View Full Version : Winglets til A320-familien kommer
A321 blir først ... men:
A senior company official told CAO that a final decision whether to go forward with an Aviation Partners blended winglet design or one called sharklets designed by Airbus hasn't been made.
http://www.flightglobal.com/articles/2009/10/01/332862/a320-winglets-on-the-way.html
sirpjalle
01-10-2009, 19:24
Ut fra bildet i linken, så har jeg mer sansen for WL's-ene som Boeing har....
Tommy777
01-10-2009, 19:51
2-4% bedre fuel burn på en maskin som i utgangspunktet er moderne, er jo en god besparelse. Da klarer man jo nesten transcont her i USA i alle værforhold. Nesten.
Står ikke noe om at disse blir tilgjengelig på eksisterende maskiner, men det kan man vel regne med?
Siden A321 er først, må ikke en A321 også bli utstyrt med WLs først? Alle bildene er av en A320. Er klar over at vingene til A321 er mer eller mindre den samme som resten av A320 familien, litt forskjellige flaps er vel det eneste. Er vingene så like at A321 ikke trenger a bli pørve kjørt for å få godkjent denne modifikasjonen? Siden en A321 er lengre vil den vel oppføre seg litt anderledes enn en A319/320, spesiellt i cross wind landinger.
Modellene må sertifisertes individuelt, på samme måte som de forskjellige 737-versjonene. Etter artikkelen å dømme begynner de med 321 for å komme lengst mulig inn i '757-markedet' ... Det aner meg at de beiler United ...
... Det aner meg at de beiler United ...
Det skulle ikke forundre meg nei, United har jo en ganske stor Airbus flåte minus A321, og 757ene til dem begynner a bli gamle.......time vill sjåv
I artikkelen står det jo at akkurat United har en RFP (Request For Proposal) ute nå, der de ber om tilbud fra produsentene, på fly som kan erstatte eldre modeller i flåten.
Kan se ut som A321 stiller litt sterkere, og at nok en A32X operatør kan få A321 i flåten sin i USA.
Får de økt drivstoffkapasiteten noe også ved å øke maksimal avgangsvekt, skal nok dette se veldig bra ut.
En av dagens A321 med winglets og ekstra tanker kommer ikke i nærheten av en 757, samme hvor hardt Airbus prøver. Virkelig synd at 757 er ute av produksjon, ser jo ut som de er veldig ettertraktet i disse dager. Der er ikke en eneste flytype som virkelig kan erstatte 757en. A321 og 737-900, not even close............
Det kommer an på behovet. Så lenge ikke rekkevidden er det vesentlige, er A321 et attraktivt produkt. Så lenge den klarer coast to coast er A321 et interessant alternativt for f.eks. UA ..
Ut fra bildet i linken, så har jeg mer sansen for WL's-ene som Boeing har....
Mistenker at målet er å forbedre A321, snarere enn å tilfredsstille spotterne. ;) Men utover det så er jeg ikke helt umiddelbart enig med deg.
Henter opp denne igjen, men Airbus sin A320-testmaskin (MSN1) har nå fått montert "sharklets*" og er klar for å begynne med testing og sertifisering
http://www.flightglobal.com/news/articles/airbus-rolls-out-test-a320-with-sharklets-installed-365108/
Airbus has rolled out its A320 test aircraft following the fitting of 'sharklet' wing-tips, which will be an option on new-build aircraft and standard on the re-engined A320neo.
The test aircraft, MSN1, will undergo flight-testing "in the coming weeks", said the airframer.
*Skjønner fortsatt ikke hvorfor de kan kalle det hva det er: Winglets, istedet for å finne på et småtåpelig navn: Sharklets
*Skjønner fortsatt ikke hvorfor de kan kalle det hva det er: Winglets, istedet for å finne på et småtåpelig navn: Sharklets
Wild guess, Boeing har en patent på navnet??
Kanskje litt vanskelig å få til det, men det hadde jo vært enklere å kallt en spade for en spade..
