LN-KGL
02-10-2009, 01:32
Knoll og Tott var klar ute ved Focusen 05:20 denne søndagsmorgenen. Foran oss var det snaue 20 minutter å kjøre til flyplassen. Kunne ikke klage på trafikken underveis siden vi bare så bare et par biler de 18 minuttene turen tok. Lovlig toppfart på Jersey er også bare 40 mph, men større hastighet er heller ikke mulig på de smale og svingete veiene. Knoll klaget fælt på at Focusen var daukjørt, men det gjorde han også når vi var på Guernsey for litt over tre år siden.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Jersey/AVIS-bil.jpg
Focusen kunne AVISes på parkeringsplassen utenforflyplassen og nøkkelen legges i en konvolutt som skulle legges i AVISkassen inne i avgangshallen.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Jersey/Old_terminal_building.jpg
Dørene inn til avgangshallen skulle ikke bli åpnet før 05:45, så det ble litt tid til å ta noen få bilder i tussmørket.
Etter at dørene åpnet gikk det ikke mange minuttene før Knoll og Tott var sjekket inn og klar for frokost. På Jersey serverte det ikke en engelsk frokost, men Jersey frokost. Stort sett var innholdet det samme, og den satte seg godt til rette i sikringsboksen. Med rundt en halv time til avgang var det tid for å gå gjennom sikkerhetskontrollen. Ikke var det kø, men de tok sine oppgaver seriøs så fotosekken ble grundig kontrollert med latexhansker på. Jeg måtte også vise at kameraene virket, men Lenovo mini-PCen jeg hadde med var ikke så interessant. Med belte på igjen var det å komme seg ut til den piren vi skulle - var det noen fly å se ut vinduene? Det var det, men dårlig lys gjorde at det ikke ble mange bra - et ble bra da
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Jersey/G-FBEF.jpg
Og det var denne Embraer 195 som skulle bringe oss opp til Gatwick. flybe praktiserer preboarding og med faste seter var det ikke behov for å trenge på for å vinne løpet for å komme om bord. Vi hadde begge vindusplass, men ingen nødutgangsrekke denne gang. Når vi kom om bord så vi klart at det ikke var behov for det, det var rett og slett utrolig bra plass. Det som jeg synes var best var glideskinnenes plassing for seterekkene - en på gulvet mot midtgangen og en på veggen. Med andre ord fantes det ikke noen irriterende stolbein foran den som hadde valgt vindusplass. To knyttenever måtte til for å måle avstanden til sete foran og med de bredeste seter jeg har prøvd i noen turistklasse så var det bare fantastisk. At vinduene var plassert høyere opp på veggen og at de er mer kvadratiske og større enn både de i 737ene og 320ene gjorde også at det var vanskelig å hold kjeften igjen. På den en time lange turen til Gatwick var det helle ikke noen antydning til de kjente ryggproblemene for Tott som flybes Q400-setene gir etter bare 20 minutter.
Vi kom fort i luften, men vant ikke kappløpet mot BAs 734 som var første fly til å ta av denne søndags morgenen.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Jersey/Over_the_Channel.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Gatwick/About_to_land.jpg
Turen over kanalen kunne ha blitt unnagjort på litt over en time og inkluderter flere "straffe"runder på forskjellige nivåer, men vi kom riktig i køen - BA 734en som tok av foran oss på JER landet rett foran oss på LGW - og sannelig tok vi den igjen under taksingen (BA holder til på Terminal North, mens flybe er på Terminal South). Vi tok oss god tid inn til baggage claim, men det tid til å vente noen minutter på koffertene. Så var det å trille av gårde i retning AVISbua og den var enkel å finne i sørenden av terminalen. Det var dette med å ha AVISbilen vi skulle ha klar for vår bruk da, og siden Knoll av deres preferred-type så ble det klart etter hvert at vi måtte bumpes opp noen klasser. Det ble et bilkort med fire ringer på, altså en lekker svart Audi A4 på oss og siden vi skulle ha den hele veien til vi skulle levere den på MAN på tirsdags morgen gjorde det ikke noe i det hele tatt.
