PDA

View Full Version : Norwegian - trafikktall september 2009


FlightDeck
07-10-2009, 10:17
Trafikktall - september 2009

The total number of passengers flown in September
2009 was 1,010,439 compared to 816,263 last year,
an increase of 194,176 passengers (24 %).

Compared to the same period last year:
Total passenger traffic (RPK) increased by 17 %
Total capacity (ASK) increased by 18 %
The load factor was 77 %, down -1 p.p.

The increase in passenger traffic, production and
passengers is related to the Group’s expansion in
established markets and to the introduction of new
routes from October 2008 to September 2009, as
well as adjustments in production capacity.

Compared to the same period last year the Group
has shifted capacity toward new routes in the
Norwegian domestic market, and has opened a new
base in Copenhagen.

The average flying distance for the Group decreased
by 5 % in September compared to the same period
last year.

The yield is estimated at 0.68 for the period
(-4 %). The y.o.y yield development is related to the
removal of fuel surcharges that covered last year’s
record high fuel price.

In September the Group operated 99.9 % of its
scheduled flights, whereof 87.3 % departed on time.

The Group has entered into new term contracts
during the period. By the end of September the
Group estimates a quarter-to-date loss of
approximately MNOK -16 related to the hedge
positions.

The Group has future term contracts for Jet Fuel and
currency as set out in the table to the right.

http://www.norwegian.no/Global/english/aboutnorwegian/IR/doc/interimreports/2009/Traffic%20September%202009.pdf

Pressemelding

Norwegian med 10 millioner passasjerer i løpet av 12 måneder
2009-10-07 08:03

Norwegian har fra og med oktober i fjor til og med september i år fløyet over 10 millioner passasjerer. September ble dermed den tredje påfølgende måneden med over 1 million reisende på selskapets 180 ruter. Dette er en økning på nesten 200 000 passasjerer og tilsvarer en vekst på 24 prosent fra samme måned i fjor.

- For tredje måned på rad har over en million passasjerer valgt å reise med Norwegian. Det er veldig inspirerende å se at vi blir så godt mottatt i markedet som disse septembertallene viser. Det er derfor ekstra hyggelig at vi i september har kunnet tilby våre passasjerer billigere billetter sammenlignet med i fjor på grunn av lavere oljepris, sier adm. dir Bjørn Kjos.

- September var også første hele driftsmåned til både Molde og Haugesund, vi gleder oss ekstra over at mottakelsen har vært over all forventning begge steder, sier Kjos.

Kabinfaktoren for konsernet som helhet lå på 77 prosent i september, det er 1 prosentpoeng lavere enn samme måned i fjor. Selskapet opererte 99,9 prosent av de planlagte flyvningene i september, hvorav 87,3 prosent gikk på oppsatt rutetid.


Kontaktpersoner:

Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik, tlf. 48 99 44 40

Finansdirektør Frode Foss, tlf. 91 63 16 45

LN-KGL
07-10-2009, 11:09
Pressemelding
September var også første hele driftsmåned til både Molde og Haugesund, vi gleder oss ekstra over at mottakelsen har vært over all forventning begge steder, sier Kjos.

Der kom det svar på hvitt - og "over all forventning" vil si at DY er á poeng med SAS.

Da får vi smøre oss med tålmodighet til kl. 11 - da slippes SAS-tallene

MartinL
07-10-2009, 12:48
Igjen er det flotte tall fra DY:)

imm
07-10-2009, 16:20
Er det noen som våger seg på en god forklaring på hvordan Norwegian klarer å få til en så formidabel vekst, mens SAS taper terreng?

Faktum er at Norwegian har hatt en ganske dårlig punktlighet i en god stund. Punktligheten er noe av det viktigste for kunden, ihvertfall på forretningsmarkedet. SAS er på topp i Europa i punktlighet. Ut fra det skulle man tro at kundene ville rømme DY for å gå over til SK. Men fasiten ser vi jo nå. SAS går tilbake mens DY øker. Hvorfor?

OEH
07-10-2009, 16:27
87,3% punkltlighet er vel ikke så dårlig at det skulle tilsi at kundene rømmer selskapet til fordel for SAS.

Dag-Yngve
07-10-2009, 16:33
Kjempetall Norwegian:D

Litt slot må man regne med. Er jo "krise" i tårnet på Sola om dagen. Om man lander 10 min etter rutetid, men sparer 1200,- så tror jeg det er det siste folk bryr seg om. Norwegian vokser og vokser og blir større og større. Sorry SASfans, men dagene begynner og se mørke ut. Og nå skal Norwegian til Asia og Junaiten, JIPPI!

:old

Hickok
07-10-2009, 16:59
Norwegian med 30" pitch til USA og Asia. Grøss! Heldigvis finnes det gode alternativer.. :)

Når det er sagt, så er det ingen tvil om at DY er i ferd med å feste et alvorlig grep om markedet i Skandinavia om dagen. Nå skal det jo bli interessant å se om de tjener penger også om dagen, men det er vel ingenting som tyder på at Q3 skal være spesielt dårlig. Jeg flyr med de jevnlig i Norge jeg også, og de leverer som forventet hele veien, og for å være ærlig, så er det ikke all verdens forskjell på SK og DY innenlands.