Mulig et dumt spørsmål, men dersom winglets/sharklets (whatever) reduserer drivstofforbruket med opptil 3,5 % i forhold til Airbus’ wing fence, hvorfor har ikke Airbus gjort dette tidligere? De må da ha sett hva konkurrenten i vest har gjort på sine fly av tilsvarende størrelse?
Kan økte ytelser med winglets vs. wing fence også overføres til andre flymodeller, f.eks A380?
Wild guess, Boeing har en patent på navnet??
Man kan ikke ha patent på et navn, dessuten er det mange andre flytyper med winglets. Tipper markedsavdelingen har hatt et ord med i navnevalget.
Man kan ikke ha patent på et navn, dessuten er det mange andre flytyper med winglets. Tipper markedsavdelingen har hatt et ord med i navnevalget.
Vel, ikke akkurat "patent", men man kan få enerett på et navn (varemerke) på samme måte som man kan få patent (enerett på en oppfinnelse), opphavsrett (enerett til et åndsverk, altså et kunstnerisk, litterært eller vitenskapelig verk; engelsk: "copyright") eller enerett på et mønster. I Norge reguleres enerett på varemerke av varemerkeloven og varemerkeforskriften. I tillegg er vi regulert av en rekke konvensjoner.
Man søker patentstyret om å få registrere et varemerke. Problemet med "winglets" er at det kan oppfattes som direkte beskrivende, og er vel i bruk som en generisk betegnelse, og da kan det bli vanskelig å få enerett på betegnelsen som et varemerke. "Sharklets" er åpenbart et konstruert navn, så det burde det gå greit å få registrert og dermed enerett på. Hvis Airbus har søkt om registrering av navnet og får
/ har fått det registrert, vil de ha enerett på bruken av det. Da kan ingen andre bruke det, med mindre Airbus samtykker, og sånt pleier å koste penger.
Noe som er interessant mht. varemerker, er at de kan degenerere hvis folk etterhvert begynner å bruke navnet som en generell betegnelse på produktet uavhengig av hvem som har produsert produktet. Et eksempel er Thermos. DuPont mistet eneretten på navnet Thermos av den grunn. Så derfor er det fritt frem å bruke betegnelsen thermos/termos om en termokanne. Det er for å hindre degenerering at mange bruker TM, r med ring rundt eller f.eks. "GoreTex by DuPont" i markedsføringen sin. Alternativt kan man altså finne på et navn som "alle" skjønner er et varemerke og ikke en genetisk betegnelse på selve tingen, f.eks. "sharklets".
Her er et tøft bilde av SharkBus A320 :D
http://www.airliners.net/photo/Airbus-Industrie/Airbus-A340-211/2023333/L/&sid=80142a06e21c511de90502fda960c75b
Basse-HAU
29-11-2011, 18:07
Her er et tøft bilde av SharkBus A320 :D
http://www.airliners.net/photo/Airbus-Industrie/Airbus-A340-211/2023333/L/&sid=80142a06e21c511de90502fda960c75b
Men si jeg likte kjeften på den :thumbup:
Her er en filmsnutt om monteringa av sharkleten, intet problem å sage litt i en flyvinge, for å få på no nytt utstyr! :-D
http://www.youtube.com/watch?v=na9AI1L6fFg
Winglets till 737NG minskade bränsleförbrukningen markant.
Tror ni sharklets på A32X kommer minska bränsle förbrukningen minst lika mycket?
Tror ni sharklets på A32X kommer minska bränsle förbrukningen minst lika mycket?
Svaret på det står i artikkelen til Flightglobal......
Tror ni sharklets på A32X kommer minska bränsle förbrukningen minst lika mycket?
Ja, hvorfor i all verden skulle de da ha laget sharkletsen?
Ja, hvorfor i all verden skulle de da ha laget sharkletsen?
Airbus kan da lansere sharklets uten at det ga samme gevinst som Boeing fikk.
