PDA

View Full Version : ANA har en glimrende ide om å spare drivstoff, RyanAir ikke først


Utflyttet
04-10-2009, 22:02
Her her vi en genial ide, mindre vekt å fly rundt med:

http://www.worldwide-aviation.net/index.php?option=com_content&view=article&id=148:ana-please-use-airport-lavatory-before-boarding&catid=34:airilnes&Itemid=61


In an attempt to lower fuel consumption and consequently reduce the amount of carbon dioxide being emitted during a typical flight, ANA has started with an experiment which encourages passengers to use the airport lavatory services prior to boarding the aircraft. In this way the airline hopes to reduce overal aircraft weight just before departure which in turn would lead to a reduction in fuel usage and CO2 emission.


"SK917 is now boarding at gate 14, we welcome our Star Alliance Gold passengers and business class passengers to pee first!" :colgate:

-A

sirpjalle
04-10-2009, 22:03
Her her vi en genial ide, mindre vekt å fly rundt med:

http://www.worldwide-aviation.net/index.php?option=com_content&view=article&id=148:ana-please-use-airport-lavatory-before-boarding&catid=34:airilnes&Itemid=61



"SK301 is now boarding at gate 14, we welcome our Star Alliance Gold passengers and business class passengers to pee first!" :colgate:

-A

Er det 1. april i dag? :rolleyes:

Happyflyer
05-10-2009, 00:46
I Japan kan man vel oppleve de merkeligste ting..
Det skal jo også sies at de flyr tettpakka, korte legs med 777 og 747, flere ganger i timen mellom de største byene innenlands.

TG923
05-10-2009, 00:48
Om man sparer noe særlig på dette aner jeg ikke, men det er jo alltid noen som bare MÅ på toalettet så fort man kommer opp i lufta. Hadde vært greit å få redusert det unødvendige "rennet" uansett.

Utflyttet
05-10-2009, 00:57
Om man sparer noe særlig på dette aner jeg ikke, men det er jo alltid noen som bare MÅ på toalettet så fort man kommer opp i lufta. Hadde vært greit å få redusert det unødvendige "rennet" uansett.

Om du har en 747 i domestic-utgaven, og man får i snitt ut 1dl pr pax, er det rundt regnet (avhengig av trykk/temp/diett) 0,1kg pr pax, som for blir 50kg mindre. :p

Om man ser på en fullastet 340-600 fra Munchen i oktober er jo tallene godt mulig å nærme seg 0,5-0,8kg pr pax. Fordelt på 350 pax er man jo da nærmere et halvt tonn i mindre vekt. :p

-A

Brandal
05-10-2009, 01:48
Ja, dette sparer de nok masse penger på.
Trøste og bære, fantasien kjenner tydeligvis ingen grenser når det gjelder å spare en krone her og en krone der..

Utflyttet
05-10-2009, 01:49
Kansje man kan reservere exit-rader og bulkheads for folk som kan dokumentere en bommelom? I Singapore har de lover for å bøtelegge folk som ikke trekker i snoren, så det må jo være en måte å dokumentere sånt på?

-A

CK
06-10-2009, 07:56
hahahah! Dette foreslo jeg (på spøk) for CFO'en i SAS International i fjor høst etter at hun hadde fortalt hva de hadde regnet ut de kunne spare i fuel på å fjerne Scanorama fra setelommene. Alle som har barn (eller husker tilbake til de selv var barn) vet at alle må tisse før vi seter oss i bilen for å kjøre til hytta - hvorfor ikke tømme tanken før man flyr? Det vil både spare vekt og bruk av doene ombord.

Dessverre funker det nok ikke på OSL - der finnes det jo knapt doer...

Utflyttet
06-10-2009, 08:58
Strengt tatt kan man vel si at OSL har tilpasset do-mengden med antall SAS IC-fløygninger? :p

-A