View Full Version : Intervju med Kjos i Teknisk Ukeblad
Norwegian-sjef Bjørn Kjos mener høyhastighetstog er galskap og vil ha enklere sikkerhetssjekk.
http://www.tu.no/motor/article224058.ece
Absolutt enig med Kjos vedr. Høyhastighetstog...det vil være en tragedie for Norge. Men at man bør bygge ut og ikke minst rette ut noen skinneganger er jeg ikke i tvil om.
Helt enig med Kjos. Rust opp lokalnettet så pendlerne får en enklere hverdag og vedlikehold og forbedre langdistansestrekningene, men ikke bygg lyntogtraséer. Inngrepene vil bli enorme og dyre. Vi er for få mennesker i landet til det.
DCHalvorsen
01-10-2009, 11:14
Ja, det skulle jo tatt seg ut om Kjos fremstod som tilhenger av høyhastighetstog.
Men fra nå og frem mot klimamøtet i København i desember blir det nok en økt om transport og klimautslipp igjen, i media og på den politiske dagsorden. Debatten går høyt i en del av våre naboland allerede, men siden man der bygger høyhastighetstog, er det større fokus på forbrukeradferd og bilisme.
At man her på forumet heller ikke tar bølgen for høyhastighetstog ligger i saken natur. Men generelt kan vi si at det mest lønnsomme et land kan investerere i er utdanning og infrastruktur, det minst lønnsomme er sosiale velferdsordninger.
"– Vi deltar jo i et VM i logistikk hver dag. Nå har vi klart å redusere vår turnaround-tid til 20 minutter, det vil si den tida det tar å tømme et fly for passasjerer og bagasje og fylle det på nytt. Dette krever ekstrem nøyaktighet.
– Hvordan er det med SAS på dette området?
– De hadde i alle fall tidligere en tid på 45 minutter. "
En pen måte å innrøme at SAS også er blitt raskere... :D
Men generelt kan vi si at det mest lønnsomme et land kan investerere i er utdanning og infrastruktur, det minst lønnsomme er sosiale velferdsordninger.
Tja, det er nok lønnsomt å investere i både kunnskap og infrastruktur, men at det er minst lønnsomt å investere i sosiale velferdsordninger tror jeg er vanskelig å bevise. Man er faktisk, tro det eller ei, relativt produktiv i dette landet, og norske arbeidere er f.eks. mer produktive enn i "the land of the free and the brave" hvor sosiale sikkerhetsnett er mer fraværende (timeverksproduktiviteten i Norge er omtrent 20% høyere enn i USA). Det kan således ikke være en helt enkel mekanisme som gjør at investeringer i sosiale velferdsordninger er dårlig butikk.
"En 787 Dreamliner slipper ut 65 gram per setekilometer, mens høyhastighetstoget TGV slipper ut 55 gram."
Dvs en tom 787 vs et tomt TGV? Absolutt en relevant sammenligning, dersom man forutsetter at toget får strøm fra fossile brensler, i praksis kullkraftverk. Ikke fullt så relevant hvis toget kan få strøm fra andre energikilder (uten å skyve andre energikonsumenter over på fossilebrensler igjen).
Jeg er enig i at høyhastighetstog ikke er viktige for miljøet i seg selv, men utbygging av jernbane, særlig på Østlandet og mellom de store byene, er viktig for å få mer gods og pax over på skinner (og holde rutetidene for pendlerne), og kostnadene for det må veies opp mot behovet for flere veier til å ta unna de bilene som ellers ville kjørt der - og da kan man like gjerne bygge raske baner når man først bygger. Pr idag er det bare en del dobbeltsporstrekninger på Østfoldbanen sør for Ski, en kort på Vetsfoldbanen, Drammen-Asker-(snart) Lysaker og Gardermobanen som har brukbar kurvatur her i landet - resten er så svingete og enkeltsporet at man må bygge nytt uansett, så hvorfor ikke gjøre det ordentlig?
