LN-KGL
30-09-2009, 23:32
Andre dag på tur opprant og uten riktig god stor engelsk frokost duger en ikke. Etter å ha sjekket ut fra hotellet, ble Meganen lastet opp og avsted bar det sted. Opprinnelig hadde vi tenkt å ta til høyre ut fra parkeringsplassen, men siden det var så stor trafikk fant Knoll at det å kjøre til venstre var bedre. Dermed var vi på måfåtur på Essex-landsbygda og Tott var lost in space hadde det ikke vært for TomTommen da.
En snau time senere var vi utenfor porten til North Weald Airfield, men siden det et møte for amerikanske biler der så liksom glei Meganen automatisk ut på M11. Vi fikk da se den nye gate guarden på North Weald (omtalt i FlyPast), men å ta bilde av den ble det ikke tid til.
Den glidende bevegelsen fortsatte hele veien til vi parkerte på østsiden av Southend Airport.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/Registrations/United_Kingdom/G-VJET.jpg
Vulcan er det også på SEN, og i motsetning til en Victor, så takser den bare på bakken.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/Registrations/United_Kingdom/G-AZOZ.jpg
Trollmenn er det også der
Så ble Meganen startet igjen og vi kjørte over mot vestsiden av flyplassen og der fant vi disse tre:
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/Registrations/Australia/VH-AMQ.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/Registrations/United_Kingdom/G-BVOB.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/Registrations/United_Kingdom/G-JEMX.jpg
Ny liten kjøretur og traff på en hyggelig vaktmann som åpnet porten til innsiden slik at vi fikk bedre bilder. Slikt finner man ikke andre plasser enn på øyriket og hyggelig lang samtale ble det på Knoll mens Tott var litt paparazzi.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/Registrations/Sweden/SE-DJZ.jpg
Tidligere Transwede-maskin som fløy for Air One på LCY
Da var det på tide for oss å bevege oss i retning AVIS-butikken på andre siden av byen. TomTommen var klar i sin tale og Meganen ble fôret på en billigbensinstasjon rett før sjappa. For å komme oss tilbake til flyplassen ble taxi bestilt, men siden sjåføren foreslo en siteseeing-tur for å se på Englands lengste pir og vi hadde tid - så ble det det. Turen og samtalen med taxisjåføren var riktig hyggelig og varte både 30 og 40 minutter. Siste halvdel var uten av taksameteret gikk, men vi fikk da prakket på den eldre herren noen ekstra pund.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Southend/Landside.jpg
Innsjekken til flyturen til Jersey med flybe gikk strålende, og vi fikk våre merker også på fotosekkene med "flybe approved cabin luggage". Litt å spise og noen å drikke ble kjøpt i den lille kafeen. Da ble Tott kalt opp på PA-systemet for "random check" av innsjekket koffert. På sjekkrommet ble jeg møtt av en yndig lang blond ung dame og vi gikk gjennom bagasjen. Fikk noen fine komplementer for de nye skjortene jeg hadde med meg på turen. Det var rett og slett noen hyggelige minutter i enerom med det støkket. Hadde det ikke vært for den gule high-vis-vesten og uniformen og ikke minst at jeg skulle til Jersey, så hadde jeg bedt henne ut på middag sporen straks. Det sies at blonde jenter fra Essex er de beste kone-emnene i England :up:
Jeg hadde ikke mer enn satt meg ned ved bordet til Knoll, så var det Knolls tur for "random check". Noen flere ble ikke innkalt til disse sjekken, og siden vi var de eneste med ikke-britisk pass så hadde vi våre tanker om graden av tilfeldighet i denne utvelgelsen.
