PDA

View Full Version : En tur med Thai til BKK

JonF
30-09-2009, 17:26
Dato: 27-09-09
Rute: OSL-BKK
Rutenr: TG 955
Flytype: Airbus A340-500
Reg: HS-TLD
Navn: Kamphaengphet
Levert: 11-04-07
Flytid: 10:20 min
Belegg: Så vidt mine øyne kunne se, fullt

Dette blir min første trip report, så vær snill med meg :)

Hadde i utgangspunktet 3 uker ferie til gode, så da ble det bråbestemt at det ikke kunne vær så dum ide og ta disse 3 ukene i Thailand. I tillegg hadde jeg lyst til å få med meg -500'n den tas ut av rute. Så, bare 6 dager i forveien slo jeg til og booket OSL-BKK-OSL med Thai Airways i Y. Utreise 28.09 - hjemreise 16.10

Opp relativt tidlig, tok flybussen fra Fredrikstad til OSL. Ankom på rutetid og gikk rett og sjekket inn. Ingen kø. Forsøkte å sjekke inn via nett kvelden i forveien, men dette gikk ikke av uviss grunn, så hadde ikke store forhåpninger om vindusplass. Det fikk jeg heller ikke. Fikk utlevert boarding kort og sjekket inn bagasje. Så var det gjennom sikkerhetskontrollen som så lang ut, men den gikk smidig. I løpet av 5 minutter var jeg igjennom.
Jeg handler sjeldent eller aldri i taxfree, da jeg er avholds :drunk: ...og ikke har godt av for mye sjokolade :rolleyes:
Så da ble det å gå rett til gate 50 hvor HS-TLD sto å venta.

http://i113.photobucket.com/albums/n238/Jompern/IMG_1753.jpg

Satt meg ned for å sjekke boardingkort ..og plutselig slo det meg at ..hmm, her står det jo U og ikke Y. Det betyr at jeg oppgradert til Premium Economy. Dette overså jeg totalt ved innsjekk, så det var en positiv overraskelse :D
(I etterkant har jeg fått beskjed at reisebyrået mitt faktisk oppgraderte meg uten kostnad uten at jeg visste om det, service :D

Boarding kom kjapt i gang etter ankomst gate. Pushback litt etter rutetid.
Var tildelt 31F, som er midtgang like bak business, så benplassen var det absolutt ingenting å si på. Jeg er ikke spesielt høy, men plages ofte i Y over at jeg ikke kan strekke ut beina.
Knyttenevetesten bestått med glans, så dette problemet eksisterte ikke nå :D

http://i113.photobucket.com/albums/n238/Jompern/IMG_1755.jpg

I setet lå det en liten pose med dette:

http://i113.photobucket.com/albums/n238/Jompern/IMG_1771.jpg

Fikk også utlevert ørepropper som ikke holdt lyden ute i det hele tatt. Var i så måte veldig glad for at jeg hadde med mitt Denon headsett med "flyplugg" slik at jeg fikk brukt disse i steden og slapp å kverke øra mine med høy lyd.

Kom relativt kjapt i gang med drikkevogna. Valgte noe så enkelt som en cola. Fikk også en pose med noe nøtter som jeg ikke spiste noe av :p

http://i113.photobucket.com/albums/n238/Jompern/IMG_1757.jpg

Litt før maten ble det utlevert varme våtservietter. Digg. Deretter kom maten. Glemte selvfølgelig å dra med meg menyen. Men var det normale valget mellom biff og kylling. Valgte kyllingen som smakte OK.
Dog var posjonen altfor liten så ble sulten igjen relativt kjapt :angry:

http://i113.photobucket.com/albums/n238/Jompern/IMG_1759.jpg

Ca timen etter mat ble lyset slått av, vi fikk utlevert en halvliter med vann og enkelte fant det for godt å sove.
Synes ikke at 18.00 er riktige tiden å sove på, så det ble til at jeg så et par-tre filmer og ellers fikle rundt med AVOD systemet som jeg synes var helt OK.
Forsøkte etterhvert å sove, men det forsto etterhvert at det var nytteløst. Så AVOD'en var god og ha, for å si det sånn :)

http://i113.photobucket.com/albums/n238/Jompern/IMG_1760.jpg

Ca 90 min før landing ble det servert frokost. Her var det valg mellom eggerøre og noe kylling samt omelett med noe biff. Valgte sistnevnte, som smakte lite og fortsatt var av for liten posjon. Her glemte jeg også å ta bilde av maten. Mulig jeg skulle ha forsøkt hardere å sove :p

Landet nesten akkurat på rute i skumring. Flyet stoppet på fjernpark og for første gang opplevde jeg å bli busset til terminalen. Noen som vet om dette er vanlig for Thai i BKK?
Etter ca 20 mins var jeg igjennom passkontrollen og med bagasjen i henda. Deretter var det å finne "Taxi-Meter" og komme seg til hotellet.

Oppsummert er jeg egentlig litt overrasket over Thai, i negativ forstand. Vennligheten og imøtekommenheten jeg møtte på min første tur med Thai tilbake i 2006 var svært mye bedre enn hva jeg opplevde denne gangen. Det var mekanisk, dog tilstrekkelig service. Men ikke noe mer. Skal kanskje ikke forvente seg all verden, men alikevel sitter jeg igjen en smule skuffa.