Tja, det er nok lønnsomt å investere i både kunnskap og infrastruktur, men at det er minst lønnsomt å investere i sosiale velferdsordninger tror jeg er vanskelig å bevise. Man er faktisk, tro det eller ei, relativt produktiv i dette landet, og norske arbeidere er f.eks. mer produktive enn i "the land of the free and the brave" hvor sosiale sikkerhetsnett er mer fraværende (timeverksproduktiviteten i Norge er omtrent 20% høyere enn i USA). Det kan således ikke være en helt enkel mekanisme som gjør at investeringer i sosiale velferdsordninger er dårlig butikk.
Skyldes vel for en stor del at i USA er de lite produktive i jobb, i Norge er de skjøvet ut på (uføre)trygd, omtrent som å øke karaktersnittet i en skoleklasse ved å sende de dårligste elevene på gangen før prøven.
Skyldes vel for en stor del at i USA er de lite produktive i jobb, i Norge er de skjøvet ut på (uføre)trygd, omtrent som å øke karaktersnittet i en skoleklasse ved å sende de dårligste elevene på gangen før prøven.
Joda, det er klart at det er et poeng, men Norge har vel på den andre siden også en relativt høy yrkesdeltakelse blant kvinner (noe som ikke er tilfelle i alle land - muligens en konsekvens av sosiale velferdsordninger, skulle man kunne tro). Sammenhengen er nok uansett ikke så enkel at sosiale velferdsordninger er lite lønnsomme.
"–
– Hvordan er det med SAS på dette området?
– De hadde i alle fall tidligere en tid på 45 minutter. "
En pen måte å innrøme at SAS også er blitt raskere... :D
Det stod nettopp en artikkel om dette i VG, 22 eller 23 minutter på SAS.
FlightDeck
01-10-2009, 14:38
Det stod nettopp en artikkel om dette i VG, 22 eller 23 minutter på SAS.
SAS legger vel opp til 25 minutter turn around på de fleste innenlandsruter, men de har en del å hente på utenlandsrutene. På en del utenlandsdestinasjoner gjør imidlertid slottidene det vanskelig med kortere bakkeopphold. Ellers har jo SAS hatt ganske bra overskudd med fly - og dermed har det ikke vært like stort press på flåten som f.eks. hos Norwegian.
ENGM RAMP
01-10-2009, 14:38
De har iallefall ikke redusert den turnaround tiden til 20 minutter på OSL. Men at det klarer det på andre mindre plasser kan være...
Alt for rask turnaround vil jo måtte gå utover renholdet også...
"– Vi deltar jo i et VM i logistikk hver dag. Nå har vi klart å redusere vår turnaround-tid til 20 minutter, det vil si den tida det tar å tømme et fly for passasjerer og bagasje og fylle det på nytt. Dette krever ekstrem nøyaktighet.
– Hvordan er det med SAS på dette området?
– De hadde i alle fall tidligere en tid på 45 minutter. "
En pen måte å innrøme at SAS også er blitt raskere... :D
Kjipt av Kjos at han ikke kan være litt mere large i slike intervjuer. Han vet godt at SAS har 25 min turnaround på OSL, og at konkurrenten har vært mer punktlige i nesten tre år. Forøvrig et veldig merkelig intervju hvor SAS er nevnt nesten like mye som hans eget selskap :)
litt-amatør
01-10-2009, 15:13
Kravet om turnaaround på 20 min setter saken med damen som 8 min før flyavgang og ble nektet boarding i et litt annet lys. Det er vel ikke så ofte (særlig) DY-fly er helt klargjorte 10 min før avgangstid bortsett fra tidlig på morgenen?
Uansett særdeles enig med Kjos når det gjelder sikkerhetskontroll og ikke minst høyhastighetstog (kan man ta en titt på geografien og befolkningstetthet i dette langstrakte landet?), men kan ikke se at forskjellen på suksess eller fiasko er turnaround på 20 vs. 25 minutter.
