PDA

View Full Version : Togselskaper i krig om flypassasjerer


sail4fun
09-10-2009, 00:17
Flytoget frykter at hver tredje passasjer vil velge NSB når de får nye tog og flere avganger til Gardermoen, skriver Jernbanemagasinet.

Det er spesielt mellom Drammen og Oslo lufthavn Gardermoen konkurransen vil bli knallhard.

NSB vil i ny ruteplan for 2012 gå hvert 20. minutt fra Drammen til Gardermoen, og tre år senere planlegges fem avganger hver time fra Drammen til Oslo.

Mens Flytoget tar 250 kroner én vei, kjører NSB for 178 kroner. Og med nye, raskere tog og tre avganger hver vei i timen fra 2012 frykter Flytogets administrerende direktør Linda Bernander Silset at NSB vil kanibalisere passasjergrunnlaget deres.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3309972.ece

Discus
09-10-2009, 00:21
Kr 178 fra Drammen, men kun 111 kroner fra Asker mot flytogets 200! Når det nye dobbeltsporet Sandvika-Lysaker er klart så blir det fart i sakene, og konkurransen. Det er bra!

LCH
09-10-2009, 02:33
Ja, det er kjedelig med disse brysomme konkurrentene... :)

EB
09-10-2009, 07:11
Men produktet og leveransen til Flytoget står i særklasse! At NSB gjør det stadig bedre og at kundetilfredsheten øker er jo morsomt og velfortjent av de mange som virkelig står på hver dag...tror fortsatt det vil være plass til både Flytoget og NSB.

sk931
09-10-2009, 09:50
Flytoget er godt, men alt for dyrt, synes jeg
Vi brugte Bussen istedet
Hilsen
Ole

JoeW
09-10-2009, 11:42
Flytoget er fortsatt en del billigere for familer på grunn av suveren barnerabatt, mener jeg.

sail4fun
09-10-2009, 11:49
Flytoget til Asker er raskt , effektivt , og som JoeW sier veldig greit om man har med barn. 200,- en vei er litt stivt.

mach.86
09-10-2009, 16:39
Kanske Linda Bernander skulle se litt på andre næringer hvordan de møter konkuranse, i stedet for å sette seg ned å frykte. Pris kunne kanskje vært en av virkemidlene til å stoppe passasjerflukten. Eller kanskje en heller skal sette seg ned å frykte helt til det er for sent og Flytoget taper penger, for da kommer Jens med mer.

OJB
09-10-2009, 21:19
Kr 178 fra Drammen, men kun 111 kroner fra Asker mot flytogets 200! Når det nye dobbeltsporet Sandvika-Lysaker er klart så blir det fart i sakene, og konkurransen. Det er bra!

Helt enig,

Jeg tar NSB allerede , etter ankomst OSL om morgenen rekker jeg som regel regiontog med avgang 7.08 fra OSL til Lysaker.
Større vogner , bedre plass og ikke minst billigere. Kaffe og morgenaviser i NSB komfort.
Kommer frem til Lysaker med 2 minutts forskjell på Flytoget.
Hilser NSB velkommen som konkurent. Med stappfulle Flytog i rushtiden er NSB et bra alternativ for meg.
Og da ser jeg ikke på pris.

B767
10-10-2009, 00:31
har flytoget fortsatt gjeld fra den tiden flytogselskapet bygde ut sporet , pluss innkjøp av togsett? håper at prisen går litt ned når gjelden er nedbetalt..

eg husket selv også eg tok NSB til gardermoen fra oslo s for rund 80 kr... synes va billigt..

gustavf
10-10-2009, 00:54
har flytoget fortsatt gjeld fra den tiden flytogselskapet bygde ut sporet , pluss innkjøp av togsett?

Den gjelda ble vel slettet samtidig med at Flytoget ble skilt fra NSB?

TG923
10-10-2009, 04:23
Flybussen og Flybussekspressen har da også gode familierabatter (inntil 4 barn gratis i følge med voksen fullprisbillett).

Flybussen har i tillegg overgangsordninger til # (Ruter), noe Flytoget ikke har.

Discus
23-11-2009, 19:58
NSB ønsker å tilby tre billige og raske intercitytog i timen til Gardermoen. Togene går nesten like fort som Flytoget, som protesterer.
http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.6876357

Og Flytoget protesterer mot "statlige subsidier". Hovedsaken for et kollektivtilbud rundt Oslo-området og til hovedflyplassen må være et godt tilbud med priser som gjør at flest mulig benytter tilbudet. Begge selskaper som "kriger" har jo også samme eier, staten.

AirbusTrond
23-11-2009, 20:21
Jeg synes 140 kr med buss er forholdsvis dyrere enn 170 med Flytoget, som har hyppigere avganger og mye raskere transport. Sist jeg tok Flybussen til OSL fra Oslo tok det 50 minutter. Lite å spare på 30 kr. Nattaksten er også drøy, 180 kr.

ENGM 911
23-11-2009, 20:26
SAS-Flybussen koster 115,- om du kjøper billett på internett.