Sikkerhetssjekken gikk som en drøm, og så var vi på innsiden.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/Registrations/United_Kingdom/G-JECZ.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Southend/Cargo_handling.jpg
Fra innsiden kunne jeg kontrollere at min koffert ble behandlet med forsiktighet.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Southend/Engine_start.jpg
Og da var vi om bord og ved siden av meg satt en eldre herre. Senere utover på turen fikk jeg vite at det var nesten et år siden at hadde blitt enkemann. Han og kona hadde planlagt tur sammen til Jersey i 2008, men siden hun var syk så kunne den ikke gjennomføres. Mannen hadde på dødsleiet lovet å bringe en del av henne til Jersey, og det var det han hadde som oppgave på denne flighten. Samtalen gjorde at jeg gikk glipp av å ta bilder av Omaha Beach som vi passert over, men jeg fikk da noen andre bilder underveis.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Southend/Thames_Estuary.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Southend/Channel_Tunnel_Terminal.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Jersey/STAubinsBay.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Jersey/G-JECZ.jpg
Da var vi på Jersey, og Knoll som satt på venstre side av flyet hadde sett noen som stod ved gjerdet med kamera - en spotterplass var lokalisert. Men før vi kunne finne denne plassen, så var det å få tak bagasjen og ny AVIS-bil først. Bagasjen var det ikke lang ventetid på, og så var det å finne AVIS-bua. Også her var det AVIS-buss for å komme AVIS-garasjen, og etter litt om og men og en blås så var den sølvgrå Fokusen klar. TomTom ble også klargjort, og da var vi på jakt - først på sørsiden av flyplassen.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Jersey/Tower_and_terminal.jpg
Dette bildet ble tatt fra treningsfeltet til det lokale fotball-laget The Magpies (lurer på om de hadde svart og hvit-stripete skjorter?). Så fortsatte vi langs noen smale veier på vestsiden av flyplassen før vi fant veien Le Mont du Jubilé.
Noen av bildene som ble tatt der kan dere se her: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=50242&highlight=jersey
Etter godt og vel en time var det å sette Focus på St. Hellier og vår residens for natten. Kofferter med stablet inn på rommene og vi begav oss ut på restaurantjakt. Det ble en italiensk restaurant denne kvelden og god mat hadde de også (selv om hele betjeningen var portugisisk). God drikke var det også, inkludert den første G&T for turen og bra rødvin. Det siste var et problem sammen med Totts berømmelige orientingsevner. Heldigvis var Knoll med sine bedre retningssans den reddende engel - hadde Tott styrt brasene hadde vi kanskje fremdeles i dag gått rundt i gatene i St. Hellier for å finne hotellet :colgate:
Avtalen var så, tidlig opp neste dag - kl. 0530 ferdig pakket ved bilen.
En snau time senere var vi utenfor porten til North Weald Airfield, men siden det et møte for amerikanske biler der så liksom glei Meganen automatisk ut på M11. Vi fikk da se den nye gate guarden på North Weald (omtalt i FlyPast), men å ta bilde av den ble det ikke tid til.
Den glidende bevegelsen fortsatte hele veien til vi parkerte på østsiden av Southend Airport.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/Registrations/United_Kingdom/G-VJET.jpg
Vulcan er det også på SEN, og i motsetning til en Victor, så takser den bare på bakken.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/Registrations/United_Kingdom/G-AZOZ.jpg
Trollmenn er det også der
Så ble Meganen startet igjen og vi kjørte over mot vestsiden av flyplassen og der fant vi disse tre:
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/Registrations/Australia/VH-AMQ.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/Registrations/United_Kingdom/G-BVOB.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/Registrations/United_Kingdom/G-JEMX.jpg
Ny liten kjøretur og traff på en hyggelig vaktmann som åpnet porten til innsiden slik at vi fikk bedre bilder. Slikt finner man ikke andre plasser enn på øyriket og hyggelig lang samtale ble det på Knoll mens Tott var litt paparazzi.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/Registrations/Sweden/SE-DJZ.jpg
Tidligere Transwede-maskin som fløy for Air One på LCY
