View Full Version : Air Force One til OSL
Tertit54
09-10-2009, 11:04
Da er fredsprisen gitt til USA,s president Barrack Obama og vi kan defor forvente han til landet den 10 desember.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=574915
Nobelkomitèen kunngjorde nå nettopp at Obama får fredsprisen 2009 - da bør vi vel få noen bilder av Air Force 1 på Gardermoen :)
Det var vel ikke så enkelt å ta bilder den gangen BillyBoy Clinton kom på besøk, men for all del - blir spennende og utfordre Secret Service. :stir
Tertit54
09-10-2009, 11:18
Er det noen som greier å ta bilder på OSL så er det oss. Secret service bør heller rådføre seg med oss, enn å jage oss bort:old
Jeg kommer!!
Er det noen som hvet når han kommer til oslo altså dato ??
Jeg kommer!!
Er det noen som hvet når han kommer til oslo altså dato ??
Prisen skal deles ut 10. Desember, så antageligvis da, eller dagene før.
ENGM RAMP
09-10-2009, 11:24
Jeg fikk ikke engang få ta bilder fra jobben min engang.....ute på terrassen der. Det sørget Secret Service for :)
Fredsprisen begynner å miste symbolverdien, spør du meg, og nærmer seg "prisen for snille mennesker med makt som vi liker".
For all del, godt mulig Obama er en verdig fredsprisvinner - men kunne de ikke latt ham sitte noen år som president for å prove it first??
Jaja, hyggelig med AirForce One for OSL-spotterne da!
Jeg blør av skuffelse. Skal det virkelig ikke mer til for å få denne prisen?
Her har mennesker ofret sitt liv gjennom tiår for fredens sak, så får en president som knapt har sittet et år, fredsprisen for 2009.
Ikke noe galt med Obama, men jeg synes det er en respektløs tildeling i år!
Jeg sto var der da Air Force One landet før soloppgang med Clinton ombord i november 1999. For mørkt til å ta bilder med mitt daværende kamera. Denne gangen regner jeg det blir massivt oppmøte på Vollen og god fotodekning på forumet. Utdelingen er 10 desember. Når kommer han?
FBU 4EVER
09-10-2009, 11:38
Denne gangen regner jeg det blir massivt oppmøte på Vollen og god fotodekning på forumet.
Vollen??? Hva med Bjerkås eller Slemmestad?:D
Lit overrasket over tildelingen, noe vel tidlig. Men nå får han enda mer ballast i jobben han har satt i gang med, samt at det stiller større forpliktelser til alle som er involvert i det pågående arbeidet. Lykke til!
Håper inderlig at jeg ikke må på jobb i de dagene AF1 er på Galemoen!
Jamen så skal Obama vel til Skandinavien 2 gange i December.....forventer da bestemt også hans fremmøde til Klima topmøde i CPH i December, og når så alligevel er på disse kanter kan han jo passende aflægge et besøg i Sverige ved samme lejlighed, eller i alle fald ved Nobelfesten i STO(kan bare ikke huske hvornår den holdes !!)
Hilsen
Ole
sail4fun
09-10-2009, 11:55
[Vollen??? Hva med Bjerkås eller Slemmestad?:D
Det er her det skjer...
Vel, litt overrasket over at Obama får den på intensjoner, og ikke gjennomføring.
litt-amatør
09-10-2009, 12:03
Et merkelig valg, spør du meg. Ingen som gjør det, men...;)
Noen ønsker litt action med denne prisen og Jagland leverer i debuten.
Uansett blir det nok ikke lett å få tatt bilder. Men spennende...
Noen andre spennende spørsmål er jo hvor lenge han skal være her og hvor han skal bo. Tradisjonen tilsier jo at vinnerne bor på Grand, men det går neppe for Obama. Tipper Plaza igjen, som Clinton i 99. Men vinnerne pleier jo å være noen dager, det kan vel neppe Obama bli. Må få prisen tildelt og være på konserten. Kan fort bli i alle fall to netter med kaos i Oslo.
Ser i svenske avsier at der forventer man han kommer også, og hilser på Kungen ettersom Nobel var svensk.
Hvorfor må han lande på Gardermoen? Villie det ikke være like greit å ta ham ned på Rygge?
