PDA

View Full Version : Rules on Pilot & Cabin Crew Fatigue Potentially Unsafe

sail4fun
03-10-2009, 18:38
See the ECA/ETF Press Release
Breaking the 'Veil of Silence' – on 5 October, in 22 Countries

On Monday 5 Oct., hundreds of pilots and cabin crew members will be at European airports to inform the public that the EU has scientific evidence that EU rules on air crew fatigue are potentially unsafe. They will hand out fake boarding passes featuring cigarette-style health-warnings, detailed information on crew fatigue, and an explanation as to why EU law must be changed.

One year has passed since the EU received scientific evidence (the 'Moebus report', mandated by the EU itself). It recommends concrete legislative changes to ensure passengers and crew are protected against fatigue-related safety risks. Rather than starting to swiftly change the law, strong airline lobbying paralysed the EU into inaction. ECA and ETF say: 'Brussels' must act NOW!

Striving for highest levels of aviation safety, ETF and ECA have decided to break the 'veil of silence' and go public – at airports, in the media, and towards the EU Institutions.

"This Action Day is the first of a number of possible actions pilots and cabin crew will undertake to highlight the safety risks of crew fatigue. Inaction at EU-level has eventually triggered a reaction from the safety professionals who passengers trust. If the EU does not act, we will." warns Capt. Martin Chalk, President of ECA.

"Flight safety is the core mission of every cabin crew member. But EU-law is insufficient to ensure that air crew can perform their safety role in an alert and effective way. We know this from experience, and scientific evidence confirms it. The EU has been looking the other way for too long. This must change!" says Francois Ballestero, ETF Political Director.

"When the airlines claim there is no need to change EU fatigue rules, you start wondering what their goal is. Yes, stricter fatigue rules – as recommended by the scientists – might cost money. But safety always has a price. Do we need a fatal accident in Europe before actions are taken?" asks Philip von Schöppenthau, Secretary General of ECA.

See the ECA/ETF Press Release http://www.eurocockpit.be/media/European_Action_Day_Crew_Fatigue1_PR_09_1002_F.pdf

Polaris
03-10-2009, 18:40
Thumbs up, Polaris likes, etc etc....

Bedre føre var, penger er ikke mer verdt enn menneskeliv.

Chye
03-10-2009, 21:47
Flott! Thumbs up.

S. Holberg
03-10-2009, 22:09
Thumbs up, absolutt!

TCAS
04-10-2009, 01:55
Mer i denne saken og bakgrunnsinfo: http://www.dead-tired.eu/

sail4fun
05-10-2009, 12:11
http://www.flightglobal.com/articles/2009/10/05/333079/pilots-and-cabin-crew-demonstrate-over-eu-duty-rules.html

Og den Danske utgaven

http://www.dead-tired.dk/

FlyHi
05-10-2009, 12:46
http://www.flightglobal.com/articles/2009/10/05/333079/pilots-and-cabin-crew-demonstrate-over-eu-duty-rules.html

Og CAU utgaven

http://www.dead-tired.dk/

Nu er det vel langt flere end blot CAU der står bag:

Hvem står bag kampagnen

Vi er mange organisationer der står bag kampagnen i Danmark:
Cabin Union Denmark
Sammenslutningen af Danske Erhvervspiloter (DALPA)
Flyvebranchens Personale Union
Cabin Attendants Union
Thomas Cook Airline Pilot Union
My Cabin Union Denmark
Cimber Cabin Union
Sterling Air Kabineforening
Flyvebesætningsforeningen for Grønland
Air Greenland Cabin Union
Star Air Cockpitforening
SUN-AIR Kabineforening
SUN-AIR Pilotforening
North Flying Pilotforening

TCAS
05-10-2009, 13:47
Det har også blitt delt ut flyers på OSL i dag etter hva jeg vet, av Norsk Kabinforening (eller noe).

Ellers info på NF sine sider, som også er representert i Brussel i dag: http://flyger.no/vis_artikkel.php?id=312

Jarlabanke Vking
05-10-2009, 14:25
bra at det endelig kommer et annet talerør enn flyanalytikere som står fram i media og mener at flybesetninger skal tynes til det maksimale for å sikre investorer mest mulig inntjening. Jeg lurer på hvilke andre yrkesgrupper som helt lovlig kan planlegges å benyttes i inntil 13 timer; men med mulighet for å tyne det til 14 timer på et skift!

