PDA

View Full Version : En tur dit alle kjenner navnet ditt


Discus
03-10-2009, 15:38
Og hvor er det "alle kjenner navnet ditt"?

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/DSC_4395.JPG

Her kommer en litt forsinket TR fra august.


OSL-LHR i økonomiklasse BA763 / A320

En ganske standard flytur med BA. Dagen startet i OSL-loungen etter en behagelig tur med Flybussekspressen.

Til tross for at BA har sagt at de skal slutte med å servere annet enn snacks ble det servert trekantsmørbrød til oss bak gardina. Kan virke som en av fordelene med å fly til LHR midt på dagen er at det er litt mindre trafikk. Siste gangene jeg har vært med BA763 har det vært rett inn i landingsrunden, så også denne gangen.

Så at det var mange folk i Flight Connections så jeg gikk gjennom passkontrollen og opp gjennom fast-track i Security South, som denne dagen hadde grei nok fart. Om skoene må av eller ikke er ren bingo, og er vel noe av det som gjør at det går tregt (i tillegg til det idiotiske rullebåndsystemet de har). Gikk til Galleries South og booket en ryggmassasje og tok en dusj.

Deretter ble det jomfrutur inn i First Loungen på T5. Veldig lik Terrace Lounge (business), litt mykere, bredere, dypere stoler. Mat og drikkeutvalg er bedre enn i etasjen over, og selvfølgelig mindre folk og roligere. Hvis man ønsker å se ut på fly så er det bedre å gå opp en trapp og nedgradere seg til business-loungen.

LHR-BOS i Club World BA215 / B747

Flyet ble satt opp på B-gate ganske tidlig så det ble tid til å sjekke ut loungen på T5B. Også der har de dusjer og massasjetilbud. Loungen er ganske liten og uoversiktlig fordi den er smal og lang. Servering og service som i de andre terrasse-stuene, men utsikten er mye dårligere.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/19082009373.jpg

Tid for boarding, og det skulle bli en logo-jumbo på 215 denne dagen (så vidt jeg har sett har BA minst to logo-jumboer)

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/19082009372.jpg

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/19082009374.jpg

Ble vist opp i loftsetasjen på svensk, og fant min forhåndsreserverte "favoritthybel" på siste rad der oppe (64K). Etter takeoff kom CSD (kabindirektøren) og tiltalte meg ved navn og presentere seg selv. Ikke alltid det skjer, men man føler seg litt mer som gjest og litt mindre som "en tilfeldig passasjer" når det skjer.

Dagens mat - salat med laks til forrett og and til hovedrett - nyyyyydelig!

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/19082009378.jpg

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/19082009379.jpg

Flyturen gikk stort sett uten de store tingene å bemerke. Før landing i BOS (18:30 local) fikk vi beskjed om at det var 32C der, så fremdeles godt og varmt. BOS er omgitt av vann på de fleste kanter - her er noen spotterleiligheter med egen brygge og utsikt rett inn på runway:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/DSC_4322.JPG

Det tok ca 15 minutter fra jeg gikk av flyet til jeg satt på t-banen. Og under en time til jeg var installert i 22 etasje på Radisson-hotellet. Forøvrig et meget bra hotell i mine øyne, og alle rom har en liten balkong så vidt jeg kunne se. Laveste etasje med gjesterom var 7.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/DSC_4324.JPG

Utsikt fra rommet by night:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/DSC_4343.JPG

Pga. at reiseplanene ble endret ble det bytte av hotell under oppholdet, og Hyatt ble testet ut:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/DSC_4452.JPG

Fellesbalkong i 15(?) etasje i solsteiken i 35C var ikke stedet å være da, men er nok glimrende ellers.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/DSC_4464.JPG

Får jeg vaget mellom de to stedene så blir det Radisson som vinner. Det var friskere og nyere rom, Hyatt bar preg av slitasje, noe man bl.a. kunne se og høre på aircondition.