Tally-Ho
30-11-2011, 20:10
"Wing tip devices", som winglets, vil redusere indusert motstand fra vingen med opptil 6 %, og dermed ha betydning for fuelforbruket. På en A320 estimerer man at fuelforbruket reduseres med ca 3,5 %, noe som gir en "payload increase" på 500 kg (ca 5 pax ekstra med bags).
Nå har A320-familien allerede winge fence's, som gir noe av denne effekten, og jeg kjenner ikke til hvor mye ytterligere besparelse som ligger i den nye "winglet'en". Man skal også regne med kostnadene med å modifisere vingen på de eksisterende A320.
Og bare for å oppklare det - vingen på en A320 er helt identisk med en A321 - med unntak av ev. forskjellig flap (single / dobble slotted).
Boeing 757 er et vakkert fly, og med bedre endurance enn A321. Men er ellers er fly som er langt etter utviklingen av en A320 / A321.
Tally-Ho
Når er first flight?
Den har vært å luftet seg i dag :)
http://www.aviationweek.com/aw/blogs/commercial_aviation/ThingsWithWings/index.jsp?plckController=Blog&plckBlogPage=BlogViewPost&newspaperUserId=7a78f54e-b3dd-4fa6-ae6e-dff2ffd7bdbb&plckPostId=Blog:7a78f54e-b3dd-4fa6-ae6e-dff2ffd7bdbbPost:4f680321-f0dd-454e-aef4-938573e23bbe&plckScript=blogScript&plckElementId=blogDest
[QUOTE=Tally-Ho;693459Og bare for å oppklare det - vingen på en A320 er helt identisk med en A321 - med unntak av ev. forskjellig flap (single / dobble slotted).Tally-Ho[/QUOTE]
Vil det si at forskjellige modeller av A32X har forskjellig typer flaps? (Må desverre innrømme at når det gjelder slike detaljer er jeg rimelig grønn)
Tally-Ho
30-11-2011, 20:41
Vil det si at forskjellige modeller av A32X har forskjellig typer flaps? (Må desverre innrømme at når det gjelder slike detaljer er jeg rimelig grønn)
---
A320 har single slotted flap på hver ving, mens A321 har double slotted flap.
Dette gir litt forskjellig pitch ved forskjellig flap-setting ved landing.
Itillegg til å tilby sharklets på fabrikksnye fly så arbeider også Airbus med muligheten for ettermontering på eldre fly, og de tror det skal være mulig på maskiner yngre enn LN1000-1200
http://www.flightglobal.com/news/articles/istat-2012-airbus-nearing-a320-family-sharklet-retrofit-launch-369667/
As it continues flight testing for its fuel-saving Sharklet for introduction later this year, Airbus is nearing launch of a retrofit plan for existing A320 aircraft with entry into service slated for 2014.
Hvordan har det gått med Airbus og patentrettighetene Aviation Partners har på slike winglets? Mener å huske det var en runde i rettsystemet pga Airbus ikke ville betale APB.
Siste jeg har funnet om saken: http://www.flightglobal.com/news/articles/aviation-partners-seeks-dismissal-of-airbus-winglet-lawsuit-367720/
Da har første fabrikksnye A320 med sharklet rullet ut fra fabrikken, og vil etterhvert få selskap av seks andre maskiner for å ta fatt på de 600 testtimene som er nødvendig før sertifisering kan finne sted. Første levering forventes mot slutten av 2012
http://www.airbus.com/no_cache/presscentre/pressreleases/press-release-detail/detail/first-new-build-sharklet-equipped-a320-completed-in-toulouse/
Airbus has produced the first new-build A320 with Sharklets. Depicted here at its roll-out in Toulouse, MSN 5098 will be one of several A320 Family aircraft in the certification flight-test campaign starting in May this year and lasting around 600 flight hours.