Returen er den 16.10. Har håp om å bli oppgradert da også. Kommer tilbake med returen når den er unnagjort. I mellomtiden skal jeg nyte ferien her nede :)

pgaa
30-09-2009, 17:43
Flott rapport.. Gleder meg til min egen tur i Biz i Desember :):)

Eirik
30-09-2009, 18:03
Flott rapport ! :-)
Gøy at du ble oppgradert og.
Reiste ned et par dager før deg, registrerte at hodetelefonene som ble utlevert i biz var av samme billige sorten, synes det er i slappeste laget. Vel; bruker uansett mine egne Sony noise cancelling øreplugger, så da så .. :-)
Skjønner hva du mener med ´mekanisk´, og opplegget ombord bærer vel preg av at det er natt´ i Thailand som er gjeldene tidssone, og ikke dag´ i Norge ..
Vi fjernparkerte også, det er ikke så vanlig, men har sikkert med flytypen å gjøre; ikke i bruk igjen før videre til LAX eller ny økt til Oslo.

Discus
30-09-2009, 18:35
Takk for rapporten og bildene - høres ut som de fleste gir Thai et lite minus om dagen.

LNv22
30-09-2009, 18:57
Fin tripreport!
Jeg lurer selv på å ta en tur med Thai i desember.
Ser ved prisforespørsel på thaiairways.com at OSL - BKK da er satt opp med B777. Slutt på A345 på den ruten?

Synes forøvrig upgrade tilbudet de har fra economy til business for 4000 er gustig (mulig å gjøre en uke før avgang)..
Noen som har erfaringer med Thai i business?

Eirik
30-09-2009, 19:06
Det flotte(ste) med Thai for vår del er at de flyr direkte Oslo-Bangkok og at introduksjonsprisene i alle klasser har vært veldig hyggelige. Men fra slutten av måneden forsvinner A345 og dermed også premium-klassen, det samme gjør sikkert eco til biz oppgraderingen til 4.000,- .
Vet egentlig ikke om jeg gir Thai et minus, men er kanskje det at en forventer, eller håper på mer enn det en får.. det er (blitt) helt ordinært :)

Hickok
30-09-2009, 19:20
Takk for fin rapport. Ha en ting for deg klart i hvert fall: Du fikk billett i Premium Economy, og du har derfor all verdens grunn til å forvente deg ganske mye. Denne klassen er tross alt en god del dyrere enn normal økonomi, og du bør behandles deretter!

Ettersom dette var nok en rapport som setter Thai i heller negativt lys, så kan jo ikke lenger være tilfeldig eller at noen har vært uheldig. Thai er med andre ord ute på tynn is nå, og de skal ikke fortsette for lenge på denne måten før folk finner andre å reise med. De er tross alt ganske så mye dyrere enn sine konkurrenter til BKK jevnt over. Det tar lang tid å bygge opp et godt rykte, men svært så kort tid å ødelegge det igjen.

LNv22
30-09-2009, 20:17
Men fra slutten av måneden forsvinner A345 og dermed også premium-klassen, det samme gjør sikkert eco til biz oppgraderingen til 4.000,- .

Vedr. oppgraderingstilbudene, Fra Thaiairways.no:
The offer is valid for travel until 31. March 2010

Synes forøvrig jeg hører om veldig mange som bestiller turer med Thai OSL - BKK i Nov og Des, og blir oppgradert fra Y til C... Vittig!

Bizflyer
30-09-2009, 20:28
Sandelig ikke noen dårlig rapport dette. Selv til å være første gangen og at du er avholdsmann;). Jeg pleier å si at jeg stoler ikke på folk som ikke drikker, men dine opplevelser stemmer jo overens med det vi andre har kommentert med Thai tidligere. Selv har jeg også vanskelig for å kjenne igjen Thai sin service nå kontra 2-3 år siden.

For deg som lurte på hvordan TG er i biz, ligger det mange tripreporter på dette her på forumet. Du får bare søke det opp. Så vil du også se at Thai sin service og servering har falt drastisk i den siste tiden.

Jeg planlegger selv en tur til BKK i november. Og den blir iallefall ikke med TG!

BF:cool2

LNv22
01-10-2009, 20:24
For deg som lurte på hvordan TG er i biz, ligger det mange tripreporter på dette her på forumet. Du får bare søke det opp. Så vil du også se at Thai sin service og servering har falt drastisk i den siste tiden.

Jeg får bla litt etter noen C rapporter av Thai :)

Ettersom enkelte her er kritiske til Thai sitt produkt, vil man påstå at tilbudet de har for oppgradering fra Y til C for kr. 4000 ikke er en god deal? Hadde tatt den lett om det fra fra World Traveler til CW med BA ;) Men.. forskjeller som alltid.. Bare aldri fått gleden (?) av å reise med TG..

Eirik
02-10-2009, 06:34
Du kommer til å få en strålende tur, oppgrader for all del i alle fall på strekket Osl-Bkk, vet ikke om det lar seg gjøre på returen.. Forventninger er ikke altid en god ting, kan virkelig ødelegge for både den ene og andre opplevelsen, legg lista litt lavt i utgangspunktet, og du vil storkose deg all the way to Bangkok :D
Hadde jeg betalt 32 bob for turen (og ikke 13.5 for kombinasjonen biz/ premium (biz kabin) hadde jeg nok funnet på noe annet, men klart direkteruta må sjekkes ut, var klar for ferie nå, men tror nok A345 og 346 på lånt tid var stor grunn til at jeg kom meg avgårde denne gangen :)

JonF
14-10-2009, 09:46
Hjemreisen blir 18.10, også da i U, så får vi se om kvaliteten på servicen blir bedre på hjemveien. Rapport følger! :)

Eirik
14-10-2009, 10:08
Hjemreisen blir 18.10, også da i U, så får vi se om kvaliteten på servicen blir bedre på hjemveien. Rapport følger! :)

Hvis du flyr A346 hjemover blir i alle fall komforten bedre :)