I tillegg til mye annet ble det et besøk hit :cheers:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/21082009387.jpg

Og man fant ut at snart er det bare Norge som står utenfor EU:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/DSC_4362.JPG



For mer bilder fra upper deck og favorittsete 64K på en tidligere tur: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35626

jcnorway hadde samme meny noen uker før meg, så mer info om mat og vin kan leses her: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=49957

Discus
03-10-2009, 15:52
BOS-ORD bak gardina på AA853/Super80


Tok T-banen retning Wonderland og da kan man gå av på flyplassen.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/21082009383.jpg

Man er avhengig av shuttlebuss fra stasjonen til terminalene, men det gikk greit siden jeg ikke tok med kjøkkenbenken og flygelet på denne turen. Transporten var like raskt og effektivt som når jeg kom. Det var tidlig på morgenen, men varmt og fuktig ute. Inne på flyplassen var det svalt og deilig, faktisk var det så stor temperaturforskjell og høy fuktighet at det dugget på utsiden av vinduene ved innsjekkingaområdet.

Innsjekk var gjort på nettet så det var bare å sikte på den prioriterte køen gjennom security som var unnagjort på to minutter.

Admiral-loungen i Boston (http://forum.scanair.no/showthread.php?p=424506) var en tragedie. En hver Starbucks er et hyggeligere sted. Loungen var under ombygging, noe som sikkert førte til at den var trangere enn normalt. Ute var det over 30C, inne på flyplassen var det deilig og svalt, men i loungen virket ikka aircondition. De hadde dratt inn en del portable vifter og a/c-enheter som ikke akkurat var lydløse. Admiralloungene har heller ikke noe særlig mat å skryte av (med mindre man kjøper det). Gadd ikke finne ut av det. Folk satt med McDonaldsmat og annet medbragt noe som gjorde helhetsinntrykket veldig dårlig.

Tok meg litt å drikke og et par minimuffin før jeg forlot kaoset og gikk ut i terminalens svale rom, der det også var bedre plass og god utsikt.

Bilder fra BOS: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=51298

Det var denne som skulle ta turen i dag:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/DSC_4788.JPG

Ellers var alle flightene til ORD fulle, og hadde vært det i ukevis. Det var 26 på standby når de hadde fått oppgradert og trikset til kabalen.

BOS har en skikkelig spotteplattform:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/DSC_4846.JPG

Vi reiste på rutetid. Hadde sete 10A og knyttnevetesten ble bestått.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/22082009392.jpg

Det ble avgang sydover med en 180 grader venstre for utklatring litt nordover langs kysten før vi satte kursen mot ORD.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/DSC_4848.JPG

Det var servering av gratis drikke (alkoholfri). Fikk utdelt hele brusbokser på den ene serveringsrunden de hadde. Jeg så ingen som kjøpte snack, så omsetningen var nok liten. Landing før rutetid og dermed utvist til fjernparkering for å vente på at gaten ble klar. Hadde kun håndbagasje så veien var rask til The Blue Line og rett til hotellet hvor kolleger fra Norge ventet.

Et par ord om Chicago-oppholdet:

Bodde på Courtyard Downtown River North en uke til rundt USD100/natt som er en helt grei pris. Helt standard og greie rom.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/DSC_4856.JPG

Også noen huller i hvor man kan stappe inn saker og ting

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/DSC_4858.JPG

Egen terrasse i samme etasje (6) som pool og trimrom. Var også tre gassgriller til disposisjon der.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/DSC_4864.JPG

Fikk tatt en tur opp i høyden i et høyyyyt hus og kikket ned

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/DSC_4966.JPG

GustavF - ikke bare hadde disse meget god mat, men også over 100 typer mikrobrygg på flaske og fat :drink

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/28082009417.jpg

Og så var vi innom baren på Hard Rock Hotel ifbm. en mottagelse. Åpen bar og fingermat i store mengder. :up:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/25082009402.jpg


Courtyard Downtown River North var helt greit når man tar prisen i betraktning. Har bodd på Hyatt Regency tidligere, men denne gangen skulle de ha tre ganger så mye som Marriot. Varmtvannsberederen tok kvelden en dag så det var mye kluss med varmtvann. Resepsjonistene var ikke veldig flinke til å takle det, men manager on duty håndterte alt på en god måte og det ble en helt grei kompensasjon både i form av rabatt og miles.