Skrytevideo fra Airbus i forbindelse med roll out.
http://www.youtube.com/watch?v=FqmcY2eMd2c& (http://youtu.be/FqmcY2eMd2c)
A321 med sharklets skal snart ut på sin første luftetur :)
We've had the roll-out of the first A321 with Sharklets in Hamburg. The aircraft is preparing for its first flight.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=540905412592414&set=a.403690762980547.116293.392751580741132&type=1&theater
Itillegg til å tilby sharklets på fabrikksnye fly så arbeider også Airbus med muligheten for ettermontering på eldre fly, og de tror det skal være mulig på maskiner yngre enn LN1000-1200
http://www.flightglobal.com/news/articles/istat-2012-airbus-nearing-a320-family-sharklet-retrofit-launch-369667/
Det obligatoriske spørsmålet. Er SAS sine a321 og nå nye a320 yngre enn LN1000-1200? I tilfelle vil jo sikkert Sharklets være aktuelt...
SAS har vist liten interesse til å installere winglets på 737'ene, så jeg ville ikke satse no' særlig på det ...
Det obligatoriske spørsmålet. Er SAS sine a321 og nå nye a320 yngre enn LN1000-1200? I tilfelle vil jo sikkert Sharklets være aktuelt...
Eldste SK A321 er OY-KBK med LN1587, 319'ene er jo nyere så svaret er ja. Også IndiGo-maskinene er langt innenfor.
Men SE-RJE (ex Spanair) er LN1183, så den er i grenseland.
Men om de gjør det er vel avhengig av eierforhold og om eieren er interessert i å spytte litt i kassa.... 737WL ettermontering i SK er vel bare gjort på eide maskiner, dvs eid av selskaper innen konsernet, dvs "SAS Struktur".
Og så er jo ikke kassa helt velfylt, heller....
SAS har vist liten interesse til å installere winglets på 737'ene, så jeg ville ikke satse no' særlig på det ...
Men er det ikke slik at det kun lønner seg vist flyene brukes på lange hopp? Det er vel derfor at SAS kun har winglets på noen av 737ene. Og a321 brukes jo ofte på litt lengre hopp og mye charter.
branserud
10-10-2012, 07:32
Winglets er mere drivstoff økonomiske uansett. På SAS sine eldste NG700/800 er det en del jobb og ettermontere. 600 er ikke sertifisert med winglets. Allt er vel et kostnads spørsmål. Kan tenke meg at leasing selskapene ikke vil ta kostnaden
Første A319 med winglets har nå rullet ut av fabrikken
http://v2.airplaneupload.de/display-i6379btunps.html
Da er første A320 variant med sharklets sertifisert av EASA. De andre fly- og motorvariantene vil følge etter de neste månedene. Forbedringen i drivstofforbruk skal være 4% hvilket er litt bedre enn hva som tidligere har vært kommunisert
http://www.airbus.com/no_cache/presscentre/pressreleases/press-release-detail/detail/a320-sharklet-easa-certification-paves-the-way-for-airlines-to-benefit-from-significant-fuel-savings/
ATC-student
04-12-2012, 14:56
Stilig!
Etter winglets ble introdusert syns jeg fly uten winglets ser rare ut.
jameson82
10-12-2012, 03:37
Snart så Air Asia en A320 med sharklets i drift.
AirAsia (AK, Kuala Lumpur International (KUL)) will become the first operator to operate an A320-200 with sharklets when it takes delivery of A320-200 9M-AQQ (c/n 5428) later this month. The wingtip devices called sharklets by Airbus Industrie (AIB, Toulouse Blagnac (TLS)) are expected to improve fuel efficiency of its A320 family by up to 3.5 percent on longer flights.
