PDA

View Full Version : Dennis (11) ble kastet av WF-flight


Trety
06-10-2009, 14:18
http://www.nettavisen.no/innenriks/article2723534.ece

Widerøe overbooket antall UM'er på flighten fra SVG til TRF, og dermed ble 11-åringen nektet boarding. Synes Richard Kongsteien gjør det eneste riktige her i grunn. :)

sail4fun
06-10-2009, 14:23
Flypersonalet måtte få tak i onkelen som hadde kjørt ham til flyplassen igjen, slik at han fikk snudd bilen og kommet seg tilbake for å hente gutten.


Skal man ikke vente på flyplassen til flyet har tatt av....

Jens W
06-10-2009, 14:24
flypersonalet fikk tak i onkelen hans igjen, slik at han fikk snudd bilen og kommet seg tilbake til flyplassen.
Jeg trodde en av greiene med UM var at ledsager skal være på flyplassen til flyet har lettet, men det kanskje bare er noe som anbefales, og ikke er påkrevd?

Trety
06-10-2009, 14:25
Har forstått det sånn på en kollega som sender ungene som UM'er innimellom at så fort personalet har overtatt ansvaret og de er forbi sikkerhetskontrollen så kan foreldrene reise hjem? Eller har jeg misforstått?

sail4fun
06-10-2009, 14:27
Barn 5 - 11 år
Barn 5 -11 år må søke om å reise alene med SAS. Det gjøres oppmerksom på at SAS ikke kan akseptere barn som trenger spesiell assistanse/ekstra tilsyn.
Hvis et barn mellom 5 og 11 år og et mellom 12 og 15 år reiser i følge, må det søkes om assistanse for den yngste. Reservasjonen kan du enten gjøre hos SAS Reisesenter på 05400 eller på nettet ved å klikke her. Denne nettløsningen leveres av Widerøe, som er et selskap i SAS-gruppen.
Befordring av barn uten reisefølge (Unaccompanied Minor, heretter UM) aksepteres ikke dersom det innen avgang hersker tvil om det er mulig å lande på ankomstflyplassen grunnet dårlig vær eller grunnet andre situasjoner som skyldes ekstraordinære forhold. Det er viktig at de som følger barnet er på flyplassen til flyet er i luften. Barn mellom 5 og11 år som reiser sammen med en person over 16 år, trenger ikke å reise som UM.

http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Reiser-med-barn/Reiser-med-barn/Barn-som-reiser-alene/

Norwegian 2009
06-10-2009, 14:37
Sist jeg fløy var det en gutt med alene. Da var han som fulgte han på flyet med helt inn, sa hade i døra og gikk. da tok cabin crew over.

matsbg
06-10-2009, 14:52
Den som følger barnet MÅ være på flyplassen til flyet er i lufta. Gjelder i allefall alle flyselskaper jeg har jobbet med, så vil tro det gjelder for alle andre også

Someone
06-10-2009, 14:56
Den som følger barnet MÅ være på flyplassen til flyet er i lufta. Gjelder i allefall alle flyselskaper jeg har jobbet med, så vil tro det gjelder for alle andre også

Spørsmålet er vel hvor mange som følger denne regler......

JoeW
06-10-2009, 15:22
Spørsmålet er vel hvor mange som følger denne regler......

Innenriks følger man jo UMen helt til gaten - og antar det da er er høyst normalt og vente til flyet pusher ihvertfall...

Savipix
06-10-2009, 17:30
Kommer så väl ihåg en episod med en mor som va så otroligt stressad och kommer med sin dotter till check-in. Fyller i UM handling advice och sen är på väg att gå informerar jag henne att hon måste stanna kvar tills att flyget har lyft. Hon blir rasande och säger att hon inte har tid med det då det blir tight till hennes SPA behandlng i Stockholm. Informerar om att hon har skrivit på papper där hon förbinder sig att göra detta. Får även gaten på den avgången och har väl aldrig njutit så mycket av att annonsera "delay due to technical reasons" som då. Mamman började anklaga mig för att förstöra hennes planer etc. Precis innan flyget skulle gå och jag är nere med CIL etc till crew vinkar flickan åt mig och ber om ursäkt för hennes "dumma mamma". Jag tyckte synd om henne och hoppades att hon skulle få det bättre vid ankomst vilket nog inte blev svårt.

imm
06-10-2009, 17:40
Kommer så väl ihåg en episod med en mor som va så otroligt stressad och kommer med sin dotter till check-in. Fyller i UM handling advice och sen är på väg att gå informerar jag henne att hon måste stanna kvar tills att flyget har lyft. Hon blir rasande och säger att hon inte har tid med det då det blir tight till hennes SPA behandlng i Stockholm. Informerar om att hon har skrivit på papper där hon förbinder sig att göra detta. Får även gaten på den avgången och har väl aldrig njutit så mycket av att annonsera "delay due to technical reasons" som då. Mamman började anklaga mig för att förstöra hennes planer etc. Precis innan flyget skulle gå och jag är nere med CIL etc till crew vinkar flickan åt mig och ber om ursäkt för hennes "dumma mamma". Jag tyckte synd om henne och hoppades att hon skulle få det bättre vid ankomst vilket nog inte blev svårt.