Discus
03-10-2009, 15:55
ORD-EWR bak gardina på AA1184 / Super80


Tok det blå toget (som viste seg å være delvis "buss for bane" denne dagen) til flyplassen. Sjekket inn en bag siden det hadde hopet seg opp fra noen butikker og jobbrelaterte artikler. Med status hos BA var det kort kø og gratis bagasjedrop i First-skranken. Var alene i fasttrack i security så det gikk kjapt. Siktet mot Flagship-loungen som er en god del bedre enn Admiralens stue. I motsetning til hos Admiralen kan man ikke betale seg inn her. Loungen ligger godt gjemt med lite skilting. Damen i innsjekk ga informasjon om veien til Admiralstuen, men man hadde sjekket ut hvor Flaggstuen lå på forhånd. Med BA-gull har man tilgang til denne, selv om man kun reiser innenlands. Her var det annen stil enn i Boston. Meget hyggelig betjening, godt utvalg av både vått og tørt, og det ble frokost med ferske fruktbiter, bagle, kaffe og en stek-selv-vaffel. Se bilder her: http://forum.scanair.no/showthread.php?p=424506

Begynte å bli klar for boarding så jeg taslet over mot gaten..og dyrehagen. Mye AA å se på ORD:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/DSC_4853.JPG

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/DSC_5265.JPG

Dagens MadDog

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/DSC_5262.JPG

Boardingen tregt - det var overraskende mange med småbarn som skulle med, og de som ikke bar på småbarn hadde hendene fulle med bager, kofferter, telefoner, teddybjørner, basketballer osv. Ble overrasket over hvor mye løst pikk-pakk folk greier å dra med seg inn i flyet. Toppen av kaka var mannen som pratet i telefon med handsfreeset med ledning. Telefon holdt han i den ene hånden sammen med to plastposer, i den andre hadde han en trillekoffert. Når så alt skulle på plass i hattehylla og første prioritet var telefonprating så ble det mildt sagt et komisk kaos. Hadde sete 10A også her, og med priotitert ombordstigning fikk hvertfall jeg plassert håndbagasjen min. Forsinket push-back 30 minutter pga. dårlig vær og begrenset sikt på EWR.

Denne synes jeg har et litt uheldig fargedesign:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/DSC_5289.JPG

Og så en heavy til før vi kunne dra:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/DSC_5286.JPG

Kjent vingeprofil:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/29082009425.jpg

Også servering av soft-drinks på denne flighten:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/29082009423.jpg

Ved landing på EWR fikk vi med en gang beskjed om å "bli sittende med setebeltet på og ikke skru på elektronikk". Vi var ikke en gang kommet helt klar av rullebanen før det kimte i telefoner og folk ringte, sikkert 25% av paxen var opptatt med det. De som ikke var opptatt med telefonnen lempet noe bagasje ut i midtgangen og noen reiste seg opp mens vi taxet. Det er lenge siden jeg har vært på et fly med så mye uryddige pax. Kom meg ut og fikk fisket opp bagen som kom relativt raskt. Selv om jeg skulle videre med BA hadde jeg valgt å ikke sjekke den inn hele veien. Hadde god tid til neste flight og separate bookinger så det var en like grei løsning.

Discus
03-10-2009, 16:01
EWR-LHR mellom gardinene med BA188/B777 - Sleeper Service


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/DSC_5331.JPG

Fremdeles på EWR og beveget meg over til B-terminalen, der BA har innsjekk i nye lokaler kjelleren. Litt krøkkete plassering, men mye bedre armslag enn i øverste etasjen. Ble kvitt bagen etter litt venting pga. en medical-episode med en liten jente som ble dårlig. Litt kaotisk da reisefølget (bestemoren) ikke snakket engelsk, bare et eller annet østeuropeisk språk. Det kom etterhvert politi og ambulanse og situasjonen bedret seg, men uansett en litt "vond" sak å komme opp i. Iflg. checkin-damen var det fullt bak men greit med plasser i de tre fremste klassene, så de holdt på med litt op-ups fra Y til Y+ og Y+ til C.

Hadde god tid, og tok en sightseeing med SkyTrain for å se om det stod noe spennende parkert en plass - bilder i egen tråd: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=51298

Siktet på securitykøen og fasttrrack, som er semirask siden de har to køer (en slow og og fast) som mikses før man kommer til siste købiten ved sikkerhetsportalene (tre stk). Gikk greit også her - ikke alt for mye folk. Tok en runde i gateområdet for å kikke litt. Ganske fullt på ettermiddagen, og litt problemer med noen av skjermene:

Hvor dette flyet skulle aner jeg ikke:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/DSC_5367.JPG

Dette var hvertfall SK904 til ARN:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/DSC_5372.JPG

Så noe genialt - Kobro - se her! Sånn vil vi ha på OSL også dersom du ikke har penger til å skru opp noen kontakter selv:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/29082009430.jpg