Discus
23-11-2009, 20:50
Flytoget har lagt lista for de andre direkteaktørene også, det ser man ganske klart på prislistene.

Vedr. SAS Flybussen så er det samarbeid med Ruter ved fri overgang hvis man kjøper billett til sentrum m.m.

Isbamse
23-11-2009, 22:25
Siden jeg svært sjelden skal til Oslo i embeds medfør, men bare stikker innom dama eller familien på veien til SVG, og derfor må betale togbilletten selv, tar jeg nesten alltid enten regiontoget eller lokaltoget (som uansett går til familien på Konsgberg). For å få meg til å bytte gjelder den vanlige mekanismen med pris og etterspørsel.

Jarlabanke Vking
24-11-2009, 05:14
det er enda godt ikke Linda Bernander er sjef for et flyselskap da siden hun er så redd for konkurranse.:D

EB
24-11-2009, 08:40
Flytoget bør vel være forsiktig å snakke om subsidier...de har vel kostet norske skattebetalere ganske så mye opp gjennom årene selv...

Velkommen NSB - selv om jeg nok fortsetter som fornøyd Flytoget passasjer.

Isbamse
24-11-2009, 11:10
Flytoget bør vel være forsiktig å snakke om subsidier...de har vel kostet norske skattebetalere ganske så mye opp gjennom årene selv...


Det var vel ikke flytoget i seg selv, men at staten avskrev det meste av byggeregningen for gardermobanen, som gså NSB bruker...?

JetBlue
24-11-2009, 11:15
Flytoget bør vel være forsiktig å snakke om subsidier...de har vel kostet norske skattebetalere ganske så mye opp gjennom årene selv...


Flytoget har ikke kostet norske skattebetalere en krone. Det var det byggingen av Romeriksporten som gjorde. Nå må vi ikke blande snørr og barter her.

Forøvrig kjører alle NSB-tog, unntatt lokaltogene Asker-Lillestrøm (og godstog) også gjennom Romeriksporten, så NSB benytter altså nøyaktig samme infrastruktur. Så her gjelder konkurranse på frie vilkår....

Jens W
24-11-2009, 14:00
Flytoget har ikke kostet norske skattebetalere en krone. Det var det byggingen av Romeriksporten som gjorde. Nå må vi ikke blande snørr og barter her.
Selv om det på den tiden var NSB "hele røkkla", så har vel innkjøp av nye tog også kostet "oss" en pen slant?

Forøvrig kjører alle NSB-tog, unntatt lokaltogene Asker-Lillestrøm (og godstog)
Sånn for ordens skyld, NSB har ingen godstog.

Someone
24-11-2009, 14:02
Selv om det på den tiden var NSB "hele røkkla", så har vel innkjøp av nye tog også kostet "oss" en pen slant?

Nå fikk de vel ikke de togsettene, så de er bør være/bli nedbetalt over driften

sail4fun
30-12-2009, 09:11
Og nå
Flytoget vil konkurrere med NSB
Regjeringen åpner nå for full konkurranse mellom NSB og Flytoget, hevder NSB. Det kan velte hele den planlagte milliardsatsingen på tog i Norge, frykter statsbanene.

Etter at Samferdselsdepartementet ba om å få tilbakemelding fra Flytoget på om «selskapet ønsker å tre inn i en kjøpsordning eller få endrede trafikkeringsrettigheter», mener NSB at dette er en invitt til å konkurrere om trafikk til helt andre stasjoner enn i dag, skriver Aftenposten


http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article1809461.ece?WT.mc_id=dn_rss

Harald Oanes
30-12-2009, 09:38
Jeg er litt forvirret... Hvem eier Flytoget...? Jeg trodde at utenom gods, så var vi relativt monopoliserte på skinner...?
Forøvrig må jeg få lov til å berømme Flytoget for kanon-god service for oss handicappede, den hjelp vi får på Flytoget er fullt på høyde med det SAS o.l. gir oss ved flyturer, altså var det en svært behagelig opplevelse å reise med Flytoget...

Hei å hå

H

PS. Ikke alt går på skinner for NSB for tiden...

laurenz
30-12-2009, 10:13
Både NSB og Flytoget eies av Staten. Mens NSB er underlagt Samferdselsdepartementet så er Flytoget underlagt Næringsdepartementet.

Det er jo underlig at regjeringen som har brukt veldig sterke ord for å dømme opp og ned konkuranse på sporet nå går inn for å konkurere med seg selv.

JetBlue
30-12-2009, 10:44
Flytoget bør vel være forsiktig å snakke om subsidier...de har vel kostet norske skattebetalere ganske så mye opp gjennom årene selv...


Feil. Driften av flytoget er ikke subsidiert, og må ikke få skylden for at staten slettet gjelden ifm. byggingen av Romeriksporten. Flytoget ble opprettet som et driftsselskap.

Driften av Flytoget har fra dag én vært basert på réne markedsbetingelser, og i så måte har selskapet vært en suksess.

Hva angår subsidier er det nok mye annet i dette landet som burde tas tak i....