View Full Version : Vigra: Antennemasten skal ned innen utgangen av 2011
Vigra blir endelig kvitt et hinder:
Fra Sunnmørsposten:
Radiomasten på Vigra fjernes innen utgangen av 2011. Det går fram av en avtale mellom Avinor og Norkring.
- Dette er en gledens dag, sier lufthavnsjef Tor Hånde som spanderer bløtkake på de ansatte i dag. Avtalen med Norkring som eier masta innebærer at masta skal fjernes innen utgangen av 2011, og kostnadene med å fjerne masta er et spleiselag der Avinor tar største regninga.
Artikkelen (http://www.smp.no/article/20091009/NYHETER/979412992/1002)
Mvh,
STARSHIP 2
09-10-2009, 21:54
Supert, rart ingen har krasja i den.. Må si jeg ble litt overrasket da jeg fløy dit. Gode nyheter!
og da blir det vel lavere minima?
Trudde den var fredet jeg da. Men det er godt den forsvinner, den er veldig nære når vi flyr inn...
STARSHIP 2
10-10-2009, 22:06
Trudde den var fredet jeg da. Men det er godt den forsvinner, den er veldig nære når vi flyr inn...
Hørt det samme i tårnet der for under 1 år siden.. noen har heldigvis kommet til fornuft :)
Trudde den var fredet jeg da.
Den har en eller annen form for vern, for den er i Norsk Telemuseum sin verneplan: http://www.telemuseum.no/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=573&Itemid=139
Så snart masta blir fjernet, regner jeg med at irske Ryanair vil legge en eller flere ruter hit, sier Haagensen til smp.no. Han er leder for Utviklingsforumet for Ålesund Lufthavn.
http://www.smp.no/nyheter/article201748.ece
Den tok jeg ikke helt, er masta det som gjør at Ryanair ikke flyr på AES? Er det forbundet store kostnader med å unngå å kollidere masta, eller er det noen sikkerhetsbestemmelser i FR som krever at de ikke flyr der før den er nede?
Jumper G5
08-04-2010, 17:49
Masten gjør at det er høyere minima enn det trenger å være på AES. Skulle Ryanair være det utslagsgivende argumentet, viser det bare at når SAS og Braathens prøver å få ned masten i åresvis for å få bedre regularitet og bedre sikkerhet på plassen (presisjonsinnflyging i motsetning til de statistisk mer riskiable ikke-presisjonsinnflygningene, samt fjerning av et betydelig og unødvendig luftfartshinder) nytter det ikke en puck, men om et utenlandsk selskap med dårlig kundetilfredsstilhet men stadige "salg" på billetter mot visse motytelser til annonseringsbudsjettet antyder en mulighet, da er masten nede på et blunk ;)
Den tok jeg ikke helt, er masta det som gjør at Ryanair ikke flyr på AES? Er det forbundet store kostnader med å unngå å kollidere masta, eller er det noen sikkerhetsbestemmelser i FR som krever at de ikke flyr der før den er nede?
Det er i følge artikkelen ikke Ryanair, men Irske luftfartsmyndigeter som mener dette...
Fra artikkelen:
Irske luftfartsmyndigheter har satt ned forbud mot at fly fra Irland skal lande på Vigra. Grunnen er sikkerhetsrisikoen med masta.
Aha, da ga det mere mening. Men nå er det vel ikke fordi man ønsker seg Ryanair at man tar ned masta, det er vel etter hva jeg forstår en bieffekt.
Jumper G5
08-04-2010, 20:29
Det er i følge artikkelen ikke Ryanair, men Irske luftfartsmyndigeter som mener dette...
Fra artikkelen:
Selv om dette påstås i artikkelen virker det noe søkt, og jeg har litt tvil om at det medfører riktighet. Flyplasser sertifiseres etter nasjonale og internasjonale krav, og det er meg bekjent ikke normalt at en nasjons luftfartsmyndighet gir sine lands AOC-holdere begrensninger på sertifiserte lufthavner i andre land. Vel, med mindre noen har "betalt" for en slik uttalelse, da...
For de som har lyst til å lete lengre enn det jeg har gjort, eller som har lyst til å rette en høflig forespørsel i anledning artikkelens innhold til de rette myndigheter, finner de muligheten på http://www.iaa.ie/
I mellomtiden tillater jeg meg å "call the bluff" ;)
Helt enig i at dette høres litt merkelig ut.
Mail er sendt til IAA, så da får vi vente på svar. :)
Det skal nok være iranske myndigheter. Ikke irske.