Da var det på tide for oss å bevege oss i retning AVIS-butikken på andre siden av byen. TomTommen var klar i sin tale og Meganen ble fôret på en billigbensinstasjon rett før sjappa. For å komme oss tilbake til flyplassen ble taxi bestilt, men siden sjåføren foreslo en siteseeing-tur for å se på Englands lengste pir og vi hadde tid - så ble det det. Turen og samtalen med taxisjåføren var riktig hyggelig og varte både 30 og 40 minutter. Siste halvdel var uten av taksameteret gikk, men vi fikk da prakket på den eldre herren noen ekstra pund.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Southend/Landside.jpg
Innsjekken til flyturen til Jersey med flybe gikk strålende, og vi fikk våre merker også på fotosekkene med "flybe approved cabin luggage". Litt å spise og noen å drikke ble kjøpt i den lille kafeen. Da ble Tott kalt opp på PA-systemet for "random check" av innsjekket koffert. På sjekkrommet ble jeg møtt av en yndig lang blond ung dame og vi gikk gjennom bagasjen. Fikk noen fine komplementer for de nye skjortene jeg hadde med meg på turen. Det var rett og slett noen hyggelige minutter i enerom med det støkket. Hadde det ikke vært for den gule high-vis-vesten og uniformen og ikke minst at jeg skulle til Jersey, så hadde jeg bedt henne ut på middag sporen straks. Det sies at blonde jenter fra Essex er de beste kone-emnene i England :up:
Jeg hadde ikke mer enn satt meg ned ved bordet til Knoll, så var det Knolls tur for "random check". Noen flere ble ikke innkalt til disse sjekken, og siden vi var de eneste med ikke-britisk pass så hadde vi våre tanker om graden av tilfeldighet i denne utvelgelsen.
Sikkerhetssjekken gikk som en drøm, og så var vi på innsiden.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/Registrations/United_Kingdom/G-JECZ.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Southend/Cargo_handling.jpg
Fra innsiden kunne jeg kontrollere at min koffert ble behandlet med forsiktighet.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Southend/Engine_start.jpg
Og da var vi om bord og ved siden av meg satt en eldre herre. Senere utover på turen fikk jeg vite at det var nesten et år siden at hadde blitt enkemann. Han og kona hadde planlagt tur sammen til Jersey i 2008, men siden hun var syk så kunne den ikke gjennomføres. Mannen hadde på dødsleiet lovet å bringe en del av henne til Jersey, og det var det han hadde som oppgave på denne flighten. Samtalen gjorde at jeg gikk glipp av å ta bilder av Omaha Beach som vi passert over, men jeg fikk da noen andre bilder underveis.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Southend/Thames_Estuary.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Southend/Channel_Tunnel_Terminal.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Jersey/STAubinsBay.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Jersey/G-JECZ.jpg
Da var vi på Jersey, og Knoll som satt på venstre side av flyet hadde sett noen som stod ved gjerdet med kamera - en spotterplass var lokalisert. Men før vi kunne finne denne plassen, så var det å få tak bagasjen og ny AVIS-bil først. Bagasjen var det ikke lang ventetid på, og så var det å finne AVIS-bua. Også her var det AVIS-buss for å komme AVIS-garasjen, og etter litt om og men og en blås så var den sølvgrå Fokusen klar. TomTom ble også klargjort, og da var vi på jakt - først på sørsiden av flyplassen.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Jersey/Tower_and_terminal.jpg
Dette bildet ble tatt fra treningsfeltet til det lokale fotball-laget The Magpies (lurer på om de hadde svart og hvit-stripete skjorter?). Så fortsatte vi langs noen smale veier på vestsiden av flyplassen før vi fant veien Le Mont du Jubilé.
Noen av bildene som ble tatt der kan dere se her: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=50242&highlight=jersey
Etter godt og vel en time var det å sette Focus på St. Hellier og vår residens for natten. Kofferter med stablet inn på rommene og vi begav oss ut på restaurantjakt. Det ble en italiensk restaurant denne kvelden og god mat hadde de også (selv om hele betjeningen var portugisisk). God drikke var det også, inkludert den første G&T for turen og bra rødvin. Det siste var et problem sammen med Totts berømmelige orientingsevner. Heldigvis var Knoll med sine bedre retningssans den reddende engel - hadde Tott styrt brasene hadde vi kanskje fremdeles i dag gått rundt i gatene i St. Hellier for å finne hotellet :colgate:
Avtalen var så, tidlig opp neste dag - kl. 0530 ferdig pakket ved bilen.