KEEP UP THE GOOD WORK!!!!!

sk931
05-10-2009, 14:58

On Monday 5 Oct., hundreds of pilots and cabin crew members will be at European airports to inform the public that the EU has scientific evidence that EU rules on air crew fatigue are potentially unsafe. They will hand out fake boarding passes featuring cigarette-style health-warnings, detailed information on crew fatigue, and an explanation as to why EU law must be changed.

One year has passed since the EU received scientific evidence (the 'Moebus report', mandated by the EU itself). It recommends concrete legislative changes to ensure passengers and crew are protected against fatigue-related safety risks. Rather than starting to swiftly change the law, strong airline lobbying paralysed the EU into inaction. ECA and ETF say: 'Brussels' must act NOW!

Striving for highest levels of aviation safety, ETF and ECA have decided to break the 'veil of silence' and go public – at airports, in the media, and towards the EU Institutions.

"This Action Day is the first of a number of possible actions pilots and cabin crew will undertake to highlight the safety risks of crew fatigue. Inaction at EU-level has eventually triggered a reaction from the safety professionals who passengers trust. If the EU does not act, we will." warns Capt. Martin Chalk, President of ECA.

"Flight safety is the core mission of every cabin crew member. But EU-law is insufficient to ensure that air crew can perform their safety role in an alert and effective way. We know this from experience, and scientific evidence confirms it. The EU has been looking the other way for too long. This must change!" says Francois Ballestero, ETF Political Director.

"When the airlines claim there is no need to change EU fatigue rules, you start wondering what their goal is. Yes, stricter fatigue rules – as recommended by the scientists – might cost money. But safety always has a price. Do we need a fatal accident in Europe before actions are taken?" asks Philip von Schöppenthau, Secretary General of ECA.

See the ECA/ETF Press Release Breaking the 'Veil of Silence' – on 5 October, in 22 Countries

See the ECA/ETF Press Release

See the ECA/ETF Press Release http://www.eurocockpit.be/media/European_Action_Day_Crew_Fatigue1_PR_09_1002_F.pdf
Ok Ok den er gået rent ind, men 3 gange i samme post er vel ikke nødvendig
Hilsen
ole

TCAS
05-10-2009, 15:54
Det er vel ikke nødvendig å quote hele posten da? :)

FlightDeck
05-10-2009, 19:13
Piloter og kabinpersonale kan arbeide opp til 60 timer i uken hvis europeiske myndigheter får det som de vil.

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/rasende-piloter-frykter-flere-flyulykker-2938824.html

Utenfor EU-parlamentet i Brussel i dag ga norske flygere falske billetter til reisende.

http://www.nrk.no/nyheter/1.6804956

Gunnar
05-10-2009, 20:12
14 timers arbeidsdag er jo langt over det allmindelige i Coop... Ut fra arbeidstids-bestemmelser, så skulle man nesten tro at det var viktigere for sikkerheten at de Coop-ansatte er uthvilte enn det er at piloter og kabinansatte er uthvilte. :headbang

Chye
06-10-2009, 07:27
Dette var på høy tid! Meget skuffet over TV2 nyhetene i går der det ikke ble nevnt med et ord. Media burde da ta mer interresse i dette... Dog jeg hørte NRK nyheter på radio hadde noe om saken?

Utflyttet
06-10-2009, 08:58
http://www.dagbladet.no/2009/10/05/nyheter/fly/flystyrt/8438489/

Dagbladet har saken i dag.

-A

BGO
06-10-2009, 10:32
Her bruker fagforeningene trusselen om dårligere sikkerhet for alt den er verd. Dette er bare en kamp om å få kortere arbeidstid på lik linje som alle andre arbeidsgrupper som vil værne om sine goder. Kommer det et forslag om at pilotene bare skal fly 5 timer så kommer nok fagforeningene til å kjempe for det også, og ingen kan si at ikke sikkerheten vil bli bedre med bare 5-timers arbeidsdag....

sail4fun
06-10-2009, 10:46
Her bruker fagforeningene trusselen om dårligere sikkerhet for alt den er verd. Dette er bare en kamp om å få kortere arbeidstid på lik linje som alle andre arbeidsgrupper som vil værne om sine goder. Kommer det et forslag om at pilotene bare skal fly 5 timer så kommer nok fagforeningene til å kjempe for det også, og ingen kan si at ikke sikkerheten vil bli bedre med bare 5-timers arbeidsdag....