Hva mer kan du forlange av Torbjørn Jagland. Nakkehårene reiser seg.
Hvorfor må han lande på Gardermoen? Villie det ikke være like greit å ta ham ned på Rygge?
Det er sikkert noe de vurderer ....
Jeg har flere bilder og video fra Air force one på Gardermoen sist den var her. Stod på den parkeringsplassen som nå er gjerdet inn helt inntil stripa på 19R og filmet landinga. Der var vi ikke alene, stod mange der og tok bilder. Men det er jo noen år siden, og mye å lete igjennom for å finne...
Bli med i denne gruppen http://www.facebook.com/photo_search.php?oid=154168017401&view=user#/group.php?gid=154168017401
Uff... ja ja, nok en tid med kaos for at en viktigper skal få en pris.
Fordi det er 15 min å kjøre fra Gardermoen. Tar noe lengere tid fra Rygge.
Fordi det er 15 min å kjøre fra Gardermoen.
Eeh, selv ikke jeg klarer å kjøre Oslo-OSL på 15 min....."en venn av en venn" har klart det på 25, men da gikk det visstnok "endel" over fartsgrensen.
Nå var uansett ikke Obama den værste som kunne få den når man ser på diverse løgnere og terrorister som har fått den tidligere.
Man vil neppe bli jaget bort, unntatt kanskje fra visse områder. Som på BFI foretrekker politiet sannsynligvis å ha skuelystne mest mulig samlet. På den annen side vil muligens norske myndigheter være mer skvetne enn de er rundt amerikanske flyplasser .. ;)
Kanskje ikke dumt hvis spotterforeningen kommer med et par anbefalinger til OSL med tips om at de også kan være behjelpelige med å se etter uvanlig aktivitet ..
Overraskende avgjørelse - historien vil vise om den er fortjent. CNN gratulerer - på Fox News har jeg kun sett spydige kommentarer til nå ..
Eeh, selv ikke jeg klarer å kjøre Oslo-OSL på 15 min....."en venn av en venn" har klart det på 25, men da gikk det visstnok "endel" over fartsgrensen
Han kör vell flytoget:P
Siste nytt fra TV2 nyhetskanalen er at han ankommer den 10 desember
Eeh, selv ikke jeg klarer å kjøre Oslo-OSL på 15 min....."en venn av en venn" har klart det på 25, men da gikk det visstnok "endel" over fartsgrensen.
Da Clinton var her som president så stengte de E6 fra Hauerseter og helt ned til Oslo sentrum, inkl samtlige påkjøringer. Og med hele motorveien alene, samt et helikopter foran og bak, så er det klart det er mulig å komme seg rimelig raskt til sentrum...
Da jeg den gangen skulle ta meg fra OSL og hjem (til Lørenskog) etter å ha spottet, så måtte jeg kjøre via Nannestad/Gjerdrum hjem. Det tok meg over to timer, mener jeg å huske..
Den gangen kom jo Clinton midt i morgenrushet. Det kan vel hende man får lagt kortesjen til et litt mer gunstig tidspunkt denne gangen.
Siste nytt fra TV2 nyhetskanalen er at han ankommer den 10 desember
Så da blir det på'an igjen med sveising av kumlokk og rydding av verandaer og takterasser i ukene før.
Utflyttet
09-10-2009, 13:19
Så da blir det på'an igjen med sveising av kumlokk og rydding av verandaer og takterasser i ukene før.
Neida, Tommy har forsikret oss om at slike besøk ikke stjeler ressurser... ;)
-A
Siden denne tråden diskuterer tildelingen av fredsprisen til Obama, så vil jeg minne om at premissene for tildeling er like mye fokusert på "encourage" som for utført fredsarbeid.
Forøvrig har jeg ingen sterke synspunkter på tildelingen.
Han kör vell flytoget:P
Sidekommentar til det - fra Oslo S er det en utfordring å slå flytoget, men jeg har da "slått flytoget" mange ganger hvis man regner fra Skøyen Stasjon til OSL.
Men 15 minutter tar det ikke altså...
Sidekommentar til det - fra Oslo S er det en utfordring å slå flytoget, men jeg har da "slått flytoget" mange ganger hvis man regner fra Skøyen Stasjon til OSL.
Men 15 minutter tar det ikke altså...