CH aviation
Da var første maskin med winglets levert AirAsia
http://www.airbus.com/no_cache/presscentre/pressreleases/press-release-detail/detail/airasia-becomes-first-operator-of-airbus-sharklet-equipped-a320/
Fortsatt er det bare A320 med CFM som er sertifisert, men de andre varientene kommer om ikke lenge
ENGM 911
21-01-2013, 13:41
Cebu Pacific har fått sin første A320 med "skikkelige" WL. Skal Airbus gå for denne type WL i fremtiden? Uansett gjorde det susen, ble skikkelig lekker ^_^
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=lSDavL-v2Ps#!
Ja, første maskin med ble levert AirAsia rett før jul. Airbus holder på med sertifiseringen på de andre A32x-variantene i disse dager
ENGM 911
21-01-2013, 13:52
Litt pludring inne på Airbus` nettsider og må si det blir bra at "knaggen" blir borte. Den henger seg liksom borti alt :D
Da begynner Airbus-fabrikken å ha spydd ut en del nye A320 med Sharklets.
De har i øyeblikket levert til;
Air Asia (Thailand 1, Malaysia 1)
IndiGo (3)
GoAir (1)
CEBU Pacific Air (1)
Air Arabia (1)
Jetstar (Japan 1 Australia 1)
Avianca (1,*A livery)
Mens Qatar Airways, Lufthansa og Spirit Airlines venter på sin første...
Forøverig, ser det ut til at TACA international Airlines blir første som motar en A319 med Sharklets..
Og JetBlue ble første selskap som fikk satt på sharklets på en av sine eksisterende A320
http://blog.jetblue.com/index.php/2013/02/21/unveiling-the-first-a320-sharklets-in-the-u-s/
jameson82
18-03-2013, 14:02
Lufthansa D-AIZQ A320 Sharklets har vært på OSL idag
Lufthansa D-AIZQ A320 Sharklets har vært på OSL idag
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/65526_10151576736863035_1930405489_n.jpg
Da har Swiss fått levert sin første med sharklets
http://xfw-spotter.blogspot.no/2013/03/a320-214-swiss-d-axam-hb-jlt-msn-5518.html
Då kan vi sammanfatta att de bolag som har tagit leverans av A320 med sharklets är:
AirAsia: 2
AirAsia Japan: 1
Air Arabia: 2
Cebu Pacific: 2
GoAir: 1
Indigo: 3
Jetblue: 1 (retrofitted)
Jetstar Asia: 1
Jetstar Hong Kong: 1 (soon)
Jetstar Japan: 1
Lufthansa: 2 (soon 3)
Monarch: 1
Niki: 1 (soon)
Spirit: 1 (soon)
Swiss: 1
Thai AirAsia: 1
Virgin America: 1
Volaris: 1
Vueling: 2 (soon)
Wizz Air Ukraine: 1
Airbus har bekreftet at A319 med CFM motorer nå er sertifisert for Sharklets. A321 forventes å bli sertifisert i sommer
Da var også A321 (foreløpig med CFM motorer) sertifisert med Sharklets, så blir vel ikke veldig lenge til første levering. Ellers er levering av første A319 med sharklets til kunde rett rundt hjørnet når AA om veldig snart mottar sin første A319
Da ser det ut som Finnair blir første i rekken til å fly A321 med Sharklets...
http://xfw-spotter.blogspot.no/2013/08/a321-231-finnair-d-azao-oh-lzg-msn-5758.html
Og Finnair går fra å være en trofast CFM-kunde til å bli IAE-kunde på sine A321 med sharklets.
flappflapp
26-08-2013, 23:54
Da ser det ut som Finnair blir første i rekken til å fly A321 med Sharklets...
http://xfw-spotter.blogspot.no/2013/08/a321-231-finnair-d-azao-oh-lzg-msn-5758.html
En flott maskin har blitt enda finere! :) Ser frem til A321neo med Sharklets i SAS-farger om forhåpentlig ikke mange år.
Skyliner
27-08-2013, 00:02
Airbus maskinene er fine med sharklets, gleder meg til å sjå dei i virkeligheten snart:)
Da var Finnair første kunde som tok leveranse av en A321 med sharklets
http://www.finnairgroup.com/mediaen/mediaen_7.html?Id=rss_706728.html
Finnair takes delivery of first Airbus A321 with Sharklets
Finner ikke noen 320ceo tråd her inne, men skriver bare her.
