PDA

View Full Version : Varianter av flytyper


LN-AØR
03-10-2009, 05:05
Hei. Lurer på dette med de ulike variantene av de ulike flytypene. Vi vet alle at det f.eks finnes Boeing 737-modeller med versjoner fra 100-900.

Det jeg lurer på er derimot hva den siste delen betyr? Hvorfor heter ikke modellene bare 737-300 istedenfor 737-329 og Boeing 737-732. Dette gjelder også Airbus (Airbus A330-243 og Airbus A330-202.) Ser at det siste varierer mellom de fleste flyselskaper. Er dette et slags operatørnummer gitt fra Boeing og Airbus?

Ser det ble litt rotete forklart, men håper noen vet svaret. :)

Someone
03-10-2009, 09:54
For Boeing så er det to siste tegnene kundekoder. Dvs man kan se hvilken kunde som har opprinnelig bestilt flyet. Derfor er f.eks SAS sine Boeinger x83, da 83 er Boeing sin kundekode, og de tidligere BU maskinene er 05, da 05 var BU sin kode. Norwegian sine egne maskiner er xJP, mens de innleide har leasingselskapet sin kode.

For Airbus så viser tall nummer to til hvilket motorprodusent som har levert motorer til flyet, mens de siste talle viser til hvilken versjon av motoren som sitter på. F.eks er SAS sine 330, 330-343, da 4 står for RR og de har den 3. utgaven av Trent 700 motoren på vingene (Trent 772B-60).

Airbus sine motorkoder:
0 General Electric
1 CFM International
2 Pratt & Whitney
3 International Aero Engines
4 Rolls-Royce
6 Engine Alliance

LN-AØR
03-10-2009, 10:26
Takk for informativt svar, Someone.

Polaris
03-10-2009, 16:03
Tusen takk!
Et lite tilleggsspørsmål: hva er x'en på slutten av 340-313X ? :)

Someone
03-10-2009, 16:07
Tusen takk!
Et lite tilleggsspørsmål: hva er x'en på slutten av 340-313X ? :)

Den har høyere MTOW enn den "uten" X-en

Lennart
03-10-2009, 16:16
Takk for opklaringen på Airbus'ene, Someone
Klarer du det samme på alle A318/319/320 og A321 også?

Someone
03-10-2009, 17:26
Klarer du det samme på alle A318/319/320 og A321 også?

Det er de samme talkodene som gjelder for 32x også, i likhet med alle andre Airbustyper

Polaris
03-10-2009, 17:50
Enda et tilleggsspørsmål: når jeg var up front hos norwegian pratet vi litt om flytyper og forskjeller, hvor jeg mener å huske at kapteinen nevnte noe om forskjeller innen 737-300? Går det på nesten det samme som kundekodene, at flyselskapene kan "forme" bestillingene sine og dette dermed utgjør små / ubetydelige forskjeller mellom flyene?

dc-8-63
03-10-2009, 21:37
Ikke bare smaa og ubetydelige forskjeller...Ryanair merker vel dette noe i disse dager (har hoert dette internt i Boeing) de sliter visst noe med aa selge sine -800 da de har 'ribbet" maskinen for en del utstyr....."Window Shades" - Bord og tildels en enklere cockpit (vi hoerte vel litt av dette far en Ryanair pilot paa forumet som ikke kjennte til utstyret DY og SK hadde i Cockpit...)

BSSW
03-10-2009, 23:18
Var det ikke snakk om at en eller flere av DY sine -300 ikke hadde noen airvents til crewet i cockpit? Da tenker jeg på de der nozzlene som man kan styre...

Henshaw
17-11-2009, 13:12
Bumper denne da jeg har et spørsmål som kan forbindes med dette.

Hvordan har det seg at nye fly, som A380 som starter på -800, eller 787 som startet på -8, gjør det? Hvorfor starter de ikke på "bunnen", som 737-100?

Hickok
17-11-2009, 14:30
Var det ikke snakk om at en eller flere av DY sine -300 ikke hadde noen airvents til crewet i cockpit? Da tenker jeg på de der nozzlene som man kan styre...
Jeg har i hvert fall sittet på med to DY -300 som ikke har luftedyser. Husker ikke reg i farten.

BSSW
17-11-2009, 18:31
Bumper denne da jeg har et spørsmål som kan forbindes med dette.

Hvordan har det seg at nye fly, som A380 som starter på -800, eller 787 som startet på -8, gjør det? Hvorfor starter de ikke på "bunnen", som 737-100?
Det er et bevisst valg av Airbus/Boeing. Det høres bedre ut å komme med en -800 enn en -100 for folk flest, spesiellt hvis de ikke er så glad i å fly. Det ligger en hel del psykologi i det.

Kan vel egentlig gjøre det ganske enkelt...

Polaris: Med din flyskrekk og tidligere uvitenhet om fly. Ville du ha valgt å flydd A380-100 eller A380-800, med valgfrihet selvsagt?

Someone
17-11-2009, 18:50
Det er et bevisst valg av Airbus/Boeing. Det høres bedre ut å komme med en -800 enn en -100 for folk flest, spesiellt hvis de ikke er så glad i å fly. Det ligger en hel del psykologi i det.


Et annet viktige aspekt er at blant annet 8 er et lykketal i store deler av Asia....og endel der er relativt overtroiske av seg

BSSW
17-11-2009, 19:01
Det var jeg ikke klar over. Men det viser også at det ligger en del psykologi i det.

Polaris
18-11-2009, 23:39
Polaris: Med din flyskrekk og tidligere uvitenhet om fly. Ville du ha valgt å flydd A380-100 eller A380-800, med valgfrihet selvsagt?

Med min tidligere uvitenhet var jeg ikke vært klar over at det fantes "undertyper" av fly. Jeg trodde alt var 737 og at flyselskapene kjøpte inn faste fly til hver rute :lol:

Det høres så absolutt bedre ut med -800 enn -100. Dog er det kun fordi jeg per akkurat nå har et "forhold" til -100 fly som "gamle og udaterte". Vet ikke om det egentlig er så mange "hvermannsens" som har forhold til fly på den måten?