Nei, du slår ikke Flytoget med 19 min fra Oslo S til OSL.
Husker godt Clintons besøk, det er vel noe av det verste kaoset vi noen gang har opplevd i Oslo.
Tertit54
09-10-2009, 13:37
Greit å ha meninger om hvem som skulle ha hatt fredsprisen men la oss , på dette forumet, holde oss til saken.
Presidenten reiser alltid med to fly,av tekniske og sikkerthetsmessige grunner, slik at "AF2" også skal være med, men som regel ikke på samme flyplass.
Så kan man jo spekulere på hvor det kan bli: Rygge,Torp eller kanskje Leirin ??
Er vel billigere å sende et par delegater fra Fredspris komiteen til CPH og la han få prisen der, han skal jo likevel dit i Desember. Da slipper vi masse tull her i landet og slipper store ekstra utgifter, det er penger som vi kunne bruke på andre og viktigere ting.
sail4fun
09-10-2009, 13:57
Er vel billigere å sende et par delegater fra Fredspris komiteen til CPH og la han få prisen der, han skal jo likevel dit i Desember. Da slipper vi masse tull her i landet og slipper store ekstra utgifter, det er penger som vi kunne bruke på andre og viktigere ting.
Med tanke på hva Jagland tidligere har sagt om fargede menn, ja en god opsjon.
Med tanke på hva Jagland tidligere har sagt om fargede menn, ja en god opsjon.
Ha ha ha dagens..."Bongo fra Kongo"..:p :p :p
Presidenten reiser alltid med to fly,av tekniske og sikkerthetsmessige grunner, slik at "AF2" også skal være med, ...??
AF2 er betegnelsen når maskinen brukes av visepresidenten ...
Slettes ikke at alltid begge maskinene sendes - ble vel ikke gjort da han var i CPH heller tror jeg.
Fellowship
09-10-2009, 14:30
Hyggelig nyhet
Da Clinton kom ankom han i stummende mørke om morgenen.
Sjansen er ikke mindre for at Obama gjør det samme. Hvis han ankommer samme dag som prisen utdles, så begynner vel den seremonien kl 10 (?)
Jeg minner om at 10.desember er mindre enn 2 uker før sola snur, mao de mørkeste ukene hele året, og sjansen for å ta landingsbilder av denne er minimal.
Begge jumboene sto parkert ved den militære flystasjonen i 1999, og de gjør vel noe liknende denne gangen.
Avreise bilr kanskje ganske direkte fra konserten? Med andre ord mørkt igjen.
litt-amatør
09-10-2009, 14:41
Hyggelig nyhet
Da Clinton kom ankom han i stummende mørke om morgenen.
Sjansen er ikke mindre for at Obama gjør det samme. Hvis han ankommer samme dag som prisen utdles, så begynner vel den seremonien kl 10 (?)
Jeg tipper også han kommer ganske tidlig, men prisutdelingen i rådhuset pleier vel ikke begynne før 12-12.30-tiden, tror jeg.
Han skal jo, slik kutymen sier, også møte Kongen på slottet ved slike anledninger. Stoltenberg skal garantert ha han med seg opp i toppen av regjeringsbygget og i tillegg legges det sikkert opp til et eller annet litt mer uformelt besøk også.
Får håpe det kommer et par Galaxy`er også i forbindelse med besøket... (som det gjorde i 99) Galaxy er jo som kjent verdens tøffeste fly. :-)
Kommer aldri til å glemme da den kom med bilene til Clinton i 99... stod en man opp i luka i taket da de takset mot mill hangaren. Ble liten der han stod...
Robin882
09-10-2009, 16:16
Wow! Der skal jeg tror jeg! Jeg vil se Air Force One! ^_^
stilig.. Husker jeg skulle hente muttern som da jobbet på 5`ern når clinton var her, var vel nyss før SS( no pun intended ;-) ) og diverse soldater brant løs noen automatbyger i min retning, men det gikk da bra til slutt.. Skal bli spennende å se hvilke områder man får tilgang til når han er her, tviler vel på at osl-kort med alle soner, en rød og en hvit gir foto-tillatelse ;-) men noget skal man vel alltids få til ;-) var ikke fullt så mye sikkerhetsoppbud når a sonja kom med widerøe her om dagen ;-)
tviler vel på at osl-kort med alle soner, en rød og en hvit gir foto-tillatelse ;-)
Hehe, samme har jeg - kanskje burde vi "lime på" ett lite fotoapparat over firmalogoen? :drunk:
Tertit54
09-10-2009, 17:57
AF2 er betegnelsen når maskinen brukes av visepresidenten ...
