.jpg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Climb_out/18-0_LN-TUL.jpg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Climb_out/19-0_TF-FIP.jpg

Selvsagt er det forskjell mellom flytypene nå det gjelder motorkraft, fart og vekt, men den siste skremte meg med neste tailstrike. Nå får vi se om det er noen som kan komme opp med mer enn 19° (for et passasjerfly da og det går ikke å jukse med å overtilte bilder under avvatring).

Someone
11-10-2009, 13:45
Morsom serie:) Er vinkelen funnet ved å sammenligne flyet mot bakken?

LN-KRF
11-10-2009, 13:58
Du skulle hatt en MD80 vinkel og...

De Må jo ha godt over 15 grader climb angle de...

LN-AFG
11-10-2009, 14:01
Hva med denne KGL?;)

http://www.youtube.com/watch?v=mVUDMkBfds4

LN-KGL
11-10-2009, 14:10
Alle bildene er tiltet slik at bakken er vannrett og stolper står loddrett før vinkel regnes ut med arc tan basert på forholdet mellom lengde og høyde på et rektangel der diagonalene treffer grensen mellom flykroppen sylindriske del og bakgrunnen på to steder (med 747 må vindusrekken benyttes siden den den er ikke så sylindrisk). For å være sikker på at det er en konstant vinkel og at det ikke var en del av rotasjonen ble tre bilder i en serie benyttet.

Under viser Ice 752en et bilde tidligere i serien med samme vinkel og den VAR rask å rotere slikt at det var ikke mange hårstå mellom hale og bakken når den tok av.

LN-KGL
11-10-2009, 14:15
Hva med denne KGL?;)

Det er ikke noen avgang, men en flypast med masse overskuddsenergi. Da er det mange som får til noen halsbrekkende stigninger. Det er også en video av en A32X en eller annen plass som bygger opp energi med å fly lavt langs rullebanen før han drar av.

Alle bildene ovenfor er normale avganger - kanskje de to nederste var showoffs til en bemannet plattform på OSL :D