... og dette har du innsikt i ?

Boeingflyer
06-10-2009, 10:49
BGO:Her bruker fagforeningene trusselen om dårligere sikkerhet for alt den er verd. Dette er bare en kamp om å få kortere arbeidstid på lik linje som alle andre arbeidsgrupper som vil værne om sine goder. Kommer det et forslag om at pilotene bare skal fly 5 timer så kommer nok fagforeningene til å kjempe for det også, og ingen kan si at ikke sikkerheten vil bli bedre med bare 5-timers arbeidsdag....

Øhh... ??? Har du lest noe om dette i det hele tatt? Hvis ikke les igjennom og dersom du har lest, les en gang til :up:

Jumper G5
06-10-2009, 11:35
Det er nok nærliggende å kunne anta at kommentatoren verken har vært i nærheten av en fagforening, en cockpit, eller den følelsen det er å sitte kjempende for å holde hodet oppe og oppmerksometen fokusert selv under den mest kritiske fasen av flyvningen, med flyet fullt av passasjerer som gleder seg til straks å være hjemme.

"Fagforeningen" har sagt til EU at den går med på hva som helst av flyge- og hviletidsregler, så lenge det er vitenskaplig og medisinsk bevist at de er forsvarlige. Det går ikke EU med på. Så enkelt er det.

Lakmustest: Innfør de samme arbeids- og hviletidsbegrensningene for trailersjåfører i Europa, som det allerede er innført for flygere. Trailersjåfører kan tross alt trekke inn til siden og sove hvis de er trøtt, uten annen risiko enn å miste jobben fordi de ikke kjører så mange kilometer om dagen som arbeidsgiver forventer.

tiemand
06-10-2009, 11:41
Maks arbeidstid i dag er 15 timer.

BGO
06-10-2009, 12:11
Jada jada, jeg har lest, og jeg har innsikt og jeg er ikke overrasket over at en del her inne på forumer reagerer på det jeg skriver, men vi må ikke være naive.
Jeg forstår at sikkerhet brukes som et argument, og det ville helt sikkert jeg også gjort. Nå er det en gang sånn at det forbindes med høyere sikkerhet dersom arbeidstiden reduseres, det er det ingen som tvilier på, men hvor skal grensen gå? Er 10 timer nok, 11, 12, eller 20 timer. I en sånn diskusjon vil alltid interesseorganisasjonene for flygende personell argumentere for kortest mulig arbeidstid. Derfor overrasker det meg at enkelte sluker argunentene (fra begge parter i konflikten) rått, uten å stille seg noen kritiske spørsmål.
Det er selvfølgelig individuelt hvor lenge en pilot klarer å holde seg konsentret på jobb, og der er umulig å sette en absolutt grense, så ingen må komme å fortelle meg hva som er "fasiten".

Boeingflyer
06-10-2009, 12:25
Jada jada, jeg har lest, og jeg har innsikt
så ingen må komme å fortelle meg hva som er "fasiten".

Vel BGO, i og med at du er så belest og klok må du veldig gjerne dele med oss andre hva som bør settes som en rimlig arbeidstidsgrense for flygende. :)

Jumper G5
06-10-2009, 12:28
Det er skjelden det er noe poeng i å diskutere med en meddebattant som ikke ønsker å bli "fortalt" noe.

BGO
06-10-2009, 12:34
Vel BGO, i og med at du er så belest og klok må du veldig gjerne dele med oss andre hva som bør settes som en rimlig arbeidstidsgrense for flygende. :)

hehe, nei jeg vet ikke hva som vil være den rette gernsen her, men jeg jeg sier bare som det er; at her brukes sikkerhet som et argument for å få så kort arbeidstid som mulig. Er bare litt bekymret over at enkelte ikke er kritisk over hode til dette argumentet.