Slettes ikke at alltid begge maskinene sendes - ble vel ikke gjort da han var i CPH heller tror jeg.
Begge maskinene var her når Clinton var her i 99 og på et program på NGC nylig ble det faktisk sagt at , på lengre turer, alltid har meg seg en reservemaskin, men som ikke alltid er parkert på samme flyplass av sikkerhetsgrunner. Derfor er det en sjansje for at reservemaskinen går til fek Rygge.
Dette er vel den eneste muligheten vår rødgrønne regjering har til å få besøk fra Presidenten i USA:)
Men for all, morsomt med besøk av både Airforce One og fete limousiner...
tackle55
09-10-2009, 19:12
Begge maskinene var her når Clinton var her i 99 og på et program på NGC nylig ble det faktisk sagt at , på lengre turer, alltid har meg seg en reservemaskin, men som ikke alltid er parkert på samme flyplass av sikkerhetsgrunner. Derfor er det en sjansje for at reservemaskinen går til fek Rygge.
Er det egentlig andre flyplasser i Oslo området som har utstyr til å ta seg av en jumbo? Krever jo tross alt litt mer enn det en 737 gjør. :-)
kristian413
09-10-2009, 19:20
Her har mennesker ofret sitt liv gjennom tiår for fredens sak, så får en president som knapt har sittet et år, fredsprisen for 2009.
Skal ikke la tråden skli ut, men man får prisen utifra hva man har utrettet det siste året. Den baserer seg ikke på hva en person har utrettet de siste ti år..
Er det egentlig andre flyplasser i Oslo området som har utstyr til å ta seg av en jumbo? Krever jo tross alt litt mer enn det en 737 gjør. :-)
Jeg har forstått det slik at utstyr kan transporteres med forholdsvis enkle midler, som for eksempel noen lastebiler :)
putzmeister
09-10-2009, 19:28
Uten at jeg vet det, så regner jeg med at siden AF-1 er et millitært fly så er det vel naturlig og parkere på Gardermoen flystasjon. Har vel litt med plass til så pass stor VIP mottagelse å gjøre tenker jeg.
Eskorten til Bill Clinton gikk vel rimelig radig til Oslo i 1999.
Twin Otter
09-10-2009, 19:41
Vel vi får se hvilken flyplass han ender opp med. Men hvor var reserveflyet for ti år siden da? Mens Obama først er på besøk bør vi jo vise han litt av vakre Norge. Hva med et besøk i Stavanger;)
Jeg fikk ikke engang få ta bilder fra jobben min engang.....ute på terrassen der. Det sørget Secret Service for :)
Fandens sludder og vås av amerikanerne Morten.
Ta med kamera og sørg for å ta bilder neste gang. Vi har da suverenitet over egen jord fremdeles!
Jeg begynner å bli mektig lei disse paranoide amerikanerne.
Kunne ikke vært mer enig med deg her Martin.
Nei , Lista!
Andre1980
09-10-2009, 21:13
Thorbjørn Jagland har nå fått snakke med Obama, og jagland sier at presidenten har omrokkert på programmet sitt, men at det trolig bare blir en dagsvisitt, og et amputert program.
http://www.nrk.no/nyheter/nobels_fredspris/1.6811829
tackle55
09-10-2009, 21:24
Jeg har forstått det slik at utstyr kan transporteres med forholdsvis enkle midler, som for eksempel noen lastebiler :)
Vil tro at det koster mere enn det smaker. Trenger 2 "highloadere", som nok er for brede til å transporteres på vanlig lastebil. Samt div. dollies til containerne ombord.
Nå blir jo ikke dette som å handle en vanlig B747 da. Spørs om de har med containere med cargo/bagasje. Så det er vel kun nødvendig med trapp(er) som rekker til maindeck på B747, kanskje også utstyr til pushback...
Eg reiser garantert bortom den 10. desember
Gratulerer til Obama :) Nå får vi vente og se om han vil gjøre seg fortjent til den.
på Fox News har jeg kun sett spydige kommentarer til nå ..