Er det noen som vet om Airbus har retrofit av sharklets på flyene, om ikke har de noen gang vurdert det slik som deres konkurrent? kan ikke huske å ha sett noen eldre 320 med sharklets.
Finner ikke noen 320ceo tråd her inne, men skriver bare her.
Er det noen som vet om Airbus har retrofit av sharklets på flyene, om ikke har de noen gang vurdert det slik som deres konkurrent? kan ikke huske å ha sett noen eldre 320 med sharklets.
Første A320ceo med retrofittred sharklets kom leeeenge før første 737 med retrofitted split schimitar winglets.
Finner ikke noen 320ceo tråd her inne, men skriver bare her.
Er det noen som vet om Airbus har retrofit av sharklets på flyene, om ikke har de noen gang vurdert det slik som deres konkurrent? kan ikke huske å ha sett noen eldre 320 med sharklets.
Det finnes seg en retro-fit opsjon. EasyJet har omtalt offentlig at de vil retro-fitte noen av sine A320 dersom vingestrukturen tillatter dette.
http://www.flightglobal.com/news/articles/easyjet-sharklets39-performance-exceeds-expectations-393309/
Første A320ceo med retrofittred sharklets kom leeeenge før første 737 med retrofitted split schimitar winglets.
Nå er det vel slik at split Schimitar er noe nytt, stemmer ikke det? som vil si at retrofitted sharklets ikke kan være så alt for mange år gammelt, eller er det bare jeg som er litt fjern for øyeblikket og gått glipp av en del? Skal ta en titt tilbake i denne tråden, er sikkert noe interessant :)
Lenge og lenge .. det er ikke mer enn 18 måneder siden Sharklets ble sertifisert ....
Og bare for å oppklare det - vingen på en A320 er helt identisk med en A321 - med unntak av ev. forskjellig flap (single / dobble slotted).
Lenge siden dette, men det stemmer ikke. Veldig mange som tror dette, også piloter.
Under utvikling av A321 oppstod en del problemer.
Pga. den økte vekten til A321 så måtte Airbus øke vinge-arealet i forhold til A320/19/18.
Man gjorde dette ved å forlenge bak-kanten av vingen (trailing edge). Se tegning nedenfor.
Neste utfordring var at siden flyskroget på A321 var en del lenger, ville det være stor fare for tailstrike
under rotate/landing. Man ønsket derfor mer løft ved samme AoA. Single-slot flap'n til A320 var ikke egnet til å korrigere dette,
så man var tvunget til å lage en ny flap med en ekstra slot. Denne tynne aft-flap'n var såpass bøyelig at man også var
nødt til å øke antall flap fairings med 5 stk på hver side til totalt 8. Alt dette førte til dobbel kostnad for flap-systemet.
Den nye flap'n kurerte attitude problemet til A321, men ga ikke nevneverdig høyere Cl max, så dette fører til at A321 har en ganske
høy approach hastighet for sin størrelse.
Så det er vel en del ting her som tyder på at Airbus opprinnelig kanskje ikke hadde tenkt til å lage en A321..
W
Man ønsket derfor mer løft ved samme AoA.
Utrolig interessant, men med lite erfaring lurer jeg på hva det menes med AoA?
God info!
Utrolig interessant, men med lite erfaring lurer jeg på hva det menes med AoA?
God info!
https://encrypted.google.com/search?q=AoA#q=wing+AoA :)
Da har også BA, som inntill nylig har mottatt flere A320 uten Sharklets i motsetning til de fleste andre, begynt og montere dette på sine nyeste A320. Det er kun de 10 nyeste som ikke vil kreve vingemodifikasjon som vil få dette
http://pbs.twimg.com/media/CCqFSS7WEAAPZs7.jpg