BGO
06-10-2009, 12:40
Det er skjelden det er noe poeng i å diskutere med en meddebattant som ikke ønsker å bli "fortalt" noe.

Jeg vil ikke bli fortalt noe som legges fram som fakta uten at den som kommer med det faktisk kan underbygge påstanden. Som f.eks. hvor lang tid en arbeidsdag bør være....
...men det er vel er vel bare en grunnleggende "regel" for en konstruktiv debatt ;)

F35Landing
06-10-2009, 12:45
hehe, nei jeg vet ikke hva som vil være den rette gernsen her, men jeg jeg sier bare som det er; at her brukes sikkerhet som et argument for å få så kort arbeidstid som mulig. Er bare litt bekymret over at enkelte ikke er kritisk over hode til dette argumentet.

Jeg tror du har et noe overdrevet kritisk syn på flygendes arbeidsmoral her:)
Jeg føler meg helt trygg på at moralen til majoriteten av oss som jobber i lufta er mer enn god nok. Vi vet bedre enn noen at ikke flysikkerhet skal misbrukes som argument. Vi vet også meget godt at dersom vi har "så kort arbeidstid som mulig", så ryker enten vår egen jobb, jobben til mange kollegaer eller selskapet kan gå på trynet. Det blir vi minnet på hver dag, tro meg.
Så hvis en samlet gruppe med fagforeninger og faginstanser roper et varsko for flysikkerheten, så kan du være helt trygg på at det ikke er skjult syting for en kortere arbeidsdag:)

Nick Figaretto
06-10-2009, 13:34

Stridens kjerne her er nye felleseuropeiske arbeidstidsbestemmelser, som tillater ekstremt mye lengre og hardere arbeidstidsperioder og kortere hviletid mellom disse enn det gamle systemet tillot.

Det er alstå ikke snakk om at man krever kortere arbeidsperioder enn det man har i dag, men at man ikke kan utvide rammene så mye og på den måten som de nye reglene gjør. Og ikke minst kan man ikke gjøre dette uten at det er gjort grundige studier om effektene av disse reglene i forkant.

Men dette visste du selvfølgelig fra før, du som er så pålest... ;)

Det er vel ingen som ikke forstår at den piloten som har minst problem med trøtthet bak spakene er den som ikke flyr i det hele tatt, og at 100 % flysikkerhet oppnås først når man setter alle fly på bakken. Men å kalle det "naivt" å lytte til de som faktisk føler arbeidstidspresset på kroppen og hvordan hviletidsbestemmelser virker i praksis, blir for dumt.

Isbamse
06-10-2009, 13:35
BGO, det kan nok på generell basis være riktig at fagforeninger kan rope om sikkerhet for å oppnå velferdsgoder, som kortere arbeidstid, men uansett vil vel de fleste som har prøvd å jobbe 14 timer i strekk være enig i at da er man ganske kokt i hodet etterpå - i min jobb fører det bare til at jeg gjør en dårlig jobb og bør gå hjem, siden jeg har fleksitid, for flyvere (og lokførere, sjåfører etc) er det ganske fordømt opplagt at 14 timer også er farlig. Det er nettopp pga av faren for at lokføreren sovner at tog har det som kalles "daumannsknapp", en bryter føreren må holde inne hele tiden eller trykke på jevnlig, ellers stopper toget automatisk. Og en trailersjåfør kan tross alt stoppe bilen. Et fly kan ikke det.

Merrilfield
06-10-2009, 13:37
Tror ikke vi her på Forumet kan komme opp med en konklusjon på hva som er akseptabelt vedr. arbeidstid. Arbeidstid er jo så mangt. 12timer opp og ned langs kysten en januar dag -- 12 timer cph --bkk,---12 timer 2x osl -lon + osl -bgo. Dette er så komlpekst at enhver diskusjon bommer.
Hva vi kan enes om er : Det er ikke akseptabelt at det er INDUSTRIEN (Les selskapene ) som setter premissene for EU kommisjonen i dette sakskomplekset. Det skulle det vært de med medisinsk fagkunskap som gjorde.
Alle med en eksamen i Flyfaget HPL --forstår at en generell grense på 60 timer i en rullerende 7 dagers periode er en alt for liberal begrensning.