Og du forventet hva?
Kunne ikke ha sakt det bedre selv, jeg kan bare ikke begripe hvorfor han fikk den? Han har ikke gjort noe som helst Fredspris-værdig siden han kom til makten her for noen få måneder siden. Dette er skamløst, hvilken skuffelse. Freds-pris kommiteen burde skamme seg. Fy fanken sier jeg.
Den 10.dec skal man nok ikke ind til OSLO C....de lukker vel hele byen af...God fornøjelse siger jeg bare
Hilsen
Ole
Utflyttet
09-10-2009, 23:13
Nå blir jo ikke dette som å handle en vanlig B747 da. Spørs om de har med containere med cargo/bagasje. Så det er vel kun nødvendig med trapp(er) som rekker til maindeck på B747, kanskje også utstyr til pushback...
Strengt tatt har da AF1 egen trapp fra bruken og ned i følge hva jeg har sett på bilder, så de kan vel handle seg selv?
-A
Hadde vært artig å fått AF1 i samlingen... Så det spørs vel om jeg ikke må ta en prat med min overordnede å ta en tur østover jeg også i Desember:)
hafsunde
10-10-2009, 00:35
Jeg blør av skuffelse!
Bare en dagsvisit? han bør ta seg tid til å oppleve Norge. Ta hurtigruten med Navy Force One xD
Fred i verden er oppnådd når Obama kan dra til Norge, og man allikevel ikke kan se en eneste væpna politimann i gatene
Jeg skaaal til Gardermoen... fa......n.... det er en skoledag
Vurderer å ta fri ass
Har egentlig ikke noen formening om prisen, men glad jeg er langt borte fra kaoset i Oslo 10. desember.
Dette er vel den tåpeligste fredsprisvinneren noen sine?? Men det er vel fordi T. Jagland elsker å sole seg i glansen av å ha verdens mektigste mann på besøk, en mer pompøs politiker enn Tobben skal man lete lenge etter! Men moro med AF 1 da...
PointMergeArrival
10-10-2009, 07:58
Når Clinton var på besøk kom de med flere Galaxy (C-5) i dagene opp mot utdelingen. Hadde vel med seg limousiner, diverse utstyr og så vidt jeg vet et eget helikopter til Secret Service. Pilotene trodde nok at hele Norge ville gjøre alt for dem så de sjekket alltid inn på approach-frekvensen med denne strofen:
"REACHxxF, in support of US president Bill Clintons visit to Norway, requesting priority."
Jeg satt selv på opplæring midt i morgenrushet når jeg fikk denne servert og min instruktør reiv til seg mikrofonen og sa: "Dream on REACH, you're flying cargo. Reduce to clean speed, you're number 14."
Han var vel egentlig nummer 7 eller 8, men fikk en litt lengre sightseeing på denne turen :)
Airbus 330
10-10-2009, 11:49
Når Clinton var på besøk kom de med flere Galaxy (C-5) i dagene opp mot utdelingen. Hadde vel med seg limousiner, diverse utstyr og så vidt jeg vet et eget helikopter til Secret Service. Pilotene trodde nok at hele Norge ville gjøre alt for dem så de sjekket alltid inn på approach-frekvensen med denne strofen:
"REACHxxF, in support of US president Bill Clintons visit to Norway, requesting priority."
Jeg satt selv på opplæring midt i morgenrushet når jeg fikk denne servert og min instruktør reiv til seg mikrofonen og sa: "Dream on REACH, you're flying cargo. Reduce to clean speed, you're number 14."
Han var vel egentlig nummer 7 eller 8, men fikk en litt lengre sightseeing på denne turen :)
KONGE :up: :lol
I galaxy`ene (mener det var 2) kom det både biler og helikopter. :-) Har film av alt sammen. :-)
Ville det ikke vært mer fornuftig å ha tatt med et helikopter eller 3 til Obama, og fløyet ham rett inn dit han skulle. Samfunnsøkonomisk måtte vel dette ha vært mye billigere enn å stenge av halve byen i timevis ?
Ville det ikke vært mer fornuftig å ha tatt med et helikopter eller 3 til Obama, og fløyet ham rett inn dit han skulle. Samfunnsøkonomisk måtte vel dette ha vært mye billigere enn å stenge av halve byen i timevis ?