Utrolig!
Men det finnes ennå værre eksempler:
Et barn skulle alene sydover i Europa, jeg tror det var til Hellas. Personen som sendte barnet spurte om man ved ankomst på flyplassen der nede "bare" kunne ta barnet ut til en taxi, sende denne til en fergeterminal og sørge for at barnet kom ombord i fergen til en øy et par timers kjøring unna, det andre stedet fergen stoppet (fergen gikk innom mange plasser), og hvis man ikke rakk fergen så skulle man "bare".... ja jeg husker ikke alt. men det var ganske mye der!

Andre1980
06-10-2009, 17:49
Utrolig rart at fokuset her blir snudd på onkelen som hadde dratt fra flyplassen, og ikke Widerøe som hadde overbooket på UM... Forstår ikke hvorfor de overbooker disse i det hele tatt jeg.

LN-MOW
06-10-2009, 17:58
Utrolig!
Men det finnes ennå værre eksempler:


Alle vi som har jobbet noen år på flyplass kan nok ramse opp en 10-15 skrekkhistorier med foreldres uansvarlige oppførsel på strak arm. Dessverre. :cry:

Men kanskje vi skal gå tilbake til tema ... trodde ikke det var mulig å overbooke antall UM'er? Aner meg at det er litt mer i denne historien ..

imm
06-10-2009, 18:04
Sant som du sier. Jeg vil ikke kommentere denne saken, det får jeg la noen i ledelsen gjøre. Men det skal som du sier, ikke være mulig å overbooke antall barn som reiser alene. Men allikevel skjer feil av og til.

På Torp følges barnet til gaten av den foresatte, og en ansatt følger barna i samlet flokk ombord i flyet. Foresatte skal ikke forlate flyplassen før flyet har gått. Men det er kanskje ikke alle som er klar over den reglen. Denne gutten reiste alene for første gang står det i avisen.

JoeW
06-10-2009, 18:08
Jeg tipper "overbooking av UM" skjedde ved at det møtte opp en passasjer, som viste seg å skulle ha vært UM, uten at dette var bekreftet eller bestilt på forhånd.

Tommy777
06-10-2009, 18:11
Widerøe tabber seg ut, legger seg paddeflat og ordner garantert opp. Case closed

Savipix
06-10-2009, 18:12
Jeg tipper "overbooking av UM" skjedde ved at det møtte opp en passasjer, som viste seg å skulle ha vært UM, uten at dette var bekreftet eller bestilt på forhånd.

Jag skulle tro det.. PALCO har så vitt jag vet ingen spärr om man läger in en UMNR för mycket.

Tom McNikon
06-10-2009, 18:13
Fikk sett litt praksis ang. ledsager på søndag med SAS.
Ledsageren prøvde å gå, men fikk pent beskjed av personalet om å bli til flyet hadde forlatt gaten.

LN-MOW
06-10-2009, 18:29
Jag skulle tro det.. PALCO har så vitt jag vet ingen spärr om man läger in en UMNR för mycket.

Nei, men man skal heller ikke sjekke inn en UM hvor det ikke ligger note inne. Billettkontoret skal kontaktes og plass søkes.

Savipix
06-10-2009, 18:38
Precis, man SKALL inte men det vet vi från alla branscher att saker sker ändå.......

ohegge
06-10-2009, 18:57
Dette er vel egentlig total uakseptabel oppførsel fra Widerøes side! Kaste av en 11-åring!

Hvorfor holdt de ikke igjen onkelen, dersom det var meningen at jan skulle være igjen til flyet var gått? Skal man detaljlese papirene for å finne slike vesenbtlige ting?

Hva gkør man i USA i slike tilfeller? Jeg regner med at det skjer ganske oftere der!?
Hva gjøres gbvis en unge som kastes av, slår seg krakilsk og nekter å forlate flyet?

Tommy777
06-10-2009, 19:00
Dette er vel egentlig total uakseptabel oppførsel fra Widerøes side! Kaste av en 11-åring!

Hvorfor holdt de ikke igjen onkelen, dersom det var meningen at jan skulle være igjen til flyet var gått? Skal man detaljlese papirene for å finne slike vesenbtlige ting?

Hva gkør man i USA i slike tilfeller? Jeg regner med at det skjer ganske oftere der!?
Hva gjøres gbvis en unge som kastes av, slår seg krakilsk og nekter å forlate flyet?

Så du mener at flyselskapet har ansvar for uansvarlige voksne?

Dette er første gangen jeg har hørt om overbooking av UM, det skjer utrolig sjelden

ILS2
06-10-2009, 19:08
Det viktigste i denne saken er jo selvsagt hvorvidt gutten fikk 'denied boarding'-kompensasjon ;) Hvis Wideroe hadde bladd opp som ved en vanlig overbooking, ville denne saken neppe endt i media.

LN-MOW
06-10-2009, 19:35
Hvorfor holdt de ikke igjen onkelen, dersom det var meningen at jan skulle være igjen til flyet var gått? Skal man detaljlese papirene for å finne slike vesenbtlige ting?

Å sende en UM er ikke som å sende en fedex-pakke. Det er heller ikke mye å lese igjennom på skjemaet, og normalt vil man MINST en gang i prosessen fra booking via check-in til gate få muntlig beskjed. Det er INGEN unnskyldning for ikke å vite dette.


Hva gkør man i USA i slike tilfeller? Jeg regner med at det skjer ganske oftere der!?


1. Det er betydlig mindre UM-trafikk her borte. Veldig liten, faktisk ... Har aldri vært i nærheten av å fylle 'kvoten'. Kan heller ikke huske å ha lest om det.