Første på vår søndagsplan var the Beehive rett sør for terminalen
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Gatwick/Beehive_1.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Gatwick/Beehive_2.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Gatwick/Beehive_3.jpg
Hvis dere vil lese mer om the Beehive, ta en titt her: http://en.wikipedia.org/wiki/Beehive_(Gatwick_Airport)
Neste besøk på planen var Brooklands Museum som ligger på innsiden av M25 i sørvest. Knoll og A4en trivdes bra sammen så det tok ikke lang tid før vi var fremme. På Brooklands var det familiedag og ekstremt mye folk, og sannelig fant vi ikke også en måte å unngå å stå den lange køen for å komme inn. Hvordan vil jeg ikke røpe her :lol:
Nå noen bilder fra Brooklands
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/Registrations/United_Kingdom/G-ASYD.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/Registrations/United_Kingdom/G-APEP.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/Registrations/United_Kingdom/G-APIM.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/Registrations/United_Kingdom/XP984.jpg
Så litt kommentarer til Brooklands Museum: Museet er en stor skuffelse hvis du er flyinteressert, mye er bare plassert vilkårlig rundt på museumsområdet og det var utrolig mange av flyene som så tatty ut. Og så var det deler av fly vi hadde sett i levende live bare for få år siden, som nå bare stod der og korroderte. Vi kom oss fort ut og fikk fyrt opp A4en - nå ble det en revisjon av den opprinnelige planen og derfor ble det en TomTom uten mål og kommentarer de neste timene. Knoll var stum som en østers om hvor vi skulle, men han sa etterhvert at det var i Oxfordshire. Når vi tok av fra M25 over på M40 var klokken for lengst passert noon og søndaglunsj i England er viktig begivenhet. Og litt før klokka to var vi parkert og klar for Sunday roast med alt tilbehør her:
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Oxfordshire/The_Fox.jpg
Etter fortsatte det med sightseeing i Oxfordshire og spesielt var vi på jakt etter klassiske pøbber som hadde dukket opp i Morse-filmene
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Oxfordshire/The_Maybush.jpg
Men så var det andre ting i nabolaget, som gamle RAF-flyplasser, både nedlagte og levende
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Oxfordshire/RAF_Brize_Norton.jpg
Inn i mellom disse var vi også innom en middelalderby, en tidligere låve der Knoll hadde arbeidet en tid, noen bondegårder etter noen bomkjøringer, over en bro som det ikke lenger var vann som rant under men å lå på en gresslette.
Da var det på tide å sette mål for TomTommen igjen - neste stopp vårt hotell for de neste to nettene, Cheshire Cat. De neste tre timene tilbragte vi på M5 og M6 med innlagt et kaffetårstopp på en av servicene med Costa. Til katten kom vi i sjutida på kvelden. Etter å ha fått hver vår tresleiv med nøkler til de vanlige rommene våre i bakgården, så ble det avtalt å møtes om 15 minutter i baren. Snaue ti minutter senere var jeg nede i baren og da hadde Knoll allerede bestilt to stive G&Ts. Søndag er en dag for to middager ble vi enige om - en middag middag og en kveldsmiddag, og lammet på katten er utrolig god. Rødvin passer også bra til, både en og to flasker. Vi var også enige om å ta det rolig neste morgenen ... :drink
Til slutt et bilde tatt ut av vinduet en eller annen plass i Cheshire kort tid før vi ankom katten.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Chester/BigBen.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Jersey/AVIS-bil.jpg
Focusen kunne AVISes på parkeringsplassen utenforflyplassen og nøkkelen legges i en konvolutt som skulle legges i AVISkassen inne i avgangshallen.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Jersey/Old_terminal_building.jpg
Dørene inn til avgangshallen skulle ikke bli åpnet før 05:45, så det ble litt tid til å ta noen få bilder i tussmørket.
Etter at dørene åpnet gikk det ikke mange minuttene før Knoll og Tott var sjekket inn og klar for frokost. På Jersey serverte det ikke en engelsk frokost, men Jersey frokost. Stort sett var innholdet det samme, og den satte seg godt til rette i sikringsboksen. Med rundt en halv time til avgang var det tid for å gå gjennom sikkerhetskontrollen. Ikke var det kø, men de tok sine oppgaver seriøs så fotosekken ble grundig kontrollert med latexhansker på. Jeg måtte også vise at kameraene virket, men Lenovo mini-PCen jeg hadde med var ikke så interessant. Med belte på igjen var det å komme seg ut til den piren vi skulle - var det noen fly å se ut vinduene? Det var det, men dårlig lys gjorde at det ikke ble mange bra - et ble bra da
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Jersey/G-FBEF.jpg
Og det var denne Embraer 195 som skulle bringe oss opp til Gatwick. flybe praktiserer preboarding og med faste seter var det ikke behov for å trenge på for å vinne løpet for å komme om bord. Vi hadde begge vindusplass, men ingen nødutgangsrekke denne gang. Når vi kom om bord så vi klart at det ikke var behov for det, det var rett og slett utrolig bra plass. Det som jeg synes var best var glideskinnenes plassing for seterekkene - en på gulvet mot midtgangen og en på veggen. Med andre ord fantes det ikke noen irriterende stolbein foran den som hadde valgt vindusplass. To knyttenever måtte til for å måle avstanden til sete foran og med de bredeste seter jeg har prøvd i noen turistklasse så var det bare fantastisk. At vinduene var plassert høyere opp på veggen og at de er mer kvadratiske og større enn både de i 737ene og 320ene gjorde også at det var vanskelig å hold kjeften igjen. På den en time lange turen til Gatwick var det helle ikke noen antydning til de kjente ryggproblemene for Tott som flybes Q400-setene gir etter bare 20 minutter.