Det er vel et par problemer med det, slik som mangel på landingsplasser sentralt i Oslo og at prisvinneren skal innom steder i hele Oslo sentrum. Å stenge av E6 burde imidlertid være mulig å unngå.
Har lest litt i forumet og så langt fått med meg at spotterplattformen på OSL er åpen for alle, stemmer dette?
Isåfall må jeg nesten vurdere en tur dit 10. desember, men jeg frykter at det meste er avsperret.
I så tilfelle får jeg campe på Rygge flystasjon, bor tross alt få minutter derfra :P
Hei, forresten :D
Spotterplattformen er åpen for alle, ja.. I hvertfall så lenge Secret Service evt. ikke sier noe annet :p
Utflyttet
11-10-2009, 17:15
Kan ikke Norsk Spotterforening slå et stor slag for hele samfunnet her?
Leie ut platformen sin til nobel-komiteen, flytt sermonien dit, legg en lunch på Vollen med Jens og Harald, trill han ned og obord i AF1'en sin igjen og bort med han?
Tenk hvor mye penger man hadde spart?
-A
Tommy777
11-10-2009, 17:25
Obama er ofte i Chicago og kortesjen kommer alltid rett forbi kontoret mitt som er i 13 etasje rett ved motorveien. Bygningene gjennomsoekes ikke, ingenting gjoeres paa denne fronten naar Presidenten er i sin limokortesje
Det funker paa den maaten at politiet i Chicago blokkerer paakjoerselen til motorveien 5 minutter foer Presidenten kommer. Rett etter kommer det 3 politibiler i hver fil og presser folk fremover og soerger for at ingen staar igjen paa skuldere.
Deretter komme de 30+ bilene som er med i kortesjen med to klin like limoer i full fart.
Hele operasjonen tar omtrent 10 minutter fra motorveien er ren til bilene er paa veien igjen, saa jeg ville ikke begymret meg for det.
Utflyttet
11-10-2009, 17:29
Obama er ofte i Chicago og kortesjen kommer alltid rett forbi kontoret mitt som er i 13 etasje rett ved motorveien. Bygningene gjennomsoekes ikke, ingenting gjoeres paa denne fronten naar Presidenten er i sin limokortesje
Poenget er vel hva man gjør på "hjemmebane" hvor han ferdes ofte er noe helt annet enn den paranoiaen som settes i gang når man er i "utlandet".
-A
Spotterplattformen er åpen for alle, ja.. I hvertfall så lenge Secret Service evt. ikke sier noe annet :p
Nå har (heldigvis) ikke Secret Service noe myndighet her i landet, så skulle de komme og be deg om å flytte deg så kan du si at de kan dra dit peppern gror... ;)
Airbus 330
11-10-2009, 19:55
Kan ikke Norsk Spotterforening slå et stor slag for hele samfunnet her?
-A
Vi i NSFF er allerede på saken, har kontaktet vår kontakt i OSL så får vi se hva som skjer. :)
Nå har (heldigvis) ikke Secret Service noe myndighet her i landet, så skulle de komme og be deg om å flytte deg så kan du si at de kan dra dit peppern gror... ;)
Joda, sant nok...men ser ingen grunn til å krangle med de dersom de nå skulle be meg stikke.
Men da er det bare å glede seg da :D
sail4fun
11-10-2009, 20:53
Krangle nei, men påpeke hvor de er kan man jo.
Det skal ikke være nødvendig å begynne å krangle... Det er så pass enkelt. Han kan ikke tvinge deg til å stikke...
Vil ikke anbefale å krangle med Secret Service - uansett hvor man er i verden. De har 'venner' ... :p
Seriously - man er på vennlig jord. For kortesjen vil det bli som Tommy beskriver. Dette ble gjort fra FBU til Oslo ved flere anledninger da det kom statsbesøk, og fungerer greit. Såvidt jeg husker fungerte det slik da Clinton kom også. Rundt Rådhuset blir det selvfølgelig tightere, men sunn sans tilsier at man holder seg unna hvis man ikke har noe der å gjøre ...
Husker når Clinton var her så var det norsk politi som jagde oss bort fra utsikspunktene på OSL, ikke secret Service. Men det er vel de som bestemmer i bakgrunnen kanskje..