Skal man ha en turnaround på 20 minutter må man gjøre visse kompromisser. Man kan ikke rengjøre kabinen skikkelig og laste annen catering enn litt uplift/basic stuff på denne tiden. Så da blir det en avveining mellom hva man ser som viktigst. Ledelsen er som Ole Brumm - de vil ha begge deler - men det er ikke praktisk.
Ett lite sidespor:
Når jeg jobbet i US Airways her i PHX hadde vi noe vi kalte "Quick Turns", 20 minutter fra block til push. 16 minutter på en 737-300 var det forteste jeg var med på å gjøre det. Her snakker jeg ikke om et tomt fly heller, tror jeg aldri har svettet mer enn det på jobben. Husker jeg riktig tror jeg den 'uoffisielle rekorden' var på 13 minutter.
Alt for rask turnaround vil jo måtte gå utover renholdet også...
VG følte SAS i en turn-around tirsdagens VG(?), og der hjalp Kapteinen til. Dette ser man ikke så mange andre steder.
Alt for rask turnaround vil jo måtte gå utover renholdet også...
Vil det ikke evt. kunne gå utover sikkerhet også? Visuell sjekk av flyet før avgang, for eksempel? Sorry om jeg drar dette for OT med spørsmålet.
Vil det ikke evt. kunne gå utover sikkerhet også? Visuell sjekk av flyet før avgang, for eksempel? Sorry om jeg drar dette for OT med spørsmålet.
Basert på tilfeldig observasjon av rundturen flightdeck tar før avgang så er det vel ikke så mange minuttene dette tar. Nå vet ikke jeg om det også er teknikere som inspiserer flyet, men hvis ikke så vil nok ikke noe kortere turn-around ha noe å si for sikkerheten. Flightdeck er vel i liten grad med på å klargjøre kabin og/eller laste flyet.
Flightdeck er vel i liten grad med på å klargjøre kabin og/eller laste flyet.
Pga. security har ikke crew lov til å røre innsjekket bagasje, så akkurat det kan de ikke være med på. Før dagens security-regime hørte jeg en historie om en fra cockpit som ville hjelpe til med å laste flyet for å ta igjen tapt tid. Det hele endte med at vedkommende strakk ryggen og ikke kunne fly videre :rolleyes: Så det er kanskje greit at man holder seg til sine egne definerte og prosedyrebestemte arbeidsoppgaver, og hvis hver enkelt får gjøre jobben sin i fred går det ganske på raskeste og sikreste måte likevel :)
Så det er kanskje greit at man holder seg til sine egne definerte og prosedyrebestemte arbeidsoppgaver, og hvis hver enkelt får gjøre jobben sin i fred går det ganske på raskeste og sikreste måte likevel :)
Det tror jeg nok du har rett i. Mitt poeng var bare at i og med at flight deck ikke er involvert i disse tingene, samt at deres runde rundt flyet ikke tar så lang tid, så skulle ikke en innkorting på turn-around ha den store innvirkningen på sikkerheten.:)
Det tror jeg nok du har rett i. Mitt poeng var bare at i og med at flight deck ikke er involvert i disse tingene, samt at deres runde rundt flyet ikke tar så lang tid, så skulle ikke en innkorting på turn-around ha den store innvirkningen på sikkerheten.:)
Eng i det jeg også. Så lenge man har god nok tid til å gjøre sine lovpålagte og nødvendige arbeidsoppgaver så har det ikke så mye å si hvor lang/kort tid man har på bakken.
Vil tro at DY ønsker 20mins turn også på OSL.
Kan ikke se vesentlige forskjeller på en T/A i SVG, BGO, TRD og OSL. Vil tro det definitivt er uproblematisk på rutene mellom disse byene der kjennetegnet er lite load og reisevante pax.
Ville faktisk gitt OSL en fjær i hatten som de sikkert ville skrytt av!