Vi kom fort i luften, men vant ikke kappløpet mot BAs 734 som var første fly til å ta av denne søndags morgenen.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Jersey/Over_the_Channel.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Gatwick/About_to_land.jpg
Turen over kanalen kunne ha blitt unnagjort på litt over en time og inkluderter flere "straffe"runder på forskjellige nivåer, men vi kom riktig i køen - BA 734en som tok av foran oss på JER landet rett foran oss på LGW - og sannelig tok vi den igjen under taksingen (BA holder til på Terminal North, mens flybe er på Terminal South). Vi tok oss god tid inn til baggage claim, men det tid til å vente noen minutter på koffertene. Så var det å trille av gårde i retning AVISbua og den var enkel å finne i sørenden av terminalen. Det var dette med å ha AVISbilen vi skulle ha klar for vår bruk da, og siden Knoll av deres preferred-type så ble det klart etter hvert at vi måtte bumpes opp noen klasser. Det ble et bilkort med fire ringer på, altså en lekker svart Audi A4 på oss og siden vi skulle ha den hele veien til vi skulle levere den på MAN på tirsdags morgen gjorde det ikke noe i det hele tatt.
Første på vår søndagsplan var the Beehive rett sør for terminalen
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Gatwick/Beehive_1.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Gatwick/Beehive_2.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Gatwick/Beehive_3.jpg
Hvis dere vil lese mer om the Beehive, ta en titt her: http://en.wikipedia.org/wiki/Beehive_(Gatwick_Airport)
Neste besøk på planen var Brooklands Museum som ligger på innsiden av M25 i sørvest. Knoll og A4en trivdes bra sammen så det tok ikke lang tid før vi var fremme. På Brooklands var det familiedag og ekstremt mye folk, og sannelig fant vi ikke også en måte å unngå å stå den lange køen for å komme inn. Hvordan vil jeg ikke røpe her :lol:
Nå noen bilder fra Brooklands
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/Registrations/United_Kingdom/G-ASYD.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/Registrations/United_Kingdom/G-APEP.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/Registrations/United_Kingdom/G-APIM.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/Registrations/United_Kingdom/XP984.jpg
Så litt kommentarer til Brooklands Museum: Museet er en stor skuffelse hvis du er flyinteressert, mye er bare plassert vilkårlig rundt på museumsområdet og det var utrolig mange av flyene som så tatty ut. Og så var det deler av fly vi hadde sett i levende live bare for få år siden, som nå bare stod der og korroderte. Vi kom oss fort ut og fikk fyrt opp A4en - nå ble det en revisjon av den opprinnelige planen og derfor ble det en TomTom uten mål og kommentarer de neste timene. Knoll var stum som en østers om hvor vi skulle, men han sa etterhvert at det var i Oxfordshire. Når vi tok av fra M25 over på M40 var klokken for lengst passert noon og søndaglunsj i England er viktig begivenhet. Og litt før klokka to var vi parkert og klar for Sunday roast med alt tilbehør her:
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Oxfordshire/The_Fox.jpg
Etter fortsatte det med sightseeing i Oxfordshire og spesielt var vi på jakt etter klassiske pøbber som hadde dukket opp i Morse-filmene
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Oxfordshire/The_Maybush.jpg
Men så var det andre ting i nabolaget, som gamle RAF-flyplasser, både nedlagte og levende
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Oxfordshire/RAF_Brize_Norton.jpg
Inn i mellom disse var vi også innom en middelalderby, en tidligere låve der Knoll hadde arbeidet en tid, noen bondegårder etter noen bomkjøringer, over en bro som det ikke lenger var vann som rant under men å lå på en gresslette.
Da var det på tide å sette mål for TomTommen igjen - neste stopp vårt hotell for de neste to nettene, Cheshire Cat. De neste tre timene tilbragte vi på M5 og M6 med innlagt et kaffetårstopp på en av servicene med Costa. Til katten kom vi i sjutida på kvelden. Etter å ha fått hver vår tresleiv med nøkler til de vanlige rommene våre i bakgården, så ble det avtalt å møtes om 15 minutter i baren. Snaue ti minutter senere var jeg nede i baren og da hadde Knoll allerede bestilt to stive G&Ts. Søndag er en dag for to middager ble vi enige om - en middag middag og en kveldsmiddag, og lammet på katten er utrolig god. Rødvin passer også bra til, både en og to flasker. Vi var også enige om å ta det rolig neste morgenen ... :drink
Til slutt et bilde tatt ut av vinduet en eller annen plass i Cheshire kort tid før vi ankom katten.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Chester/BigBen.jpg