De bestemmer ingenting, men de gir råd. De synes imidlertid ikke å ha noen problemer med fotografer på hjemmebane. Derfor er det viktig at Spotterforeningen gir lyd fra seg til Lufthavna og kanskje også politiet med informasjon om hvilke plasser det vil være folk. Det er viktig også å fremheve at dette kan være en ressurs siden det dreier seg om lokalkjente folk som fort vil se om det foregår uvanlig aktivitet i området.
S. Holberg
12-10-2009, 16:03
Hmm!
Hvis det blir tillatt med spotting skal jeg seriøst vurdere og stikke nedover altså! :)
Men er meget enig med deg her Mowinckel! Folk vet hva som er normalt, så egentlig så er jo spotterene enn ressurs ;)
Hehe, samme har jeg - kanskje burde vi "lime på" ett lite fotoapparat over firmalogoen? :drunk:
jeg har jo både bil og hammer på mitt da, kanskje fotoutstyr for dagen kan sees på som arbeidsutsyr? ;) er bra spent på om man i det hele tatt kommer inn hovedport eller for min del cargoport i tiden af1 er "in the zone" her oppe.. kanskje sikrett sørviss overtar portene for dagen? :headbang
Vil ikke anbefale å krangle med Secret Service - uansett hvor man er i verden. De har 'venner' ... :p
Da får jeg slå over til amerikansk og snakke litt om mine venner i US CBP og at jeg bor deler av året i USA...kanskje vi blir venner da :D
Når tror dere Obama vil forlate landet?...Håper det blir en god stund før solnedgang!
Når tror dere Obama vil forlate landet?...Håper det blir en god stund før solnedgang!
Med vår flaks så kommer han vel før soloppgang og drar etter solnedgang :(
Fellowship
13-10-2009, 17:27
huske datoen, venner
10 desember, hvis han drar herfra samme dag, så går sola ned lenge før de begynner å bevege seg mot OSL
solnedgang her i Oslo på den mørkeste tiden er vel ca 14:30...
Tror nok det beste er å satse på bilder av ankomst.
Jeg skal iallefall gjøre mitt ytterste for å få det til :P
http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1402435.ece
Det er ennå ikke klart om kona Michelle blir med til Oslo, og det er langt fra klart om Obama blir natten over.
Men dersom han gjør det, skal han slippe å betale for hotellopphold. Slottets assisterende kommunikasjonssjef Sven Gj. Gjeruldsen bekrefter overfor Aftenposten at kong Harald har invitert president Obama til å bo på Slottet under oppholdet.
Dermed kan Obama muligens bli over natten!
Tertit54
03-11-2009, 11:42
Så er det vel bekreftet at det blir mulighet for å fotografere:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=588159
Det betyr vel sannynligvis at det ihvertfall bør være lyst nok til en "foto session" når han drar videre en gang ut på dagen den 11 desember
Ikke at jeg bryr meg så ekstremt, men hvem får handlingen på slike oppdrag? Type trapper, fuel og sånn. Forsvaret?
Det er vel SGS som pleier å ta seg av slike ... .
En ting er sikkert, jeg skal IKKE bevege meg innenfor ring 1 i disse dagene.
Om mannen skal bo på Grand Hotel, sperrer de vel også av T-banen for gjenomgående trafikk. Godt jeg bor på landet :)
ENGM 911
03-11-2009, 12:17
Hvem sier han lander på OSL? Secret Service har alltid en plan.....
Hvem sier han lander på OSL? Secret Service har alltid en plan.....
Skulle overaske meget om han ikke lander på OSL. Logistikk messig tror jeg det er best i forholdt til å få han raskt og sikkert inn til byen. Sperre av E6 og gi bånn gass inn til sentrum.
Har det skjedd siden 1998 at noen statsoverhoder ikke har landet på OSL, men heller f.eks RYG?
Tertit54
03-11-2009, 12:42
Har det skjedd siden 1998 at noen statsoverhoder ikke har landet på OSL, men heller f.eks RYG?
Det måtte i såfall ha vært "den siste kongen av Scotland" som skulle/burde ha landet der :colgate::colgate:
Ser vel ut til det blir OSL....SGS har fått en liste som er lang som et vondt år ang utstyr o.l.........