Gikk i BA-loungen for å spise middag. Var booket på siste flighten ut som er Sleeper Service, dvs. ikke full middagsservering og fokus på soving. Denne gangen hadde jeg planer om å sove så mye som mulig. Longen er ganske liten, men man ser tydelig at det er en BA lounge. Eget rom med middagsbuffet hvor det var stille og fredelig. Ønsker man dusj, massasje o.l. må man fly fra JFK, heller ikke noe utsikt fra denne loungen. Den ligger "speilvendt" ifht. SK/LH-loungen på EWR. Fikk spist meg god og mett, og toppet opp med litt vin og GT før boarding.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/29082009428.jpg

Flyet (G-VIIW) fikk nye seter og interiør i CW for et snaut år siden og alt virket nytt og pent. BA er vel et av de få selskapene med taklamper i kabinen?

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/29082009432.jpg

Det ble mørkt, det ble avgang, setebelteskiltet ble skrudd av og Discus tok shut-down. Hadde planer om å ta frokosten i ankomstloungen på LHR så jeg våknet ca 30 min før ankomst, uthvilt etter en god natts søvn i "Hybel" 10K.

På vei inn mot LHR - et majestetisk syn:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/30082009433.jpg

Vi fløy rett inn på downwind på LHR og landet på 27, dvs. relativt kort vei å taxe. Det ble parkering på T5C, og siden det er en byggeplass ble det buss inn.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/DSC_5378.JPG

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908ORD/DSC_5379.JPG

Tidsmessig var det nok like raskt som å skulle traske rundt på T5B, ta toget til T5A osv. Vel i land fra bussen ble det gjennom passkontroll og inn i ankomsloungen for en større frokost. (bilder her: http://forum.scanair.no/showthread.php?p=424506 )

Det ble også tid til en dusj og nakkemassasje. Resten av turen forløp helt normalt bak forhenget i en minibuss til OSL.

En del andre BA-rapporter:
Aug 2008 BA B767 (OSL-)LHR-YYZ (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35345)
Aug 2008 BA B747 JFK-LHR(-OSL) (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35626)
Nov 2008 BA Airbus OSL-LHR-OSL (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=38816)
Jan 2009 BA B747 (OSL-)LHR-SEA (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=40893)
Jan 2009 BA B747 SEA-LHR(-OSL) (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=41592)
Mai 2009 BA 747/777 OSL-LHR-JFK t/r (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=46501)

EB
03-10-2009, 17:03
Flott rapport - ikke så ofte vi leser noe om AA. Likte loungoppdateringen din også...

SQ 777
03-10-2009, 21:23
Tusen takk, og så en så stooor ( min favoritt ) dunk med Sam Adams..:colgate:

Tommy777
05-10-2009, 01:42
Takker for titten.. Hmm.. Visste ikke at man hadde tilgang til Flagship loungene til AA med BA Gold. Kanskje paa tide aa vekke liv i BA kontoen...

Brandal
05-10-2009, 01:58
Fin rapport.
Fikk lyst til å ta en tur til Boston nå. En flott by.
Og siden jeg trenger en trans atlantisk tur for å stige til gull hos BA, kunne det sikkert vært en god ide, dersom man kom over en rimelig CW-billett.

Discus
05-10-2009, 08:30
Takker for titten.. Hmm.. Visste ikke at man hadde tilgang til Flagship loungene til AA med BA Gold. Kanskje paa tide aa vekke liv i BA kontoen...

Gjelder OneWorld Emerald unntatt AAdvantage. Inkl. også en gjest dersom gjesten flyr på OneWorld-ticket:

http://www.aa.com/i18n/travelInformation/airportAmenities/AdmiralsLoungeAccess.jsp


Fin rapport.
Og siden jeg trenger en trans atlantisk tur for å stige til gull hos BA, kunne det sikkert vært en god ide, dersom man kom over en rimelig CW-billett.
Greide å tyne prisen ned i £899 t/r LHR takket være finanskrisen ;) Dvs. hele rundturen ville blitt like dyr med gjennomgående billetter på økonomiklasse som de tre separate jeg endte opp med.

FlightDeck
05-10-2009, 12:20
Det var litt av en pris du fikk! Takk for nok en velskrevet og informativ rapport, meget hyggelig lesning! Jeg skal mest sannsynlig til Boston i januar, gleder meg til det!